Myndigheters AI-system ska granskas för jämställdhet

Permalänk
Melding Plague

Myndigheters AI-system ska granskas för jämställdhet

Undersökningen ska avgöra om användare av svenska myndigheters automatiserade AI-system får jämställt bemötande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Våra blivande överherrar kommer alltså inte att göra skillnad på folk och folk när de förintar oss? Känns tryggt tycker jag.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Det här har man ju sett förut, om botar får tag på obekväm men korrekt data ska den alltså kastas bort så att boten kan tycka som dessa intressegrupper vill. Ja, intelligensen botarna får är då verkligen artificiell.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk

Dagens Ai är så låg så den i många fall kommer upptäcka samband och därifrån göra generella beslut. Inom myndigheterna så ska folk behandlas lika, även om tex fler män begår ett visst brott så ska ej in ta med detta som en parameter som höjer misstankegraden.
Ofta är det dock precis tvärt om, att bara för att någon är kvinna, så misstänks den inte lika mycket för vissa brott.

Permalänk
Hedersmedlem

Uppfattat. Tilldelar alla köttsäckar värdet noll.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Det här har man ju sett förut, om botar får tag på obekväm men korrekt data ska den alltså kastas bort så att boten kan tycka som dessa intressegrupper vill. Ja, intelligensen botarna får är då verkligen artificiell.

Nu handlar det väl snarare mer om att botarna inte ska bli manipulerade av användare. Dvs, om en bot lär sig saker från vad användare säger till den så kommer den kanske kunna bli avsiktligt förändrad.

Men det är egentligen ganska självklart det du säger. Algoritmer har ingen moral, de gör bara det som vi programmerar dem att göra. Vill vi att de ska uppvisa något likande vår moral måste vi programmera in det.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är fullt rimligt att de gör en sådan utredning. Det är ju poängen - en utredning, för att se om detta är ett problem i praktiken.

Jag håller med om att "AI och jämställdhet" låter löjligt vid första anblick, men tycker också det är bra att samhället verkar för att arbeta mot jämställdhet, även i mer abstrakta och okonventionella sammanhang.

Och minns ni Microsoft Tay? På basis av Tay känns detta ju högst relevant, med tanke på hur lätt hon kunde manipuleras.

Permalänk
Medlem

Beroende på hur man tränar en given AI så är det ju tyvärr så att en risk, för att ha tillräckligt med data, är att man tränar den på data som är äldre. Äldre data präglas då av synen som fanns när den datan framställdes. Testa träna en tysk chatbot på texter från 1942 så skulle vi säkert få något vi idag inte skulle anse accepterbart.

Så att man ser och belyser detta faktum är bra och att man väljer att undersöka det och försöka undvika det är också bra.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Man behöver väl bara anonymisera vilket kön användaren har, och låta AI-algorithmen fortsätta göra sitt.
Sedan kan jag väl tycka att AI är väl rätt dumt att använda till sådant här överhuvudtaget?

Sedan har jag väldigt svårt att tro att man använder sig av gammal data. Vem har tid att lägga in data ifrån 1930talet om hur det var då? Det är ju inte så AI fungerar.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Kommer dock alltid finns saker som är fakta som visa grupper motsätter sig och kommer känna sig kränkta av oavsett hur mycket man trännar en AI.

Permalänk
Medlem

Jämställdhet vill inte ens feminister ha och med allt annat som försöks gömmas bakom ridån känns detta väldigt olustigt.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Man behöver väl bara anonymisera vilket kön användaren har, och låta AI-algorithmen fortsätta göra sitt.
Sedan kan jag väl tycka att AI är väl rätt dumt att använda till sådant här överhuvudtaget?

Sedan har jag väldigt svårt att tro att man använder sig av gammal data. Vem har tid att lägga in data ifrån 1930talet om hur det var då? Det är ju inte så AI fungerar.

Det förutsätter väl att alla aktörer har rent mjöl i påsen. Min högst personliga åsikt är att det är viktigt med stor transparens i de system som myndigheterna tvingar på medborgarna eftersom vi inte har så många stater att välja på.

Förhoppningsvis har de med människor med lite teknisk know-how nu också och inte bara politiskt tillsatta tyckare som vill driva agenda.

Permalänk
Medlem

Detta ska kanske skötas av en myndighet som i alla fall försöker vara objektiv...tomtarna på jämställdhetsmyndigheten är allt annat än objektiva. Det är en myndighet som inte borde existera.

De or så partiska att de avfärdar all kritik riktade mot sig för de vet ju att deras teorier (ingen forskning styrker deras idéer) är rätt så varför ska de ta kritik seriöst? Den som kommer med kritik har ju fel.

De har vid flera tillfällen vart inbjudna att prata på skolor och annat. Blir de ifrågasatta blir de snabbt märkbart irriterade och kommer inte komma tillbaka om vi säger så. Det är ju obekvämt när någon ifrågasätter deras sanning...

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

När polisen har visat sig stoppa bara Latinx/Svarta människor men bokfört dom som Vita i datan när inget skett och sen matar in den här datan? Det blir inte korrekt då. Ja
Problemet är inte AI, problemet är datan och lögnerna in till den. Det är ungefär som i Sverige. Polisen hälsar aldrig på i brorsdotterns skola fast alla vet vem som langar där och väldigt många röker på. Medans invandrar/arbetare skolan? Polisen hälsar på där titt som tätt även när inget hänt. Undrar hur datan ser ut då när man ignorerar en grupp medans man jagar en annan hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

När polisen har visat sig stoppa bara Latinx/Svarta människor men bokfört dom som Vita i datan när inget skett och sen matar in den här datan? Det blir inte korrekt då. Ja
Problemet är inte AI, problemet är datan och lögnerna in till den. Det är ungefär som i Sverige. Polisen hälsar aldrig på i brorsdotterns skola fast alla vet vem som langar där och väldigt många röker på. Medans invandrar/arbetare skolan? Polisen hälsar på där titt som tätt även när inget hänt. Undrar hur datan ser ut då när man ignorerar en grupp medans man jagar en annan hela tiden.

Det är bättre att fokusera på bilbrännare och stenkastare än gräs rökare.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Problemet med AI är ju att det är ett system skapat för att lära sig mönster... Precis samma sak som mänsklig generalisering. Visserligen är generaliseringar fundamentalt för att vi ska kunna greppa vår omvärld, problemet är dock att det inte representerar komplexiteten av verkligheten. Det är ju därför fördomar, rasism, sexism etc existerar. För att folk är obildade, använder sig av väldigt rudimentär data (eller personliga känslor) för att bygga sin världsuppfattning. Samma problem är det för AI (minus känslorna). Det måste ligga stor vikt vid utredningar av AI så att det faktiskt kan agera bättre än vad människor generellt kan.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå jättebra att detta genomförs.

Nu väljer jag att tro att det inte finns någon extrempolitisk agenda bakom initiativet. Utan att det mer handlar om att säkerställa att bottarna inte börjar apa efter alla otrevligheter som de kan bli "matade" med från olika arga individer.
Men även i övrigt att botten lär sig rätt saker och svarar korrekt, och inte reagerar oväntat på vissa samband eller inställningsparametrar.

Men det är ju viktigt att de som granskar även är medvetna om sina egna fördommar, och att botten lär sig på dålig data från det hållet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _genki:

Problemet med AI är ju att det är ett system skapat för att lära sig mönster... Precis samma sak som mänsklig generalisering. Visserligen är generaliseringar fundamentalt för att vi ska kunna greppa vår omvärld, problemet är dock att det inte representerar komplexiteten av verkligheten. Det är ju därför fördomar, rasism, sexism etc existerar. För att folk är obildade, använder sig av väldigt rudimentär data (eller personliga känslor) för att bygga sin världsuppfattning. Samma problem är det för AI (minus känslorna). Det måste ligga stor vikt vid utredningar av AI så att det faktiskt kan agera bättre än vad människor generellt kan.

Sedan är det ju upp till vad man fyller de begreppen med. Det kan ju vara fullt rationellt att diskriminera. I avsaknad av perfekt information så kan man använda hjälpinformation/samband som också ibland diskriminerar (dvs diskrimineringsgrunderna, men många gånger handlar det om egenskaper som faller utanför dessa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Det är bättre att fokusera på bilbrännare och stenkastare än gräs rökare.

