CD Projekt Red stäms för att ha "vilselett investerare"

Permalänk
Medlem

Har förlorat ungefär 50% timmar av min totala speltid på grund av olika buggar. Första gången då jag körde tech weapons & crafting. Skulle tydligen inte lootat & craftat allt som jag kunde hitta. Så efter runt 40 timmars speltid så gick mina sparfiler sönder & eftersom att jag satt i kanske 8 timmar den dagen det skedde, så var alla mina autosaves en bit över 8mb. Tråkigt.

Nåja, började om på nytt & testade två andra life paths. Förstår inte varför det ens skulle finnas olika start-alternativ, då de känns helt värdelösa och ändå leder till samma utgångsläge efter runt 20 minuter. Dock haft en hel del problem även i denna omgång. Något som stör rätt rejält när man redan 'hört allt' upp till en viss punkt i storyn, är att mycket av den skriptade storyn inte går att snabbspola förbi.

Fick här känslan att CDPR inte har problem med att totalt slösa på sina spelares tid, för att alla ska tvingas se på saker de verkligen vill belysa, även om man redan sett det förut. Visst går vissa konversationer att snabbspola, men andra inte alls & vissa skriptade sekvenser är totalt värdelösa, då det oftast är en illusion att ditt närvarande gör skillnad. Många sådana sekvenser kan man lika gärna gå och sätta sig på toa och låta dem spela ut sig själva, då dina handlingar gör noll skillnad.

Haft kanske 8-10 timmar av spelförstörande buggar denna omgång. Sekvenser där jag inte kunnat försvara mig, för jag endast kan köra 'finger-guns' och således måste göra om hela sekvensen, inklusive lyssna på långdragna konversationer om & om igen då dessa inte gick att snabbspola igenom, för att återigen landa i sekvensen med 'finger-guns' och senare dö igen. 7-8 gånger i just den sekvensen, fick jag spela om för att komma vidare.

Min karaktär har även en tendens att trampa snett i tid och otid, vilket leder till döden, och att man måste ladda om senaste sparfilen. Detta har skett mer än 50 gånger, vilket är skitdåligt. Visst, ibland får man bara sitta igenom en laddning och sen springa under en minut för att komma ikapp. Men andra gånger förlorar man rätt mycket tid, och alla laddningar totalt är ändå en god portion av bortslösad tid, på grund av en vrickad fotled.

Ibland så ringer någon på telefonen, man kan aldrig välja att inte svara. Fine. Men det händer att de aldrig lägger på. Utan deras ruta är kvar där uppe till vänster för all evighet, tills du laddar om en sparfil. Vilket gör att om inte auto-saves ligger bra till innan detta sker, så förlorar du återigen en massa tid & framsteg du gjort i spelet. Katastrofalt frustrerande saker som förstört min upplevelse många gånger om.

Har dock inte haft några större visuella problem eller glitchar som folk skrattar åt, utan praktiskt taget bara saker som förstör upplevelsen ordentligt & slösat min tid. Sitter ändå på en burk som klarar leverera 4k i 60fps med raytracing, det mesta på ultra. Men det är föga tröstande att saker ser fint ut när CDPR praktiskt taget spottat en i ansiktet med hur den totala upplevelsen är i dagsläget. Om alla buggar fixas, så är spelet värt en 7a av 10. Det saknas för mycket saker som gör ett sådant här spel till en wow-upplevelse, i alla aspekter utom kanske musiken & det visuella.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Inte helt omöjligt att det bara är min save fil som är "cursed". Tycker inte jag hört så mycket om att det kraschar ofta för PS5 spelare.
Oftast händer det för mig när jag bara kör lugnt igenom stan och allt är frid o fröjd eller efter jag lämnar en braindance. Är jag i en strid och kastar massa granater och FPSen droppar och det är kaos och man tror att det ska krascha, så kraschar det inte.

Min krash skedde också när jag körde lugnt igenom stad :/

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newtones:

Nåja, började om på nytt & testade två andra life paths. Förstår inte varför det ens skulle finnas olika start-alternativ, då de känns helt värdelösa och ändå leder till samma utgångsläge efter runt 20 minuter.

Största skillnaden kommer vi quests där man har olika alternativ att välja beroende på vilken bakgrund man har valt.

Verkar dock påverka mindre än förväntat. Men det är där det syns, oftast sist bland alternativen så finns det en som säger t.ex CORPO: Aa kan relatera, det suger fan med mellanchefer.

Har inte provat andra men alternativet med Corpo syns ofta, oftare än dem för attributes (även om 20 body verkar ge lite roliga alternativ än så länge

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Spelet ser ut att vara riktigt skitspel. AI:s är ju tappade. du kan blocka en hel fil med trafik om din bil sticker ut 10cm på körfältet. de vägrar köra runt som typ i GTA och Far Cry. När du kastar en NPC i vattnet så är det som att vattnet inte finns. Kroppen hamnar direkt på botten. Kasta en granat i vattnet och samma där. Vattnet reagerar inte. Ljudet är precis som du kastade granaten på marken. Poliser som spawnar precis bakom dig oavsett var du är. Blir inga splash i vattnet när du skjuter i det och inte heller något på byggnader... kom igen nu

Och detta är inte ens buggarna. Det är bara bevis på hur lata de varit när de gjort spelet.

Ja i dom aspekterna så undrar man verkligen. GTA är så mycket bättre där.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

asså, hur kan investerare vara besvikna, jag har knappast följt CP2077, inte ett spel jag är intresserad av alls, men de lilla jag snappat upp av spelet under en längre tid verkar stämma med vad som är släppt.. så.... å buggar pga påskyndad product får ju investerare skylla sig själva, oftast dem som är anledningen till förtidigt släppta spel ändå.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Min syn på den problematiska lanseringen är att man haft lite bråttom högre upp för att lyckas släppa spelet innan jul. Samtidigt har samma personer som godkänt släppet förmodligen haft massiv press på sig att släppa det. Så här i efterhand tror jag att man ångrar sig lite på CDPR men samtidigt tror jag ledningen är relativt nöjd med tanke på hur många ex dom redan sålt.
Var man med under releasen av witcher 3 så förväntade man sig nästan att det skulle gå så här. Och då är CP2077 betydligt mer avancerat än w3. Jag tror dock att CDPR kommer att fixa till spelet och återigen kamma hem flertalet priser och hyllningar, vem vet, kanske till och med att Netflix gör en serie av det.

Sen ska väl nämnas att nyheten handlar väl om att man i ledningen mörkat med problemen man hade/har och därav brutit mot lagar och regler som gäller för börsnoterade företag. Jag tycker man måste komma ihåg att dom som gjort spelet (fotfolket) har inte gjort fel här, däremot dom som knappt har med produktionen att göra har misslyckats totalt om man tänker på hur mycket negativ press CDPR har fått under utvecklingen. Men så går det oftast när man stressar fram saker och bara tänker i siffror och profit.

Permalänk

trodde det var något viktigt som all crunch arbetarna var tvingade att göra. det var bara det helt meningslösa att spelet inte var färdigt som inga spel är idag. 1 år efter lansering är inköps regeln idag. då vet man nästan om det kommer att fixa eller förstöra spelet.

Permalänk
Medlem

Investerarna skiter väl i buggar och dylikt. Spelet har ju ändå sålt riktigt bra vilket ligger helt i linje med deras intresse. Om de sitter still i båten kommer buggar fixas och försäljning på konsol ta fart igen.
Hur kan de stämma då de inte förlorat något och kommer tjäna betydligt mer inom kort? Det är väl i vanlig ordning USAs advokat-gosskår som ser tillfället att stämma skiten ur allt och alla. Vad vinner de på att köra CDPR i botten så återbäringen aldrig kommer!?

Jag köpte spelet dag ett även om jag förväntde mig att strul och buggar skulle finnas. Det är ju verkligen inte många spel som är felfria när de släpps i dagsläget så jag hade ändå tänkt vänta.
Helt enkelt ta det lite lungt och problemen kommer snart vara lösta, spela något annat så länge.
God jul!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anders_c_:

Stäm alla som förbokar orecenserade spel istället!

Vet inte om det var sarkasm eller inte, men CDPR tillät inte några review copies på konsoler utan alla review copies som skickades ut var till PC. Sen sa ju CDPR CEO detta några dagar innan lanseringen: Performance on the base PS4 and Xbox One consoles is "surprisingly good”

Vilket antagligen är den största anledningen till varför dem är i trubbel nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Har du också tittat på denna?
https://youtu.be/g17xC38Qyvg

Jag började spela en ny omgång fc5 efter jag såg den 😁

Det är iallafall bra att cdpr får en näsbränna på något sätt. Inte ok att lura investerare och kunder som dom gjort.

ja den och typ alla 10 som kommer ut varje dag haha

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Har lagt över 50 timmar utan några nämnvärda buggar.

PC, GOG release.

Hahah, otroligt godtyckligt vad "nämnvärd bug" är. Kan garantera att du har stött på en hel del buggar som jag själv hade ansett vara nämnvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Hahah, otroligt godtyckligt vad "nämnvärd bug" är. Kan garantera att du har stött på en hel del buggar som jag själv hade ansett vara nämnvärda.

Värsta var väl att den inte synca med målnet kanske? Eller när jag fick 34500 ammo till revolvern, utöver det har det fungerat bra.

All in all så har det varit en top notch upplevelse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

ja den och typ alla 10 som kommer ut varje dag haha

Metoo! Tycker dom är helfestliga 😄

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Lagt ned drygt 60h på spelet, har tyckt om det.

Men buggfritt skulle jag inte påstå att det är, inga kraschar men jag har haft ett gäng softlocks. Antingen dialoger som inte startar eller bilresor som hamnar i väggen/dylikt.

Inget som inte gått att lösa med en save/reload, men lite irriterande är det väl.

Och sen massvis med småbuggar, saker som npc:er håller i är det 50/50 på huruvida de stannar kvar i luften eller faktiskt följer med handen. Och hårkorset som envisas med att vara fast på skärmen jämnt och ständigt.

Sedan har vi det ständiga problemet med att NPCer envisas med att ringa en mitt i ett samtal, och sedan spelar 2-3 konversationer samtidigt. Tur att man läser snabbt, även om det blir lite svårt att hänga med.

Optimeringen lämnar en del att önska också, medium/high 4k med balanced DLSS (RT av) ger mig allt från 40 till 120fps, hade kunnat ta lägre om den bara var jämn. Tur att man har en GSYNC kompatibel skärm

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Sötast

Alltså.
Jag har väl inte varit jättesugen på cyberpunk direkt men valde att ge det en chans ändå.

Direkt ut ur garaget som nomad så är det en gubbe som hänger i luften ute på gatan, såg ut som att han satt i en stol, men i luften, på gatan...

Så jag tar min bil och kör vänster istället och omedelbart blir jag taggad som hostile och blir beskjuten av 4 pers.

Jag kör tillbaka till byn efter att jag inte längre är wanted och testar prata med lite npcer.

Inte en npc pratar med mig. Inte en person säger ett ord. Det kändes som en fullständig kyrkogård direkt i det absolut första intrycktet.

Jag stängde spelet kort därefter och väljer att spela detta om 2-3 år istället.

Sjukt svag början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Alltså.
Jag har väl inte varit jättesugen på cyberpunk direkt men valde att ge det en chans ändå.

Direkt ut ur garaget som nomad så är det en gubbe som hänger i luften ute på gatan, såg ut som att han satt i en stol, men i luften, på gatan...

Så jag tar min bil och kör vänster istället och omedelbart blir jag taggad som hostile och blir beskjuten av 4 pers.

Jag kör tillbaka till byn efter att jag inte längre är wanted och testar prata med lite npcer.

Inte en npc pratar med mig. Inte en person säger ett ord. Det kändes som en fullständig kyrkogård direkt i det absolut första intrycktet.

Jag stängde spelet kort därefter och väljer att spela detta om 2-3 år istället.

Sjukt svag början.

Du behöver inte vänta 2år.
Det mesta är fixat redan nu.
Förutsatt du spelar på PC som är över vad rekoemnderad spec.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Du behöver inte vänta 2år.
Det mesta är fixat redan nu.
Förutsatt du spelar på PC som är över vad rekoemnderad spec.

