Permalänk
Medlem

Klipsch RP-280F paket

Tja.

Komplett har rea på https://www.komplett.se/product/1105633/tv-ljud-bild/hogtalare/golvhogtalare/klipsch-rp-280f-prem-surroundpaket-sub

Någon som kan rekommendera dessa för en person som inte har haft något mer än halvkassa hörlurar? Priset verkar ju jävligt nice. Kommer mest köra gaming och se på film. Har en 4K 120Hz TV som jag kopplat mot datorn men antar att jag behöver någon receiver som klarar av 4K 120Hz också?

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Tja.

Komplett har rea på https://www.komplett.se/product/1105633/tv-ljud-bild/hogtalare/golvhogtalare/klipsch-rp-280f-prem-surroundpaket-sub

Någon som kan rekommendera dessa för en person som inte har haft något mer än halvkassa hörlurar? Priset verkar ju jävligt nice. Kommer mest köra gaming och se på film. Har en 4K 120Hz TV som jag kopplat mot datorn men antar att jag behöver någon receiver som klarar av 4K 120Hz också?

Verkar inte medfölja någon förstärkare om jag inte missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Verkar inte medfölja någon förstärkare om jag inte missat?

Verkar inte som det nej, behöver köpa det också.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xelithium:

Tja.

Komplett har rea på https://www.komplett.se/product/1105633/tv-ljud-bild/hogtalare/golvhogtalare/klipsch-rp-280f-prem-surroundpaket-sub

Någon som kan rekommendera dessa för en person som inte har haft något mer än halvkassa hörlurar? Priset verkar ju jävligt nice. Kommer mest köra gaming och se på film. Har en 4K 120Hz TV som jag kopplat mot datorn men antar att jag behöver någon receiver som klarar av 4K 120Hz också?

Klipch låter Klipch snarare än korrekt men om du i princip inte ska lyssna på musik så kan de vara roliga, se bara till att rummet inte är hårt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Klipch låter Klipch snarare än korrekt men om du i princip inte ska lyssna på musik så kan de vara roliga, se bara till att rummet inte är hårt.

Vad innebär "att rummet inte är hårt?".

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xelithium:

Vad innebär "att rummet inte är hårt?".

Hårda rum är de som har mycket reflexer, brukare uppstå av hårda parallella ytor typ betongväggar och fönster, hårt golv (inte täckt med mattor) och liknade, det är stor skillnad i hur akustiken låter om du tex lyssnar på ett typiskt "lägenhetsrum i betong" jämfört med ett rum i en timmerstuga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Min pappa var också inne på att köpa dessa med syfte att lyssna på musik. Han bad mig om hjälp. Tänkte ta hjälp av er haha. Han har en Andersson R2-förstärkare. Han undrar även om huruvida dessa högtalare funkar med hans förstärkare.

Tack i förväg.

Edit: jag läste fel. Pappa var endast intresserad av golvhögtalarna.

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera dessa, speciellt till film, riktigt bra dynamik för det ändamålet. Jag har en liknande setup, förutom att jag har 15" basen och större center. Lyssnar mer på musik än film själv, och jag tycker de absolut är bra även för detta, kan sitta i timmar utan att bli trött i öronen. Det som är värt att nämna är att Klipsch-soundet är lite speciellt eftersom de har "horndiskanter" - så kan upplevas lite ljusa/skrikiga för vissa.

Som tidigare nämnts, så kommer du behöva införskaffa en förstärkare till dessa också. Nu är Klipsch väldigt lättdrivna, så fungerar med det mesta, dock brukar det komma till mer liv om man har lite mer kräm att mata med.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Aaaah, kompletts årliga KLIPSCH rea, dessa paket dyker i stort sett upp vid varje black friday och liknande reor.
Hade man haft pengarna....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Klipch låter Klipch snarare än korrekt men om du i princip inte ska lyssna på musik så kan de vara roliga, se bara till att rummet inte är hårt.

Menar du att dessa inte skulle vara bra för musik? Har försökt läsa lite recensioner på dem men ingen som sagt något om att musik inte skulle låta bra.

Jag är alltså också sugen på dessa men vill absolut att dom ska låta bra för musik också. Sedan är frågan om det är värt i mitt lilla vardagsrum, mäter ca 390x360 cm. Kommer behöva placera i all fall surrounden mot väggen, men det kanske inte göra lika mycket som om man gör det med frontar?

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av whalle:

Menar du att dessa inte skulle vara bra för musik? Har försökt läsa lite recensioner på dem men ingen som sagt något om att musik inte skulle låta bra.

Jag är alltså också sugen på dessa men vill absolut att dom ska låta bra för musik också. Sedan är frågan om det är värt i mitt lilla vardagsrum, mäter ca 390x360 cm. Kommer behöva placera i all fall surrounden mot väggen, men det kanske inte göra lika mycket som om man gör det med frontar?

Klipsch använder horn i diskanten, det sätter en speciell karaktär på ljudet och även om de har utvecklats och gått mot att bli mer neutrala över åren så har de kvar lite hornkaraktär och den tror jag inte de vill göra sig av med för det har blivit deras signum med dynakikkaraktären och spridningen, de låter "roligt" vilket ofta är tilltalande men de är samtidigt "roliga" även om musiken inte är det.
De låter inte direkt dåligt men de överdriver dynamiken och gör musiken lite livligare och det görs på all musik. De har alltså en medvetet utformad ljudkaraktär i stället för att vara neutrala.
Svårt att förklara i ord men har man lyssnat på många olika horn så lär man sig hur horn brukar låta för det är väldigt få som inte ger hornkaraktär på ljudet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har dessa högtalare hemma. Jag gillar dem skarpt! Har kört dem 2.1 med 15 tummaren dem har i samma serie men den gick sönder för ca 2 månader sedan så väntar på kontakt med Klipsch om hur man eventuellt kan fixa den.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har dessa högtalare hemma. Jag gillar dem skarpt! Har kört dem 2.1 med 15 tummaren dem har i samma serie men den gick sönder för ca 2 månader sedan så väntar på kontakt med Klipsch om hur man eventuellt kan fixa den.

Ta kontakt med säljaren och reklamera den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ta kontakt med säljaren och reklamera den.

Min r115 sw är från 2016 och tyvärr för gammal för det. Den var inne på reklamation 2017 pga trasig AMP och nu verkar den gett upp igen. Så därför är jag i kontakt med Klipsch. Men det är subben som är lite kass från dem (tydligen ganska vanligt problem och en ny AMP kostar ca 2000kr). Deras tornhögtalare med mera är riktigt fina.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Min r115 sw är från 2016 och tyvärr för gammal för det. Den var inne på reklamation 2017 pga trasig AMP och nu verkar den gett upp igen. Så därför är jag i kontakt med Klipsch. Men det är subben som är lite kass från dem (tydligen ganska vanligt problem och en ny AMP kostar ca 2000kr). Deras tornhögtalare med mera är riktigt fina.

Du måste inte använda deras förstärkare till basen utifall du skulle behöva bekosta ett byte själv, det går ju att driva den med i princip vad som helst typ löst slutsteg, en integrerad förstärkare eller oanvända kanaler på en hembiomaskin om du har det, det finns också en hel del generiska lösa "plate amps" tänkta för egenbygda basmoduler att köpa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du måste inte använda deras förstärkare till basen utifall du skulle behöva bekosta ett byte själv, det går ju att driva den med i princip vad som helst typ löst slutsteg, en integrerad förstärkare eller oanvända kanaler på en hembiomaskin om du har det, det finns också en hel del generiska lösa "plate amps" tänkta för egenbygda basmoduler att köpa.

Ska ha det i åtanke. Just nu körs den trådlöst med WA2 subwoofer kit så har inga sladdar till den idag förutom strömkabeln. Kan ju eventuellt köpa ett löst steg på 400 watt att driva den med (400RMS 800 peak på subben) så kanske det funkar. Men det är en diskussion jag tar då. just nu är det OT. Tack ändå!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.