Permalänk
Inaktiv

Jag sjunger luftkylningens lov

För tre år sedan satte jag ihop en burk med en I7 8700, och som kylning en AIO H100i V2. Vattenkylning kändes ju bra !

Har kört så i 3 år , allt har under resan gång blivit uppdaterat, men CPU+Kylning har fått hänga med då det är bra knuff i grejorna fortfarande. Dock har jag alltid känt att temp har varit lite högt, IDLE 33, MAX LOAD 100C (TMAX), men efter att ha googlat lite så har jag förstått att alla 8700 blir hysteriskt varma.

MEN, idag slog jag till på en Noctua NH-D15. Vilket lyft ! IDLE nu 28C, och hur mycket jag än pressar på med burn in test och annat går jag aldrig över 77C.

Dessutom 47db -> 41db i fläktljud, Underbart.

Ville bara dela med mig.

Stavfel
Permalänk
Medlem

Menar du i7 8700 eller i7 8700K? Vilken spänning kör du den på?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

De är väl inget nytt att luftkylning presterar lika bra som en AIO. ska man köra vatten kör man custom, annars kör man luft. De är bara av utrymmesskäl som man skulle vilja ha en AIO.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk

Jag kan inte tänka mig att H100i håller din processor på 100 grader om den inte är felmonterad/full av damm. Jag tror inte det är någon större skillnad i prestanda mellan h100i och D15, speciellt inte så stor som 23 grader. Luftkylning har sina styrkor men din jämförelse känns inte helt rättvis

Permalänk
Medlem

Tror att DH15'ian slår dom mesta.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av siglolmic:

Jag kan inte tänka mig att H100i håller din processor på 100 grader om den inte är felmonterad/full av damm. Jag tror inte det är någon större skillnad i prestanda mellan h100i och D15, speciellt inte så stor som 23 grader. Luftkylning har sina styrkor men din jämförelse känns inte helt rättvis

Det är mina mätdata, betänk att H100i är 3 år gammal så inte längre i toppskick naturligtvis.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar alltid luft före vatten men mest på grund av livslängd och noja.

Edit: Kan dock säga varken bu eller bä gällande siffrorna du fått i ditt system.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joppis:

Menar du i7 8700 eller i7 8700K? Vilken spänning kör du den på?

8700 (INTE K) 0.928V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av prozzac:

De är väl inget nytt att luftkylning presterar lika bra som en AIO. ska man köra vatten kör man custom, annars kör man luft. De är bara av utrymmesskäl som man skulle vilja ha en AIO.

Ja jag har insett detta nu Det blir luft from now on.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av prozzac:

De är bara av utrymmesskäl som man skulle vilja ha en AIO.

Eller estetiska skäl

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dax:

Tror att DH15'ian slår dom mesta.

Pro tip: Noctuas namn är mycket enklare att komma ihåg än man tror – förleden är nämligen förkortningar: NH = Noctua Heatsink, NF = Noctua Fan osv.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Eller estetiska skäl

Ok då, de kan jag gå med på också. Men då kommer vi in på en fråga om tycke och smak. och de brukar ju sluta väl på nätet....

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Skrivet av prozzac:

De är väl inget nytt att luftkylning presterar lika bra som en AIO. ska man köra vatten kör man custom, annars kör man luft. De är bara av utrymmesskäl som man skulle vilja ha en AIO.

Enligt GN:s test så är den bästa AIO:n 10 grader kallare än en D15 på en 150W CPU vid 40dB:

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av siglolmic:

Enligt GN:s test så är den bästa AIO:n 10 grader kallare än en D15 på en 150W CPU vid 40dB:

NH-D15 är ju dock inte den bästa luftkylaren...

Man får jämföra äpplen med äpplen och päron med päron.
NH-D15 presterar väldigt bra i förhållande till AIO:s i en liknande prisklass.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Enligt GN:s test så är den bästa AIO:n 10 grader kallare än en D15 på en 150W CPU vid 40dB:

https://i.ibb.co/cgcC2G1/airliquid.png

Å enligt andra tester så skiljer det väldigt lite när man låter dom varva ut som dom vill. Då är oftast luft lite tystare också för temperaturen man får. Säger inte att dom är dåliga, bara att med luftkylning får man nära på samma prestanda, som är lite tystare, för billigare peng, och man riskerar inte läkage. Dessutom så håller dom mycket längre också. Efter 5-8 år så byter man bara ut fläktarna och dom fortsätter att tuffa på. Om ni kollar I sign ser ni att jag kör vatten själv, men skulle fortfarande inte rekommendera det till nån om de bara rymms en OK luftkylare i lådan. Eller om dom helt enkelt gillar hur de ser ut som tidigare nämnts.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Nu var det väldigt höga temps, känns som felmonterat eller defekt kylare.

Vattenkylning har andra fördelar, klarar av höga spikar av temperaturer bättre = mindre throttling i t.ex. spel/benchmarks.

Men som alltid så är det samma luft som kyler vattnet som din luftkylare, blir inte kallare än så.

AIO = inte direkt den bästa versionen av vattenkylning och du jämför den med en NH-D15 som inte får plats i massor av chassin, är svindyr och tung som en tegelsten även om det är en väldigt bra kylare.

Finns alltså för-/nackdelar med båda.

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

NH-D15 presterar väldigt bra i förhållande till AIO:s i en liknande prisklass.

Arctic Liquid Freezer II 280/360 ligger i samma prisklass men presterar bättre:

Och vid 40dBa får man ungefär samma resultat, runt 5-6 grader kallare.

EDIT: Ang. IceGiant-kylaren har jag svårt att hitta prestanda/dB-tester alt. jämförelser med EVGA CLC 360 vid max fanspeed

Skrivet av prozzac:

Å enligt andra tester så skiljer det väldigt lite när man låter dom varva ut som dom vill. Då är oftast luft lite tystare också för temperaturen man får. Säger inte att dom är dåliga, bara att med luftkylning får man nära på samma prestanda, som är lite tystare, för billigare peng

^100% fan speed
Verkar som att det inte stämmer heller, EVGA CLC 360 får nästan 10 grader och Arctic-AIO:n 5-6 grader vid max fanspeed mot en D15.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av siglolmic:

Arctic Liquid Freezer II 280/360 ligger i samma prisklass men presterar bättre

Över 200 kronor dyrare i svensk butik. Upp till var och ens tolkning om det är samma prisklass, min tolkning är att det inte är det.
Arctic Liquid Freezer II 240 är i samma prisklass och den presterar värre. Varmare men tystare än Noctua i detta test.

Men absolut, Arctic Liquid Freezer II är också en prisvärd kylare, även om den kommer med nackdelar som kortare livslängd, risk för läckor och svårare montering.

Skrivet av siglolmic:

Ang. IceGiant-kylaren har jag svårt att hitta prestanda/dB-tester

Inte jättebra, men det är en pre production modell. Postade den mest som ett skämt. Det jag ville komma fram till var att prisklass är intressant.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Arctic Liquid Freezer II 280/360 ligger i samma prisklass men presterar bättre:
https://i.ibb.co/1KkYhg6/pris.png
Och vid 40dBa får man ungefär samma resultat, runt 5-6 grader kallare.

EDIT: Ang. IceGiant-kylaren har jag svårt att hitta prestanda/dB-tester alt. jämförelser med EVGA CLC 360 vid max fanspeed

https://i.ibb.co/zmDS2PF/wew.png
^100% fan speed
Verkar som att det inte stämmer heller, EVGA CLC 360 får nästan 10 grader och Arctic-AIO:n 5-6 grader vid max fanspeed mot en D15.

Ursäkta, menade när dom går under PWM styrning från moderkortet.

Dom går lite kallare, men inte så det spelar nån större roll. Värmen är inte det som bromsar mest nu för tiden hur som helst, så länge man håller sig till en 24/7 överklockning såklart. Ska man maxa grejerna är man fel ute vad man än väljer av det som diskuteras. Håller fortfarande på att de inte är värt det trots några grader kallare temperatur, för livslängden är så pass kort på dom för det mesta att de inte är värt det. Å ska man riskera läckage i datorn kan man lika gärna bygga eget och få ett mycket bättre resultat.
Men du gör som du vill, jag säger bara min åsikt. Har hållit på med vattenkylning sen 2002, och byggt flera datorer med AIO kylare, och enligt min åsikt är det inte värt det så länge man rymmer en luftkylare.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Över 200 kronor dyrare i svensk butik. Upp till var och ens tolkning om det är samma prisklass, min tolkning är att det inte är det.

Enligt prisjakt så kostar 360:n endast 138kr mer, och 280:n (som också presterar klart bättre än D15) kostar endast 79kr mer. Det är samma prisklass, och AIO:n presterar bättre.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Arctic Liquid Freezer II 240 är i samma prisklass och den presterar värre. Varmare men tystare än Noctua i detta test.

Ditt test är inte noise-normalized, så det är svårt att utläsa prestanda från det, jag hittade ett test som visar att även 240:n (som är billigare än D15) är bättre prestanda vid lägre ljudnivå:

https://www.kitguru.net/components/cooling/james-dawson/arcti...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av siglolmic:

Enligt prisjakt så kostar 360:n endast 138kr mer, och 280:n (som också presterar klart bättre än D15) kostar endast 79kr mer. Det är samma prisklass.

Det är hos ComputerSalg och Proshop, vilka inte är Svenska butiker.

Skrivet av siglolmic:

AIO:n presterar bättre.

Aldrig sagt något annat, bara sagt det att "NH-D15 presterar väldigt bra" vilket den gör. Aldrig sagt att den är svalast eller tystast. Sagt att den presterar bra och sen råkar den till skillnad från AIO:s vara pålitlig också, vilket gör den till ett bra val.

Arctic Liquid Freezer II är ett annat bra val. Corsairs och NZXTs som är både dyrare och sämre än ovanstående, inte lika bra val i min egna mening.

Ta det lite lungt, jag kom med en fördel med Noctuan jämfört med vad den jämfördes mot, priset.
Jag har inte sagt att Noctuan är det bästa som någonsin existerat, är nästa skivade bröd eller något sådant. Du pratar lite för döva öron då allt du skriver är sådant jag redan vet om. Jag har min åsikt att det finns fördelar med Noctuan och andra med Arctic Liquid Freezer II. Jag vet inte om du försöker få mig att tro att det bara finns fördelar med Arctic Liquid Freezer II eller vad, men i sådana fall jobbar du förgävels. Jag är inte intresserad av någon debatt, jag ville bara få lägga fram mitt enda enkla argument som inte hade tagits upp och sen sova bort den här skjutons Coronan. Tack och hej för mig! Godnatt!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Tack och hej för mig! Godnatt!

Godnatt, och hoppas du blir friskare!

Permalänk
Inaktiv

Äh.. det råder många fördomar emot vattenkylare.. Felmontering är den största boven i drama.
De flesta vattenkylare håller i +5 år och låter absolut inte mer än en luft kylare, och kyler bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Arctic Liquid Freezer II 280/360 ligger i samma prisklass men presterar bättre:
https://i.ibb.co/1KkYhg6/pris.png
Och vid 40dBa får man ungefär samma resultat, runt 5-6 grader kallare.

EDIT: Ang. IceGiant-kylaren har jag svårt att hitta prestanda/dB-tester alt. jämförelser med EVGA CLC 360 vid max fanspeed

https://i.ibb.co/zmDS2PF/wew.png
^100% fan speed
Verkar som att det inte stämmer heller, EVGA CLC 360 får nästan 10 grader och Arctic-AIO:n 5-6 grader vid max fanspeed mot en D15.

Bytade min D15 min Arctic Freezer II 280, men jag får sämre temps av någon anledning. Har monterat om osv, men ingen förbättring. (PWM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitz86:

Bytade min D15 min Arctic Freezer II 280, men jag får sämre temps av någon anledning. Har monterat om osv, men ingen förbättring. (PWM)

Spelar självklart roll hur dina andra fläktar sitter också. Tar du in luft i fram och ut i bak? In i fram, ut i toppen? etc etc du får testa dig runt.

Skrivet av anon194:

8700 (INTE K) 0.928V

Nä, 0.928v i load kör du definitivt inte.
Det mätvärde du ser är din adaptiva volt, alltså den volt du går ner i när du är i idle.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Vattenkylare rekommenderar jag inte till min värsta ovän längre, har varit en del datorer som jag hjälpt kompisar att bygga som kommit tillbaka efter 3+ år med vattenkylare som inte fungerar längre och vi kommer till samma slutsats varenda gång, skulle kört en ordentlig towerkylare från början.

De jag har monterat luftkylning till eller bara kört med intel/amd standardkylare har peppar peppar rullat fint och ingen har kommit tillbaka och klagat på det.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon194:

För tre år sedan satte jag ihop en burk med en I7 8700, och som kylning en AIO H100i V2. Vattenkylning kändes ju bra !

Har kört så i 3 år , allt har under resan gång blivit uppdaterat, men CPU+Kylning har fått hänga med då det är bra knuff i grejorna fortfarande. Dock har jag alltid känt att temp har varit lite högt, IDLE 33, MAX LOAD 100C (TMAX), men efter att ha googlat lite så har jag förstått att alla 8700 blir hysteriskt varma.

MEN, idag slog jag till på en Noctua NH-D15. Vilket lyft ! IDLE nu 28C, och hur mycket jag än pressar på med burn in test och annat går jag aldrig över 77C.

Dessutom 47db -> 41db i fläktljud, Underbart.

Ville bara dela med mig.

Vill du ha riktigt goa temperaturer med luftkylare så deliddar du proppen också

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon194:

För tre år sedan satte jag ihop en burk med en I7 8700, och som kylning en AIO H100i V2. Vattenkylning kändes ju bra !

Har kört så i 3 år , allt har under resan gång blivit uppdaterat, men CPU+Kylning har fått hänga med då det är bra knuff i grejorna fortfarande. Dock har jag alltid känt att temp har varit lite högt, IDLE 33, MAX LOAD 100C (TMAX), men efter att ha googlat lite så har jag förstått att alla 8700 blir hysteriskt varma.

MEN, idag slog jag till på en Noctua NH-D15. Vilket lyft ! IDLE nu 28C, och hur mycket jag än pressar på med burn in test och annat går jag aldrig över 77C.

Dessutom 47db -> 41db i fläktljud, Underbart.

Ville bara dela med mig.

5-6år+ med min NH-D14, fixade nytt fäste bara nu iom AM4. Grattis till köpet!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solomon:

Spelar självklart roll hur dina andra fläktar sitter också. Tar du in luft i fram och ut i bak? In i fram, ut i toppen? etc etc du får testa dig runt.

Nä, 0.928v i load kör du definitivt inte.
Det mätvärde du ser är din adaptiva volt, alltså den volt du går ner i när du är i idle.

Det är alltså det värde som anges i Bios, har aldrig fattat vad det betyder.
Från HW Monitor

CPU VCORE 0.688 0.440 1.264

Permalänk

Lägg den där AIO-historian på hyllan du. Bra kylare, Bra fläktar, Rätt värmeavledning, Rätt applicering av kylpasta och sist men inte minst smart VCORE och just stabil VCORE så kommer man hur långt som helst.
Inga fel med AIO men de måste göras rätt för att bli effektivt. GN har dock några sjuka skräckexempel från specifika tillverkare.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare