Permalänk

Tv via fiber utan streeming?

Tja.
Min 83-årige mor har ett 100/10 fiber abonnemang och vill ha in tv'n via fibern. Hon har ett Boxer MAX idag via antenn och där hon bor funkar inte det med antenn så den är uppsagd. (det är av dem uppmätt att de inte kan leverera tv till henne)
Hon vill ENBART ha fria kanaler (1:an, 2:an, 4:an) inga appar, ingen streemning, ingen playtjänst, inga abonnemang eller kopplingar till datorer, bara se på tv som det var förr i tiden på den analoga härliga tiden.
Hon har en platt-tv utan nätverk så en box måste hon ha, men vilken och vad?

Jag har letat som en galning på nätet utan att hitta någon information, allt handlar om play och streemning och det är inte intressant för henne... (83 år)

Vad behöver jag?
Jag sitter som ett jättefrågetecken...

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det inget basutbud där hon bor? Vem levererar fibern och uppkopplingen?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Finns det inget basutbud där hon bor? Vem levererar fibern och uppkopplingen?

Hon bor i egen fastighet (villa) mitt i stan, fibern/uppkopplingen ägs av stadsnätföretag och har ett fristående internetabonnemang.
Men, basutbud? hon måste ju ändå få in signalen till tv'n..

tillägg
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lennartistan:

Hon bor i egen fastighet (villa) mitt i stan, fibern/uppkopplingen ägs av stadsnätföretag och har ett fristående internetabonnemang.
Men, basutbud? hon måste ju ändå få in signalen till tv'n..

Det finns många leverantörer av iptv och troligen finns det några i det nät hon är ansluten till, man brukar kunna beställa dem på samma sida som hon beställde internet och det är omöjligt att gissa om du inte tar reda på vem som driftar nätet och troligen går det att få hjälp att beställa om du kontaktar nätoperatören.
MEN det finns nog inga gratiskanaler via iptv som inte går via play, kanalerna enligt vidaresändningsplikten brukar distribueras via antennsystemet och om inte bör hon ha fått utrustningen som krävs av nätoperatören, det är lagreglerat i 9 kap 1 § i radio och tv lagen.

Sändningar enligt första stycket ska kunna tas emot på ett tillfredsställande sätt och utan kostnad för själva mottagningen.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns inget vettigt sätt för henne att få de fria kanalerna via fiber utan antingen 1. abonnemang hos Boxer, Telia, Comhem eller liknande eller 2. köra appar och liknande som jag förstår att hon inte vill.

Om det verkligen inte går att få in via antenn (låter märkligt om hon bor inne i stan) så är det enklaste alternativet ett box från något av ovanstående företag. Men man får tyvärr betala ca 200 kr/mån för kalaset. Då får hon också en hel drös med kanaler hon inte vill ha.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

En "bordsantenn" borde funka?
Kan hänga att man får flytta/rikta den om bilden är dålig vissa dagar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Detta från telia är nog det närmaste ni kommer. MEN det är riktigt fult att de ska ta betalt för det...
https://www.telia.se/privat/tv/tvpaket/product/start

Jag har det skälv och det fungerar bra för mig. Dock har jag det gratis genom avtal med hyresvärden och telia.

Annars är det antensladden rakt in i tvin, då får hon 6an med.

Edit. Såg att det inte går att ny beställa längre

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Bordsantenn fungerar att ställa i ett fönster eller hänga bak på tvn, kostar kring 99-599kr i valfri butik.
Kör en klassisk "antennsökning" för att få in det marksändna utbudet så kan du filtrera bort de kanaler hon inte har abonnemang för.

Permalänk
Medlem

Har det bara slutat fungera?
Man behöver inget boxer abonnemang tex för att titta på 1,2,4 och 6an.
Jag har bara tvn inkopplad i antennsladden från en super sunkig vanlig tv antenn.
Kanske finns några modernare antenner man kan montera på taket?

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter