Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Oj då.
https://wccftech.com/amd-radeon-rx-6800-50-faster-geforce-rtx...

50% bättre på mining än ampere, som redan är sjukt bra på mining. Men å andra sidan blev det aldrig några cryptofarmers som hoardade korten. Det kanske blir så för AMD's del när de är så mycket bättre?

Verkar inte stämma

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/jr5yoa/bullsh1t_buster_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

De ska ju dra nära lika mycket som 3080 så det är ju inte märkligt med 850w rekommendationer

"Minimum System Power requirement (W) 650W" från Powercolor, varför skiljer sig Sapphire så mycket (frågan är inte riktad enbart till oqvist så svara på gott folk)?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

"Minimum System Power requirement (W) 650W" från Powercolor, varför skiljer sig Sapphire så mycket (frågan är inte riktad enbart till oqvist så svara på gott folk)?

Grejen är väl att de inte kan veta exakt vad du ska använda kortet till och vad du har för komponenter i övrigt som drar ström. Sen kan ju kort ha olika power limits också.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist Jag tar det som ett bra svar och tackar

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Risken finns. En tredjedel av priset på 3090 och 1.5x bättre (6800 non x).
Skulle va elände om det skulle fjutta igång mining galenskapen igen...

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

"Minimum System Power requirement (W) 650W" från Powercolor, varför skiljer sig Sapphire så mycket (frågan är inte riktad enbart till oqvist så svara på gott folk)?

Sapphire med andra har ju flera olika typer av grafikkortsserier. Sapphires referensdesign rekommenderar 650W precis som alla andra. Det är deras överklockade kort som har högre TDP och då högre rekommendation på PSU.

Sapphire RX6800 referenskort

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

@Reiker Tack för svar.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Någon från proshop ska tydligen ha spoilat hur många kort de lär ha på launchdagen:

200st 6800
90st 6800XT

För 3080 så hade de 64st på launchdagen, med 25st extra inkommande under eftermiddagen. Så 89st totalt om man vill räkna så.

Låt oss vara ärliga. De kunde ha haft 1000-kort, och det skulle fortfarande sälja slut på minuter. Jag kommer att försöka mitt bästa iallafall. God jaktlycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Någon från proshop ska tydligen ha spoilat hur många kort de lär ha på launchdagen:

200st 6800
90st 6800XT

För 3080 så hade de 64st på launchdagen, med 25st extra inkommande under eftermiddagen. Så 89st totalt om man vill räkna så.

Låt oss vara ärliga. De kunde ha haft 1000-kort, och det skulle fortfarande sälja slut på minuter. Jag kommer att försöka mitt bästa iallafall. God jaktlycka.

Kollade igenom forumet där Proshop har skrivit och hittade det här:

Skrivet av Proshop Michael:

#1533 - Det er korrekt, vi har stadig udfordringer når vi modtager flere tusind bestillinger på én gang... Jeg ved ikke hvad jeg skal sige ærligt talt, udover at jeg er top, TOP frustreret over det. Mht. RX 6800 XT, så forstår jeg dig godt... Vi får samlet set 90 stk fra AMD på 2 varenumre, 50 stk fra Powercolor og 40 stk fra Gigabyte og samlet 100 RX 6800 kort til d. 18.11. De vil sikkert ryge på ganske, ganske kort tid. Så denne omgang sætter vi dem kun til salg i DK også krydser jeg hvad jeg kan for det tager det værste af det tryk der kommer på siden

Min "danske" är lite sådär, men kommer dom endast sälja RX-korten till dom Danska förrädarna??

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Hmm suttit hela tiden o siktat in mig på 6800xt.. men kanske bör nöja mig med 6800.. kortet är 2 slot tjockt bara och skulle nog passa bättre i mitt mini itx chassi (Lian li tu150). Xt är 2.5 slot o spyr ut mer värme... (fast får man fingrarna på en 6800 så klockar man väl genast o börjar vänta på bios som låser upp mer av kortet )
Har ngn sett om korten börjat listas på nå butiker? Är ju bara en vecka till försäljningsstart.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exydia:

Min "danske" är lite sådär, men kommer dom endast sälja RX-korten till dom Danska förrädarna??

"Kun" betyder bara/endast (samma som i norskan), så det verkar helt klart som att din tolkning är korrekt, ja. Men som det står så gäller det tydligen bara första leveransen.

Vi får väl marschera över isen och belägra köpenhamn igen om det skulle behövas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Någon från proshop ska tydligen ha spoilat hur många kort de lär ha på launchdagen:

200st 6800
90st 6800XT

För 3080 så hade de 64st på launchdagen, med 25st extra inkommande under eftermiddagen. Så 89st totalt om man vill räkna så.