Nej det är ”droger” dom jagar i den skolan. Vi har inte problemen med sånt som bil brännare. Mest ungdomar som dricker och röker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Problemet med AI är ju att det är ett system skapat för att lära sig mönster... Precis samma sak som mänsklig generalisering. Visserligen är generaliseringar fundamentalt för att vi ska kunna greppa vår omvärld, problemet är dock att det inte representerar komplexiteten av verkligheten. Det är ju därför fördomar, rasism, sexism etc existerar. För att folk är obildade, använder sig av väldigt rudimentär data (eller personliga känslor) för att bygga sin världsuppfattning. Samma problem är det för AI (minus känslorna). Det måste ligga stor vikt vid utredningar av AI så att det faktiskt kan agera bättre än vad människor generellt kan.

Fast om AI:n ser ett mönster i att en grupp av människor alltid gör på sätt x, är det då fördomar?
AI:n har ju inte några förutfattade meningar om någon innan den börjar lära sig.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

De enda likvärdiga humanoiderna är döda humanoider. Initiera Arnold-protokollet.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

AI:n kommer fram till "fel" data så den måste värdegrundscertifieras, clownsverige.

Permalänk
Medlem

När folk blir kränkta av en maskin utan känslor eller medvetande är det långt gånget. Blir folk lite mindre lätt kränkta så löser det sig nog.
När jag blir kränkt av f-kassans AI så ska jag fira för då vet jag att mitt liv är ganska fritt från verkliga problem.
Va trevligt om jag kunde oroa mig av att bli kränkt av AI istället för riktiga problem...hoppas den dagen kommer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att detär många här som inte har koll på problemen med träning av maskininlärnngsmodeller och hur viktigt det är att den träningsdata man använder är represetativ verkligheten. Vidare att man inte övertränar och behåller extern validitet i modellerna osv. Det finns enorma problem att hålla isär kausalitet och korrelation för AI-system. Många problem och jag tror få insatta i maskininlärning skulle tycka att denna typ av utredning är minsta underlig.

Låt oss nu hålla diskussionen på en värdig nivå. Jag ser redan tecken på att vissa bekänner färg och försöker sammanföra detta med sina rasistiska värderingar. Bättre kan ni och tack ni andra som håller er vetenskapliga och städade. Säkerligen blir någon provocerad av min uppmaning men det säger nog mer om den personen än om mig.

Permalänk
Medlem

En ai som ges politiska pekpinnar är ingen ai. Ansvariga för detta tilltag (tillsättandet av den såkallade utredningen) borde få sparken och göras arbetslösa. Samma med jämställdhetsmyndidigheten och alla där

Permalänk
Avstängd

Hela AI kommer läggas ner för man får inte skilja på folk och olika folkgrupper. Detta kommer bli slutet för all automatisering inom detta eller så får man helt enkelt börja från noll och inte visa AI:n hur de gjort tidigare och den får börja lära sig från början.

Samtidigt så är det faktiskt skillnad på olika personer. Har en person suttit inne i fängelset för ett brott så är chansen större att samma person begår fler brott och det gäller även barn till den dömde än att en annan person börjar begå brott så lite sanning ligger det faktiskt i detta.

Samma sak är det med alkoholister där det också tycks finnas genetiskt. Har någon av dina föräldrar problem så är chansen att du börjar dricka större.

Ränderna går helt enkelt aldrig att tvätta bort från en tiger.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Skratta eller gråta? 😂
En AI om något har ju 0 ”fördomar” & borde va det optimala för ”jämställt” bemötande.
Men det är väl som vanligt i Sverige, data är bara ”bra” om den visar ”rätt”.

Permalänk
Medlem

Vilken "baitig" nyhet! Alla Svärjevänner sätter morgonkaffet i halsen 😅

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Avstängd

https://arstechnica.com/information-technology/2016/03/micros...

Går jättebra utan filter och ”pekpinnar” 😅

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Alltså, nu pratar vi om AI på Skatteverket och Försäkringskassan, och ingen annanstans.

Hur kan en AI på skatteverket vara sexistisk eller rasistisk? Den ska väl hjälpa till att hitta mönster om skattefusk antar jag?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz