Google sheets Master file and separata filer

Permalänk
Medlem

Google sheets Master file and separata filer

God jul :).
Nu när man har tid över håller jag på att försöka sammanställa ett smart google sheets där vi kan jobba flera olika personer i olika faser på vissa projekt.

Säg att vi gör 50 project per månad tillsammans och är 10 personer. Jag började först att skapa en master google sheets där alla klientuppgifter etc finns samt delade upp allt i faser då. Tanken är att masterfilen har all basinfo men sen varje person har deras egna flikar där man kan skapa sina egna delmål varav endast vissa viktiga kolumner ger data in till "master" filen.

Säg att jag är försäljningsperson no 1 då är det enkelt för mig att lägga till några kolumner i masterfilen där jag väljer aktiv/inaktiv på mitt namn och sen har jag en ny egen flik där jag filtrerar på projekt där jag är aktiv. Det gör att jag slipper se 5000 olika projekt men bara de 20 projekt jag jobbar med just nu.

Problemet blir dock att om jag börjar skriva i detta dokument så måste ju masterfilen veta att det är just jag (försäljningsperson no 1) som är den som ger data och inte försäljningsperson no 2).

Visst, jag skulle ju kunna gå in i masterfilen och börja skriva där men poängen lite med en egen flik är att man kan göra lite av sina egna delmål som ledningen kanske inte är så intresserad av men även att inte alla går in o betar i masterfilen utan den ska vara så låst som möjligt då det säkerligen blir fel om det är typ 15 personer av olika bakgrund som är inne o pillar.

Jag tänkte först att om man delar in flikarna per roll (försäljning vs ingenjör) då kan man kanske bara se till att filtrera på rätt person men eftersom det alltid kommer vara 2 pers (eller mer) som jobbar samtidigt så blir det väl ganska jobbigt om någon håller på o byter filter medans man skriver?

Uppskattar om någon vet någon bra lösning!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag ser kanske inte riktigt helheten, är målet att få en överblick/sammanställning över alla projekt och att projektdeltagarna ska uppdatera sina egna uppgifter löpande ?

Det är tveksamt om excel är rätt verktyg att hålla koll på 5000 projekt.

Har du spanat på Ms Project eller liknande verktyg för att hålla koll på projektportföljen istället? (Snabb googling gav https://www.projectlibre.com som ett gratisalternativ.)

Glöm inte bort att tid är pengar.
Att slanta några kronor per månad för ett specialiserat verktyg som eventuellt löser ditt problem kan frigöra mycket tid för annat och säkerställa.

Projektarbete och sammanställning är så pass vanligt att det nästan garanterat finns något som checkar de flesta av dina behov.

Min erfarenhet av excel säger att komplicerade sheets på sikt lätt "spårar ur" i takt med att folk byts ut och önskemål ändras.

Tyvärr kanske inte svaret på din specifika fråga, men några trötta tankar.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag ser kanske inte riktigt helheten, är målet att få en överblick/sammanställning över alla projekt och att projektdeltagarna ska uppdatera sina egna uppgifter löpande ?

Det är tveksamt om excel är rätt verktyg att hålla koll på 5000 projekt.

Har du spanat på Ms Project eller liknande verktyg för att hålla koll på projektportföljen istället? (Snabb googling gav https://www.projectlibre.com som ett gratisalternativ.)

Glöm inte bort att tid är pengar.
Att slanta några kronor per månad för ett specialiserat verktyg som eventuellt löser ditt problem kan frigöra mycket tid för annat och säkerställa.

Projektarbete och sammanställning är så pass vanligt att det nästan garanterat finns något som checkar de flesta av dina behov.

Min erfarenhet av excel säger att komplicerade sheets på sikt lätt "spårar ur" i takt med att folk byts ut och önskemål ändras.

Tyvärr kanske inte svaret på din specifika fråga, men några trötta tankar.

Lycka till.

Tacksam för att du försöker hjälpa. Projekten är ganska simpla faktiskt så det skulle funka alldeles utmärkt att använda google sheets men mitt problem är alltså att mata in data från olika källor där källorna ska förstå hur saker och ting fungerar.

Jag skulle personligen lätt kunna kopiera in data från mitt "sheet" in i masterfilen eftersom jag förstår strukturen men om Agda 75 försöker så kanske hon kopierar in fel och förstör alla länkar/formulas etc så jag skulle föredra att Agda 75 bara kan skriva i sitt egna sheet.

Visa signatur
Permalänk

Är du ute efter en bra lösning eller att få det att fungera i google sheets?
Känns som ett kul projekt men kanske lite för skakigt i längden med underhåll för seriöst arbete om det ska utvecklas själv?
Vad händer när du blir skadad eller sjuk och något strular?

Enkla projekt-hanterings-lösningar finns mängder gratis där man sätter upp underdata och sedan kan tilldela till personer.
Allt från att bara sätta att man jobbar på det till att registrera.
asana, clockify (typ), trello...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Är du ute efter en bra lösning eller att få det att fungera i google sheets?
Känns som ett kul projekt men kanske lite för skakigt i längden med underhåll för seriöst arbete om det ska utvecklas själv?
Vad händer när du blir skadad eller sjuk och något strular?

Enkla projekt-hanterings-lösningar finns mängder gratis där man sätter upp underdata och sedan kan tilldela till personer.
Allt från att bara sätta att man jobbar på det till att registrera.
asana, clockify (typ), trello...

Vi använder ju nu Asana men det är värdelöst IMO och för övrigt otroligt dyrt.

Google sheets fungerar väldigt bra och jag är säker på att det finns en bra lösning. Skulle det vara ett excel skulle jag kunna skapa ett makro till alla men nu vill ju köra google sheets men det verkar väl finnas macron där med men tänker att det bör finnas ett enklare sätt.

Visa signatur