3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nahaska:

Solklart! Min intention var god, men förstår reglerna. Kortet får helt enkelt gå tillbaka och säljas av leverantören för en tusenlapp mer.

Borde det inte gå till nästa person i kön om du skickar tillbaka det? Det kanske inte funkar så med returnerade grejer men det finns någon chans i alla fall.

Sedan har väl inte Blocket samma regler, ifall du vill sälja det där istället, eller om du säljer det privat till någon du känner.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cochran:

Idag är det 2-månaders jubileum för alla vi som beställde vid release.
Hur ska ni "fira" dagen?

Själv ska jag gråta några tårar och kolla unboxings av 6800XT.

Ringa till Elgiganten och fråga varför de skickar ut beställningar lagda i oktober före de kring release 😬🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Borde det inte gå till nästa person i kön om du skickar tillbaka det? Det kanske inte funkar så med returnerade grejer men det finns någon chans i alla fall.

Sedan har väl inte Blocket samma regler, ifall du vill sälja det där istället, eller om du säljer det privat till någon du känner.

Jag skulle gissa att personen i fråga redan har fått så många PM att detta numera är en icke-fråga

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Jag skulle gissa att personen i fråga redan har fått så många PM att detta numera är en icke-fråga

Vilket naturligtvis var avsikten med inläggen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Beställde ett ZOTAC GeForce RTX 3080 Trinity OC från Amazon för 10min sedan och har fått bekräftat leverans den 23 november.

Permalänk
Medlem

Helt tokigt att vänta på Strix korten över 2 månader.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cochran:

Idag är det 2-månaders jubileum för alla vi som beställde vid release.
Hur ska ni "fira" dagen?

Själv ska jag gråta några tårar och kolla unboxings av 6800XT.

Det blir nog en sorgetår här också
Sjukt att man har suttit och hoppats varje dag i två månader nu! Är en trasig människa just nu :/

Jag ska fira det med att spela lite Valhalla i 10-40 FPS med mitt GTX 1070 på min 3K monitor jag köpte för att matcha mitt icke-existerande RTX 3080...

Visa signatur

ROG CROSSHAIR VIII HERO|3900XT|Vengence RGB PRO 32GB|2x Force MP600 2TB|RTX 3090 Gaming X Trio|ROG Thor 1200W|ROG Ryujin|Obsidian 500D SE RGB|UltraGear 38GN950|GSP 600/GSX 1000|SteelSeries

Permalänk
Skrivet av NexXxuS:

Om jag vore du så skulle jag beställa ett EVGA från Inet. Bättre kort som inte borde ha så lång leveranstid. De dyraste modellerna går nog snabbast att få, gissar jag.

Så jag borde satsa på denna istället: https://www.inet.se/produkt/5411725/evga-geforce-rtx-3080-10g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Jag skulle gissa att personen i fråga redan har fått så många PM att detta numera är en icke-fråga

Skrivet av cyklonen:

Vilket naturligtvis var avsikten med inläggen.

Såklart. Jag har inte hunnit slå på cynismen riktigt så här tidigt på morgonen, tack för att ni väckte mig!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Helt tokigt att vänta på Strix korten över 2 månader.

Dom som beställde minuter efter release har fortfarande inte fått efter två månader så beställer du nu kan du nog få vänta mer än 2 månader till. Jag skulle ta en annan modell om jag var du, verkar inte vara någon större skillnad.

Det finns en del kort i lager som du kan få direkt beroende på vad du vill ha och vad du vill betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av densomben:

Ja, det kan vara ett klokt val.

Visa signatur

ROG CROSSHAIR VIII HERO|3900XT|Vengence RGB PRO 32GB|2x Force MP600 2TB|RTX 3090 Gaming X Trio|ROG Thor 1200W|ROG Ryujin|Obsidian 500D SE RGB|UltraGear 38GN950|GSP 600/GSX 1000|SteelSeries

Permalänk
Skrivet av NexXxuS:

Ja, det kan vara ett klokt val.

Okej men kan någon förklara vad som är fel på Gigabytekortet förutom att man inte kan kontrolla RGB på de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBlackbeard:

Beställde mina kort följande datum och har redan de på plats.

- Zotac RTX 3080 Trinity OC (Beställdes 2020-11-03 och fick det 3 dagar senare 2020-11-06 från Webhallen)
- Asus RTX 3080 TUF OC (Beställdes 2020-10-09 och det är påväg till mig nu Elgiganten)

Blir att returnera mitt Asus kort nu då

Skrivet av Nostradamu:

Återigen, W T F. Finns flera som beställt bra mycket tidigare och fått kalla handen totalt. Driver du med oss för att trolla eller har de verkligen så dålig koll på giganten..?

Skrivet av TheBlackbeard:

Beklagar verkligen, försöker verkligen inte trycka det i ansiktet på någon...
Helt seriös och ingen trollning alls.. :/

Bildbevis (Klarna fakturerar inte innan produkten är i transport)
https://ibb.co/yRqcnHr

Står köpdatum 9 oktober..

Jag har själv en bokning på ASUS TUF 3080 OC från Elgiganten sedan den 2020-09-26. Jag är relativt säker på att det var en period efter min bokning (ca 1-3 veckor efter) då det inte ens gick att beställa (grå knapp vid "köp-knappen", minns då min brorsa skulle lägga beställning men att det inte gick på ett tag) som varade en vecka eller två. Jag har väldigt svårt att tro på att du fått just ASUS RTX 3080 TUF OC från Elgiganten från ett beställning 2020-10-09.

Jag säger det inte för att jag är avundsjuk - för att vara helt ärlig så kan jag lika gärna vänta tills nästa år och se hur GFX-marknaden utvecklar sig kommande månader. Din print från Klarna är ganska oklar då du inte tar med butik som står precis ovanför det du printat, och jag ser ingen anledning till varför man inte skulle ha med det. Men jag ser inte heller varför man skulle mytta om någon sådan liten sak som vilken affär som det är ifrån..

Aja, bara för att stilla min nyfikenhet kan du inte visa hela printen som tex mitt senaste köp ser ut, där man ser produkt, datum och butik tydlig?

För OM de verkligen har skickat till dig är det dags att chatta med deras support och deala till sig presentkort. För 2 veckor är ganska stor skillnad på beställningsdatum.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av tast:

Beställde ett ZOTAC GeForce RTX 3080 Trinity OC från Amazon för 10min sedan och har fått bekräftat leverans den 23 november.

Kan bekräfta, amazon.se har dessa i lager ser det ut som. 8 608,12 kr & FRI frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikakasinnes:

Kan bekräfta, amazon.se har dessa i lager ser det ut som. 8 608,12 kr & FRI frakt.

1kvar..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Ringa till Elgiganten och fråga varför de skickar ut beställningar lagda i oktober före de kring release 😬🙄

Gör det och svara va de sa sen

Permalänk
Medlem

Nu kom mitt kort!
Beställde i torsdags.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Uppringd av Elgiganten imorse,
Fick info om att de inte fått in några Asus Strix oc alls. Och förväntad leverans i Januari 😭

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

0 kvar. Tror jag fick det sista.=)

Permalänk
Medlem

Står att det finns fler för leverans om 1-2 dagar.

Permalänk
Medlem

Hmm man funderar på varför RTX korten stiger i pris? Gigabytes rtx 3070 har gått upp 2-3 hundra spänn på typ alla återförsäljare bara på 3 dagar. Är det för att AMD släpper sina kort i morgon så alla försöker ta ut så mycket det går innan AMDs benchmarks kommer? Man funderar ju..

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Helt tokigt att vänta på Strix korten över 2 månader.

När 1080 släpptes beställde jag Strix på releasedagen. Det tog ganska exakt 2 månader innan jag fick det. Beställde då från CDON. De skickade mig uppdateringar lite då och då på emailen med köplats.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marsi:

Står att det finns fler för leverans om 1-2 dagar.

Att det skickas inom 1-2 dagar är inte samma som att det levereras inom 1-2 dagar dock.

Permalänk

Varför har Asus så stor problem med leveranser? Är det mismanagement eller något? Verkar ju betydligt bättre de andra märkena ju.
Om jag är deras chef så kommer några få sparken snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonhead:

Varför har Asus så stor problem med leveranser? Är det mismanagement eller något? Verkar ju betydligt bättre de andra märkena ju.
Om jag är deras chef så kommer några få sparken snart.

Kanske kolla statistiken på vilka kort som beställs innan du gnäller på ASUS? De har levererat ungefär lika många som gigabyte enligt proshops statistik, men har nästan 10 ggr fler beställningar från kunderna.

https://www.proshop.dk/RTX-30series-overview

De har helt enkelt gjort för bra kort för priset med TUF korten. Räkna inte med att samma sak kommer ske nästa generation.

Permalänk
Skrivet av Xermalk:

Kanske kolla statistiken på vilka kort som beställs innan du gnäller på ASUS? De har levererat ungefär lika många som gigabyte enligt proshops statistik, men har nästan 10 ggr fler beställningar från kunderna.

https://www.proshop.dk/RTX-30series-overview

De har helt enkelt gjort för bra kort för priset med TUF korten. Räkna inte med att samma sak kommer ske nästa generation.

Men är inte Asus en så mycket större grafikleverantör än andra? I alla fall i EU. Så det är direkt en underbetyg de leverera i samma nivå som andra tillverkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Kanske kolla statistiken på vilka kort som beställs innan du gnäller på ASUS? De har levererat ungefär lika många som gigabyte enligt proshops statistik, men har nästan 10 ggr fler beställningar från kunderna.

https://www.proshop.dk/RTX-30series-overview

De har helt enkelt gjort för bra kort för priset med TUF korten. Räkna inte med att samma sak kommer ske nästa generation.

Gäller inte bara TUF-korten. Tror att folk väljer ASUS för att det osar kvalite. Är fortfarande kö på 3090 strix och det är inte direkt prisvärt

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Kanske kolla statistiken på vilka kort som beställs innan du gnäller på ASUS? De har levererat ungefär lika många som gigabyte enligt proshops statistik, men har nästan 10 ggr fler beställningar från kunderna.

https://www.proshop.dk/RTX-30series-overview

De har helt enkelt gjort för bra kort för priset med TUF korten. Räkna inte med att samma sak kommer ske nästa generation.

Helt klart en faktor att ta hänsyn till.
Dock så bör man kunna anta att en producent som har en stor andel av marknaden vad det gäller efterfrågan också bör ha en stor andel vad det gäller tillgång. Jag hade nog ändå förväntat mig att Asus skulle varit beredda på att sälja mycket. De är ju inte nya på marknaden direkt. Kort sagt, de bör ha en produktion som motsvarar deras marknadsandel.

Visa signatur

ROG CROSSHAIR VIII HERO|3900XT|Vengence RGB PRO 32GB|2x Force MP600 2TB|RTX 3090 Gaming X Trio|ROG Thor 1200W|ROG Ryujin|Obsidian 500D SE RGB|UltraGear 38GN950|GSP 600/GSX 1000|SteelSeries

Permalänk
Skrivet av NexXxuS:

Helt klart en faktor att ta hänsyn till.
Dock så bör man kunna anta att en producent som har en stor andel av marknaden vad det gäller efterfrågan också bör ha en stor andel vad det gäller tillgång. Jag hade nog ändå förväntat mig att Asus skulle varit beredda på att sälja mycket. De är ju inte nya på marknaden direkt. Kort sagt, de bör ha en produktion som motsvarar deras marknadsandel.

Ja, för annars innebär Asus har en underdimensionerad produktion kapacitet, och det ÄR mismanagement.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NexXxuS:

Helt klart en faktor att ta hänsyn till.
Dock så bör man kunna anta att en producent som har en stor andel av marknaden vad det gäller efterfrågan också bör ha en stor andel vad det gäller tillgång. Jag hade nog ändå förväntat mig att Asus skulle varit beredda på att sälja mycket. De är ju inte nya på marknaden direkt. Kort sagt, de bör ha en produktion som motsvarar deras marknadsandel.

Men flaskhalsen är väl ändå inte hos Asus? Tror allt de hade kunnat producera mer om de fick större leveranser av Nvidia. Halvt som halvt killgissning dock.