Konstigt ljud från ny disk.

Permalänk
Medlem

Konstigt ljud från ny disk.

Hej köpte en ny disk i dagarna Seagate BarraCuda Desktop 3TB 5400rpm 256MB.

Va ett konstigt ljud när jag precis installerat och den dök inte upp i bios. Efter några omstarter och felsökning av sladdarna så slutade den att låta, dök upp i bios och nu har jag lyckats formatera den, nu är den helt tyst.

Vad hade ni gjort, låtit den sitta kvar i datorn eller gå tillbaka till butiken så att dom får titta på den?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Hade kört en diagnostik i alla fall...

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Hur lät den?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Hur lät den?

Svårt att beskriva men det lätt som att hela chassit vibrerade så trodde först att det va nån sladd som låg mot en fläkt. Den låter lite nu när den får jobba med några tunga filer men inte alls lika mycket.

@orginallinus Tack ska testa lite senare här.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Svårt att beskriva men det lätt som att hela chassit vibrerade så trodde först att det va nån sladd som låg mot en fläkt. Den låter lite nu när den får jobba med några tunga filer men inte alls lika mycket.

@orginallinus Tack ska testa lite senare här.

Eftersom dom diskarna är prestanda eller prestanda pro diskar så låter dom betydligt mer än "vanliga" diskar.

Kör jag en defragmentering så låter mina diskar rätt mycket, har du då inte ett tungt eller isolerat chassi kan det upplevas som kraftigt vibrerande.

Du borde märka om du kopierar kraftigt med data av spridd storlek (500GB+) eller defragmenterar. Normalt borde du få ett återkommande ljudmönster med max några sekunds mellanrum. Ett ljud som låter som bollar som studsar omkring. En trasig disk borde mer låta som något som plötsligt rycks till eller slår i en vägg och borde återkomma med många sekunders till flera minuters mellanrum.

Känner man på disken när den är igång så är det ett konstant hummande ljud och känns lite som när man håller i en handslip eller som när man lägger handen på en tvättmaskin som centrifugerar.

Känner man på disken när den öppnar den mot en katalog så känner man kraftiga ryck i den del som är motsatt ända mot kablarna. Så har det alltid varit och inget att vara rädd för. En viss skillnad kan förekomma här och några diskar kan rycka mer än andra. Har själv 12 sådana här diskar och dom har ganska stor skillnad mellan mjukaste / hårdaste rycket.

Med din beskrivning låter det som en engångshändelse som kan bero på vad som helst. Återkommer inte problemet i BIOS eller att ditt OS tappar bort disken så är det inget att oroa sig för.

Prova att kopiera mängder av data till disken så ser du om du får jämn hastighet. En disk med problem ger extremt låg hastighet under lång tid, hängningar eller fel checksumma på filer.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Tjena har faktiskt aldrig använt Crystal vad är det man ska kolla?

https://imgur.com/a/iG24bER

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Du ska kolla så att t.ex. det inte finns några "Reallocated Sector Count", vilket kan tyda på fysisk skada.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tjena har faktiskt aldrig använt Crystal vad är det man ska kolla?

https://imgur.com/a/iG24bER

Den bilden visar CrystalDiskMark, du ska använda CrystalDiskInfo.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon