Hifi – bilder på era anläggningar här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Precis budat hem en oanvänd NAD 3020 för 3000 kr. Jag vet att det finns bättre förstärkare i den prisklassen men en fabriksny NAD 3020 springer man nog inte på igen. Frågan är om jag ens ska använda den eller om den är värd att spara som samlarobjekt. Säljaren hade två st, en har han packat upp, testat och tagit bilder på. Den andra, den som jag budade hem ligger fortfarande försluten i sin kartong.

https://www.faktiskt.io/phpBB3/download/file.php?id=25414
https://www.faktiskt.io/phpBB3/download/file.php?id=25413
https://www.faktiskt.io/phpBB3/download/file.php?id=25412
https://www.faktiskt.io/phpBB3/download/file.php?id=25411
https://www.faktiskt.io/phpBB3/download/file.php?id=25410

Klassisk förstärkare, men det som gjorde den märkvärdig var egentligen att man trixade lite med specsen till folks belåtenhet. Den var specad till 2x20W men lämnade ca 2x40W utan att dista överdrivet mycket. Självklart framstod den som onormalt kraftfull för en 20-wattare, eftersom det inte var en 20-wattare, och jämförde sig bra med konkurrenternas 2x50W förstärkare. Själva finessen var att den kostade som deras 20-wattare gjorde. Nedskalat utseende och tillverkning i sydostasien, något vi är mer än vana vid idag men inte då när stereo apparater i allmänhet var riktigt pråliga.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

@sebbeharry:

Jag tycker det, främst är syftet med dem att höja upp stativen något men de gör absolut en skillnad när det gäller att undvika att vibrationer sprids, det är också det som gör att grannarna riskerar att klaga. Jag har även kompletterat både högtalare, baslådor och apparater med dämpkuddar: https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/sonic-design-sd-fotter-8... som jag anser gör stor skillnad. Mindre vibrationer leder till att mindre vibrationer sprids vidare både i golvet till grannen men också till apparaterna vilket jag märkte ledde till att allt bara öppnade sig ytterligare, röster lät mer avslappnat och att basen blev mer tydlig att följa med i.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem

Återupplivar tråden lite. Nytt boende och har ett 'eget' rum/kontor istället för att sitta i vardagsrummet. Rätt mycket kvar att göra, t.ex. absorbenter och en vettig stereobänk (nuvarande lämnade förra ägaren kvar efter sig). Låter helt okej för att vara ett rum med snedtak.

Permalänk
Medlem

Tror att jag skicket en inlägg i denna tråden tidigare men nästan allt har bytts bort så nu kommer lite halvtaskiga mobilbilder på min nuvarande setrup. Om det Hi-Fi kan väl diskuteras men det låter och ser jävligt bra ut.

Vad Ni ser på bilden är följande: min 4K Blu.ray spelare Oppo UDP-203, stärkaren Yamaha RX-A1070, centerhögtalaren Monitor Audio Radius 200, min normala arbetsdator Microsoft Surface Book 2 med docka (används nästan aldrig ihop med TV:n numera), en digitalbox (fiber) från Telenor som knappt är i bruk och en Nintendo Switch. Givetvis så är min ögonsten med på bilden en LG OLED65B7V.

Högtalarsystemet består av utöver centerhögtalaren Monitor Audio Radius 200 av fyra Monitor Audio Radius 270 och en sub som kommer nedan. En av anledningarna till detta högtalarval är att alla element är skyddade av metallgaller då jag har tre katter som gillar att gnaga på högtalarelement. Dessutom låter de jävligt bra. På bilden är även mina Sony Bluetooth-lurar som jag kör med min TV för sena nätter.

Givetvis måste man ha en sub, här är min gigantiska (35 Kg) SVS PB12-NSD som kan i princip skjuta ut mina fönsterrutor. Men jag har grannar så därför är Sony-lurarna viktiga.

Sedan men inte minst så är ett par SVS Prime Elevation som Atmoshögtalare monterade så högt det går under taket.

Jag är faktiskt supernöjd med nuvarande setup och kommer knappast att uppgradera om inget fallerar fullständigt. Låter löjligt bra och är helt kattsäkert.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jag testade en DAC till mitt hemmabiosystem en dag och blev blown away av musiken som kom ut så det fick mig att sälja av min atmos-setup till ett renodlat 2.0-system så har så gott som bytt ut allt
WoW vad det låter bra nu

Nu kör man istället:
Dali Rubicon 8
Marantz PM-15S1
Marantz HD-DAC1
Bluesound Node 2i

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem

Skulle egentligen varit ett par Dynavoice Challenger M-85 men butiken skickade ett par M-105 istället av någon anledning. Priset blev detsamma så jag klagar inte. Finns ett par gamla proson centerhögtalare som satelliter också men bordet är lite för stökigt för att ha med på bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Skulle egentligen varit ett par Dynavoice Challenger M-85 men butiken skickade ett par M-105 istället av någon anledning. Priset blev detsamma så jag klagar inte. Finns ett par gamla proson centerhögtalare som satelliter också men bordet är lite för stökigt för att ha med på bild. https://i.imgur.com/gpfOwlQ.jpg

M-85 säljs väl inte längre? Det är M-105 som ersatte dem?

Eller menade du M-65?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

M-85 säljs väl inte längre? Det är M-105 som ersatte dem?

Eller menade du M-65?

M-85 fanns fortfarande att köpa när jag skaffade dom. Kan ha varit utförsäljningsrea för jag beställde ett par m-85 för 3490kr men fick ett par m-105 levererade. Kollade med butiken och dom tyckte att det va för mycket jobb att byta ut så fick behålla dom för det priset.

Permalänk
Medlem

Ser så många fantastiska setups här, så tänker att jag slänger in bilder på min superlösning jag kör här hemma!

Ursäkta sladdragningen!

Kör en rca-kabel från den andra recieverns utgång för aktiv baslåda till den här gamla trotjänaren

Lista av kvalitetskomponenter:
Yamaha RX-V440RDS som receiver(Gratis)
Yamaha RX-330 som förstärkare till baslådan (Gratis)
Yamaha CDX-410 (Gratis)
Yamaha KX-230 (Gratis)
Denver SP-1000 (800kr på jula ca 2007)
CAD Baslåda (500kr på ullared ca 2007-8?)
Sony PS-HX500 (3500kr)

Så kortfattat, skivspelaren kostar mer än resten av anläggningen Ljudet är inte så dåligt som man kan tro dock, men tror inte att det hade mått dåligt av nya högtalare.. Eller ny receiver..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Högtalare: Arendal 1723s Tower
Receiver: RX-A830
Effektförstärkare: XTZ edge a2-300

Finare utan galler, men går inte med småbarn..

Ska komplettera med en sub en dag, men de får nog vänta tills jag bor i hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

Högtalare: Arendal 1723s Tower
Receiver: RX-A830
Effektförstärkare: XTZ edge a2-300

Ska komplettera med en sub en dag, men de får nog vänta tills jag bor i hus.

Är du nöjd med dom? Va lite sugen på att testa Arendal jag också nu när jag flyttar till hus, men la en beställning på ett komplett delat INO-system istället.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Är du nöjd med dom? Va lite sugen på att testa Arendal jag också nu när jag flyttar till hus, men la en beställning på ett komplett delat INO-system istället.

Väldigt nöjd. Men givet att jag uppgraderade från ett par gamla Beovox hade jag nog varit nöjd med vad som helst. INO är inte dåligt, alltid bra att stödja det lokala hantverket. Arendal är ju egentligen kända för sina subwoofers, men högtalarna är det absolut inget fel på.

Permalänk
Medlem

Två nad 912 med 304 som förförstärkare  wharfedle sp 87

Vet inte hur jag bifogar bild men kag kan garantera att det låter bra på liten budget.

912:orna är bryggade en till varje högtalare.

Varför inte... wharfedale stavas det..
Permalänk
Medlem

Fipplat runt länge för att få det optimalt för musik, finlyssnar mycket men även allmän bakgrundsmusik.
Resan har gått mellan Hegel & Paradigm Premier 700F -> Monitor Audio Gold 100 -> böt till Nad M10 -> Införskaffade mig nuvarande juveler Dynaudio Special Forty, körde dem ett tag med Nad M10, som jag fick lämna tillbaka på garanterande. Valde då att testa Lyngdorf TDAI-1120 vars Roomperfect i mitt tyckte gav så mycket mer än Nad M10 med Dirac live.

La senare till en REL T5I med en REL Arrow.

Så nuvarande setup:
Dynaudio Special Forty
Lyngdorf TDAI-1120
REL T5I & Rel Arrow
Audioquest ROCKET 33

Nu är jag sjukt nöjd. Roomperfect är magi enligt mig. Har det mest o-optimerade rummet men fokuspunkten är magisk.
Förstärkaren klarar högtalarna bra, imo bättre än Nad m10.

Permalänk
Medlem

Kass bild tagen med mobil.
Inte den vanligaste hembion men det spelar bra.
Dom övre hornen är inte i bruk och åtråvärda på beg marknaden men det är ett jäkla meck att ta ner duk o plugga hålen

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av Prodigys:

Skulle egentligen varit ett par Dynavoice Challenger M-85 men butiken skickade ett par M-105 istället av någon anledning. Priset blev detsamma så jag klagar inte. Finns ett par gamla proson centerhögtalare som satelliter också men bordet är lite för stökigt för att ha med på bild. https://i.imgur.com/gpfOwlQ.jpg

Fråga om centern: Är det en Dynavoice C5 och är den i så fall lutad eller rak?

Funderar på att ha två på väggen som frontar men vill inte att det ser skevt ut.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Fråga om centern: Är det en Dynavoice C5 och är den i så fall lutad eller rak?

Funderar på att ha två på väggen som frontar men vill inte att det ser skevt ut.

Det är en C5 xl. Högtalaren i sig är rak men jag har den lutad uppåt en aning för att kompensera för min låga tv-bänk.