Låt oss vara ärliga. De kunde ha haft 1000-kort, och det skulle fortfarande sälja slut på minuter. Jag kommer att försöka mitt bästa iallafall. God jaktlycka.

väldigt goda nyheter tycker jag. betydligt bättre än jag förväntade mig. ett liknande lager mot 3080 vid lansering med några faktorer som lär förbättra situationen jämförelsevis:
1) det är amd, vilket redan där lär dra ner efterfrågan rejält jämfört med nvidias motsvarande
2) en hel del människor har faktiskt lyckats få tag på 30-serien nu, som då förmodligen inte är på jakt efter dessa kort
3) den begränsade mängden 6800 XT ackompanjeras av en större mängd 6800 som då ytterligare drar ner efterfrågan på XT

kommer det vara någon fantastisk lansering där alla får kort? nej, det tror jag inte. men sitter man där redo kanske man har en någorlunda chans, vilket var mer än jag hade vågat hoppas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Kollade igenom forumet där Proshop har skrivit och hittade det här:
Min "danske" är lite sådär, men kommer dom endast sälja RX-korten till dom Danska förrädarna??

Det jag läser är att detta är korten de fått in än så länge inför den stundande lanseringen, inte samma sak som slutgiltiga siffror än.

Permalänk
Medlem

Någon som vet när recensions-embargot släpper för 6000-serien?

Kommer från RTX 30XX-hypen men har fortfarande inte fått tag på kortet jag vill ha och väntar nu på att se hur de presterar mot varandra i oberoende recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarklon:

Någon som vet när recensions-embargot släpper för 6000-serien?

Kommer från RTX 30XX-hypen men har fortfarande inte fått tag på kortet jag vill ha och väntar nu på att se hur de presterar mot varandra i oberoende recensioner.

Samma dag, samma timme som de släpps för beställning är väll en god chansning.

Permalänk
Medlem

Är det sagt något klockslag för försäljningsstart den 18:e? Är det 1500 denna gången också? Lite märkligt att ingen av de stora näthandlarna (Webbis/Inet) har lagt upp dem ännu tycker jag.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

visst var det 5 dagar efter icke referens kylar kort skulle komma på Radeon serien?

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Hur tänker ni göra nästa vecka? Satsa på reference-korten eller vänta tills AIB modellerna kommer? Jag tänker att reference-korten kan inte vara så himla dåliga? Bryr mig inte om eventuell överklockning och så, utan räcker att den inte låter som ett jetplan.

Då AMD har bytt från blower style till tre fläktar borde det inte längre vara ett problem som tidigare reference kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Hur tänker ni göra nästa vecka? Satsa på reference-korten eller vänta tills AIB modellerna kommer? Jag tänker att reference-korten kan inte vara så himla dåliga? Bryr mig inte om eventuell överklockning och så, utan räcker att den inte låter som ett jetplan.

Då AMD har bytt från blower style till tre fläktar borde det inte längre vara ett problem som tidigare reference kort?

jag ska vattenkyla, så jag vill helst ha referenskort pga tillgång på vattenblock och pris.

om de inte har misslyckats med något med kylaren (usla fläktar, dålig montering eller något sådant) så lär den nog vara ganska bra. själva designen ser ju vettig ut. de sa väl själva 37db men det är ganska värdelöst i ett vakuum. ryktena sa att kortet skulle hålla bra temperaturer men vara "slightly noisy", så det kan eventuellt finnas möjlighet att sänka fläkthastighet för att få ner ljudnivån också.

kort och gott tror jag att referenskortens kylare kommer vara ok. inte lika bra som något som en msi gaming x trio som betydligt större och därmed har mer metall, det blir svårt att nå upp till, men ändå ok. är man väldigt känslig ska man nog titta på en annan modell men om ditt krav är "inte låter som ett jetplan" tror jag nog att det ska funka bra. men återstår att se naturligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

jag ska vattenkyla, så jag vill helst ha referenskort pga tillgång på vattenblock och pris.

om de inte har misslyckats med något med kylaren (usla fläktar, dålig montering eller något sådant) så lär den nog vara ganska bra. själva designen ser ju vettig ut. de sa väl själva 37db men det är ganska värdelöst i ett vakuum. ryktena sa att kortet skulle hålla bra temperaturer men vara "slightly noisy", så det kan eventuellt finnas möjlighet att sänka fläkthastighet för att få ner ljudnivån också.

kort och gott tror jag att referenskortens kylare kommer vara ok. inte lika bra som något som en msi gaming x trio som betydligt större och därmed har mer metall, det blir svårt att nå upp till, men ändå ok. är man väldigt känslig ska man nog titta på en annan modell men om ditt krav är "inte låter som ett jetplan" tror jag nog att det ska funka bra. men återstår att se naturligtvis.

Lite det jag trodde, låter bra! Får hålla tummarna för nästa vecka 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

visst var det 5 dagar efter icke referens kylar kort skulle komma på Radeon serien?

Hmm men de kommer inte finnas för förbokning från 18:e. Vill inte hålla på och behöva beställa 511 kort då man inte har en susning om vilka val som finns förrän man måste hamra F5...

Helt sjukt att de har nda fram tills lanseringsdag så de ska tvinga en att köpa blint om man inte vill vänta i 3 månader.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hmm men de kommer inte finnas för förbokning från 18:e. Vill inte hålla på och behöva beställa 511 kort då man inte har en susning om vilka val som finns förrän man måste hamra F5...

Helt sjukt att de har nda fram tills lanseringsdag så de ska tvinga en att köpa blint om man inte vill vänta i 3 månader.

Och jag som trodde Nvidia var fula som släppte sin nda dagen innan lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarklon:

Och jag som trodde Nvidia var fula som släppte sin nda dagen innan lansering.

Ja det är olyckligt att inte NDA släpptes innan lanseringen av Ryzen 5000. Man kan ju hoppas att NDA denna gång är någon timme innan lanseringen av RX6000-serien.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Rykten om Navi23:

8GB VRAM
65, 80, 90W TGP preliminärt. (Så som han ser TGP så är det ett lägre värde än faktiska TBP:n)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hmm men de kommer inte finnas för förbokning från 18:e. Vill inte hålla på och behöva beställa 511 kort då man inte har en susning om vilka val som finns förrän man måste hamra F5...

Helt sjukt att de har nda fram tills lanseringsdag så de ska tvinga en att köpa blint om man inte vill vänta i 3 månader.

ja, det är enormt fult gjort. man kunde väl få en dag eller åtminstone en timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

ja, det är enormt fult gjort. man kunde väl få en dag eller åtminstone en timme.

Vill minnas man brukar få betydligt mer än så. Nu ska man bara ta AMDS presskonferens som gospel där det inte ens är klargjort om SAM mm vart aktiverat för alla tester eller inte och på nya okända cpuer och gå efter det. Där de inte ens nämner raytracing prestanda eller annat där de inte presterar något vidare.

Var inte mycket info tillgängligt vid nVidias lansering heller. Minns inte det var så illa med tidigare generationer? Minnet är förvisso kort.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vill minnas man brukar få betydligt mer än så. Nu ska man bara ta AMDS presskonferens som gospel där det inte ens är klargjort om SAM mm vart aktiverat för alla tester eller inte och på nya okända cpuer och gå efter det. Där de inte ens nämner raytracing prestanda eller annat där de inte presterar något vidare.

Var inte mycket info tillgängligt vid nVidias lansering heller. Minns inte det var så illa med tidigare generationer? Minnet är förvisso kort.

Nvidias lansering släppte väl i allla fall nda på korten dagen innan om jag minns rätt?
Första släppen jag följer på länge så har dålig koll på hur det brukar se ut.

Permalänk
Medlem

Vad är sannolikheten att det kommer ett AMD kort under 6800 i December-Jan? Typ 6700, som tävlar mot 3070/3060ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

visst var det 5 dagar efter icke referens kylar kort skulle komma på Radeon serien?

Har du någon källa på det här?
Kan @webhallen bekräfta kanske?

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Finns uppgifter nu från såna som har 6900xt att AMD inte överdrev prestandan på dem.. att kortet slåss tom med 3090 i 4k o slår 3090 i 1440p.. Enl Moreslawisdead. O jag tenderar o tro hans uppgifter..han har haft ruskigt mkt rätt och har bra kontakter hos bl a AMD och testare.. dessutom så har AMD ändrat sätt alltsedan Lisa tog rodret.. de har hela tiden försökt hålla sig till sanningen om sina saker.. till skillnad från.. ja ni vet vilka två jag menar..
Så staplarna AMD visar verkar nog stämma..
Han förklarar också att Nvidia har en liten fördel i 4K.. men.. vem spelar egentligen i 4k.. ska du fluffa på i 4k så blir framesen väldigt kassa i nya spel även med 3090... så att skala ner till 1800p lr tom 1440p så vinner AMDs kort rakt av.
Sen mer om Nvidias försök till blåsning..... mer om 6800 serien.. om partnerkort.. och att AMD ryzen INTE är en paperlaunch.. det är på väg ut ytterligare 1 mille prollar nu som når konsumenterna snart. Och ytterligare om Big Navi.. AMD trodde inte de skulle kunna slåss med Nvidia denna generation men eftersom de gör det så har de ökat produktionen med 10-20% av korten.
Se gärna videon så slipper ni andrahandsuppgifter..
https://www.youtube.com/watch?v=47sPx0cE1mo

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.