Skrivet av lsociety:
Hur är det Webhallens fel att du förbokade för sent och att de inte fått info från leverantör när och hur många PS5 de får in framåt menar du? Med tanke på corona också så ser jag inte riktigt hur de kan ha gjort ett bättre jobb.
Värt att ha i åtanke med Webhallen är ju också att de ofta öppnar upp förbokning extremt tidigt, ibland innan något är officiellt bekräftat att finnas. De som bokat där från... juli (?) 2019 och framåt som verkar missa lansering borde ha bokat någonannanstans. Men svårt att veta då hur läget ser ut idag förstås. 2019 var, jämfört med 2020, ett relativt underbart år utan de problem vi har idag.
Förståeligt att folk blir frustrerade. Jag har själv haft bokningar på RTX 3080 och följt den papperslanseringen/clusterfucket till lansering. Redan lanserade Xbox Series X är svår att få tag i, så ska även Ryzen 5000-serien vara (var på jakt efter en 5900X vid lanseringen, fick inte tag i något) och kommande 6800XT och 6900XT kommer bli svår att få tag i också. Var aningen bökigt att få tag i de delar som behövdes för att bygga dator i en Cooler Master NR200P. Allt som folk vill ha och som är populärt är skitsvårt att få tag i. De flesta är nog inte vana vid att ha pengarna i näven men inte kunna köpa något jämfört med att saker finns på lager men ekonomin inte räcker.
Så... det är ganska förståeligt. Sedan är minnet ofta kort, folk glömmer fort. Saker förändras, nya perspektiv och vatten rinner under bron.
Det sagt hörde Webhallen till de bättre hanteringsmässigt med 3080 och 3090 men det dröjde också någon vecka innan de nådde det stadiet. Något som många redan glömt. Jag tror nog att Webhallen och speciellt Patrik gör allt de kan göra för att få köp genomförda. Är trots allt det de lever på.
Bonus:
Mardrömsscenariot är Elgiganten, för de som inte följt 3080/3090 lanseringen så visade Elgiganten att de hade kort i lager, folk avbokade befintliga bokningar och gjorde order där. Visade sig att butiken fejkade lagersaldo och skickade nästan inget på 1,5 månad. De som beställt från Elgiganten fick hela tiden motstridiga uppgifter, datum och information från kundtjänst. I princip inga kort skickades. Elgiganten verkar ha skött sig bättre med Xbox Series X-lanseringen dock, om de lärt sig något sedan 3000-lanseringen eller om det är rena slumpen låter jag vara osagt, har inte kollat noga. I det fallet kunde folk, på lanseringsdagen, gå in på närmaste Elgiganten-butik och köpa Series X (och säkert Series S, har ingen koll alls på den) men det är något Elgiganten inte kan göra nu pga distributör.
Nu när vi närmar oss 2 månader sedan lanseringen så är jag inte längre uppdaterad på hur butikerna sköter sig.