AMD Radeon RX 6800 listas i europeiska butiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Kan inte 3dfx komma tillbaka och släppa något billigt?
Även om det presterar billigt.

3dfx (och även Silicon graphics) blev väl uppköpta av Nvidia.

Sedan minns jag inte att 3dfx var billiga

Du menar S3 kom tillbaka... eller Matrox, eller PowerVR

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mithras:

Vad är poängen med att sätta ett rekommenderat slutkundspris om man inte ens tänker tillåta ÅF att ha möjligheten att hålla den?

(retorisk fråga)

De kan nå det. På några få referenskort.

Taktiken som både Nvidia och AMD kört på senare år är den samma. På olika sätt gör man så att några väldigt få kort finns tillgängliga till msrp.

Det sätter testare som SweClockers (och vanliga kunder förstås) i en position där man bedömer produkterna baserat på en prispunkt som kanske i verkligheten kommer att gälla för 1% av alla kunder men 99% betalar ett högre pris.

Poängen är alltså att man sår frön om att produkten kostar x men i all praktik kostar den y. Men x stannar kvar i bakhuvet på alla och används som en jämförelse.
Eller om man så vill: de vill få produkterna att framstå som billigare än vad de är.

Jag tycker inte att AMD är värre än Nvidia eller vice versa. De är lika goda kålsupare. Och det faktum att de satt detta i system har nu blivit mer eller mindre ett krav för dem. Eftersom den ena gör det måste den andra göra det.

De som förlorar på det är bara konsumenterna och då blir det för mig viktigt att man riktar sin kritik mot dem som står för beteendet och det kan jag med 100% otvetydig säkerhet säga är Nvidia och AMD. Inte korttillverkare och inte återförsäljare.

(Givetvis finns det oseriösa ÅF som tar extra betalt. Jag har inte sett det någon som helst nämnvärd utsträckning i Norden men däremot i vissa andra länder är det vanligare. Det är väl helt enkelt kultur och kutym som skiljer sig mellan regioner. Det är förstås inte önskvärt om de lägger på ännu mer på priserna men det påverkar inte grundproblemet att de ändå inte hade kunnat nå msrp ändå. )

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Hade tur att få mitt 3080 TUF kort i år, så rekommenderar väl att man sitter på låset för att ens ha chansen att få ett kort detta år för msrp.

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Gambit_2K:

Detta med introduktionspris var ASUS påhitt och inte nVidias samt så gällde det inte för alla återförsäljare, bara de större populära.

Jag kan men säkerhet säga att det inte stämmer.

Det finns en anledning att alla tillverkare hade samma rabatt under samma förutsättningar (dvs max en månad och begränsat i antal) samt att det bara gällde officiella Nvidia partners. Den anledningen är Nvidia.

Just ampere var extremt. Vissa korttillverkare visste inte ens att Nvidia körde med rabatten och ringde panikartad till återförsäljare och frågade varför de dumpade priserna på deras produkter redan på launchdagen.

Om vi vill få ett slut på den här typen av beteende är det viktigt att kritiken riktas mot rätt part i det hela. Det är inte korttillverkare eller återförsäljarna (eller distributörerna för den delen) i någon som helst nämnvärd utsträckning.
Allt annat gynnar bara de aktörer som faktiskt står för beteendet.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

allt detta fuffens med priser har fått mig från att vara helt övertygad om att jag ska skaffa ett high end kort denna gen till att jag inväntar budgetkorten nån gång nästa år istället... att konsollerna blev så pass lågt prissatta gör ju inte saken bättre heller

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Rent konkret verkar det betyda:
Man kan nog förvänta sig att 6000-serien kommer att finnas tillgängligt till rekommenderade priser i samma mån som Nvidias 3000-serie gjorde vid launch.
Istället för att tids- och/eller antalsbegränsa hur många kort som finns tillgängliga till rekommenderat pris verkar AMD styra tillgången på kort till rekommenderat pris genom att göra en begränsad produktbatch som går för "rätt" pris som direkt efter lanseringen utgår ur sortimenten.

Random fråga, vet du om det finns något konkret antydande om att RTX 3000 serie FE kommer förr eller senare tillbaka i lager hos Nvidias sida (då de har fixat till captcha eller vad det nu var de syftar på *host* i bekämpning om scalpers *host*)

Om så är fallet köper jag hellre ett 3070 kort för 529€ än ett RX6800 för 700€+. Måste börja ge pengarna till dem som bättre håller sina löften.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av RPGWiZaRD:

Random fråga, vet du om det finns något konkret antydande om att RTX 3000 serie FE kommer förr eller senare tillbaka i lager hos Nvidias sida (då de har fixat till captcha eller vad det nu var de syftar på *host* i bekämpning om scalpers *host*)

Om så är fallet köper jag hellre ett 3070 kort för 529€ än ett RX6800 för 700€+. Måste börja ge pengarna till dem som bättre håller sina löften.

Ingen ny info där. Men det går ju att köpa från deras UK-sida tror jag. Kanske kräver att man kör något sånt här företag som vidarebefordrar order.

Har för mig att @kenneth nämnde något i den stilen iaf
Han får rätta mig om jag pratar i nattmössan!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Så Vega i repris. Man kunde i alla fall boka 3080 TUF i över en månad efter lansering för 3080/3090 till MSRP. Och Nvidia var ju tydliga med detta. AMD har inga priser, inga recensioner och inte ens produkter i butikerna(kollade lite snabbt på Webhallen och Inet). Var är lanseringen om två dagar?

Jag fick tag på ett Vega vid release och mins att vi talade om flera minuter jag kanske timmar innan slutförsäljning.

Ryzen 1000 var ju en lyckad lansering, i princip alla som ville fick tag på en.

Ryzen 2000 minns jag inte.

5700 tror jag var något av en papperslansering.

Ampere JA

Ryzen 5000 JA

RX 6000 verkar som papperslansering. Korten släpps också till försäljning samtidigt som embargot för tester släpps. Verkar som man vill stressa folk till köp. Tror de kommer slå nvidia lite i prestanda med ca halva RT prestandan.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Hänga på låset!! Bli ett 6800XT av lagom märke!!! 5800X och X570 moderkort inkomande. Många X: 6800XT, 5800X, X570

XXX = hårdvaru-porr

Permalänk
Medlem

Thats it! Behåller min ASUS TUF OC beställning över +3 mån väntan för 7990:-.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

8,000+ för ett grafikkort. Aldrig. Inte så att jag inte har pengarna men får för lite värde. Väntar på 3060 isåfall. Mer prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag kan men säkerhet säga att det inte stämmer.

Det finns en anledning att alla tillverkare hade samma rabatt under samma förutsättningar (dvs max en månad och begränsat i antal) samt att det bara gällde officiella Nvidia partners. Den anledningen är Nvidia.

Just ampere var extremt. Vissa korttillverkare visste inte ens att Nvidia körde med rabatten och ringde panikartad till återförsäljare och frågade varför de dumpade priserna på deras produkter redan på launchdagen.

Om vi vill få ett slut på den här typen av beteende är det viktigt att kritiken riktas mot rätt part i det hela. Det är inte korttillverkare eller återförsäljarna (eller distributörerna för den delen) i någon som helst nämnvärd utsträckning.
Allt annat gynnar bara de aktörer som faktiskt står för beteendet.

Tack för att du redde ut det, riktigt tråkig situation och beteende då.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag fick tag på ett Vega vid release och mins att vi talade om flera minuter jag kanske timmar innan slutförsäljning.

Ryzen 1000 var ju en lyckad lansering, i princip alla som ville fick tag på en.

Ryzen 2000 minns jag inte.

5700 tror jag var något av en papperslansering.

Ampere JA

Ryzen 5000 JA

RX 6000 verkar som papperslansering. Korten släpps också till försäljning samtidigt som embargot för tester släpps. Verkar som man vill stressa folk till köp. Tror de kommer slå nvidia lite i prestanda med ca halva RT prestandan.

Vega till MSRP fanns väl ändå inte i flera timmar efter den släpptes? AMD hade ju ett hemligt intropris med det, var ju det som började den här "soppan". Eller var det en annan lansering?

