Skapa eget företag som programmerare

Permalänk
Medlem

Skapa eget företag som programmerare

Hej,

Jag funderar på att skapa eget företag.

Bakgrund:
Jag är nuvarande uthyrd programmerare genom ett rekryteringsföretag till ett lokalt företag, planen var att jag skulle bli direktanställd men sen kom corona och blev kvar som konsult.

Plan:
När mitt nuvarande kontrakt går ut, fortsätter jag erbjuda mina tjänster till det lokala företaget genom mitt eget företag, för att slopa mellanhanden och för skattefördelar.
Som jag förstår det är det ett aktiebolag jag ensamt ska skapa.

Motivation:
Som jag förstår det, kan man ta ut väldigt lite i lön (eller inget?) för istället ta ut utdelning, därmed minimera:
- Kommunal skatt
- Statlig skatt
- Pension
- Arbetsgivaravgift
Jag är ung och frisk, så jag ser 1 krona i fickan är mer värt än 10 oss staten.
Fungerar det så eller har jag missförstått?

Nu:
Jag har kikat på några videos och tittat på verksamt.se
Råd för att gå framåt?

Permalänk
Medlem

Jag har inte koll på detaljerna men det finns regler kring hur mycket du får ta ut i utdelning (med fördelaktig skattesats) i förhållande till hur mycket lön företaget betalar ut. Kan som sagt inte detaljerna, men de flesta tar ut typ 46k/mån och resten som utdelning.

Dessutom, tar du bara ut utdelning görs inga pensionsavsättningar, du får ingen SGI (för om du blir sjuk) etc. Så det finns faktorer att tänka på där också.

Oavsett detta tror jag absolut det kan vara lönsamt att starta eget AB och skippa mellanhanden om du kan.

Permalänk
Medlem

Över gränsen för statlig skatt ~42500/mån så är det förmånligt att ta utdelning istället för lön. Tänk på att du måste tjäna en bit över detta för att det ska bli någon större skillnad.

Sen är det ju en hel del andra för- och nackdelar med att driva eget jämfört med att vara anställd som du nog bör läsa på om, det är inte riktigt så enkelt som att du inte tar ut lön och slipper skatta. Men har du möjlighet att fakturera bra och är villig att lära dig driva bolag så är det generellt sett väldigt fördelaktigt rent ekonomiskt i vår bransch, iaf om man är duktig och/eller har nån spetskompetens.

Permalänk
Medlem

Kolla även ditt avtal med din nuvarande arbetsgivare, det kan finnas villkor som är till för att reglera denna typ av situation (d.v.s. hindra att du "snor" dennes kunder när du slutar och startar eget).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Hej,

Jag funderar på att skapa eget företag.

Bakgrund:
Jag är nuvarande uthyrd programmerare genom ett rekryteringsföretag till ett lokalt företag, planen var att jag skulle bli direktanställd men sen kom corona och blev kvar som konsult.

Plan:
När mitt nuvarande kontrakt går ut, fortsätter jag erbjuda mina tjänster till det lokala företaget genom mitt eget företag, för att slopa mellanhanden och för skattefördelar.
Som jag förstår det är det ett aktiebolag jag ensamt ska skapa.

Du har en bra idé, men några kommentarer efter att jag själv har drivit firma i 20 år (inte alltid som konsult dock):

Det är jätteskoj att köra själv, men det är frustrerande när det inte funkar som man vill eller man inte har nån att fråga.

Du har rätt i att aktiebolag är det du vill starta.

Jag tror också att det kan finnas konkurrensklausuler eller sekretessklausuler mellan din tilltänkta kund och bemanningsföretaget, något att reda ut.

Skrivet av Sinery:

Motivation:
Som jag förstår det, kan man ta ut väldigt lite i lön (eller inget?) för istället ta ut utdelning, därmed minimera:
- Kommunal skatt
- Statlig skatt
- Pension
- Arbetsgivaravgift
Jag är ung och frisk, så jag ser 1 krona i fickan är mer värt än 10 oss staten.
Fungerar det så eller har jag missförstått?

Nu:
Jag har kikat på några videos och tittat på verksamt.se
Råd för att gå framåt?

Du behöver läsa på mer om hur skatter fungerar. Det finns något som heter "Fåmansföretag" och också kallas "3:12-regler" som gör att utdelning kan skattas som lön i många fall. Som andra påpekat är det också bra att via lön bygga upp pension och sjukpenningsgrundande inkomst. Sjukdom eller t.ex. familjebildning kan ibland komma snabbare än man tror.

Men när du väl har koll på vad du gör, kör hårt. Gör man rätt är det lönsamt och måttlig skatt.

Ett tydligt råd för att gå framåt är att skaffa två saker:

- En kompis / rådgivare / mentor som redan driver företag och som du kan ha som bollplank. Om du är ung och inte har nån sån i bekantskapen kanske dina föräldrar känner nån som kör eget? Nån företagarförening i staden där du bor?

- En "professionell" rådgivare, t.ex. en bokföringsmänniska eller liknande. Du betalar per timme, men du kan få bra råd. Du står inte ensam när Skatteverket knackar på och vill göra revision.

- Glöm inte försäkring och juridik. Du vill ha en bra ansvarsförsäkring, och du vill ha stöd med att läsa luriga avtal så du inte missar något.

- Kör hårt!

Permalänk
Medlem

Om man fokuserar på skattesidan finns det otroligt många vägar man kan ta, men ju längre ut i "lurigheter" man kommer, desto svårare blir det. Men jag tar tre vanliga räkneexempel som många tar. Alla dessa har lite förenklade siffror.

Antag att du fakturerar din kund 1000 kr extra (+ moms).

Om du tar ut den som lön försvinner först 32% arbetsgivaravgift, och sen 30-58% av kvarvarande beroende på din inkomst. Ut i din plånbok får du mellan 476 och 285 kr.

Om du kan ta det som utdelning inom lågskattat ytrumme (3:12-reglerna) så låter du pengarna bli vinst (22% bolagsskatt) och sen 3:12-utdelning (20%): Ut i plånboken: 624 kr.

Det tredje sättet att använda pengarna är att köpa prylar för dem, prylar du kan motivera i firman (dator?). Du kan ju dessutom dra av momsen, så du kan köpa något som kostar en privatperson 1250 kr istället för att ta ut lön eller utdelning som skulle gett dig beloppen ovan (285 - 624 kr).

Egenkonsulter har alltid nya datorer och telefoner, jag hoppas du förstår varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Jag har inte koll på detaljerna men det finns regler kring hur mycket du får ta ut i utdelning (med fördelaktig skattesats) i förhållande till hur mycket lön företaget betalar ut. Kan som sagt inte detaljerna, men de flesta tar ut typ 46k/mån och resten som utdelning.

Dessutom, tar du bara ut utdelning görs inga pensionsavsättningar, du får ingen SGI (för om du blir sjuk) etc. Så det finns faktorer att tänka på där också.

Oavsett detta tror jag absolut det kan vara lönsamt att starta eget AB och skippa mellanhanden om du kan.

Skrivet av Chimo:

Över gränsen för statlig skatt ~42500/mån så är det förmånligt att ta utdelning istället för lön. Tänk på att du måste tjäna en bit över detta för att det ska bli någon större skillnad.

Sen är det ju en hel del andra för- och nackdelar med att driva eget jämfört med att vara anställd som du nog bör läsa på om, det är inte riktigt så enkelt som att du inte tar ut lön och slipper skatta. Men har du möjlighet att fakturera bra och är villig att lära dig driva bolag så är det generellt sett väldigt fördelaktigt rent ekonomiskt i vår bransch, iaf om man är duktig och/eller har nån spetskompetens.

Skrivet av PeCe:

Kolla även ditt avtal med din nuvarande arbetsgivare, det kan finnas villkor som är till för att reglera denna typ av situation (d.v.s. hindra att du "snor" dennes kunder när du slutar och startar eget).

Skrivet av blackcoffee:

Du har en bra idé, men några kommentarer efter att jag själv har drivit firma i 20 år (inte alltid som konsult dock):

Det är jätteskoj att köra själv, men det är frustrerande när det inte funkar som man vill eller man inte har nån att fråga.

Du har rätt i att aktiebolag är det du vill starta.

Jag tror också att det kan finnas konkurrensklausuler eller sekretessklausuler mellan din tilltänkta kund och bemanningsföretaget, något att reda ut.

Du behöver läsa på mer om hur skatter fungerar. Det finns något som heter "Fåmansföretag" och också kallas "3:12-regler" som gör att utdelning kan skattas som lön i många fall. Som andra påpekat är det också bra att via lön bygga upp pension och sjukpenningsgrundande inkomst. Sjukdom eller t.ex. familjebildning kan ibland komma snabbare än man tror.

Men när du väl har koll på vad du gör, kör hårt. Gör man rätt är det lönsamt och måttlig skatt.

Ett tydligt råd för att gå framåt är att skaffa två saker:

- En kompis / rådgivare / mentor som redan driver företag och som du kan ha som bollplank. Om du är ung och inte har nån sån i bekantskapen kanske dina föräldrar känner nån som kör eget? Nån företagarförening i staden där du bor?

- En "professionell" rådgivare, t.ex. en bokföringsmänniska eller liknande. Du betalar per timme, men du kan få bra råd. Du står inte ensam när Skatteverket knackar på och vill göra revision.

- Glöm inte försäkring och juridik. Du vill ha en bra ansvarsförsäkring, och du vill ha stöd med att läsa luriga avtal så du inte missar något.

- Kör hårt!

Skrivet av blackcoffee:

Om man fokuserar på skattesidan finns det otroligt många vägar man kan ta, men ju längre ut i "lurigheter" man kommer, desto svårare blir det. Men jag tar tre vanliga räkneexempel som många tar. Alla dessa har lite förenklade siffror.

Antag att du fakturerar din kund 1000 kr extra (+ moms).

Om du tar ut den som lön försvinner först 32% arbetsgivaravgift, och sen 30-58% av kvarvarande beroende på din inkomst. Ut i din plånbok får du mellan 476 och 285 kr.

Om du kan ta det som utdelning inom lågskattat ytrumme (3:12-reglerna) så låter du pengarna bli vinst (22% bolagsskatt) och sen 3:12-utdelning (20%): Ut i plånboken: 624 kr.

Det tredje sättet att använda pengarna är att köpa prylar för dem, prylar du kan motivera i firman (dator?). Du kan ju dessutom dra av momsen, så du kan köpa något som kostar en privatperson 1250 kr istället för att ta ut lön eller utdelning som skulle gett dig beloppen ovan (285 - 624 kr).

Egenkonsulter har alltid nya datorer och telefoner, jag hoppas du förstår varför.

Jag har läst angående vilken utdelning man får ta: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/drivafor...
Det verkar som man måste upp i lön för att kunna få någon stor utdelning.

För att motivera att betala bolagsskatt + utdelningsskatt, instället för arbetsgivaravgift + inkomstskatter måste man först upp väl över statlig inkomstskatt verkar det som.

Detta här med egenföretagare kanske inte var så fördelaktigt som jag trodde.
Som sagt, jag är ung och nuvarande lönen reflekterar detta, jag tror min tid är bättre spenderat på kompetenshöjning och jobbsökning än egenföretagandet för tillfället.

Men tack så mycket för alla råd, trots att det blev ett väldigt kort äventyr detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Plan:
När mitt nuvarande kontrakt går ut, fortsätter jag erbjuda mina tjänster till det lokala företaget genom mitt eget företag, för att slopa mellanhanden och för skattefördelar.
Som jag förstår det är det ett aktiebolag jag ensamt ska skapa.

Nu:
Jag har kikat på några videos och tittat på verksamt.se
Råd för att gå framåt?

Kontrollera kontraktet som flera påpekat, kan (sannolikt) finnas klausuler att kunden inte får anlita dig via annan uppdragsgivare (vilket även inkluderar ditt eget bolag) i X antal månader även efter nuvarande uppdrag löpt ut.

För starta bolag:
1. Boka besök på Nyföretagarcentrum för att få mer information, gratis och jättebra hjälp.
2. Skatteverkets informationsträffar är jättebra information, också gratis. https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/drivaforetag...

AB är det som gäller om man räknar med att fakturera över 500.000kr/år, under det är det Enskild Firma oftast bättre. Du har rätt om lågbeskattad utdelning, men som flera påpekat det rekommenderas att man tar ut lön upp till max Pensions- och Sjukpenninggrundande inkomst i år: 511.500kr. Därefter "eldar" man för kråkorna, d.v.s får ingen extra pensionsavsättning eller sjukpenning om man blir långstidssjukskriven. Maxad pension och maxad sjukpenning är alltid önskvärt även om du är ung och frisk just nu så får man t.ex. cancer mitt i allt eller så överaskar man sig själv och lever till 70 och vill gå i pension.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Jag har läst angående vilken utdelning man får ta: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/drivafor...
Det verkar som man måste upp i lön för att kunna få någon stor utdelning.

Man får alltid ta ut lågbeskattad utdelning upp till schablonbeloppet som i år är 177.100kr. Tänk dock på att det är först året efter som man får ta utdelning (alltså inte året man startar bolaget). Intresset för den lågbeskattade utdelningen är att den beskattas till 20%, men även annan utdelning är intressant, den beskattas i inkomstgruppen kapital, d.v.s. 30% som vilken aktievinst som helst med andra ord.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Det är jätteskoj att köra själv, men det är frustrerande när det inte funkar som man vill eller man inte har nån att fråga.

Det finns alltid nån att fråga! Finns så mycket bra tjänster att köpa därute och internet är ett hav av information.

Däremot kanske man ska fundera på ens motiv att starta eget, det är precis som om man väljer utbildning efter vad som ger högst lön, saknar man passion för det man gör så blir det ändå inte bra i slutändan. Är ens drivkraft enbart att minimera skatten så tvekar jag om det räcker för att det ska gå bra i slutändan!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Man får alltid ta ut lågbeskattad utdelning upp till schablonbeloppet som i år är 177.100kr. Tänk dock på att det är först året efter som man får ta utdelning (alltså inte året man startar bolaget). Intresset för den lågbeskattade utdelningen är att den beskattas till 20%, men även annan utdelning är intressant, den beskattas i inkomstgruppen kapital, d.v.s. 30% som vilken aktievinst som helst med andra ord.

Jo, enligt förenklingsregeln.
Problemet är motivationen för att först betala bolagsskatt sedan utdelningsskatt, instället för att bara ta lön om man nu inte ligger bra över gränsen för statlig inkomsskat.

Permalänk
Medlem

Det är inte riktigt så enkelt som att betala ut 0 i lön och ta inkomsten via aktieutdelning (med 3:12-regeln).
Omsättning på företaget, lön etc. bestämmer hur mycket eller lite du kan ta i utdelning med 20% schablonbeskattning.
Detta är ganska komplext och finns att läsa mer om här: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2020....

Om du är konsult nu rekommenderar jag att du försöker komma in som underkonsult istället (dvs konsultfirman fixar uppdrag till dig och fakturerar kund).

Nu vet jag inte exakt hur det funkar på företaget du är inhyrd eller på konsultfirman du är anställd men som någon tidigare nämnt så kan det vara så att konsultfirman har ett ramavtal med kund och således endast tar konsulter via just denna firman.

Det kan också vara så att man i vissa fall får en "Lockout" pga att man inte skall hoppa runt på olika konsultföretag för ofta.

Jag har själv gjort tabben att gå all in och starta egen konsultverksamhet och ett år efter jag gjorde detta tog mitt uppdrag slut.
Det var ett rent helvete att försöka hitta nya uppdrag eftersom de flesta bolagen endast ville in konsulter via etablerade konsultföretag.

Värt att notera är också att med ett aktiebolag kommer det bli mer jobb med bokslut, deklaration etc. Och helt plötsligt kan man behöva att hyra in en revisor för just detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Jo, enligt förenklingsregeln.
Problemet är motivationen för att först betala bolagsskatt sedan utdelningsskatt, instället för att bara ta lön om man nu inte ligger bra över gränsen för statlig inkomsskat.

Har svårt att se att en programmerare med uppdrag fakturerar mindre så man inte kan ta ut lön upp till gränsen 511.500kr.

Säg grovt att det är 160h arbetstid på en månad.
Säg att man arbetar 10 månader (semester, röda dagar, sjukdom) = 1600h per år
Overhead i bolaget, minst 50.000kr för bokföring, ansvarsförsäkring, mobil även om man gör det mesta själv i bolaget.
Ger ett timpris på 350kr/h. Det räcker förstås inte, du ska täcka utbildning, perioder utan uppdrag o.s.v. men även med modesta timpriser kan det gå bra, allt hänger på hur lätt man har för att få nya uppdrag och hur mycket "nertid" man har mellan uppdragen.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

Jag har själv gjort tabben att gå all in och starta egen konsultverksamhet och ett år efter jag gjorde detta tog mitt uppdrag slut.
Det var ett rent helvete att försöka hitta nya uppdrag eftersom de flesta bolagen endast ville in konsulter via etablerade konsultföretag.

Finns ju rätt många konsultförmedlare med ramavtal "överallt" man kan gå via idag, t.ex. ework (sen kan man tycka vad man vill om dessa och deras marginaler)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Finns ju rätt många konsultförmedlare med ramavtal "överallt" man kan gå via idag, t.ex. ework (sen kan man tycka vad man vill om dessa och deras marginaler)

Jo precis det jag menar, bättre att försöka komma in som underkonsult via ett bolag så dom kan ta sin bit av kakan.
Finns många bolag som tar låga arvoden. Har sett allt från 5-20%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Jag har läst angående vilken utdelning man får ta: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/drivafor...
Det verkar som man måste upp i lön för att kunna få någon stor utdelning.

För att motivera att betala bolagsskatt + utdelningsskatt, instället för arbetsgivaravgift + inkomstskatter måste man först upp väl över statlig inkomstskatt verkar det som.

Detta här med egenföretagare kanske inte var så fördelaktigt som jag trodde.
Som sagt, jag är ung och nuvarande lönen reflekterar detta, jag tror min tid är bättre spenderat på kompetenshöjning och jobbsökning än egenföretagandet för tillfället.

Men tack så mycket för alla råd, trots att det blev ett väldigt kort äventyr detta.

God insikt.