Hm, har senaste uppdateringen, jag åker fortfarande genom taket när man kör bil, dog från låg höjd, bilar teleporteras lite hur dom vill ännu (sen den visuella som visar att det finns många bilar framför men som också bara försvinner när man kommer nära), stat grejen som kommer fram när man kollar på vapen fastnade igår två gånger.

Två uppdrag fick jag mission failed på igår trotts att uppdraget var slutfört, fick låta en npc hoppa in i sin bil och köra iväg innan jag kunde göra något. Ehm, ja detta är lite saker som dök upp under den timmen jag spelade igår 🤷‍♂️ beror väl på hur man ser det om det är fixat eller inte. För mig återstår väldigt mycket småskit

Permalänk
Medlem
Skrivet av FUtech:

Investerarna skiter väl i buggar och dylikt. Spelet har ju ändå sålt riktigt bra vilket ligger helt i linje med deras intresse. Om de sitter still i båten kommer buggar fixas och försäljning på konsol ta fart igen.
Hur kan de stämma då de inte förlorat något och kommer tjäna betydligt mer inom kort? Det är väl i vanlig ordning USAs advokat-gosskår som ser tillfället att stämma skiten ur allt och alla. Vad vinner de på att köra CDPR i botten så återbäringen aldrig kommer!?

Jag köpte spelet dag ett även om jag förväntde mig att strul och buggar skulle finnas. Det är ju verkligen inte många spel som är felfria när de släpps i dagsläget så jag hade ändå tänkt vänta.
Helt enkelt ta det lite lungt och problemen kommer snart vara lösta, spela något annat så länge.
God jul!

Inte förlorat något? Börsvärdet sjönk med 1,8 miljarder $ när spelet släpptes.

Hade jag haft aktier i bolaget för säg 100 miljoner $ så hade jag gärna velat veta i vilket skick spelet faktisk var i när det släpptes.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Sötast
Skrivet av Molotov:

Du behöver inte vänta 2år.
Det mesta är fixat redan nu.
Förutsatt du spelar på PC som är över vad rekoemnderad spec.

De skulle väl släppa de stora patcharna först i Januari och i Februari?

Permalänk
Medlem

Har nu spelat ca 50h och det buggar hit och dit. Mest fysikmotorn som fungerar dåligt. Är det någon som tänkt på att det är många aspekter i spelet som är hämtade direkt från witcher 3. Skulle inte förvåna mig om rätt mycket i spelet är taget därifrån. Det är nog mest det som gnager. Gameplay är fruktansvärt repetativt utanför mainstory. Ett craftingsystem som är helt meningslöst. Bilar man inte kan modda/anpassa. Ai verkar dock ha blivit bättre i senaste patchen vad gäller npc hoppandet.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Molotov:

Du behöver inte vänta 2år.
Det mesta är fixat redan nu.
Förutsatt du spelar på PC som är över vad rekoemnderad spec.

Skulle inte våga påstå att något är "fixat" utom det minimala som krävs för att kalla spelet körbart på PC sidan.

High-lights:

  • 1.06 patchen fixade en bugg med sparfiler som funnits en gång förut, i Witcher 2.

  • 1.05 patchen medförde inte direkt något för PC. Fixade en bugg med att kunna landa i questen "Love like Fire" (en bugg som gjorde att jag personligen inte kom förbi den delen i Main Storyn förens jag startade om hela quest-kedjan en tredje gång)

  • 1.04 patchen fick spelet att åtminstone flyta på över 40fps för många med RTX 30-serien, hjälpte även folk med äldre hårdvara som jag förstått det en del med.

Såklart var det flera saker i dessa patcher som förmodligen åtgärdar saker för en massa andra spelare, speciellt folk på PS/Xbox.

---------------------

Men detta är vad som INTE är fixat eller saknas från spelet generellt och är vanligt förekommande problem, som jag själv upplevt även efter 1.05 patchen.
Vanliga buggar: Detta är vad jag kan komma ihåg att jag sprang på i skrivande stund senaste jag spelade för ett par dagar sedan.

  • T-posande modeller.

  • Vapen som försvinner efter vissa 'cutscenes' (finger guns).

  • Texturer som inte renderar in, utan ger en platt grå "textur".

  • Man snubblar på sina egna fötter eller en trottoarkant och får 'instant death'.

  • Bilar/personer som flyter i luften.