Jag har inget emot det hela bara de går ut med vad som gäller. Är det $100 rabatt på 100 första, ja då vet vi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag fick tag på ett Vega vid release och mins att vi talade om flera minuter jag kanske timmar innan slutförsäljning.

Ryzen 1000 var ju en lyckad lansering, i princip alla som ville fick tag på en.

Ryzen 2000 minns jag inte.

5700 tror jag var något av en papperslansering.

Ampere JA

Ryzen 5000 JA

RX 6000 verkar som papperslansering. Korten släpps också till försäljning samtidigt som embargot för tester släpps. Verkar som man vill stressa folk till köp. Tror de kommer slå nvidia lite i prestanda med ca halva RT prestandan.

Ryzen 1000 är inte konstigt alla fick tag i en.. De var inte många som vågade sig på dem först... 2000 var efterfrågan större.. 3000 sålde slut pga mkt stor efterfrågan men det fylldes på hela tiden. 5000 sålde slut pga extrem efterfrågan som inte bara styrs av hypen kring den utan också av att många håller sig hemma (de där viruset du vet) och uppgraderar, skaffar datorer och vill ha bra grejs.
Så håller absolut inte med om att 5000 var papperslansering, det fanns prollar men efterfrågan är sjuk. Klart de hade ju kunnat vänta ett halvår till o bygga mer lager.. men det är inte affärsmässigt hållbart. Och det är på väg ut stora mängder med nya.
RX6000 serien..där finns stor risk för att det är en papperslansering.. allt beror dock på om det inom en månad fylls på allterftersom tillräckligt med enheter.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Lite osäker på vad du menar nu, kan du ge exempel?

Asus TUF, MSI Ventus, Gigabyte Eagle och Zotac Trinity fanns ju alla för 7825:-. Så det låter högst otroligt att 4 (mer i andra länder?) tillverkare hade en introdeal utan att Nvidia dragit i spakarna. Det har ju till och med sagts att tillverkarna fått rabatt ifrån Nvidia för att ha intropriset.

Permalänk
Medlem

Vem kommer att sälja refernskorten eller var någonstans kommer de att gå o beställa?

Permalänk
Medlem

Alla de vanliga misstänkta

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Min förhoppning är att de priser som läckt ut är de återförsäljare som har tänkt tjäna en liten extra hacka och satt ett högre pris inledningsvis som de säljer till innan 15.00.
Den fulingen drog ju flera åf vid Nvidias release för att sedan sänka när den officiella tiden för släpp är slagen.
Kanske är ute och cyklar men hoppas de kan hålla sig närmare MSRP 🙄

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jblomberg:

Min förhoppning är att de priser som läckt ut är de återförsäljare som har tänkt tjäna en liten extra hacka och satt ett högre pris inledningsvis som de säljer till innan 15.00.
Den fulingen drog ju flera åf vid Nvidias release för att sedan sänka när den officiella tiden för släpp är slagen.
Kanske är ute och cyklar men hoppas de kan hålla sig närmare MSRP 🙄

Ganska ofta vet inte ens återförsäljarna själva vad de betalar för korten vid launch. Det är en taktik som körts mer och mer på senare år. Återförsäljarna köper kortet för ett placeholderpris som justeras i princip samma dag som kortet börjar säljas.

Så tex. ett kort ska kosta 699 dollar ut till kund. Återförsäljarna köper det för 800 dollar. På lanseringsdsgen får de information om att tidigare faktura om 800 dollar kommer att krediteras med 150 dollar.

Anledningen att de gör det är som jag tolkar det en kombo av många faktorer:
Dels kan de "fula sig" med priserna (aka introduktionspriser), det gör också att de inte riskerar att prisinfo läcker till konkurrenterna i ett för tidigt skede, det tar bort möjligheterna för återförsäljare, korttillverkare och distributörer att ifrågasätta/påverka prissättning och/eller sina marginaler och det ger dem extra tid att justera priser i sista sekunden om konkurrenterna redan agerat.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dallas C:

Vem kommer att sälja refernskorten eller var någonstans kommer de att gå o beställa?

Hos vanliga återförsäljare. Eventuellt bara hos dem som är officiella AMD-partners. (Tänk de stora komponentåterförsäljarna i Norden helt enkelt)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

tycker dom borde bundla med ryzen 5xxx till vettigt pris, säg tex cpu+gpu för 10k

Permalänk
Medlem

Kikade på Redgamingtech.... verkar vara illa.... lika illa som Nvidias 30 serie launch... väldigt lite kort i början.
Även notanapplefan pratar om att det inte kommer finnas många 6800 serie.. Ja överhuvudtaget både amd och nvidia är en riktigt shitshow. Så kanske nästa år nångång.. feb... mars kan man välja vilken modell man vill ha.... som det är nu.. man kan försöka greppa nån oavsett vilken och kommer antagligen vara så till nästa år.
https://www.youtube.com/watch?v=utb31ZOH_VE

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Ujuj hur ska Moores Law Is Dead spinna detta :/ Stackarn!

Haha. Hade helt glömt bort den tomten. Måste hålla utkik efter nya videos för ett gott skratt.

Ska bli intressant att se ray tracing prestandan på dessa kort.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk

Varför skriver swec att transitor ytan är olika på dom olika korten? alla korten kör ju på samma kisel, bara olika nedlåsta?

Då kan ju inte 6900XT och 6800XT ha olika krets yta då 6800 är 72CU varianten och 6900XT är 80CU varianten.

Samma sak med 6800, det är 60 av 80 CUs

I vilket fall så var detta ganska väntat, och det är precis lika surt som när Nvidia launcha sina kort.

Låg tillgång och kort inte går att få tag på för MSRP efter den första batchen kort.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Var innan helt säker på att köpa mitt första AMD kort men nu vet jag inte. Lirar ändå enbart i 1440p och då borde ju ett 3080 räcka gott och väl, känns tryggare också.

Permalänk
Medlem

Nja, "alla" kommer ju att avbeställa korten till dom låga intro priser eftersom dom inte får dom, för att köpa dom som senare är tillgängliga när dom inte orkar vänta mera - Nvidia rinse and repeat.

Permalänk
Medlem

Priset är relativism..
Jag köpte ett 2080ti för mer pengar än 6800XT par månader efter det lanserat. Varit jätte nöjd med kortet.
Nu säljer folk deras 3090, 3080 och även 3070..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Det här är en bra taktik för att normalisera att högt riktpris!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Ganska ofta vet inte ens återförsäljarna själva vad de betalar för korten vid launch. Det är en taktik som körts mer och mer på senare år. Återförsäljarna köper kortet för ett placeholderpris som justeras i princip samma dag som kortet börjar säljas.

Så tex. ett kort ska kosta 699 dollar ut till kund. Återförsäljarna köper det för 800 dollar. På lanseringsdsgen får de information om att tidigare faktura om 800 dollar kommer att krediteras med 150 dollar.

Anledningen att de gör det är som jag tolkar det en kombo av många faktorer:
Dels kan de "fula sig" med priserna (aka introduktionspriser), det gör också att de inte riskerar att prisinfo läcker till konkurrenterna i ett för tidigt skede, det tar bort möjligheterna för återförsäljare, korttillverkare och distributörer att ifrågasätta/påverka prissättning och/eller sina marginaler och det ger dem extra tid att justera priser i sista sekunden om konkurrenterna redan agerat.

Tack för upplysningen! Då hoppas jag att det är ovetskap än så länge hos åf som lett till de priser som läckt. De åf som har prisgaranti skulle ju inte tjäna något på ett högre introduktionspris eller kan de komma runt en sådan garanti?
Blir verkligen spännande att läsa recensionen imorgon och vill tro att det finns ett litet ess i rockärmen 😊
Tycker referenskylaren är snygg ändå (inte för att det i mitt fall påverkar valet extremt mycket) men som andra varit in på så känns valet av ej perforerad bakplåt lite off. Den som lever får se imorgon!

Permalänk
Medlem

Bra med konkurrens till NVIDIA äntligen! I slutänden är jag nog rätt ok med att jag installerade mitt RTX 3080 TUF OC ändå. Fin uppgradering från 1080 som kommer hålla mig lycklig länge

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB