Permalänk
Medlem

Vilket litet chassi passar?

Hej forumet,

Har följande delar på väg,

Nu vill jag ha hjälp med att hitta ett litet och tyst chassi (helst i vitt med usb c... om jag fick drömma) Vilket litet chassi kan husera mina komponenter?

Har kikat på följande:
Fractal Define Mini C
Fractal Design Node 304
CoolerMaster NR200P

Har ni något bra tips på sjysst litet chassi?

Permalänk
Medlem

Nzxt H1, Formd T1, Sliger SM560 och Ncase M1 är några bra alternativ.

Ska du köra på Fractal så är ju Define Nano S bättre än Mini C. Samma stil, men mindre.

Edit: I den pris- och storleksklass du söker är nog NR200 svårslagen.

Edit2: Ingen av ovannämnda funkar med ATX-nätagg.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Nzxt H1, Formd T1, Sliger SM560 och Ncase M1 är några bra alternativ.

Ska du köra på Fractal så är ju Define Nano S bättre än Mini C. Samma stil, men mindre.

Edit: I den pris- och storleksklass du söker är nog NR200 svårslagen.

Ska kolla in dom... Nano S har väl problemet med grafikkort och att PSUn hamnar nära varandra väl? Annars tycker jag den är supersnygg!

NR200 är ju också sugen på men svår att få tag på. Vill helst handla under helgen.

Permalänk
Medlem

Nätagget passar inte i NR200P

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Phanteks P300A tycker jag verkar prisvärt. Gillar stommens utformning vad gäller storlek. Det jag inte är ett fan av är att toppen är öppen för en fläkt. Hade hellre sett en helt försluten topp. Men det verkar va svårt att få allt. Hur som helst är priset helt rätt kan jag tycka. Tyvärr medföljer bara en fläkt.
https://www.amazon.se/Phanteks-Eclipse-P300A-Midi-Tower-Trans...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Ska kolla in dom... Nano S har väl problemet med grafikkort och att PSUn hamnar nära varandra väl? Annars tycker jag den är supersnygg!

NR200 är ju också sugen på men svår att få tag på. Vill helst handla under helgen.

Äh, du hade visst ATX-nätagg... Då funkar inget av chassina i fråga.

Har du funderat på Metalfish S5? Annars så är det väl NR200 med lite moddning för att klara ATX-nätagg? Men ärligt talat skulle jag nog byta till ett Corsair SF600 för bättre kompabilitet.

Sugo SG13 kan kan också vara ett alternativ, men du är extremt begränsad med cpu-kylare.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Äh, du hade visst ATX-nätagg... Då funkar inget av chassina i fråga.

Har du funderat på Metalfish S5? Annars så är det väl NR200 med lite moddning för att klara ATX-nätagg? Men ärligt talat skulle jag nog byta till ett Corsair SF600 för bättre kompabilitet.

Sugo SG13 kan kan också vara ett alternativ, men du är extremt begränsad med cpu-kylare.

Rackarns... skulle kanske valt ett annat nätagg. Men vissy behöver jag 750W med Rtx 3080?

Kollade in Metalfish S5 men verkade svårt att hitta en svensk återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Phanteks P300A tycker jag verkar prisvärt. Gillar stommens utformning vad gäller storlek. Det jag inte är ett fan av är att toppen är öppen för en fläkt. Hade hellre sett en helt försluten topp. Men det verkar va svårt att få allt. Hur som helst är priset helt rätt kan jag tycka. Tyvärr medföljer bara en fläkt.
https://www.amazon.se/Phanteks-Eclipse-P300A-Midi-Tower-Trans...

Tack för tips! Ser intressant ut. Man gör nog gott i att lägga till en kylare.

Permalänk
Medlem

Med Meshify C får du förvisso två medföljande fläktar. Skulle tro att det känns lite mer kvalitativt över lag än Phantekschassit.
Annars har du ju Fractal Design Define C som bygger på samma stomme som Meshify C men är bättre ljuddämpat, men då samtidgigt rätt mycket sämre kylförmåga. Processorn blir nog inga problem, men osäker på hur varma ampere-korten är. Har inte satt mig in sådär jättemycket i det ännu.

Här är länk till Define C. För mig hade det varit ett givet val om den hade haft en lucka fram som på mitt fullstora Define-chassi.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3984728

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Rackarns... skulle kanske valt ett annat nätagg. Men vissy behöver jag 750W med Rtx 3080?

Kollade in Metalfish S5 men verkade svårt att hitta en svensk återförsäljare.

600w är nog okej för 3080:

Ska du ha ett litet chassi så får du nog antingen gå till SFX, eller söka efter lite mera exotiska chassin.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Med Meshify C får du förvisso två medföljande fläktar. Skulle tro att det känns lite mer kvalitativt över lag än Phantekschassit.
Annars har du ju Fractal Design Define C som bygger på samma stomme som Meshify C men är bättre ljuddämpat, men då samtidgigt rätt mycket sämre kylförmåga. Processorn blir nog inga problem, men osäker på hur varma ampere-korten är. Har inte satt mig in sådär jättemycket i det ännu.

Här är länk till Define C. För mig hade det varit ett givet val om den hade haft en lucka fram som på mitt fullstora Define-chassi.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3984728

Både är skitsnygga men tyvärr lite stora (ATX). Är ute efter något mindre. Just nu lutar det mot att byta ut nätagget mot ett SFX...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

600w är nog okej för 3080:

https://youtu.be/Bdohv96uGLw

Ska du ha ett litet chassi så får du nog antingen gå till SFX, eller söka efter lite mera exotiska chassin.

Kanske blir så... jag var lite klantig när jag skickade på små Fractal chassi (som stödjer atx agg). Men skulle ha kikat på fler varianter först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Kanske blir så... jag var lite klantig när jag skickade på små Fractal chassi (som stödjer atx agg). Men skulle ha kikat på fler varianter först.

Kanske kunde då NZXT H1 vara ett alternativ? Den säljs alltså som ett paket med chassi, 650W nätagg och en AIO-kylare.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Kanske kunde då NZXT H1 vara ett alternativ? Den säljs alltså som ett paket med chassi, 650W nätagg och en AIO-kylare.

Coolt! Jag är lite obekväm med vattenkylning. Men antar att det är rätt så enkelt?.

Är Fractal Design Nano ett dåligt val? Vet att den inte fick ett bra betyg här på Swe när den testades av Jonas pga grafikkort mot psu

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag landat i dessa tre (ja, jag är Fractal Fan😊):

Define Mini C
Meshify C Mini
Design Node 304

Vilken skulle ni ha valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Coolt! Jag är lite obekväm med vattenkylning. Men antar att det är rätt så enkelt?.

Är Fractal Design Nano ett dåligt val? Vet att den inte fick ett bra betyg här på Swe när den testades av Jonas pga grafikkort mot psu

Jag har själv Nano S, och det är nog ett bra chassi. Det är tyst, välventilerat, stilrent och har bra kompabilitet. Tyvärr vet jag inte helt om jag kan rekommendera det i dagens läge... Det är lite ooptimerat rent utrymmesmässigt i jämförelse med moderna chassin. T.ex. så ger NR200 till och med lite bättre kompabilitet i nästan 10 liter mindre chassi.

Gällande grafikkortet så tror jag att det funkar, men det blir nog rätt right. Mitt RX 5700 Pulse har nog rätt okej med utrymme med ett SFX-nätagg, men 3080 TUF är ca 5,5mm tjockare. Det borde funka, men borde bli riktigt riktigt tight och du får räkna med att första fläkten inte egentligen jobbar alls.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Okej, nu har jag landat i dessa tre (ja, jag är Fractal Fan😊):

Define Mini C
Meshify C Mini
Design Node 304

Vilken skulle ni ha valt?

Meshify C Mini. Bäst luftflöde.

Men då skulle jag skicka tillbaka moderkortet och köra på t.ex. det här:

https://www.proshop.se/Moderkort/MSI-B550M-PRO-VDH-WIFI-Moder...

Typ 600kr billigare, och ger bland annat två ram-platser till. Inget som är sämre heller, om du nu inte vill ha RGB, men då kan du köra på t.ex. MSI Mortar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Meshify C Mini. Bäst luftflöde.

Men då skulle jag skicka tillbaka moderkortet och köra på t.ex. det här:

https://www.proshop.se/Moderkort/MSI-B550M-PRO-VDH-WIFI-Moder...

Typ 600kr billigare, och ger bland annat två ram-platser till. Inget som är sämre heller, om du nu inte vill ha RGB, men då kan du köra på t.ex. MSI Mortar.

Grymt tips! Beställde det moderkortet istället ocg skickar tillbaka det andra. Reflekterade lite över Meshify och insåg att jag egentligen inte vill ha ett fönster heller (ser lite tacky ut). Så jag beställde ett Mini C istället. Nu taggar jag för att sätta ihop allt!:)

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips:)