Permalänk
Medlem

Det är inget speciellt, men jag kan i alla fall spela min skivor.
Placeringen är inte optimal men det funkar sålänge.

Permalänk
Medlem

Har ingen bild än men har beställt Audiovector qr5,qr1 och qrc. Riktigt trevligt paket!

Ska kompletteras med Arendal 1961 1s, 4k spelare och ett slutsteg också 😁 bor i lägenhet men slår på stort

Permalänk
Medlem

Hi-fi, nja.. mina ljudanläggningar snarare! Har inte hänt jättemycket på två år, denna bild är fortfarande aktuell.

XTZ Cinema M8 Towers + Center - Onkyo 676, används bara för film.

2st Orb Audio Mod1 för surround-bruk (3.0 -> 5.0) skall beställas, sen är det på väg såna där ribb/akustik-paneler som skall upp på väggarna.

Vid datorn har jag bytt rätt mycket senaste åren. Testat Schiit, Emotiva, Sabaj, XTZ på elektronik-fronten och nu senast Loxjie A30 som får vara kvar ett tag. Högtalarmässigt fick Kef LS50 packa ihop rätt snabbt då det kan vara dom minst underhållande högtalarna jag ägt. Köpte ett par XTZ Spirit 4 på Black Friday och tror det är många stativare under 10 000 som får svettas i jämförelse, tycker dom är bättre än LS50 på allt. Nu är dock ett par Revel Concerta2 M16 beställda, ska bli kul att jämföra!

Hörlursmässigt är mina Sennheiser RS-185 inne på sjätte året, fortfarande grymt nöjd.

Som alltid rekommenderar jag intresserade att bredda kunskaperna på https://www.audiosciencereview.com innan ni slänger dyra slantar på underpresterande ljud

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Min setup, högtalarna är Wharfedale Jade 5, C2 samt SR (syns ej...). Subs är två st SB 1000 från SVS samt en T-Zero från Rel. Jade 5orna är bi-ampade.
SVSarna går på LFE och lilleplutten är högnivåkopplad till centern.

Stärkaren är en Onkyo TX-RZ830, Blue Ray spelaren en Sony UBP-X800M2.

Kul att se vad folk har för grejer där hemma.

Permalänk
Medlem

Det här blir nog sista för mig på ett bra tag då jag känner mig jäkligt nöjd

Dali Rubicon 8 och Gold Note IS-1000

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goong:

Det här blir nog sista för mig på ett bra tag då jag känner mig jäkligt nöjd

Dali Rubicon 8 och Gold Note IS-1000

http://imgur.com/a/XZmOscY

Fixade länken åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Hi-fi, nja.. mina ljudanläggningar snarare! Har inte hänt jättemycket på två år, denna bild är fortfarande aktuell.

XTZ Cinema M8 Towers + Center - Onkyo 676, används bara för film.

2st Orb Audio Mod1 för surround-bruk (3.0 -> 5.0) skall beställas, sen är det på väg såna där ribb/akustik-paneler som skall upp på väggarna.

Det där ser faktiskt ut att vara en väldigt trevlig miljö.
Har du lust att dela med dig av hur du valt att dra kablar till elektroniken och hur denna ser ut samt vad den består utav? (Även om det bara är Onkyon)

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Det där ser faktiskt ut att vara en väldigt trevlig miljö.
Har du lust att dela med dig av hur du valt att dra kablar till elektroniken och hur denna ser ut samt vad den består utav? (Även om det bara är Onkyon)

Det är vanliga kabelkanaler från Jula som är monterade ovanför golvlist runtom hela vardagsrummet. Högtalarkablage + fiberkabel från TVn går ner under centerhögtalaren och leds bort till höger bakom gardinerna till ett gammalt skoställ som agerar "rack"

Du ser elektroniken stå där bakom den genomskinliga gardinen

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk

@KniFF Ser förbannat snyggt ut faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Det är vanliga kabelkanaler från Jula som är monterade ovanför golvlist runtom hela vardagsrummet. Högtalarkablage + fiberkabel från TVn går ner under centerhögtalaren och leds bort till höger bakom gardinerna till ett gammalt skoställ som agerar "rack"

https://i.imgur.com/NzKSx9E.jpg

Du ser elektroniken stå där bakom den genomskinliga gardinen

Vad är det för tidningsställ i förgrunden? Jäkligt snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludric:

Vad är det för tidningsställ i förgrunden? Jäkligt snyggt.

Conform Timeout Bord! https://conform.se/produkt/timeout/

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Samsung Sverige

Detta är min setup. Högtalarna är B&W 603 S2 Anniversary edition, förstärkaren är Nad C388 med Bluos streamingmodul och sen har jag en sub som är en B&W ASW 610. Är grymt nöjd med grejerna

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Musikälskare

Trivs väldigt bra med min nuvarande setup, känner jag inte behöver uppgradera något för stunden

Högtalar/systemet

  • B&W 707

  • B&W ASW610

  • NAD D3045

Hörlur/systemet

  • Sennheiser HD650 med tvinnad custom kabel

  • Magni 3

  • Modi Multibit

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?