Cyberpunk 2077 – gammal Bulldozer-kod ger Ryzen sämre prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Bedrövligt.

En annan fix man kan göra för att förbättra spelet läste jag igår: https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kccabx/hey_cd...

Skrivet av B.Linder:

jisses... hur slinker en sån miss igenom

Bara ifall någon missat det: den här filen gör ingenting i releaseversionen av spelet. Så det är inget som missats, utan användare som varit inne och pillat och trott sig förstå.

Ibland är det bättre att lugna sig lite.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Aldrig en bra idé att vara och pilla, man kan ställa till med mer elände, i värsta fall sabba hela installationen. Gör en felrapport, vänta på att en fix ska komma.

Tålamod verkar vara en bristvara i dessa tider.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Aldrig en bra idé att vara och pilla, man kan ställa till med mer elände, i värsta fall sabba hela installationen. Gör en felrapport, vänta på att en fix ska komma.

Tålamod verkar vara en bristvara i dessa tider.

en ominstallation tar dock inte så lång tid med hyfsat internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Aldrig en bra idé att vara och pilla, man kan ställa till med mer elände, i värsta fall sabba hela installationen. Gör en felrapport, vänta på att en fix ska komma.

Tålamod verkar vara en bristvara i dessa tider.

Om man bara experimenterar och leker är det väl en sak (jag gillar att modda spel och kika på hur de använder sig av middleware och lite sådant, ex.), men att försöka "laga" andras kod/implementeringar, inte minst när det gäller såpass grundläggande funktioner... då kräver det antingen att källkoden är öppen så det är lättare att gräva runt i den, att man har varit en del av programmeringsteamet som faktiskt har erfarenhet av motorn, verktygen och/eller koden, eller rejält mycket tid för att gräva djupare. Ett stort och komplext spel/spel med en komplex motor kan påverkas på otroligt många oväntade sätt när även små ändringar görs, så det finns helt klart anledningar att sitta ner i båten.

Ibland är förvisso konfigurationsfiler förhållandevis uppenbara i hur de påverkar spel/motorn/koden, men ibland (som i detta fallet, Bethesdas flera .ini-filer till deras Gamebryo/Creation Engine-spel är andra exempel) är det inte så enkelt som det verkar.

Sen finns det en del som har kompetensen att hitta och åtgärda buggar i efterhand (en del spel har bra inofficiella patchar), men ska sådant göras rätt krävs det en hel del testning, och sådant tar tid. Att det skulle hunnits göra sådant ordentligt sedan release, av någon annan än CDPR/deras QA, är osannolikt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skrev i en annan tråd förut men kan rapportera att jag upplevde mycket ryckighet med min ryzen 2600 i city (frametimes?) innan jag applicerade patchen. Fpsen kan ha gått upp något men den stora förbättringen var att spelet gick mycket jämnare även när fps'en gick under 50.

edit: detta var innan patch 1.05

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Ställde du in 8 GB eller nånting mer specifikt?

Beroende på hårdvara (ex 8GB VRAM för RTX2070)

Visa signatur

Krusidullen är stulen