AMD Radeon RX 6000-serien hyllas för klassledande Linux-stöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det har väl redan bekräftats att deras ARM-baserade datorer inte har eGPU-stöd överhuvudtaget?

Ja, men de spekulerar bland annat på forumet på eGPU.io att det delvis beror på att det inte finns några AMD-drivrutiner för ARM.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Kul med Linuxnyheter på SweC men, det verkar vara en så bra launch på Linux enligt andra, t.ex. Linux for Everyone

Hade varit bättre om AMD skickat kort till de som utvecklar Mesa och amdgpu-drivrutinen på Linux först...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av djazz:

Kul med Linuxnyheter på SweC men, det verkar vara en så bra launch på Linux enligt andra, t.ex. Linux for Everyone
https://youtu.be/AwD8JnbY9EA

Hade varit bättre om AMD skickat kort till de som utvecklar Mesa och amdgpu-drivrutinen på Linux först...

Ge Linux för everyone ett år till med sin kanal så kanske de hinner lära sig Linux.

Permalänk
Medlem

AMDs Linux drivrutiner "just works" på ARM64 och Power PC förresten, det är rätt coolt! Så om man har en mindre vanlig Linux plattform, med pcie, och vill ha snabb grafik är AMD the way.

Sen eftersom inte så många kör dom är det mer buggar, bäst är om man har samma endianess som x86 iaf.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undervoltad Undulat:

Bra Linuxstöd är en av anledningarna till att det sitter ett RX 6800 på modermodemet nu!
Bara man fick vara ifred hemma så...

Trevligt !

Har du hunnit testa kortet ordentligt än ?
Både spel och eventuellt opencl (om du använder det) e.t.c.
Vilken dist, kärna och drivare använder du ?

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon185723:

Ge Linux för everyone ett år till med sin kanal så kanske de hinner lära sig Linux.

Och med den inställningen så slipper vi andra ens fundera över varför "Year of the Linux desktop" aldrig hände!

M.a.o. är "Radeon har fantastiskt stöd på Linux" ungefär på den nivån det länge varit: det är riktigt bra om man kör någon extremt bleeding-edge distribution med ~100 användare i hela världen där "stabil kärna" betyder att man i alla fall inte kör på "-rcX" varianterna.

Jag hade blivit irriterad redan om Ubuntu 20.04LTS inte fungerar out-of-the-box (så undviker Nvidia som desktop GPU av den anledningen, men hade inget val på 3900X datorn), och hade gett upp om det krävs mer än "sudo apt install xxx" (d.v.s. om det inte är del av standard Ubuntu, Nvidia ligger på denna nivå och för seriös GPGPU har man liksom inget val).

Här misslyckas man trots explicit hjälp från bl.a. AMD, Redhat. Är det så svårt för någon som trots allt kör Linux, då kanske felet ligger på avsändarsidan. Eller?

Jobbar till och från med Linux-kernel utveckling, men det är en väldigt skillnad på något man använder som hobbyprojekt eller något man använder på jobbet för när man jobbar mot kommande produkter. Den Linux man kör på skrivbordet måste ju vara en "stabil" version, för egen del körs enbart Ubuntus LTS (har testat mellanversionerna, skulle kalla dem oanvändbara för professionellt bruk då man blir beta-testare för nästa LTS i det läget).

Vill man se "klassledande Linux-stöd" och absolut måste ha allt open-source (för Nvidias propertära drivare är riktigt bra fast de kräver i praktiken att man enbart håller sig till de stora stabila distro-versionerna) är Intel i en klass för sig. Där finns, med extremt få undantag (är trots allt två år mellan Ubuntu LTS släpp) fullt fungerande stöd dag 1 utan att man installerar något extra. Intel är också ensamma om OpenCL 3.0 stöd (3.0 kräver just nu Xe, de är ensamma om certifierat OpenCL 2.2 också, AMD fick rätt nyligen fullt 2.1 stöd då det länge var 1.2 för "runtime" och 2.0 för kernels).

Nu har inte Intels GPUer speciellt mycket kraft, men de stödjer också de senaste versionerna av OpenGL och Vulkan out-of-the-box (HW-mässigt krävs minst Broadwell, men det är trots allt en 6 år gammal krets).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kul med en nyhet om gaming i Linux! Hade det inte varit för att jag knappt hinner spela något nu för tiden så hade jag absolut försökt knipa något av 6800-korten.

Angående spelprestanda i Linux så ligger inte drivrutinerna så långt efter som många tror. Problemet med de flesta AAA-titlar är att de är optimerade för Windows och först därefter portas till Linux. Man kan jämföra det med hur det för längesedan var med spel som utvecklats för konsol/kontroll och sedan portats till PC/mus+tangentbord, det blev sällan en lika bra spelupplevelse men ändå fullt spelbart. Däremot spel som utvecklas med bägge i åtanke från börjar får en likvärdig spelupplevelse. Detsamma gäller oftast för prestanda i spel som utvecklas med både Windows och Linux i åtanke från början.

Permalänk
Skrivet av mrazster:

Trevligt !

Har du hunnit testa kortet ordentligt än ?
Både spel och eventuellt opencl (om du använder det) e.t.c.
Vilken dist, kärna och drivare använder du ?

Nej har inte hunnit fippla så mycket, blir ikväll när småtrollen lagt sig.
Tänker prova med en clean install av Fedora 33, så får vi se hur det går. Är bara 46 timmar sen amdgpu firmware för sienna cichlid kom så blir spännande
Något speciellt du vill att jag testar?

Permalänk
Snusfri

Förhoppningsvis blir det ännu bättre framöver då enligt rykten Windows kommer att bli en "Linux-distro" i framtiden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, de hade ju inte ens vettiga drivrutiner redo när RX 5700 / RX 5700XT lanserades, det tog ett par veckor innan det blev någon riktig ordning. Den här gången har de i alla fall drivrutiner redo, även om det för många användare kommer krävas handpåläggning eftersom de flesta distributioner ännu inte uppdaterats med stöd för 6000-serien (Phoronix sammanfattar läget bra).

Deras drivrutiner är fortfarande rätt svajiga också. Tittar man t.ex. på Phoronix test av SotTR och Total War: Three Kingdoms så vinner deras PRO-drivrutin så stort i SotTR att 6800 med PRO presterar aningen bättre än 6800 XT med Mesa, medan skillnaden i Total War är ännu större men åt det motsatta hållet. Det skulle vara bättre om de kunde bestämma sig för en drivrutin och satsa allt på den istället.

Fanns inte stödet för 5700XT när grafikkorten släpptes ut på marknaden?
Skillnaden nu är snarare att nu är det lättare att installera stödet då 5700 krävde lite mer handpåläggning för att ha stöd i början, min minnesbild är inte att 5700 lanseringen var så dålig som jag får intrycket av när jag läser ditt inlägg.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=radeon-57...

AMD har redan bestämt sig PRO drivrutinerna är endast inriktade till det som kör en professionell arbetsstation som kräver certifierade drivrutiner, för alla andra är det den öppna drivrutinen som är rekommenderad.
Att amdgpu-PRO presterar bättre i vissa tester är för mig endast en indikation för vad jag förväntar mig att se mesa åstadkomma inom en snar framtid.
Att tänka på är även att RADV (mesa vulkan) inte är anpassad för RDNA2 än så jag förväntar mig att se bättre prestanda när utvecklare får tag i hårdvaran samt att eventuella "magic numbers" kommer till kännedom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Och med den inställningen så slipper vi andra ens fundera över varför "Year of the Linux desktop" aldrig hände!

......

Här misslyckas man trots explicit hjälp från bl.a. AMD, Redhat. Är det så svårt för någon som trots allt kör Linux, då kanske felet ligger på avsändarsidan. Eller?
...

Låter som att du vill hålla AMD ansvariga för varje Linux Distribution och fork. Linux är gigantisk och gratis för många människor. En gigantisk del av communityn drivs av många ideella medlemmar och vinstjagande företag. AMD har ingen rätt att bara ta full kontroll över varje distrubution och styra dess arbete.

Nu verkar dock AMD lyckats med att dag 1 att få Ubuntu att fungera bra enligt Wendel och många andra techreveiwers. Att en liten ny nystartad youtuber inte kan får det senaste grafikkortet att fungera day one på sin favorit fork av en distro är inget konstigt. Alla kan inte bara släppa sitt arbete och samarbete och uppdatera sina paket för att AMD eller Nvidia ber om det. De ansvariga utgivarna av varje distro väljer i sin egen takt om och när de vill släppa sin senaste version.

Nvidia har tyvärr inte varit något bättre än AMD på linux sidan. Det har varit så illa med Nvidia stöd på linux så att Linus torvalds själv gav Nvidia fingret. Men det spelar ingen roll eftersom det krävs samarbete från båda sidorna för att få hårdvara att fungera. Speciellt med alla Distrubutioner och forks som inte ger några pengar till utveckling.

Vill man ha en perfekt fungerande upplevelse med sitt operativsystem så får man betala som alla andra. Windows har växt och blivit så enormt tack vare microsofts otroliga stöd och arbete. Microsoft har satsat enormt mycket pengar och tid för att få alla drivrutinsutvecklare nöjda. Att kräva att få allt serverat gratis i ett operativsystem som man inte betalar för är lite väll oförskämt. Man får kort sagt så mycket stöd som man betalar för sitt operativsystem. Det enda Linux community har velat ha av varje grafikkortstillverkare är dokumentation och öppenkällkod. Så att linux communityn själva kan arbeta på drivrutiner i sin egna takt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Och med den inställningen så slipper vi andra ens fundera över varför "Year of the Linux desktop" aldrig hände!

M.a.o. är "Radeon har fantastiskt stöd på Linux" ungefär på den nivån det länge varit: det är riktigt bra om man kör någon extremt bleeding-edge distribution med ~100 användare i hela världen där "stabil kärna" betyder att man i alla fall inte kör på "-rcX" varianterna.

Jag hade blivit irriterad redan om Ubuntu 20.04LTS inte fungerar out-of-the-box (så undviker Nvidia som desktop GPU av den anledningen, men hade inget val på 3900X datorn), och hade gett upp om det krävs mer än "sudo apt install xxx" (d.v.s. om det inte är del av standard Ubuntu, Nvidia ligger på denna nivå och för seriös GPGPU har man liksom inget val).

Här misslyckas man trots explicit hjälp från bl.a. AMD, Redhat. Är det så svårt för någon som trots allt kör Linux, då kanske felet ligger på avsändarsidan. Eller?

Jobbar till och från med Linux-kernel utveckling, men det är en väldigt skillnad på något man använder som hobbyprojekt eller något man använder på jobbet för när man jobbar mot kommande produkter. Den Linux man kör på skrivbordet måste ju vara en "stabil" version, för egen del körs enbart Ubuntus LTS (har testat mellanversionerna, skulle kalla dem oanvändbara för professionellt bruk då man blir beta-testare för nästa LTS i det läget).

Vill man se "klassledande Linux-stöd" och absolut måste ha allt open-source (för Nvidias propertära drivare är riktigt bra fast de kräver i praktiken att man enbart håller sig till de stora stabila distro-versionerna) är Intel i en klass för sig. Där finns, med extremt få undantag (är trots allt två år mellan Ubuntu LTS släpp) fullt fungerande stöd dag 1 utan att man installerar något extra. Intel är också ensamma om OpenCL 3.0 stöd (3.0 kräver just nu Xe, de är ensamma om certifierat OpenCL 2.2 också, AMD fick rätt nyligen fullt 2.1 stöd då det länge var 1.2 för "runtime" och 2.0 för kernels).

Nu har inte Intels GPUer speciellt mycket kraft, men de stödjer också de senaste versionerna av OpenGL och Vulkan out-of-the-box (HW-mässigt krävs minst Broadwell, men det är trots allt en 6 år gammal krets).

Jag har inget att invända mot ditt inlägg mer än att de som använder en LTS och måste ha en stabil arbetsstation troligtvis inte köper nytt grafikkort den dagen det släpps utan väntar till stödet har hunnit mogna oavsett om det gäller AMD eller Nvidia GPU:er.
För många arbetsstationer så testas eventuell ny hårdvara noggrant innan de kan rullas ut i skarp miljö.
Jag tror även att du är medveten om hur hårdvarustöd fungerar i linux miljön där kernel uppdateras för nytt hårdvarustöd och så även mesa mm för nytt grafikkortsstöd utöver det finns amdgpu-pro för det som behöver en certifierad drivrutin till sin arbetsstation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Fanns inte stödet för 5700XT när grafikkorten släpptes ut på marknaden?
Skillnaden nu är snarare att nu är det lättare att installera stödet då 5700 krävde lite mer handpåläggning för att ha stöd i början, min minnesbild är inte att 5700 lanseringen var så dålig som jag får intrycket av när jag läser ditt inlägg.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=radeon-57...

Som artikeln du länkar säger: "Without any Linux packaged driver in advance and no Vulkan driver code published yet, this does mean for our launch-day testing it is limited to only RadeonSI... OpenGL. A bit of a shame considering most newer Linux games are Vulkan-only and for Steam Play / Proton the best experience is using DXVK for mapping DirectX to Vulkan."

Phoronix släppte ett nytt test tre veckor senare, och även då var Mesa 19.2 fortfarande i utvecklingsstadiet vilket innebar att de flesta distributioner inte fick stöd out-of-the-box förrän några månader senare.

Skrivet av anon185723:

Låter som att du vill hålla AMD ansvariga för varje Linux Distribution och fork. Linux är gigantisk och gratis för många människor. En gigantisk del av communityn drivs av många ideella medlemmar och vinstjagande företag. AMD kan inte bara ta full kontroll över varje distrubution och styra dess arbete.

AMD behöver inte ta kontroll över någon distribution, de behöver bara se till att deras drivrutiner är redo i god tid så att distributionerna åtminstone kan inkludera grundläggande stöd innan korten släpps. Som Yoshman säger är Intel väldigt bra på att ha sina drivrutiner redo innan deadline, så AMD har helt klart en del att lära där även om de denna gång åtminstone är lite bättre än förra generationen.

Skrivet av anon185723:

Nu har dock AMD lyckats med att dag 1 få Utbuntu lts 20.04 att fungera.

Det beror på vad du menar med "fungera". Användare av Ubuntu 20.04 måste antingen installera AMDs eget drivrutinspaket eller kompilera de nödvändiga paketen själv. Inte ens 20.10 har stöd för 6000-serien direkt, utan out-of-the-box-stöd kommer i 21.04 om ett halvår (åtminstone enligt Phoronix).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Det beror på vad du menar med "fungera". Användare av Ubuntu 20.04 måste antingen installera AMDs eget drivrutinspaket eller kompilera de nödvändiga paketen själv.....

Varför skulle det här vara svårt för en vanlig linux användare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Varför skulle det här vara svårt för en vanlig linux användare?

Varför ska en vanlig Linux-användare behöva göra det? Vissa av oss föredrar att faktiskt använda Linux och inte behöva slösa tid på att pilla med drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undervoltad Undulat:

Nej har inte hunnit fippla så mycket, blir ikväll när småtrollen lagt sig.
Tänker prova med en clean install av Fedora 33, så får vi se hur det går. Är bara 46 timmar sen amdgpu firmware för sienna cichlid kom så blir spännande
Något speciellt du vill att jag testar?

Nja...när det gäller spel så tänker jag i största allmänhet hur stabiliteten och prestandan är.
Sedan så använder jag Darktable som en del av mitt arbetsflöde och vill ha opencl stödet där.
Det ska ju enligt diverse recensenter och artiklar finnas fungerande opencl genom t.e.x ROCm o.s.v

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Trevligt att se. Med tanke på hur mycket som funkar i Steam/Proton idag är det faktiskt sällan jag behöver växla över till Windows maskinen. Med PCI-reset eländet fixat är det nog dags att göra en virtuell Windows installation igen så man slipper ha två burkar.

Har haft väldigt bra upplevelse med RX480 & 5700XT i Linux, men då väntade jag iofs en eller två kernel releaser innan jag köpte hårdvaran för att vara på den säkra sidan, men nu känns det som man skulle våga dra till direkt. Om det funnits nått att köpa då.
Verkligen plug-and-play känsla på senare år, eller "It just works" som skinnvästen hade sagt.

Vad är det där PCI-reset för något? Jag har planer på att köpa ett nytt grafikkort till min Linux/Windowsburk men vet inte riktigt hur jag ska göra om jag ska våga satsa på ett 5700 XT eller köpa något av AMDs kommande mellanklasskort. Behöver jag oroa mig för PCI-reset eller PCI-issue som någon oxå kallade det för när det gäller 5000-serien?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Varför ska en vanlig Linux-användare behöva göra det? Vissa av oss föredrar att faktiskt använda Linux och inte behöva slösa tid på att pilla med drivrutiner.

Alltså det är väl ganska normalt att installera drivrutiner om man köper splitter ny hårdvara? Det gör man ju på Windows!

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Vad är det där PCI-reset för något? Jag har planer på att köpa ett nytt grafikkort till min Linux/Windowsburk men vet inte riktigt hur jag ska göra om jag ska våga satsa på ett 5700 XT eller köpa något av AMDs kommande mellanklasskort. Behöver jag oroa mig för PCI-reset eller PCI-issue som någon oxå kallade det för när det gäller 5000-serien?

Det här med PCI-reset har med en rätt krånglig virtualiseringsgrej där man har två grafikkort och kan starta en virtuell maskin med Windows som får ett helt eget grafikkort. VFIO brukar man prata om...

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Användare av Ubuntu 20.04 måste antingen installera AMDs eget drivrutinspaket eller kompilera de nödvändiga paketen själv. Inte ens 20.10 har stöd för 6000-serien direkt, utan out-of-the-box-stöd kommer i 21.04 om ett halvår (åtminstone enligt Phoronix).

Man behöver inte kompilera något, finns färdiga enkla grejer.

Anyway, på Ubuntu 20.10 uppdaterar man kerneln (finns till och med ett speciellt GUI för det som heter UKUU) och lägger dom här firmware filerna på rätt plats, inte så svårt. Synd att dom inte kunde fått ut firmware lite tidigare, men om någon vecka är det nog inne i dom flesta distributioner, det brukar gå hyfsat snabbt...

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Användare av Ubuntu 20.04 måste antingen installera AMDs eget drivrutinspaket eller kompilera de nödvändiga paketen själv. ....

Skrivet av fxfighter:

Varför skulle det här vara svårt för en vanlig linux användare?

Skrivet av perost:

Varför ska en vanlig Linux-användare behöva göra det? Vissa av oss föredrar att faktiskt använda Linux och inte behöva slösa tid på att pilla med drivrutiner.

Till och med på Windows behöver du hämta hem de senaste drivrutinerna för att nya grafikkort ska fungera optimalt. Varför ska det vara annorlunda på Linux som är gratis?

Du kan ju inte förvänta dig att alla hårdvarutillverkare ska sitta på tidsmaskiner. Hur ska de kunna skicka med de senaste drivrutinerna flera månander innan release? AMD och NVIDIA har ingen makt att tvinga alla operativsystem att skicka med sina drivrutiner. Varför är det då AMDs eller NVIDIAs fel när operativsystem inte inkluderar drivrutiner som finns?

Intel har varit snabba de senaste åren. Men det är bara för att de har släppa samma 14nm produkt flera gånger i rad som använder samma gammla drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Vad är det där PCI-reset för något? Jag har planer på att köpa ett nytt grafikkort till min Linux/Windowsburk men vet inte riktigt hur jag ska göra om jag ska våga satsa på ett 5700 XT eller köpa något av AMDs kommande mellanklasskort. Behöver jag oroa mig för PCI-reset eller PCI-issue som någon oxå kallade det för när det gäller 5000-serien?

Fungerande PCI-reset eller egentligen FLR (Function level reset) är normalt bara intressant om du använder kortet i en virtuell maskin med PCI passthrough, om inte detta funkar ordentligt kan man inte boota om VM:en utan att starta om hela maskinen. har aldrig sett något problem utanför det scenariot, andra får gärna fylla på om ni känner till något.

I videon som tråden handlar om nämner Wendell även att man verkar ha fixat detta för 5xxx, Vega och Polaris för bara några dagar sedan m.h.a. kernel workarounds, men på 6000 korten verkar ju detta vara åtgärdat i hårdvaran vilket är bra, och på tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Varför ska en vanlig Linux-användare behöva göra det? Vissa av oss föredrar att faktiskt använda Linux och inte behöva slösa tid på att pilla med drivrutiner.

Skall man ligga i framkant med AMD grafikkort på Linux är en rullande distribution som Arch eller Tumbleweed att föredra, brukar inte ta lång tid innan dom rullat in uppdateringar så man slipper "Pro" drivrutinerna och dess installation, även om man då inte kan köra samma dag hårdvaran släpps.
Började köra Tumbleweed för knappt 2 år sedan och det har varit smidigt att hela tiden ha nya grejor, men inte så bleeding edge att det är instabilt. Aldrig behövt installera någon drivrutin för någonting där.

Sedan kräver ju även Windows att man laddar ner och installerar drivare om man vill ha det senaste, även om det kanske är ett snäpp enklare fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Du kan ju inte förvänta dig att alla hårdvarutillverkare ska sitta på tidsmaskiner. AMD kan inte tvinga alla distrubutioner och forks att skicka med deras drivrutiner som är redo vid release. Är ju sjukt hur nya linux användare skyller på AMD och Nvidia för att de inte ens kan installera en drivrutin.

Som Yoshman så bra uttryckte så är den attityden en av orsakerna till att Linux aldrig slagit igenom på skrivbordet, vissa verkar tycka att Linux ska vara svårt att använda av ren princip. Jag har för övrigt använt Linux i runt 20 år och kör för tillfället Arch Linux, så jag har inga problem att lösa såna problem. Jag tycker bara att AMD skulle kunna vara så mycket bättre om de bara ansträngde sig en aning mer.

Skrivet av anon185723:

Intel har varit snabba de senaste åren med stöd för deras processorer. Men det är bara för att de har släppa samma 14nm produkt flera gånger i rad med olika namn.

Intels drivrutiner för deras helt nya Xe-arkitektur ansågs stabila i mars, i god tid för att inkluderas i Linux 5.7 och höstens släpp av nya distroversioner. De första processorerna med Xe-grafik kom sedan förra månaden i form av Tiger Lake för bärbara datorer.

Självklart har de sen fortsatt förbättra drivrutinerna, så det kan ändå vara en fördel att använda en så ny kärna och Mesa som möjligt. Men hårdvaran är i alla fall användbar direkt ut kartongen utan att användaren behöver göra någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Som artikeln du länkar säger: "Without any Linux packaged driver in advance and no Vulkan driver code published yet, this does mean for our launch-day testing it is limited to only RadeonSI... OpenGL. A bit of a shame considering most newer Linux games are Vulkan-only and for Steam Play / Proton the best experience is using DXVK for mapping DirectX to Vulkan."

Phoronix släppte ett nytt test tre veckor senare, och även då var Mesa 19.2 fortfarande i utvecklingsstadiet vilket innebar att de flesta distributioner inte fick stöd out-of-the-box förrän några månader senare.

OpenGL stödet var bra vid lansering.
Det var inte riktigt så enkelt utan vulkan stödet för hårdvaran postades i RADV git samma dag 7juli 2019 vilket även framgick i en annan phoronix artikel.
Däremot fanns det en del buggar inledningsvis en del upplevde grafiska buggar i vissa spel till ca den 24juli samt några enstaka enstaka titlar som hade en del problem ett tag till.
https://gitlab.freedesktop.org/mesa/mesa/commits/master?utf8=...
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=AMD-Navi-...
Att uppgradera till en nyare mesa är ganska enkelt till de flesta distributioner där det ofta finns färdiga repos för dem som vill prova på t.ex Oibaf PPA för ubuntu-användare som vill testa nytt grafikstöd utan att kompilera det själva, även i en distribution som slackware är det relativt lätt att uppgradera mesa.
Personligen anser jag att RX5000 stödet var ganska bra vid release även om troligtvis RX6000 stödet är ännu bättre, som jag skrev i mitt förra svar så är inte min minnesbild att 5700 lanseringen var så dålig som jag fick intrycket av när jag läste ditt inlägg.

Permalänk
Medlem

Då jag levt med reset buggen i 1.5 år nu i linux och "fixen" inte fungerar för mig trots att Level 1 tech skrivit av den som fixad fast deven själv säger att den inte är fixad (fixen ärej koplett och fungerar bara för vissa) och att AMD pga NDA inte låter sina devs fixa buggen (tydligen rent trams) och av allt att dömma så sattsar AMD på Navi3 linux development först, I alla fall va dom devs jag sett skriva som pratar med AMD's devs. Så inte ens Navi2 kommer se samma stöd i drivers utan ska man tro det devs säger så lägger AMD allt krut på NAVI3 just nu i form av linux och windows drivers.
Jag får ett intryckt av att många devs som sysslar med linux kernel inte är helt nöjda med amd opensource sattsning, dokumenationsaknas, samarbete nekas med NDA's och liknande.

Personligen tror jag AMD ville ha en snabb release av Navi3 så tror Navi 2 kan bli mer kortlivad än Navi faktiskt.
Men nu har jag testat 3st AMD kort i linux, nvidia fixar sin skit på 1-2 månader med binary prpertiära blobs, AMD har inte fixat reset buggen för mig i linux och det sägs dröja till efter navi3 innan den fixasi då den har status som hög säkerhetsrisk. Deras windows drivers är i bästa fall on par med windows SÅ nästa kort blir garanterat Nviida precis som det varit fram till 2017 där jag testade olika AMD kort fram till 2020.

Gillar AMD starkt, kört AMD primärt på CPU sidan, dock intel under FX fiaskot, blir nog Ryzen 5000 nu för att ersätta min Intel prolle.
Men det blir troligen nvidia kort igen vid nästa nyköp då Nvidia bara är så mycket bättre på att ta fram drivers, API'er och supporta sina kort, ett grafikkort utan bra stöd är inget värt och AMD kan göra hårdvara men har alltid varit rätt usla på mjukvarusidan så tyvärr det är största problemet för mig att adoptera Navi2 även om jag tycker det är ett bra kort på pappret och har sett fram emot det men tyvärr inget jag kommer köpa, Navi3 verkar vara AMD's prio enligt det jag läst från Linux devs som pysslar med AMD GPU's så Navi2 framstår mest som en catchup/stop gap tills Navi3 kommer.

Folk som suttit på RX400/500 elle RX5000 serien med reset bugen lär inte vara så snabba med att köpa 6000 serien bara för level 1 tech säger att buggen är fixad då det inte är en garanti att det är så för alla och då det redan ett par veckor före navi2 diskuterades att navi3 nu har prioritet så saker som reset bugar får igen prioritet ens på navi2 nu skulle en sådan bugg visa sig igen så lär AMD inte göra ett skit åt det.

I slutändan lever jag med reset buggen och desutom har AMD's senare drivers gjort att jag och många får köra samma fixar som nvidia folket får göra för att dölja hyper visorn annars fungerar korten inte korekt alls så i slutändan kan man lika väl skaffa ett nvidia kort för det är samma eller mindre jobb och mer buggfritt än ett AMD kort om man kör vga-passtrough i linux.

Fins igen "besparing" att göra på AMD i dagsläget och kostar et nvidia kort 500Kr mer för samma prestanda så är det lät värt det än att ha ett AMD kort kräva en host reboot av server eller worst case en total hängning av hosten och dataförslut i värsta fall villket hänt mig ett par gånger.

SÅ nej AMD för mig hålls till windows gameing så länge, för nåt annat är det inte pålitligt nog.

Så för mig är nog ryzen 5000 med nvidia grafkkort den optimala configen, AMD har verkligen fått till det på CPU sidan, nu behöver grafikortsidan bara bra drivers och innovation på mjukvarusidan, hårdvaran är bra men grafikkort är mycket mer än en bit kisel, mer så än va det gäller processorer.

Troligen kommer jag skrota min rigg så får RX5700 köra native i linux och köra proton tills jag köper ett nytt Nvidia kort till den om några år.

Jag har testat AMD för Vga-passtrough, jag som många kom fram till att trots nvidias asiktliga blockerande där man måste dölja hyper visorn så får man göra det med AMD's nyare drivers med så då är det fler minus poäng för AMD i dagsläget så Nvidia framstår som the go to brand just nu oavsett.

Annars gillar jag mitt RX5700 och AMD och Nvidia stödjer inte vga-passtorugh officiellt så man har inget at säga till om för företagen bryr sig inte.

Dom kan villen dag som helst välja att sabotera detta med en driver update eller liknande.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon185723:

Låter som att du vill hålla AMD ansvariga för varje Linux Distribution och fork. Linux är gigantisk och gratis för många människor. En gigantisk del av communityn drivs av många ideella medlemmar och vinstjagande företag. AMD har ingen rätt att bara ta full kontroll över varje distrubution och styra dess arbete.

Det jag säger är väl ändå raka motsatsen? Det man bör förvänta sig av "bra Linux-stöd" är att de så kallade stabila Enterprise-distrona får stöd, allt utöver det får nog räknas in i "klassledande Linux-stöd" vilket idag bara Intel uppfyller på något realistiskt sätt.

Nvidia garanterar bara stöd för aktuella Ubuntu LTS och motsvarande för RedHat och SuSE (använder folk fortfarande SuSE??), är inget mer än det jag förväntar mig från AMD.

Skrivet av anon185723:

Nu verkar dock AMD lyckats med att dag 1 att få Ubuntu att fungera bra enligt Wendel och många andra techreveiwers. Att en liten ny nystartad youtuber inte kan får det senaste grafikkortet att fungera day one på sin favorit fork av en distro är inget konstigt. Alla kan inte bara släppa sitt arbete och samarbete och uppdatera sina paket för att AMD eller Nvidia ber om det. De ansvariga utgivarna av varje distro väljer i sin egen takt om och när de vill släppa sin senaste version.

Tycker faktiskt Level1Tech borde ta sig en funderade hur vettigt deras video är, vad de gjort här är inte journalistik utan det är ren PR för AMD. Man väljer att enbart visa de saker som fungerar bra, nämner inte vad som krävs för att få ens det att fungera och på slutet nämner man i förbifarten att "visst finns det problem kvar" men inga konkreta exempel ges.

Det enda "amatörerna" på Linux för everyone försökte sig på var att använda en funktion, Vulkan, som enligt den officiella dokumentation ska fungera på AMDs GPUer sedan årtal tillbaka förutsatt att man har en driver för aktuell krets.

Finns en beskrivning hos L1T runt den "superenkla" processen att använda AMDs drivers ihop med Ubuntu 20.10, som alltså inte är en LTS version, senaste är 20.04, men är tydligen sannolikare att få igång sakerna på 20.10. Givet noteringar likt detta

If you download the AMD driver package from AMD.com, you’ll see many (MANY) packages as part of the download – LLVM, Xorg, dkms/kernel module implementation for Kernel 5.6 – I think, but not totally sure, this is a backport of some of the stuff in Kernel 5.10 for distros on “older” (haha, relative term) kernels, etc. This is why, if you try to use the amdgpu dkms on a 5.8.x kernel, you’ll get compile errors. And ultimately errors installing the amdgpu-dkms package.

vet jag inte. 90-talet vill ha tillbaka sin Linux-upplevelse... Nvidias jättekomplicerade process för 20.04LTS består i att köra

$ sudo ubuntu-drivers autoinstall $ sudo reboot

alt. använda det grafiska verktyget för pakethantering och installera Nvidias driver där. För Intel räcker "sudo apt update && sudo apt dist-upgrade" för att få det senaste.

Skrivet av anon185723:

Nvidia har tyvärr inte varit något bättre än AMD på linux sidan. Det har varit så illa med Nvidia stöd på linux så att Linus torvalds själv gav Nvidia fingret. Men det spelar ingen roll eftersom det krävs samarbete från båda sidorna för att få hårdvara att fungera. Speciellt med alla Distrubutioner och forks som inte ger några pengar till utveckling.

Vill man ha en perfekt fungerande upplevelse med sitt operativsystem så får man betala som alla andra. Windows har växt och blivit så enormt tack vare microsofts otroliga stöd och arbete. Microsoft har satsat enormt mycket pengar och tid för att få alla drivrutinsutvecklare nöjda. Att kräva att få allt serverat gratis i ett operativsystem som man inte betalar för är lite väll oförskämt. Man får kort sagt så mycket stöd som man betalar för sitt operativsystem. Det enda Linux community har velat ha av varje grafikkortstillverkare är dokumentation och öppenkällkod. Så att linux communityn själva kan arbeta på drivrutiner i sin egna takt.

https://www.youtube.com/watch?v=_36yNWw_07g

Linux är större än någonsin. Givet att mobilerna tar en allt större del av folks datoranvändningen är ju Linux (då kärnan i Android är Linux) redan idag väsentligt större än Windows.

På backend undrar jag hur länge Windows kommer vara relevant. Allt fler som bygger lösningar som inte längre tar med Windows som ett OS man behöver bry sig om för själva driftsättning. Windows är fortfarande viktigt som desktop OS, så det kommer stödjas väldigt länge som ett OS där man kan utveckla produkter på, men i server-rummet och framförallt i molnet är Linux normen. Till och med i Azure står Linux för >50 % och i det klart större AWS totaldominerar Linux.

Värt att nämna här är att Nvidias GPU-drivrutiner är tillräckligt stabila för att Microsoft och Amazon vågar bygga GPGPU-delarna av sina moln på dessa. Tror de flesta totalt missat vad Torvalds klagade över (det är förövrigt 8 år sedan, kanske läge att släppa det?).

Klagomålet var inte att Nvidia hade dåligt stöd för sina kretsar i Linux, tvärtom hade de redan då bättre stöd är alla utom möjligt Intel. Problemet var modellen Nvidia använde för sitt drivrutinsstöd, out-of-tree-blob, rimmar väldigt illa med Torvalds vision och rätt annorlunda val runt drivrutinsmodell i Linux.

Linux har by-design inte en stabil ABI för drivrutiner, Torvalds anser att fördelarna med att man då kan fixa dåliga designbeslut utan att vara begränsad av ABI-kontrakt överväger nackdelarna med att modellen i praktiken omöjliggör det Windows, BSD, MacOS etc tillåter: en binär-blob med i teorin perfekt kompatibilitet mellan alla patch-versionen av ett OS.

Att Nvidia dels är så dominerande in GPUer och dels lyckades skapa väldigt bra propretära drivrutiner till Linux var ett slagträ för de som anser att även Linux bör gå till en stabil driver ABI-modell. Jag tror Torvalds val är det rätta här, andra OS har svårt att hänga med Linux i utvecklingen och en del kommer ned till att man just kan rätta till dåliga designbeslut på ett sätt andra bara kan göra när de släpper nya huvudversioner där man släpper bakåtkompatibilitet runt drivers. Nvidia är medveten om implikationerna i deras beslut, därför garanterar man bara stöd på en handfull distributioner och bara enstaka LTS-versioner av dessa.

Skrivet av Snubb1:

Jag har inget att invända mot ditt inlägg mer än att de som använder en LTS och måste ha en stabil arbetsstation troligtvis inte köper nytt grafikkort den dagen det släpps utan väntar till stödet har hunnit mogna oavsett om det gäller AMD eller Nvidia GPU:er.
För många arbetsstationer så testas eventuell ny hårdvara noggrant innan de kan rullas ut i skarp miljö.
Jag tror även att du är medveten om hur hårdvarustöd fungerar i linux miljön där kernel uppdateras för nytt hårdvarustöd och så även mesa mm för nytt grafikkortsstöd utöver det finns amdgpu-pro för det som behöver en certifierad drivrutin till sin arbetsstation.

Finns tyvärr fall där man har behov av väldigt ny HW även om man kör Linux. Skulle t.ex. aldrig köpa gammal HW till en bärbara och om jag jobbade professionellt med GPGPU vore det vansinne att välja något annat än Ampere idag. Endera får man lösa det som Nvidia, d.v.s. out-of-tree driver likt hur det fungerar på Windows, eller så gör man som Intel där man ser till att få in stöd för nya kretsar 6-12 månader innan släpp (GPU i Ice Lake fanns nästan ett år innan lansering, även Xe som är en helt ny mikroakritektur fanns i kernel.org kärnan långt innan släpp av första krets).

Finns ju inget motsatsförhållande mellan öppen källkod och certifierad drivrutin. AMD har trots begränsade resurser valt att jobba på flera olika drivrutinsstackar under Linux, det är både förvirrande för användarna och dåligt utnyttjande av resurser. Nvidia har en officiell stack, den propretära där man byter ut även saker som Mesa.

Intel har gjort två byten genom åren, men de har bara aktivt arbetet på den senaste stacken och för userland delen har de kört Mesa i princip sedan projektet startade i mitten på 90-talet. Intel har certifierat sina implementationer av OpenCL, OpenGL och Vulkan hos Khronos. AMD borde välja en av sina stackar och göra detsamma.

AMD lär också bestämma sig var deras strategi för GPGPU är, just nu är deras kort rätt oanvändbara där då de ger olika bud vad som gäller beroende på vem och när man frågar. För ca ett år sedan var ju OpenCL helt dött enligt dem HIP var framtiden och SYCL var inget man trodde på.

Nu verkar man insett att när Intel (och även andra som t.ex. Xilinx som AMD nu äger) pushar hårt för SYCL så är HIP nog rätt DoA givet att HIP är en CUDA-rip-off och kan därför aldrig bli bättre än ett någon utdaterad CUDA medan SYCL faktiskt ser ut att lyckas med det ingen lyckats innan: göra något som har flera signifikanta fördelar över CUDA!

Officiellt stödjer man ännu inte SYCL, hållningen är att man kan få stöd för SYCL via OpenCL. Det är till stor del sant, OpenCL är två saker: en runtime och en driver-backend. SYCL ersätter helt runtime-delen och som backend kan man använda OpenCL (vilket Intel officiellt använder i OneAPI), men finns även backends för att köra på Vulkan-compute-shaders, DX12-compute-shaders samt CUDA.

Såg lite mörkt ut för det projektet, Apple skapade OpenCL och mycket gick på sparlåga när de lämnade projektet för Metal-compute. Ovanpå visade Nvidia att OpenCL 2.x inte är möjligt att implementera på något vettigt sätt på dGPUer (så lite spännande att AMD hävdar fullt OpenCL 2.x stöd...), så det blev aldrig något OpenCL 2.x stöd för Nvidia. Khronos har sagt att Nvidia är korrekt, AMD och Intel är båda skylda då de pushat in saker i OpenCL 2.x då det var vettig för deras integrerade GPU-lösningar där GPU och CPU delar RAM.

Lösningen från Khronos blev OpenCL 3.0, feature-mässigt är det identiskt med OpenCL 1.2 fast med kravet att använda SPIR-V som indata till driver-delen av OpenCL. Att kräva SPIR-V är superbra, det gör att gränssnittet blir betydligt mindre tvetydigt jämfört med innan där drivers jobbade direkt med OpenCL-koden.

Ett problem man då löser är att många OpenCL program är inte skrivna mot specifikationen, de är skrivna mot en viss implementationer, typiskt AMDs då de länge var den enda tillverkaren med högpresterande OpenCL. Har rättat flera OpenCL-kernels som Phoronix använder, de fungerade på AMD men inte Intel. I 100 % av fallen var orsaken att OpenCL koden innehöll saker som kompilerade med AMDs driver men de följde inte specifikationen vilket Intels driver noterade och gav ett fel.

Med SPIR-V är det Khronos som typiskt tillhandahåller kompilatorn. Så översättningen från OpenCL/SYCL eller vad man nu använder utförs av en och samma kompilator avsett GPU, utdata är SPIR-V (en form av virtuell maskinkod). Drivers översätter sedan SPIR-V till GPU-specifik maskinkod som del av köra programmet -> långt bättre kompatibilitet + långt mindre dubbeljobb då GPU-drivers inte behöver en full kompilator.

Nvidia (Jensen) har gjort en del uttalanden om OneAPI, tror de är oroande över att deras totala dominas på GPGPU-scenen kan komma till ett slut. Runtime-delen av OpenCL är ett tågvrak jämfört med CUDA, enda vettiga konkurrent tidigare var Metal-compute men det är bundet till MacOS/iOS.

SYCL är riktigt trevligt. Bl.a. då det är ren ISO C++17/20, inga extensioner som är fallet i både CUDA och OpenCL. Man har också kikat på saker som ofta ställer till det för folk i CUDA, t.ex. optimal schemaläggning av flera kernels där utdata i vissa är indata i andra. Man måste hantera beroenden manuellt i CUDA/OpenCL, något som gör det utmanande att få en optimal lösning, SYCL är designat så man kan bygga en DAG av ingående kernels vid kompileringen och automatiskt generera optimal schemaläggning!

Kuriosa om OpenCL
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Fungerande PCI-reset eller egentligen FLR (Function level reset) är normalt bara intressant om du använder kortet i en virtuell maskin med PCI passthrough, om inte detta funkar ordentligt kan man inte boota om VM:en utan att starta om hela maskinen. har aldrig sett något problem utanför det scenariot, andra får gärna fylla på om ni känner till något.

I videon som tråden handlar om nämner Wendell även att man verkar ha fixat detta för 5xxx, Vega och Polaris för bara några dagar sedan m.h.a. kernel workarounds, men på 6000 korten verkar ju detta vara åtgärdat i hårdvaran vilket är bra, och på tiden.

Aha jag använder Ubuntu men har anmält intresse för ett 6800XT här på forumet. Men om den affären inte går i hamn så skulle ett 5700XT fungera precis lika bra i Ubuntu Linux? Jag virtualiserar sällan även om det händer.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Aha jag använder Ubuntu men har anmält intresse för ett 6800XT här på forumet. Men om den affären inte går i hamn så skulle ett 5700XT fungera precis lika bra i Ubuntu Linux? Jag virtualiserar sällan även om det händer.

Skulle nog läsa på ordentligt ang. dom nya patcharna innan jag skulle våga lita på 5700XT för passthrough. Har testat det i virtuell maskin för ett par månader sen, och det var rätt kass då jag inte kunde boota om min windows VM utan att starta om hårdvaran. Inte för att det var så ofta jag behövde göra det, men ändå irriterande då jag körde en bunt andra VM:ar på samma hårdvara.

Med tanke på att patcharna är sprillans nya lär det väl dröja ett tag innan dom dyker upp i Ubuntu, har inte läst på om detaljerna själv, bara hörde vad Wendell sa i videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Aha jag använder Ubuntu men har anmält intresse för ett 6800XT här på forumet. Men om den affären inte går i hamn så skulle ett 5700XT fungera precis lika bra i Ubuntu Linux? Jag virtualiserar sällan även om det händer.

Jag körde ett RX5700XT i Linux förut och det fungerade fint - dock körde jag inte GPU passthru när jag virtualiserade (om jag har förstått terminologin rätt). Också Ubuntu.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.