Nätverk strular när jag ansluter till vpn.

Permalänk
Medlem

Nätverk strular när jag ansluter till vpn.

Hej jag har ett litet nätverk mellan två datorer som slår ifrån när jag ansluter till Mullvad vpn.
Allt har fungerat jätte bra med tidigare vpn leverantörer men nu testade jag Mullvad och kommer inte åt dator nr 2, som aggerar backup.

Testade ipconfig/release & ipconfig/renew då kom jag in på dator nr två igen men så fort jag ansluter till vpn så kommer jag inte åt den?

Fler som varit med om detta?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Kolla om Mullvad har en inställning som gör att den tvingar all trafik att gå via Mullvad, oavsett om adressen Du försöker komma åt ligger på ditt interna nätverk. Vet inte men låter som om det är en sådan inställning.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kolla om Mullvad har en inställning som gör att den tvingar all trafik att gå via Mullvad, oavsett om adressen Du försöker komma åt ligger på ditt interna nätverk. Vet inte men låter som om det är en sådan inställning.

Detta. Vet inte vad du använder för klient eller protokoll OP, men det låter som att konfigurationen inte tillåter icke-tunnlad trafik. Det skulle förklara varför du blockas från att komma åt det lokala nätverket.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Vill minnas att man kan sätta upp mullvad med deras openvpn config filer, och isåfall vill jag också minnas att det finns en "text" i dessa filerna man kan ändra för att tillåta vissa ip eller något i den stilen.

Tyvärr har jag inte mer exakt minne än så, men det kanske kan vara något att gå på.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Vila i frid

Prova att ändra från TAP till TUN i config-filen.

Permalänk

Om du använder Mullvad klienten så finns det en inställning som du måste slå på om du vill kunna använda lokala ip addresser. Tror den heter Local Network Sharing och finns under preferences i inställningara.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtfulspring:

Om du använder Mullvad klienten så finns det en inställning som du måste slå på om du vill kunna använda lokala ip addresser. Tror den heter Local Network Sharing och finns under preferences i inställningara.

Hej tack för svar jag kör klienten, men när jag ställer in den på lokal nätverksdelning så kommer jag bara åt min back up dator men inte internet?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata