Dålig FPS i både 1080p och 1440p med 3080?

Permalänk

Dålig FPS i både 1080p och 1440p med 3080?

Tjena!

Köpte precis ett RTX 3080 som jag parat ihop med en Ryzen 3700x, och när jag lirar Modern Warfare Warzone så sitter jag på 90-100 fps?
Har försökt installera om spelet, dra upp alla settings till ultra + render resolution 1440p osv, men fpsen ligger och skräpar på 90-100.

Någon som kanske har någon lösning på detta?

Permalänk
Medlem

Vad har du för minne? Har du satt på XMP i BIOS?

Permalänk
Skrivet av vIKz3080:

Vad har du för minne? Har du satt på XMP i BIOS?

Har 16 gb RAM. DDR4. Vad är XMP ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filipsrbin96:

Har 16 gb RAM. DDR4. Vad är XMP ?

Vad har du för moderkort? Du ändrar i bios så ram minnerna går på XMP profil och får ut sin fulla kraft.

Permalänk
Skrivet av jajmut:

Vad har du för moderkort? Du ändrar i bios så ram minnerna går på XMP profil och får ut sin fulla kraft.

Sitter med ett Asus B550-F!

Permalänk
Skrivet av jajmut:

Vad har du för moderkort? Du ändrar i bios så ram minnerna går på XMP profil och får ut sin fulla kraft.

Kan vara det som heter D.O.C.P i min BIOS?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filipsrbin96:

Kan vara det som heter D.O.C.P i min BIOS?

Japp, det är AMDs motsvarighet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Japp, det är AMDs motsvarighet.

Ska testa lägga in det. Ett dilemma är ju dock att jag får ut 160-180 FPS i exempelvis Black ops cold war på 1440p, men i warzone sitter jag med 100 fps. Sjukt jävla irriterande haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipsrbin96:

Ska testa lägga in det. Ett dilemma är ju dock att jag får ut 160-180 FPS i exempelvis Black ops cold war på 1440p, men i warzone sitter jag med 100 fps. Sjukt jävla irriterande haha!

Warzone är mycket mer CPU krävande. XMP eller DOCP gör så att ditt minne körs i den "rätta" hastigheten och kommer nog ge en rejäl boost. Utan XMP/DOCP körs de på 2933 MHz enbart. Förvänta dig inga miraklar dock. Ryzen 3000 generellt presterar inte så bra i Warzone. Och prestandan blir sämre för varje uppdatering känns det som.

Men över 110 FPS konstant med en 3700X borde du kunna få. Mer 130-140 i de flesta ställen.

Permalänk
Avstängd

Antar att du har de senaste drivrutinerna på din gpu?

Permalänk
Medlem

3700X ser ut att flaskhalsa 3080 i både 1080p och 1440p. Warzone ser inte ut att kunna använda alla trådar:

-

5600X flaskar också 3080 i 1080p men inte i 1440p:

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipsrbin96:

Tjena!

Köpte precis ett RTX 3080 som jag parat ihop med en Ryzen 3700x, och när jag lirar Modern Warfare Warzone så sitter jag på 90-100 fps?
Har försökt installera om spelet, dra upp alla settings till ultra + render resolution 1440p osv, men fpsen ligger och skräpar på 90-100.

Någon som kanske har någon lösning på detta?

prova gå till documents sen Modern Warfare sen players , sen klicka på filen adv tror jag det heter. ändra första raden 8 (antal max cores som din cpu har) , andra raden ändra till typ 0,55 eller 0,75 (default är 0,85 tror jag. spelet har minnesläckage. kommer göra så att du får stutters i spelet.)

Jag har avg 140 fps i 1440p allt på max med 2080 ti , du borde ha mer fps om cpu inte botleneckar. Är den klockat nått??

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Skrivet av vIKz3080:

Warzone är mycket mer CPU krävande. XMP eller DOCP gör så att ditt minne körs i den "rätta" hastigheten och kommer nog ge en rejäl boost. Utan XMP/DOCP körs de på 2933 MHz enbart. Förvänta dig inga miraklar dock. Ryzen 3000 generellt presterar inte så bra i Warzone. Och prestandan blir sämre för varje uppdatering känns det som.

Men över 110 FPS konstant med en 3700X borde du kunna få. Mer 130-140 i de flesta ställen.

Det som är riktigt märkligt är att när jag installerade grafikkortet och gick in i warzone så fick jag direkt 160+ FPS på 1440p. Startade om datorn och direkt så fick jag 100 fps. Så jag har ju nått de där sjuka siffrorna en gång

Permalänk
Skrivet av jajmut:

Antar att du har de senaste drivrutinerna på din gpu?

Stämmer bra! Uppdaterat till nyaste och även uppdaterat moderkortet.

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

3700X ser ut att flaskhalsa 3080 i både 1080p och 1440p. Warzone ser inte ut att kunna använda alla trådar:
https://www.youtube.com/watch?v=ZaAbhaBCeFY&t=161s

-

5600X flaskar också 3080 i 1080p men inte i 1440p:
https://www.youtube.com/watch?v=gt1weoNBZZA

I första videon sitter han ju ändå och trycker 130 fps i downtown, det värst optimerade stället. Jag sitter liksom med 90 fps i de minst intensiva områdena, vilket känns riktigt skumt.

Permalänk
Skrivet av Canson:

prova gå till documents sen Modern Warfare sen players , sen klicka på filen adv tror jag det heter. ändra första raden 8 (antal max cores som din cpu har) , andra raden ändra till typ 0,55 eller 0,75 (default är 0,85 tror jag. spelet har minnesläckage. kommer göra så att du får stutters i spelet.)

Jag har avg 140 fps i 1440p allt på max med 2080 ti , du borde ha mer fps om cpu inte botleneckar. Är den klockat nått??

Testade göra det där, märkte ingen skillnad dessvärre :/..

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipsrbin96:

Testade göra det där, märkte ingen skillnad dessvärre :/..

har du kollat med msi afterburner eller något annat program hur högt gpu och cpu användning du ligger på?

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag vet ingenting om Warzone men används RayTracing när du spelar?

Installera Afterburner + statistics server (ett val vid installation) och kör benchmark medans du spelar (det är så de får upp statistiken i ovan länkade videos).

http://download.msi.com/uti_exe/vga/MSIAfterburnerSetup.zip

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Damn, jag sitter på en 3700x och har ett 3080 påväg, nu blir man ju lite besviken

Permalänk
Skrivet av Canson:

har du kollat med msi afterburner eller något annat program hur högt gpu och cpu användning du ligger på?

Satt med GPU-z och Cpucore!

Gpu-användning låg vid 60% och Cpu vid 50-60% också.

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Jag vet ingenting om Warzone men används RayTracing när du spelar?

Installera Afterburner + statistics server (ett val vid installation) och kör benchmark medans du spelar (det är så de får upp statistiken i ovan länkade videos).

http://download.msi.com/uti_exe/vga/MSIAfterburnerSetup.zip

Ska fixa det imorgon!

Permalänk
Skrivet av erkkkken:

Damn, jag sitter på en 3700x och har ett 3080 påväg, nu blir man ju lite besviken

Är nog ett warzoneproblem endast! Allt annat fungerar helt felfritt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipsrbin96:

Satt med GPU-z och Cpucore!

Gpu-användning låg vid 60% och Cpu vid 50-60% också.

kan du prova höja render resolution till 150 och kolla om gpu usage går till 90%-97%?

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Skrivet av Canson:

kan du prova höja render resolution till 150 och kolla om gpu usage går till 90%-97%?

Ska test göra det nu!

Permalänk

Då har jag gjort lite tester nu.

https://ibb.co/n8LjqwH

Har alltså aktiverat XMP i BIOS nu också innan jag testat i Warzone.

Resultaten jag fick (och detta var likadant på 1080p, 1440p och 150% render resolution) :

GPU Usage : 56-60%.
Core Clock 2010 MHz.
CPU Usage 51%
Ram Usage låg på 13,6 GB RAM (Är detta normalt?)

Och average frametime på 80-90 FPS.

Känns helt absurt för ett 3080, men utifrån denna information, var tror ni att problemet kan ligga?

Permalänk
Medlem

Har warzone någon inbyggd fps limiter som kan strypa? Ser ju inte ut som det är din hårdvara som är problemet, gpu % bör ligga på över 90%
Vad har du för HZ på skärmen? G-sync? V-sync?

Visa signatur

Ryzen 5950x | Gigabyte B550 Aorus Elit | Gigabyte GeForce RTX 3090 | 32GB Corsiair 3600MHz CL18 Vengeance | Corsair RM750X | Samsung 970 EVO Plus 1TB

Permalänk

Varför använder du dig av uppskalning (render resolution)?
Testa att kör den native istället (det 100%)
Dubbelkolla också så att inte geforcenow ”optimerat” spelet.
Stäng av game optimizer i geforce now isåfall.

Permalänk
Skrivet av Grane:

Har warzone någon inbyggd fps limiter som kan strypa? Ser ju inte ut som det är din hårdvara som är problemet, gpu % bör ligga på över 90%
Vad har du för HZ på skärmen? G-sync? V-sync?

Tvivlar på att ett 3080 skulle ligga på 90% i 1080p.
Lägre upplösningar är desto mer CPU krävande.

Permalänk
Skrivet av Grane:

Har warzone någon inbyggd fps limiter som kan strypa? Ser ju inte ut som det är din hårdvara som är problemet, gpu % bör ligga på över 90%
Vad har du för HZ på skärmen? G-sync? V-sync?

Fps-capet ligger på unlimited.
Har 144hz, varken g-sync eller v-sync

Permalänk
Skrivet av kalleteodor:

Varför använder du dig av uppskalning (render resolution)?
Testa att kör den native istället (det 100%)
Dubbelkolla också så att inte geforcenow ”optimerat” spelet.
Stäng av game optimizer i geforce now isåfall.

Använder mig av render resolution 133% eftersom att det sätter mer press på GPU:n. På 100% så får jag exakt samma fps, dvs runt 80-90.
Har inte geforce now installerat. Har endast Geforce experience om det är den du tänker på?