Permalänk
Medlem

Fungerar mitt ram minne som det ska?

Hej. Uppgraderade datorn igår med HyperX Fury RGB DDR4 3200Mhz 32 GB. Gick in i aktivitetshanteraren och såg att det stod att 31.9 gb ram var installerat istället för 32 gb men det kanske är vanligt däremot så såg jag i resursövervakaren att jag fick spikes som verkar tyda på något fel? Postar lite bilder.

Jag körde memtest85 över natten och fick inga errors och jag har inte märkt av något fel bara det som visas i resursövervakaren.

Jag har inte återställt bios till default vet inte om man ska göra det men har ändrat så mycket inställningar där för min cpu (oc) så känns segt behöva göra om allt.
Jag har testat att köra xmp1 och xmp2 på 3200 men ingen skillnad.

Visa signatur

i7 9700k, rtx 2080, corsair 16 gb 3000 mhz

Permalänk
Medlem

Det står 31,9 för mig med. När jag laddade in Microsoft Flight Simulator 2020 fick även jag spikar i hårda fel, så antingen är det fel på bådas datorer eller så är det som det ska

Permalänk
Medlem

31.9 för mig med

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk

Går inte att sätta i ett minne dåligt om det detekteras väl?
Tyckte flärparna på mitt moderkort var lite skumma, men om det detekteras och fungerar kan man väl vara 100 % säkert att det är isatt helt korrekt med flärpar å allt

inget minne kan väl sitta lite löst

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Viking
Skrivet av kallehamez:

Går inte att sätta i ett minne dåligt om det detekteras väl?
Tyckte flärparna på mitt moderkort var lite skumma, men om det detekteras och fungerar kan man väl vara 100 % säkert att det är isatt helt korrekt med flärpar å allt

inget minne kan väl sitta lite löst

De kan nog säkert sitta lite löst ändå. Bäst att alltid dubbelkolla. Men om det funkar så funkar det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Om datorn fungerar som den ska så klabba inte massor...

Det är dumt att laga nått som fungerar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

" Hårda fel " kan vara ett lite missvisande namn, som lätt missuppfattas.

Det innebär att datorn läser från swap/virtuellt istället för från fysiskt minne, dvs RAM.
Så det är normalt sett inga konstigheter, så vida man inte har väldigt många.

I TS fall, så ska det inte vara några problem.