Plötsligt ett "fladdrande" ljud från avstängt nätagg?

Permalänk
Medlem

Plötsligt ett "fladdrande" ljud från avstängt nätagg?

Har ett Corsair CX750 som tjänat min gamle dator fint i ca 5 år. Nu när jag byggde ny dator till mig själv så fick sonen mitt nätagg. Det sitter kvar i samma chassi med samma grafikkort, skärm m.m. Det som bytades ut och sattes in är ett Gigabyte B460 HD3 moderkort, Intel i5 10400f och 2st 8gb DDR4 stickor.

Allt annat i burken är som sagt som innan inkl fläktar, hårddiskar, chassi m.m. Och allt har fungerat felfritt förutom en underlig sak; När vi stänger av hans dator (via windows) så hörs ett fladdrande ljud från nätagget. Alltså inget spoltjut utan mer fladdrande. Datorn är avstängd, alla fläktar, led osv är av, men nätagget avger alltså ett fladdrande ljud som jag aldrig hört innan.

Det enda jag kan tänka är att jag blåst in damm någonstans där det ej skall vara för jag blåste igenom nätagget med "luft på burk". Enda andra saken skulle vara om något i datorn står och drar ström från nätagget trots att det skall vara avstängt. Har någon mer varit med om detta?

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Rekordmedlem

Det brukar finnas ström till usb när datorn är avstängd, det är möjligt att det är nått som ger ljud, det kan också vara nätfiltret elerl nån annan del av nätdelen som låter lite för du bryter ju inte strömmen mekaniskt på primärsidan om du inte använder den fysiska strömbrytaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar finnas ström till usb när datorn är avstängd, det är möjligt att det är nått som ger ljud, det kan också vara nätfiltret elerl nån annan del av nätdelen som låter lite för du bryter ju inte strömmen mekaniskt på primärsidan om du inte använder den fysiska strömbrytaren.

Ja han får väl börja bryta strömmen helt tex med grenuttag med strömbrytare. Vill ogärna slita på den kontakten som sitter bak på nätagget.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Ja han får väl börja bryta strömmen helt tex med grenuttag med strömbrytare. Vill ogärna slita på den kontakten som sitter bak på nätagget.

Det kan gå att prova att koppla bort usb standby strömmen om det är den som skapar ljud, kan finnas inställningar i bios, byglar eller helt enkel genom att skifta usbportar för alla brukar inte ha ström vid avstängd dator utan bara "laddportarna"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du en sådan där extra bracket som man skruvar på nätagget baktill? Kolla så att den sitter på ordentligt och att nätagget är ordentligt iskruvat i chassit. Fladdrande ljud kan bero på resonans mot chassit.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Har du en sådan där extra bracket som man skruvar på nätagget baktill? Kolla så att den sitter på ordentligt och att nätagget är ordentligt iskruvat i chassit. Fladdrande ljud kan bero på resonans mot chassit.

Nä ingen bracket och nätagget sitter fast fint och orört i sin montering sedan 5 år.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Kan man få en ljudinspelning? Tre skäl till att jag ber om det, sorterat i ordningen nedan. Så det är mestadels rent intresse som jag frågar för så helt frivilligt.

  1. Jag är nyfiken på hur ett nätaggregat låter fladdrande.

  2. Jag vill ha en referens på vad det är för ljud så jag är bekant med det för framtiden.

  3. Det kan bli lättare att lista ut vad som orsakar ljudet.

Semi-OT: Har varit med om att anslutna hörlurar klickar med ett specifikt nätaggregat även när datorn var avstängd. Det skedde på alla tre ljudkort jag hade liggandes som testades. I det fallet så visade sig det vara för att elnätet hade ett periodiskt högströms last i from av ett elstängsel som applicerade med en frekvens på cirka 1Hz. Var ett äventyr att hitta det sambandet när man felsöker ens dator.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Kan man få en ljudinspelning? Tre skäl till att jag ber om det, sorterat i ordningen nedan. Så det är mestadels rent intresse som jag frågar för så helt frivilligt.

  1. Jag är nyfiken på hur ett nätaggregat låter fladdrande.

  2. Jag vill ha en referens på vad det är för ljud så jag är bekant med det för framtiden.

  3. Det kan bli lättare att lista ut vad som orsakar ljudet.

Semi-OT: Har varit med om att anslutna hörlurar klickar med ett specifikt nätaggregat även när datorn var avstängd. Det skedde på alla tre ljudkort jag hade liggandes som testades. I det fallet så visade sig det vara för att elnätet hade ett periodiskt högströms last i from av ett elstängsel som applicerade med en frekvens på cirka 1Hz. Var ett äventyr att hitta det sambandet när man felsöker ens dator.

Det verkar faktiskt som att ljudet gett med sig, min son har inte hört det idag. Ljudet lät som om en liten pappersbit låg an mot en snurrande fläkt. Det skulle kunna ha varit att fläkten i nätagget snurrade i någon minut efter att datorn stängts av ifall nätagget var lite för varmt, om en sådan funktion nu finns.

Men dyker ljudet upp igen så ska jag försöka spela in det.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W