Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Ok! Verkar ju vara konstaterat fel vid det här laget så borde inte vara några problem att byta om det går i sönder

Det är ett konstaterat fel, därför Oculus tog bort möjligheten att köpa tidigare. Nu när man går in på sidan är det en "meddela mig" knapp så antar att det är på G igen.
Jag fick min elite battery från komplett mitt i allt när det försvann från oculus så det finns ju risken att man har en "dålig".
Den har då inte visat nå tecken på spricka men som sagt lär inte vara några problem att få den bytt om det händer då det är konstaterat fel som sagt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Måste säga att Lone echo var et väldigt mysigt spel.
Inte så utmanande ännu man gör rätt självklara saker hela tiden, det är väll mer att det är roligt att göra sakerna.
Får lite samma känsla om Red Matter, fast Red matter var lite mer utmanande i "pusslen" och kanske lite läskigare känsla men det kan även kännas lite så när man är i mörker i lone echo också.

Tillägger: Att spela Echo arena PC-versionen lyckas jag kasta disken mycket hårdare med högre hastighet jämfört med Quest-versionen undrar varför det är så.
Känns som det är lättare att kasta rakt också.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Någonting med Q2:s design gör den känsligare för att få skärpa över hela linsen. Gjorde ett A-B test med Q1 (FrankenQuest) och hade betydligt bättre perifer skärpa med Q1. Tog ur glasögondistansen på Q2 och tryckte headsetet ganska hårt mot ansiktet för att komma närmare linserna - både FOV och perifer skärpa förbättrades betydligt och var i stort sett jämförbar med Q1.

Får nog bli att testa FrankenQuest på Q2 för att se om det hjälper.

Edit: ovanstående är för övrigt inget hinder för generellt användande då man oftast tittar rakt fram, mer att man märker det om man läser text och medvetet sneglar åt sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Någonting med Q2:s design gör den känsligare för att få skärpa över hela linsen. Gjorde ett A-B test med Q1 (FrankenQuest) och hade betydligt bättre perifer skärpa med Q1. Tog ur glasögondistansen på Q2 och tryckte headsetet ganska hårt mot ansiktet för att komma närmare linserna - både FOV och perifer skärpa förbättrades betydligt och var i stort sett jämförbar med Q1.

Får nog bli att testa FrankenQuest på Q2 för att se om det hjälper.

Edit: ovanstående är för övrigt inget hinder för generellt användande då man oftast tittar rakt fram, mer att man märker det om man läser text och medvetet sneglar åt sidan

Ja det har jag märkt, jag spänner ganska hårt elite trap så blir det bra.
Med original så höll inte headsetet sig på plats.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Gäller alla vr headsets jag testat. Ju närmare linsen ju större sweetspot för pupillerna

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Gäller alla vr headsets jag testat. Ju närmare linsen ju större sweetspot för pupillerna

På tal om det här... Har nån tips på bra och bekvämt face cover till Q1?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

På tal om det här... Har nån tips på bra och bekvämt face cover till Q1?

Jag har den här till Q1 och har inga större invändningar: https://www.amazon.se/Eyglo-ansiktsskydd-svettbeständig-ersät...

Det är möjligen att det blir lite mer varmt och instängt om det är varmt i rummet eller man tränar. Eventuell svett lägger sig på istället för att sugas upp. Men i övrigt är den sval och len samt lätt att rengöra, flärpen hjälper också mot imma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Måste säga att Lone echo var et väldigt mysigt spel.
Inte så utmanande ännu man gör rätt självklara saker hela tiden, det är väll mer att det är roligt att göra sakerna.
Får lite samma känsla om Red Matter, fast Red matter var lite mer utmanande i "pusslen" och kanske lite läskigare känsla men det kan även kännas lite så när man är i mörker i lone echo också.

Tillägger: Att spela Echo arena PC-versionen lyckas jag kasta disken mycket hårdare med högre hastighet jämfört med Quest-versionen undrar varför det är så.
Känns som det är lättare att kasta rakt också.

Jag är också nöjd så här långt, atmosfären är kanon och det är rätt mycket humor insprängt i dialogerna. Rörelsesättet med zero G och boosters gör sig bra i VR och IK-modellen funkar bra. Det har inte varit svårt hittills men det känns mer som att upptäcka nya miljöer samtidigt som man får fler verktyg att ta sig an uppgifterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag är också nöjd så här långt, atmosfären är kanon och det är rätt mycket humor insprängt i dialogerna. Rörelsesättet med zero G och boosters gör sig bra i VR och IK-modellen funkar bra. Det har inte varit svårt hittills men det känns mer som att upptäcka nya miljöer samtidigt som man får fler verktyg att ta sig an uppgifterna.

Lone Echo var ett riktigt stämningfullt spel. Ser fram emot tvåan.
Ska man klaga på något så kändes spelet som ett konceptspel där man mot slutet inte kom på så mycket nytt att göra. Men kul var det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lupson:

Haft Q2 några dagar nu, mitt första VR-headset. Har inget större problem med illamående, både Elite Dangerous och DCS funkade bra ur det perspektivet och på native Quest har Superhot och Beat Saber gått bra att spela utan illamående.

Mitt problem är att jag framförallt efter jag spelat klart (oavsett om det är 5 minuter eller 25 minuter) får spänningshuvudvärk och att mina ögon känns "osäkra" i djupseendet. Lite svårt att beskriva, men jag har ungefär samma problem när jag tar på/av mina terminalglasögon.

Av just den anledningen använder jag inte mina terminalglasögon särskilt ofta - har något brytningsfel samt är lite långsynt. Har dessutom låg ipd - 56.5.

Att man verkar kunna vänja sig vid illamående har jag förstått, men hur ser det ut med huvudvärk, trötta ögon och en vag känsla av yrsel? Någon som har någon erfarenhet av detta? Problemen kan sitta i uppåt 24h efteråt för mig tyvärr.

Har testat både med och utan terminalglasögon i headsetet samt med utan inset för glasögon. Funderar på om ögonen har problem med att bilden inte är riktigt skarp och förgäves försöker få till en skärpa som aldrig kommer? Eller kanske det mer är ett problem med att headsetet trycker ganska obekvämt mot utvalda delar av ansiktet som stökar till det. Kanske ett Elite strap skulle hjälpa med att minska trycket mot ansiktet?

Någon som upplevt något liknande, och finns det möjlighet att vänja sig? Jag är dryga 40 så börjar väl komma upp i åldern där ögonen inte är riktigt lika flexibla som förr.

Jag hade väldigt stora problem med spänningshuvudvärk/migrän efter inte särskilt långa spelsessioner inledningsvis.
Det gav med sig efter drygt 2 veckors testande varannan/var tredje dag.
Sedan hjälpe mig komfortmods också, då min Quest 1 kunde klämma rätt hårt i pannan - vilket för mig också utlöste huvudvärk..

Permalänk

jag tycker Elite strapen är riktigt bekväm, men jag blir märkt med ett rött tjockt band i pannan så förmodligen spänner jag ju top strapen för hårt, Ser för jävligt ut i ungefär 15 min

Permalänk
Medlem

Bra guide för virtual desktop, speciellt om man är ny Quest 2 användare 👍

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Frun har spelat genom The Room på Oculusen, finns det något mer liknande sånt spel?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaggeMan:

Ersätter man den som sitter original på Quest'en eller trä man den över?
Funkar distansen man fick med Quest'en som underlättar när man har glasögon?

Känner att originalet inte är optimalt för mitt ansikte och glasögon

Har ni tips på andra som finns i lager är jag mycket tacksam (VRCover får man väl aldrig tag i )

Funderar på denna:
https://www.amazon.se/AMVR-vattent%C3%A4tt-anti-smuts-ers%C3%...

Det är väl exakt detta du söker låter det som?
https://www.inet.se/produkt/5411639/oculus-quest-2-fit-pack

Permalänk
Medlem

Jag har börjat få mer och mer problem med att mitt quest tillsynes förlorar uppfattningen om vart den befinner sig i rummet. Den tappar bort Guardian, om jag tittar runt så "följer bilden med" i stället för att jag tittar runt i 'världen'.
Jag har prövat att stänga av Guardian men det tar bara bort varningstexten om att Guardian inte hittas och problemen kvarstår med rumskaletrackingen. Den enda lösningen för mig är att hålla i on/off knappen tills det dör och sedan fungerar det ett tag innan samma problem återkommer.

Jag verkar inte vara den enda som har problemet och det verkar ha uppstått för många i V23.
https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/jtpbn3/oculus_q...

Hur är det för er andra?
Enligt folk i tråden så verkar det fungera bättre för vissa med ett versionnummer som slutar på ".85"..
Mitt slutar på ".75" eller ."76" som tydligen är den första revisionen av V23.

Lite tradigt då det i princip är oanvändbart. (Och ja, jag har provat i olika rum, med olika ljussättning)

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Jag har börjat få mer och mer problem med att mitt quest tillsynes förlorar uppfattningen om vart den befinner sig i rummet. Den tappar bort Guardian, om jag tittar runt så "följer bilden med" i stället för att jag tittar runt i 'världen'.
Jag har prövat att stänga av Guardian men det tar bara bort varningstexten om att Guardian inte hittas och problemen kvarstår med rumskaletrackingen. Den enda lösningen för mig är att hålla i on/off knappen tills det dör och sedan fungerar det ett tag innan samma problem återkommer.

Jag verkar inte vara den enda som har problemet och det verkar ha uppstått för många i V23.
https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/jtpbn3/oculus_q...

Hur är det för er andra?
Enligt folk i tråden så verkar det fungera bättre för vissa med ett versionnummer som slutar på ".85"..
Mitt slutar på ".75" eller ."76" som tydligen är den första revisionen av V23.

Lite tradigt då det i princip är oanvändbart. (Och ja, jag har provat i olika rum, med olika ljussättning)

Jag fick problem, jag gjorde en factory reset så verkar det ha löst sig.
Men jag noterade innan jag gjorde det att felet uppstog när det var mörkt.
Nu vet jag att det inte är optimalt i mörker men endå så pass att det fungerade utan problem innan v23.
Det är som att Quest 2 blev "lika dålig" i mörker som Quest 1 efter v23.

Dessutom varför 90Hz läget hölls tillbaka var bla problem med guardian. Det kanske är så att dom inte riktigt har löst det 100% innan dom pushade ut uppdateringen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kommer snart behöva skicka tillbaka mitt defekta RTX 3080... vilket är det stand alone spel på Quest 2 ni rek. mest? Pistol Whip ser smutt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag fick problem, jag gjorde en factory reset så verkar det ha löst sig.
Men jag noterade innan jag gjorde det att felet uppstog när det var mörkt.
Nu vet jag att det inte är optimalt i mörker men endå så pass att det fungerade utan problem innan v23.
Det är som att Quest 2 blev "lika dålig" i mörker som Quest 1 efter v23.

Dessutom varför 90Hz läget hölls tillbaka var bla problem med guardian. Det kanske är så att dom inte riktigt har löst det 100% innan dom pushade ut uppdateringen.

Hmm okej, jag skulle ha gjort en factory reset om det inte var så att jag fortfarande var utlåst från mitt Facebookkonto, sen vill jag helst inte behöva lägga in LambdaVR igen... Sen verkar det vara lite delade meningar om en factory reset löser problemet permanent eller endast tillfälligt..

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Kommer snart behöva skicka tillbaka mitt defekta RTX 3080... vilket är det stand alone spel på Quest 2 ni rek. mest? Pistol Whip ser smutt ut.

Har du testat att rensa drivrutinerna på riktigt och installerat om? Bara så du inte blir utan kort i onödan tänker jag.

Angående standalone skulle jag säga nya star wars: https://www.oculus.com/experiences/quest/3484270071659289/
Samt Även Vader immortal 1/2/3.

Lone echo talar många gott om och är på 50% rea. Inte kört det själv dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Hmm okej, jag skulle ha gjort en factory reset om det inte var så att jag fortfarande var utlåst från mitt Facebookkonto, sen vill jag helst inte behöva lägga in LambdaVR igen... Sen verkar det vara lite delade meningar om en factory reset löser problemet permanent eller endast tillfälligt..

Hoppas det löser sig med facebook konto så är det väll bara skicka in en ticket.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Kommer snart behöva skicka tillbaka mitt defekta RTX 3080... vilket är det stand alone spel på Quest 2 ni rek. mest? Pistol Whip ser smutt ut.

Beror helt på vad du gillar, men kanske Eleven eller Beat Saber. Thrill of the Fight om du vill ha träning.

Jag kör Pistol Whip i korta stunder ibland men tycker det blir väldigt enformigt.

Du kan även lägga in Doom, Quake 1/2, RtCW med flera via SideQuest.

Permalänk
Medlem

Ni som kör Elite Strap, kanske i synnerhet den med batteri, hur funkar den att luta sig bakåt med (vila huvudet mot en stol) och hur är kvalitén på skruvhjulet? Har läst att den låter som att den ska gå sönder eller något vilket inte är ett problem med DAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Kommer snart behöva skicka tillbaka mitt defekta RTX 3080... vilket är det stand alone spel på Quest 2 ni rek. mest? Pistol Whip ser smutt ut.

Population: One. Helt klart. Jag är totalt såld på det spelet

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Population: One. Helt klart. Jag är totalt såld på det spelet

Ej testat det än, men är det ett stort problem ifall man inte har lust att använda mikrofonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Har du testat att rensa drivrutinerna på riktigt och installerat om? Bara så du inte blir utan kort i onödan tänker jag.

Angående standalone skulle jag säga nya star wars: https://www.oculus.com/experiences/quest/3484270071659289/
Samt Även Vader immortal 1/2/3.

Lone echo talar många gott om och är på 50% rea. Inte kört det själv dock.

Till och med ominstallerat Windows. Provat gamla drivers. DisplayPorts krånglar, verkar helt kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ni som kör Elite Strap, kanske i synnerhet den med batteri, hur funkar den att luta sig bakåt med (vila huvudet mot en stol) och hur är kvalitén på skruvhjulet? Har läst att den låter som att den ska gå sönder eller något vilket inte är ett problem med DAS.

Det funkar att luta huvudet bakåt, det känns väll lite "tjockt", själva skruvhjulet sticker inte ut så man känner som ingen "knopp" iaf.

Inga problem med skruvhjulet, det är steglöst när man gör det större och klickar när man förminskar. Det är små klick/fjäder ljud kanske det folk reagerar på? Det är en sån mekanism att man kan trycka ihop strapen så den blir mindre utan att man snurrar på hjulet (det snurrar av sig själv) och att spänner man för hårt släpper det av sig själv.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ej testat det än, men är det ett stort problem ifall man inte har lust att använda mikrofonen?

Det är Battleroyal, man behöver inte prata men hela syftet är teamplay

Jag gillade inte spelet så jag refunda, spelar hellre Pavlov och den typen av shooters.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ej testat det än, men är det ett stort problem ifall man inte har lust att använda mikrofonen?

Tja, det beror på. Det är ju ett lagspel, och kommunikation är A och O. Spelet har en rätt bra funktion för kommunikation med olika markeringar (fiender, loot, "stay here", "go here" osv), men det är ju ingen fullgod ersättare för att använda mikrofon. Man klarar sig, men man kommer aldrig att spela till sin fulla förmåga.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ni som kör Elite Strap, kanske i synnerhet den med batteri, hur funkar den att luta sig bakåt med (vila huvudet mot en stol) och hur är kvalitén på skruvhjulet? Har läst att den låter som att den ska gå sönder eller något vilket inte är ett problem med DAS.

Testade att luta mot min kontorsstols nackstöd med lite mer tryck än vad som kan anses normalt.. Inga missljud eller så, inte speciellt obekvämt heller, har tidigare försökt sänka nackstödet till precis under strapen för att undvika kontakt men kommer nog inte göra detta från och med nu.

Skruvhjulet vet jag inte vad jag ska tycka om. Låter lite väl mycket när man skruvar, kan knaka när någon kugg hoppas över men jag känner mig inte orolig för att den ska gå sönder. Man kan spänna åt bra hårt över huvudet utan att den knastrar och har sig så bör inte vara något problem för vanligt användande.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av Naxos:

Kommer snart behöva skicka tillbaka mitt defekta RTX 3080... vilket är det stand alone spel på Quest 2 ni rek. mest? Pistol Whip ser smutt ut.

Själv är jag såld på Onward! Det spel som jag återkommer mest till

Sedan om du vill träna så är kombinationen FitXR och Thrill of the fight perfekt! Perfekt kompliment när det nu är lite för mörkt för att kunna komma ut och springa efter jobbet...