  • Memory leaks - Ju längre du spelar, ju mer dippar performance över tid (kräver omstart av spelet).

  • Odödlighet/super-bullets (kan gå från att ta 1-2dmg per skott i en fight, till att helt plötsligt nästan bli one-shot, av samma "mobs"..)

  • Fastnar mellan objekt när man klättrar mellan husen och klippar igenom väggarna, faller sedan till sin död "utanför kartan".

---------------------

Sedan har vi saker som saknas i spelet, för att ens kunna kalla det en levande värld eller ett RPG;

  • Du har ingen character customization värt att nämna efter character creation.

  • Character creation i allmänhet är meh. Inga body sliders eller mer än ett par förvalda frisyrer och tatueringar.

  • Du saknar helt förmågan att ändra dina vapen mer än en mod slot och scope (här kanske dom skulle ta en notis från CoD: Warzone eller det spelet med klassledande customization - World War 3).

  • Ändra sina bilar, vad är det för koncept? Garage, som GTAV hade för 7 år sedan redan, vad är det?

  • Player Housing? Ska man ha sådant också, naah... Glöm att ens flytta runt en vas i den enda lägenheten du blir tilldelad.

  • AI'n ska vi inte ens prata om, för det finns ingen helt enkelt. Väldigt märkbart när en liten cola-burk stoppar ett trafikflöde för flera kvarter.

  • På tal om AI - Poliser året 2077 verkar vara närsynta hela bunten, för dom tappar dig efter 15m och att du gick bakom en sopcontainer. Och fiender verkar ha en dödslängtan, för dom B-line rushar dig on-sight.

  • Av någon anledning verkar varenda NPC hata dig med hela sitt hjärta, för vart du än går och vem du än pratar med så får du en one-liner i stil med "fuck off and mind your own business".

  • Game Physics är subpar med flera år gamla spel så som Far Cry 4, The Division, GTA5 och Just Cause 3 - Allt ifrån Impact Marks, till vatten interaktioner, till hur ragdolls agerar när man t.ex. slår eller kör på folk. Starta mig inte ens hur alla bilar slirar som på sirap...

Jag kan fortsätta och skriva en A4 eller två om detta. Jag har inte ens börjat nämna sakerna som CDPR själva nämnt genom t.ex. Night City Wire och/eller andra medier, men som helt enkelt inte finns med...

---------------------

Sure, spelet är otroligt vackert (speciellt nattetid)! Detaljnivån på alla områden är fantastisk, oavsett om du är mitt i stan och vandrar runt bland höghusen eller ute i någon gränd på north-side, så droppar inte detaljnivån alls. Staden lyser upp precis som förväntat av ett Cyberpunk-spel på natten och dagtid, med strålande neonskyltar överallt och annat ögongodis.

Men spelet är långt ifrån färdigt, skulle med enkelhet kunna behöva 1-2 år till av utveckling bara för att fixa till dom basala sakerna ett open-world RPG "behöver" eller förväntas ha - Då pratar jag inte ens om tiden för att fixa dom många buggar som finns.

Jag tyckte synd om folk som betalade 600kr för detta spelet innan CDPR började ge ut refunds.

§7
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Skulle inte våga påstå att något är "fixat" utom det minimala som krävs för att kalla spelet körbart på PC sidan.

High-lights:

  • 1.06 patchen fixade en bugg med sparfiler som funnits en gång förut, i Witcher 2.

  • 1.05 patchen medförde inte direkt något för PC. Fixade en bugg med att kunna landa i questen "Love like Fire" (en bugg som gjorde att jag personligen inte kom förbi den delen i Main Storyn förens jag startade om hela quest-kedjan en tredje gång)

  • 1.04 patchen fick spelet att åtminstone flyta på över 40fps för många med RTX 30-serien, hjälpte även folk med äldre hårdvara som jag förstått det en del med.

Såklart var det flera saker i dessa patcher som förmodligen åtgärdar saker för en massa andra spelare, speciellt folk på PS/Xbox.

---------------------

Men detta är vad som INTE är fixat eller saknas från spelet generellt och är vanligt förekommande problem, som jag själv upplevt även efter 1.05 patchen.
Vanliga buggar: Detta är vad jag kan komma ihåg att jag sprang på i skrivande stund senaste jag spelade för ett par dagar sedan.

  • T-posande modeller.

  • Vapen som försvinner efter vissa 'cutscenes' (finger guns).

  • Texturer som inte renderar in, utan ger en platt grå "textur".

  • Man snubblar på sina egna fötter eller en trottoarkant och får 'instant death'.

  • Bilar/personer som flyter i luften.

  • Memory leaks - Ju längre du spelar, ju mer dippar performance över tid (kräver omstart av spelet).

  • Odödlighet/super-bullets (kan gå från att ta 1-2dmg per skott i en fight, till att helt plötsligt nästan bli one-shot, av samma "mobs"..)

  • Fastnar mellan objekt när man klättrar mellan husen och klippar igenom väggarna, faller sedan till sin död "utanför kartan".

---------------------

Sedan har vi saker som saknas i spelet, för att ens kunna kalla det en levande värld eller ett RPG;

  • Du har ingen character customization värt att nämna efter character creation.

  • Character creation i allmänhet är meh. Inga body sliders eller mer än ett par förvalda frisyrer och tatueringar.

  • Du saknar helt förmågan att ändra dina vapen mer än en mod slot och scope (här kanske dom skulle ta en notis från CoD: Warzone eller det spelet med klassledande customization - World War 3).

  • Ändra sina bilar, vad är det för koncept? Garage, som GTAV hade för 7 år sedan redan, vad är det?

  • Player Housing? Ska man ha sådant också, naah... Glöm att ens flytta runt en vas i den enda lägenheten du blir tilldelad.

  • AI'n ska vi inte ens prata om, för det finns ingen helt enkelt. Väldigt märkbart när en liten cola-burk stoppar ett trafikflöde för flera kvarter.

  • På tal om AI - Poliser året 2077 verkar vara närsynta hela bunten, för dom tappar dig efter 15m och att du gick bakom en sopcontainer. Och fiender verkar ha en dödslängtan, för dom B-line rushar dig on-sight.

  • Av någon anledning verkar varenda NPC hata dig med hela sitt hjärta, för vart du än går och vem du än pratar med så får du en one-liner i stil med "fuck off and mind your own business".

  • Game Physics är subpar med flera år gamla spel så som Far Cry 4, The Division, GTA5 och Just Cause 3 - Allt ifrån Impact Marks, till vatten interaktioner, till hur ragdolls agerar när man t.ex. slår eller kör på folk. Starta mig inte ens hur alla bilar slirar som på sirap...

Jag kan fortsätta och skriva en A4 eller två om detta. Jag har inte ens börjat nämna sakerna som CDPR själva nämnt genom t.ex. Night City Wire och/eller andra medier, men som helt enkelt inte finns med...

---------------------

Sure, spelet är otroligt vackert (speciellt nattetid)! Detaljnivån på alla områden är fantastisk, oavsett om du är mitt i stan och vandrar runt bland höghusen eller ute i någon gränd på north-side, så droppar inte detaljnivån alls. Staden lyser upp precis som förväntat av ett Cyberpunk-spel på natten och dagtid, med strålande neonskyltar överallt och annat ögongodis.

Men spelet är långt ifrån färdigt, skulle med enkelhet kunna behöva 1-2 år till av utveckling bara för att fixa till dom basala sakerna ett open-world RPG "behöver" eller förväntas ha - Då pratar jag inte ens om tiden för att fixa dom många buggar som finns.

Jag tyckte synd om folk som betalade 600kr för detta spelet innan CDPR började ge ut refunds.

Jag känner inte igen dina problem. Jag har spelat kanske 20 timmar.

Kanske nån t-pose men det går totalt att räkna på 1 hand.

E

Delar borttagna pga rensning /Mod
Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Molotov:

Jag känner inte igen dina problem. Jag har spelat kanske 20 timmar.

Kanske nån t-pose men det går totalt att räkna på 1 hand.

E

Är glad för din skull om du inte stött på buggarna jag nämnde! Ärligt. För spelet har en fantastisk potential grund att stå på.

Men är inte ensam om dessa problem då jag har vänner som köpt spelet, som upplevt flertalet- om inte alla problem jag nämnde. För att inte nämna dom tusentals videos på YT eller kommentarer man kan hitta på Reddit med folk som har samma problem eller fler ändå.

Och oavsett om man har ett buggfritt spel (med 'guds vilja'), så tar det inte iväg från faktorerna av sakerna som jag nämnde saknades, utöver det som visats upp/pratats om/lovats av CDPR själv sedan 2018. Det är inte bara investerare man har ljugit i ansiktet med detta släpp, om man säger så.

EDIT:
Liten samlingslista på källor av saker som saknas, som har nämnts i officiell kapacitet - Promised but missing features.
Ännu en lista på QoL-saker från Communityn - Compiled list of missing features (Quality of Life)

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Forbidden:

Är i samma sits (PC). Funkat förvånansvärt bra för mig

Kört på Stadia i 50 timmar. Haft två buggar som stört plus lite småglitchar med saker som "flyter". Betydligt bättre än de flesta andra liknande spel.

Känns som snorungar som skriker mest för att ha något att göra.
Fantastiskt spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag försökte, men tydligen finns inga seeders för time-capsule :c

Skämt åsido
Jag hade planerat att köpa spelet dag 1. Men valde att testa spelet genom alternativa vägar först, och är väldigt glad att jag tog det beslutet, för som det ser ut just nu blir det inget köp alls eller plockar kanske upp GOTY-Edition med alla DLC's och när patch "1.2.244531" är live - när det droppar till 50% off på Steam eller något.

Edit: Fotnot.
Jag gjorde samma sak med Witcher 3 (testade spelet genom alternativa vägar). Det spelet kom ut så pass bra efter ett tag (Läs: över ett år senare med patcher för PC) att jag köpt spelet med alla DLC's både genom GOG och Steam för att visa mitt stöd för det spelet och CDPR (kan skicka prints om "bevis" efterfrågas). Får se om studion kan hämta sig från denna katastrof till release gällande CP77 eller inte, men i dagsläget så är dom inte förtjänta av en uns av 'goodwill' eller ett enda öre från min plånbok - År av rep-uppbyggnad genom Witcher-serien och GOG bortblåst över natten för mig.

Förstår inte argumentet, går du smakar på allt i affären innan du köper för "visa stöd"?

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur folk kan försvara detta spel med "jag förstår inte kritiken. mitt har fungerat i x-antal timmar så det måste vara fel på alla andra." Jag älskade Skyrim, FO4 och BF4 och upplevede dem utan större problem. Dock så skulle jag aldrig försvara de brister som de led av som många gör här inne.

CDPR har visat att de är precis som många andra utvecklare med downgrades, tomma löften, lögner, crunch, fulspel med recensioner osv. Spelet är ett AAA-early access i sitt nuvarande skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Skulle inte våga påstå att något är "fixat" utom det minimala som krävs för att kalla spelet körbart på PC sidan.

High-lights:

  • 1.06 patchen fixade en bugg med sparfiler som funnits en gång förut, i Witcher 2.

  • 1.05 patchen medförde inte direkt något för PC. Fixade en bugg med att kunna landa i questen "Love like Fire" (en bugg som gjorde att jag personligen inte kom förbi den delen i Main Storyn förens jag startade om hela quest-kedjan en tredje gång)

  • 1.04 patchen fick spelet att åtminstone flyta på över 40fps för många med RTX 30-serien, hjälpte även folk med äldre hårdvara som jag förstått det en del med.

Såklart var det flera saker i dessa patcher som förmodligen åtgärdar saker för en massa andra spelare, speciellt folk på PS/Xbox.

---------------------

Men detta är vad som INTE är fixat eller saknas från spelet generellt och är vanligt förekommande problem, som jag själv upplevt även efter 1.05 patchen.
Vanliga buggar: Detta är vad jag kan komma ihåg att jag sprang på i skrivande stund senaste jag spelade för ett par dagar sedan.

  • T-posande modeller.

  • Vapen som försvinner efter vissa 'cutscenes' (finger guns).

  • Texturer som inte renderar in, utan ger en platt grå "textur".

  • Man snubblar på sina egna fötter eller en trottoarkant och får 'instant death'.

  • Bilar/personer som flyter i luften.

  • Memory leaks - Ju längre du spelar, ju mer dippar performance över tid (kräver omstart av spelet).

  • Odödlighet/super-bullets (kan gå från att ta 1-2dmg per skott i en fight, till att helt plötsligt nästan bli one-shot, av samma "mobs"..)

  • Fastnar mellan objekt när man klättrar mellan husen och klippar igenom väggarna, faller sedan till sin död "utanför kartan".

---------------------

Sedan har vi saker som saknas i spelet, för att ens kunna kalla det en levande värld eller ett RPG;

  • Du har ingen character customization värt att nämna efter character creation.

  • Character creation i allmänhet är meh. Inga body sliders eller mer än ett par förvalda frisyrer och tatueringar.

  • Du saknar helt förmågan att ändra dina vapen mer än en mod slot och scope (här kanske dom skulle ta en notis från CoD: Warzone eller det spelet med klassledande customization - World War 3).

  • Ändra sina bilar, vad är det för koncept? Garage, som GTAV hade för 7 år sedan redan, vad är det?

  • Player Housing? Ska man ha sådant också, naah... Glöm att ens flytta runt en vas i den enda lägenheten du blir tilldelad.

  • AI'n ska vi inte ens prata om, för det finns ingen helt enkelt. Väldigt märkbart när en liten cola-burk stoppar ett trafikflöde för flera kvarter.

  • På tal om AI - Poliser året 2077 verkar vara närsynta hela bunten, för dom tappar dig efter 15m och att du gick bakom en sopcontainer. Och fiender verkar ha en dödslängtan, för dom B-line rushar dig on-sight.

  • Av någon anledning verkar varenda NPC hata dig med hela sitt hjärta, för vart du än går och vem du än pratar med så får du en one-liner i stil med "fuck off and mind your own business".

  • Game Physics är subpar med flera år gamla spel så som Far Cry 4, The Division, GTA5 och Just Cause 3 - Allt ifrån Impact Marks, till vatten interaktioner, till hur ragdolls agerar när man t.ex. slår eller kör på folk. Starta mig inte ens hur alla bilar slirar som på sirap...

Jag kan fortsätta och skriva en A4 eller två om detta. Jag har inte ens börjat nämna sakerna som CDPR själva nämnt genom t.ex. Night City Wire och/eller andra medier, men som helt enkelt inte finns med...

---------------------

Sure, spelet är otroligt vackert (speciellt nattetid)! Detaljnivån på alla områden är fantastisk, oavsett om du är mitt i stan och vandrar runt bland höghusen eller ute i någon gränd på north-side, så droppar inte detaljnivån alls. Staden lyser upp precis som förväntat av ett Cyberpunk-spel på natten och dagtid, med strålande neonskyltar överallt och annat ögongodis.

Men spelet är långt ifrån färdigt, skulle med enkelhet kunna behöva 1-2 år till av utveckling bara för att fixa till dom basala sakerna ett open-world RPG "behöver" eller förväntas ha - Då pratar jag inte ens om tiden för att fixa dom många buggar som finns.

Jag tyckte synd om folk som betalade 600kr för detta spelet innan CDPR började ge ut refunds.

Ugh sluta jämnföra spelet med gta.. det börjar bli tröttsamt från er..

Fan va sämst gta 5 är.. är inte som god of war där man kan svinga yxa och döda gudar. Japp detta var lika intelligent diskussion som du precis hade

Bara lämna tillbaka spelet för det verkar inte vara ett typ av spel du gillar och vänta på gta 6

Permalänk
Medlem

Tänk vilken storm det skulle ha blivit om det släpptes när PS5 och RTX 3000 serien inte var släppt.

Cyberpunk 2077's original release date was April 16, 2020.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Får känslan av att många som klagar inte ens spelat CP2077, utan passar på att klaga...för man kan. Kan ju ha fel ofc.

Permalänk
Avstängd

Tråkigt men förstår investerare i detta fallet. Skulle det nu bli en fällande dom så kan det också betyda att vi slipper se spel som släpps som är mer eller mindre ospelbara. Samtidigt kan set också bli att spelstudios kör på mer säkra kort i framtiden och utvecklingen då kommer gå saktare.

Jag har själv inte spelat detta spel men vissa säger kaos och vissa säger att det snurrar på ok.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10