Permalänk
Medlem

Död router? AC-68u & bahnhof

Har sen 2 dagar varit utan LAN hemma. Från ingenstans dog all kontakt med routern mitt i spelandet. Prövat att starta om, rycka ur, fabriksåterställa, låta saker vara strömlösa.
~7-10 dagar sen var det något strul med stadsnätetoch det gick ner några timmar enligt mälarenergi/fibra, kan detta ha påverkat nånting?

  • Fibermodemet kan jag inte starta om.

  • Jag kan inte pinga routern trots kabelanslutning.

  • Jag kan ansluta till routern (192.168.1.1) med wifi och då säger den "Your ISP's DHCP does not function correctly"

  • Fiberdosa -> dator fungerar utmärkt.

Är det min router som felar eller är det något med bahnhof/stadsnätet? Kan inte ringa bahnhof då det är söndag..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Rekordmedlem

Prova logga in i routern med kabel och läs av statusen för wananslutningen, är det ingen kontakt där är eller får den bara ingen konf via dhcp ? Använd kablar som du verifierat att de fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prova logga in i routern med kabel och läs av statusen för wananslutningen, är det ingen kontakt där är eller får den bara ingen konf via dhcp ? Använd kablar som du verifierat att de fungerar.

Fungerar inte alls att ansluta till den med kabel (ping 192.168.1.1 ger inga svar) trots att den visar att kablar är connectade. Kablarna är testade och fungerande.

Var med om en liknande sak för några år sedan och det löste sig självt efter ~1 vecka och bahnhof såg inga fel alls den gången..

Försökte ha den fungerande datorns macadress istället men det gav inga resultat heller..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rinosaur:

Fungerar inte alls att ansluta till den med kabel (ping 192.168.1.1 ger inga svar) trots att den visar att kablar är connectade. Kablarna är testade och fungerande.

Var med om en liknande sak för några år sedan och det löste sig självt efter ~1 vecka och bahnhof såg inga fel alls den gången..

Försökte ha den fungerande datorns macadress istället men det gav inga resultat heller..

Du får inget ip via kabel eller får du ett publikt ? får du inget ip alls är routern inte som den ska men får du ett publikt kan du ju inte nå ett privat ip och det skulle också tyda på att routern är bryggad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får inget ip via kabel eller får du ett publikt ? får du inget ip alls är routern inte som den ska men får du ett publikt kan du ju inte nå ett privat ip och det skulle också tyda på att routern är bryggad.

Inget ip alls om jag förstår dig rätt, det är som att routern inte finns när jag kopplar dator till den..
Får publikt ip när jag kopplar datorn direkt i fiberdosan

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rinosaur:

Inget ip alls om jag förstår dig rätt, det är som att routern inte finns när jag kopplar dator till den..
Får publikt ip när jag kopplar datorn direkt i fiberdosan

Då mår routern inte bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då mår routern inte bra.

Så kan det vara..
Men däremot kan jag se sladdanslutna enheter i router-interfacet

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rinosaur:

Så kan det vara..
Men däremot kan jag se sladdanslutna enheter i router-interfacet

Menar du om du loggar in via wifi för får du inget ip via kabel kan du väl inte nå den alls via kabel ? Det verkar hur som helst som det är nått fel på den, kanske är det nätdelen så har du nån annan som passar så prova att skifta den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du om du loggar in via wifi för får du inget ip via kabel kan du väl inte nå den alls via kabel ? Det verkar hur som helst som det är nått fel på den, kanske är det nätdelen så har du nån annan som passar så prova att skifta den.

Exakt! Jag ska se jag kan testa en annan nätdel.. har du några förslag på ny router annars? Lite synd då denna inte är mer än 2 år gammal..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rinosaur:

Exakt! Jag ska se jag kan testa en annan nätdel.. har du några förslag på ny router annars? Lite synd då denna inte är mer än 2 år gammal..

Reklamationsrätten är 3 år så reklamera den i så fall. Ubiquity för bra routrar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Reklamationsrätten är 3 år så reklamera den i så fall. Ubiquity för bra routrar.

Vettefasen om jag har kvitto kvar.. köpt i butik på netonnet.

Kikat litegrann på ubiquity tidigare, får läsa på lite.

Låter det här vara tills jag får tag på bahnhof också, ifall det faktiskt är något på deras sida..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rinosaur:

Vettefasen om jag har kvitto kvar.. köpt i butik på netonnet.

Kikat litegrann på ubiquity tidigare, får läsa på lite.

Låter det här vara tills jag får tag på bahnhof också, ifall det faktiskt är något på deras sida..

Om de har problem så ska det inte påverka din förmåga att nå routern, det är väldigt långsökt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om de har problem så ska det inte påverka din förmåga att nå routern, det är väldigt långsökt.

https://www.snbforums.com/threads/cant-ping-my-asus-rt-ac68u....

Har exakt samma problem som personen i tråden ovanför.. Där var det nånting utifrån som påverkade, oklart vad..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Hej
Är det bara din dator ansluten till routern? med tråd/wifi?
//DK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da_King79:

Hej
Är det bara din dator ansluten till routern? med tråd/wifi?
//DK

Port 1 - dator 1
Port 2 - dator 2
Port 3 - switch med portar för playstation, tv, google/hue/dammsugare etc.

Laptop och mobil över wifi

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rinosaur:

https://www.snbforums.com/threads/cant-ping-my-asus-rt-ac68u....

Har exakt samma problem som personen i tråden ovanför.. Där var det nånting utifrån som påverkade, oklart vad..

Det är definitivt fel på routern om den inte går att nå om den saknar internetanslutning, det går inte att se det som annat än ett fel om det är så för det är inte normalt beteende att lantrafiken dödas av det. Koppla loss wananslutningen och kolla om du kommer in i den, det ska inte påverka en normalt fungerande router utan lanet ska fungera oavsett wan om routern inte är bryggad så att datorn är placerad på ett annat nät än routerns admininterface om routern är internetansluten, då behöver man manuellt adressera om datorn till samma nät.
Men du sa att dator och router är på samma nät och då ska routern gå att nå även om den saknar internetanslutning.
Eller använder du VPN eller nån proxy så att webbläsaren inte är på samma nät som datorn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är definitivt fel på routern om den inte går att nå om den saknar internetanslutning, det går inte att se det som annat än ett fel om det är så för det är inte normalt beteende att lantrafiken dödas av det. Koppla loss wananslutningen och kolla om du kommer in i den, det ska inte påverka en normalt fungerande router utan lanet ska fungera oavsett wan om routern inte är bryggad så att datorn är placerad på ett annat nät än routerns admininterface om routern är internetansluten, då behöver man manuellt adressera om datorn till samma nät.
Men du sa att dator och router är på samma nät och då ska routern gå att nå även om den saknar internetanslutning.
Eller använder du VPN eller nån proxy så att webbläsaren inte är på samma nät som datorn ?

Allting ligger på samma nätverk, LAN är stendött. Kan varken pinga eller nå router trådat, endast via wifi.

Du har nog rätt, får ge upp det här och köpa en ny router

EDIT: Bestämde mig för att uppgradera hela nätverket hemma och beställde massor av nya och roliga ubiquiti prylar.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är definitivt fel på routern om den inte går att nå om den saknar internetanslutning, det går inte att se det som annat än ett fel om det är så för det är inte normalt beteende att lantrafiken dödas av det. Koppla loss wananslutningen och kolla om du kommer in i den, det ska inte påverka en normalt fungerande router utan lanet ska fungera oavsett wan om routern inte är bryggad så att datorn är placerad på ett annat nät än routerns admininterface om routern är internetansluten, då behöver man manuellt adressera om datorn till samma nät.
Men du sa att dator och router är på samma nät och då ska routern gå att nå även om den saknar internetanslutning.
Eller använder du VPN eller nån proxy så att webbläsaren inte är på samma nät som datorn ?

Ville bara tacka för hjälpen. Har fått hem Edgerouter X SFP, unifi AC-AP LR och en US-8 60w och allting fungerar toppen med routingen nu

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W