Jag säger NEJ till Amazon!

Permalänk
Vägledare

Förstår inte varför man vill äventyra de svenska arbetsvillkoren genom att handla från Amazon. Att spara någon småslant hit och dit känns verkligen i längden dumsnålt och det kommer att bita oss alla i röven förr eller senare. Mitt lilla inlägg här kommer inte göra någon skillnad, det vet jag, men jag önskar att folk var lite mer långsiktiga. Men så är jag någon som gärna betalar några fjuttiga (max)1400kr om året för att få tillgång till reklamfri radio och ett rätt så bra utbud av dokumentärer och serier på SVT-play och på samma gång bidra till samhället (om nu alla pengar inte går direkt till dessa ändamål). Folk är för gnälliga när de får det för bra...

Permalänk
Inaktiv

Att man handlar på amazon handlar snarare om utbudet, ungefär som alibaba ( wholesale ) och aliexpress, var hittar du dess motsvarigheter här hemma? Jag har då inte lyckats på 20år. Och såklart ser konsumenten oftast till priset, konstigt vore annat.

Jag välkomnat alla nya på den europeiska marknaden, nästa jag väntar på är wallmart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Elbristen kortsluter Sverige https://www.chamber.se/nyheter/elbrist-kortsluter-sverige.htm
Självklart så säger en konsult smurf från Google att automatiseringen är framtiden, vad annars skulle en sådan säga...
Samtidigt som vi inte ens får in avgifter och skatt från de som drar mest ström.

Ja smurf eller inte, jag vet då inte vad som skulle vara framtiden om inte automatisering. Det är ju tack vare all automatisering som vi har det så väldigt bekvämt och bra i dag. Tänk om man skulle tvätta kläderna manuellt istället för med maskin till exempel, vilken tid det skulle ta. Det vore vansinne.

Dustin ska tydligen använda robotar på lagret, de har kanske fått idén från någon techjätte. Och kanske får de högre marginaler nu. Inför Amazons intåg – Dustin rustar med robotar

Har ditt företag några planer eller förändringar på gång som ska ge högre marginaler? Automatisering, minskad kontanthantering, mer e-handel, vad som helst? Men ni gör som ni vill självklart.

Skrivet av Miikks:

Förstår inte varför man vill äventyra de svenska arbetsvillkoren genom att handla från Amazon. Att spara någon småslant hit och dit känns verkligen i längden dumsnålt och det kommer att bita oss alla i röven förr eller senare. Mitt lilla inlägg här kommer inte göra någon skillnad, det vet jag, men jag önskar att folk var lite mer långsiktiga. Men så är jag någon som gärna betalar några fjuttiga (max)1400kr om året för att få tillgång till reklamfri radio och ett rätt så bra utbud av dokumentärer och serier på SVT-play och på samma gång bidra till samhället (om nu alla pengar inte går direkt till dessa ändamål). Folk är för gnälliga när de får det för bra...

Amazon är smidiga, jag beställde nyss från Amazon Japan och fick hem grejerna efter fyra dagar. Andra prylar, också från Japan, men som jag köpte på Ebay tog tre veckor.

Kul att följa trackingen, grejerna från Ebay låg stilla en vecka i Tokyo och tio dagar i Stockholm. Blir det verkligen billigare när leveranser pausas och prylarna läggs på hög? Kanske har Amazon gjort en annan analys här. Frågan är om konkurrenterna överhuvudtaget bryr sig, för så länge paketet kommer fram blir affären avslutad oavsett. Varför skulle de bry sig om vad det kostar eller hur lång tid det tar då.

Arbetsrätt ja, jag tror inte att arbetsrätten blir bättre av att man stödjer ineffektiva företag med små marginaler. Då minskar ju bara löneutrymmet?

Permalänk
Skrivet av torbjorn_75:

Amazon är smidiga, jag beställde nyss från Amazon Japan och fick hem grejerna efter fyra dagar. Andra prylar, också från Japan, men som jag köpte på Ebay tog tre veckor.

Kul att följa trackingen, grejerna från Ebay låg stilla en vecka i Tokyo och tio dagar i Stockholm. Blir det verkligen billigare när leveranser pausas och prylarna läggs på hög? Kanske har Amazon gjort en annan analys här. Frågan är om konkurrenterna överhuvudtaget bryr sig, för så länge paketet kommer fram blir affären avslutad oavsett. Varför skulle de bry sig om vad det kostar eller hur lång tid det tar då.

Det hela beror nog på vilket företag som erbjuder butiken lägst fraktkostnad. Amazon skickar allt med DHL Express, som brukar ta två dagar till Sverige. Andra butiker skickar oftast med japanska posten. En sak man ska tänka på är att kostnaden för tulldeklarationen ingår i Amazons fraktkostnad men att avgiften tillkommer om man beställer från andra butiker. För oss i Sverige är det ofta billigare med Amazon, men det kanske är annorlunda i andra länder, om mottagarlandet undantar försändelser under ett visst värde från moms och försändelsen klarar sig under den gränsen.

Om det inte är så bråttom utan försändelser tillåts läggas på hög, kan man omfördela arbetsbördan så att man hanterar samma antal försändelser varje dag. Då behöver man bara anställa personal och köpa utrymme på flyg för att hantera det genomsnittliga antalet försändelser. Om man inte tillåter att försändelser läggs på hög utan kräver att de skickas iväg direkt, måste man anställa betydligt fler. I så fall får alla jobba de dagar då det skickas många försändelser medan många går sysslolösa de dagar då det skickas få försändelser. Det medför högre personalkostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det hela beror nog på vilket företag som erbjuder butiken lägst fraktkostnad. Amazon skickar allt med DHL Express, som brukar ta två dagar till Sverige. Andra butiker skickar oftast med japanska posten. En sak man ska tänka på är att kostnaden för tulldeklarationen ingår i Amazons fraktkostnad men att avgiften tillkommer om man beställer från andra butiker. För oss i Sverige är det ofta billigare med Amazon, men det kanske är annorlunda i andra länder, om mottagarlandet undantar försändelser under ett visst värde från moms och försändelsen klarar sig under den gränsen.

Om det inte är så bråttom utan försändelser tillåts läggas på hög, kan man omfördela arbetsbördan så att man hanterar samma antal försändelser varje dag. Då behöver man bara anställa personal och köpa utrymme på flyg för att hantera det genomsnittliga antalet försändelser. Om man inte tillåter att försändelser läggs på hög utan kräver att de skickas iväg direkt, måste man anställa betydligt fler. I så fall får alla jobba de dagar då det skickas många försändelser medan många går sysslolösa de dagar då det skickas få försändelser. Det medför högre personalkostnader.

Ja kanske högre personalkostnader, kanske lägre lager/hyres/uppvärmningskostnader då när saker inte läggs på hög. Det är nog komplicerat att räkna på det, många variabler att hålla reda på.

Sedan kan man undra om säljföretaget vet om kunden har bråttom eller ej, för det enda jag gjorde var att klicka köp. Någon kanske måste ha grejerna nu nu nu, medan andra är förutseende och klickar köp men behöver prylen egentligen först om ett halvår.

Så det kan nog behövas en bra analys för att hamna rätt på det, alltså inte bara personalkostnader vilket kanske är den lilla kostnaden, utan vad blir vinsten på sista raden i bokslutet om säg två–tre år. För om jag köper och får hem grejerna direkt kanske jag köper fler grejer, och sedan ännu mer – istället för att rulla tummarna och vänta en månad på den första leveransen. Det blir ju väldigt begränsad merförsäljning då. Sådana här mer avancerade analyser gör säkert Amazon och förmodligen med hjälp av AI.

Medan andra företag kanske bryr sig mindre, man skickar iväg sakerna bara, och så får det bli vad det blir. Sedan klagar konkurrenterna på att de har små marginaler och att det går himla bra för Amazon, det blir lite komiskt. Det är inte konstigt att det går bra för Amazon när de har ett kundfokus och automatiserar och använder AI och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Förstår inte varför man vill äventyra de svenska arbetsvillkoren genom att handla från Amazon. Att spara någon småslant hit och dit känns verkligen i längden dumsnålt och det kommer att bita oss alla i röven förr eller senare. Mitt lilla inlägg här kommer inte göra någon skillnad, det vet jag, men jag önskar att folk var lite mer långsiktiga. Men så är jag någon som gärna betalar några fjuttiga (max)1400kr om året för att få tillgång till reklamfri radio och ett rätt så bra utbud av dokumentärer och serier på SVT-play och på samma gång bidra till samhället (om nu alla pengar inte går direkt till dessa ändamål). Folk är för gnälliga när de får det för bra...

Rörigt och (iaf. för mig) totalt ologiskt inlägg. Blandar saker hej vilt. Förstår inte hur du lyckas blanda in SVT i det hela!

Du håller dig dessutom men en enormt massa fördomar om folk. Obehagligt. Trist människosyn du verkar ha.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Ja smurf eller inte, jag vet då inte vad som skulle vara framtiden om inte automatisering. Det är ju tack vare all automatisering som vi har det så väldigt bekvämt och bra i dag. Tänk om man skulle tvätta kläderna manuellt istället för med maskin till exempel, vilken tid det skulle ta. Det vore vansinne.

Dustin ska tydligen använda robotar på lagret, de har kanske fått idén från någon techjätte. Och kanske får de högre marginaler nu. Inför Amazons intåg – Dustin rustar med robotar

Har ditt företag några planer eller förändringar på gång som ska ge högre marginaler? Automatisering, minskad kontanthantering, mer e-handel, vad som helst? Men ni gör som ni vill självklart.

Amazon är smidiga, jag beställde nyss från Amazon Japan och fick hem grejerna efter fyra dagar. Andra prylar, också från Japan, men som jag köpte på Ebay tog tre veckor.

Kul att följa trackingen, grejerna från Ebay låg stilla en vecka i Tokyo och tio dagar i Stockholm. Blir det verkligen billigare när leveranser pausas och prylarna läggs på hög? Kanske har Amazon gjort en annan analys här. Frågan är om konkurrenterna överhuvudtaget bryr sig, för så länge paketet kommer fram blir affären avslutad oavsett. Varför skulle de bry sig om vad det kostar eller hur lång tid det tar då.

Arbetsrätt ja, jag tror inte att arbetsrätten blir bättre av att man stödjer ineffektiva företag med små marginaler. Då minskar ju bara löneutrymmet?

Väldigt väl och insiktsfullt talat.

Håller dessutom med gällande hur smidigt logistiken, tom. från Japan, fungerat även för mig. Det är kvalitet och bredd på utbud och snabb säker service som gör att man handlar på Amazon. Sällan de är billigast eller prisledande.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Hörde på radio att Amazon nu smyglanserat svenska webshopen.
https://www.amazon.se/

Permalänk
Skrivet av torbjorn_75:

Ja kanske högre personalkostnader, kanske lägre lager/hyres/uppvärmningskostnader då när saker inte läggs på hög. Det är nog komplicerat att räkna på det, många variabler att hålla reda på.

Lagerlokaler brukar väl inte behöva värmas upp? Är det jättedyrt att lagra försändelser?

Skrivet av torbjorn_75:

Sedan kan man undra om säljföretaget vet om kunden har bråttom eller ej, för det enda jag gjorde var att klicka köp. Någon kanske måste ha grejerna nu nu nu, medan andra är förutseende och klickar köp men behöver prylen egentligen först om ett halvår.

Bra butiker frågar vilket fraktsätt man föredrar och har man tid att vänta ett halvår väljer man att det ska gå med båt vilket är billigare men tar flera månader. Amazons expressfrakt är dock så billig att det ofta är billigare att välja den än någon annan butiks sjöfrakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hörde på radio att Amazon nu smyglanserat svenska webshopen.
https://www.amazon.se/

Med tanke på tråden om alla deras översättningsmissar, så kan man väl säga att smyglanseringen gick sådär:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1611849-amazon-roliga-...

Kanske inte mest smickrande sättet att hamna på förstasidan hos Aftonbladet:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qAA6vg/premiarerbjudande...

Själv kommer jag nog att undvika Amazon.se och fortsätta att shoppa från Amazon.de istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Med tanke på tråden om alla deras översättningsmissar, så kan man väl säga att smyglanseringen gick sådär:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1611849-amazon-roliga-...

Kanske inte mest smickrande sättet att hamna på förstasidan hos Aftonbladet:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qAA6vg/premiarerbjudande...

Själv kommer jag nog att undvika Amazon.se och fortsätta att shoppa från Amazon.de istället.

Episk PR-kupp. Massmedia rapporterar och gör att varenda svensk vet att Amazon öppnat. Amazon har inte behövt betala ett öre. Hade varit intressant att se hur många som gjorde sitt första Amazon-köp idag.

Men ja, de behöver se över en del av översättningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Förstår inte varför man vill äventyra de svenska arbetsvillkoren genom att handla från Amazon. Att spara någon småslant hit och dit känns verkligen i längden dumsnålt och det kommer att bita oss alla i röven förr eller senare. Mitt lilla inlägg här kommer inte göra någon skillnad, det vet jag, men jag önskar att folk var lite mer långsiktiga. Men så är jag någon som gärna betalar några fjuttiga (max)1400kr om året för att få tillgång till reklamfri radio och ett rätt så bra utbud av dokumentärer och serier på SVT-play och på samma gång bidra till samhället (om nu alla pengar inte går direkt till dessa ändamål). Folk är för gnälliga när de får det för bra...

Vet inte varför arbetsvillkoren skulle äventyras av ett enda företag? Har du några som helst bevis för ditt påstående eller har det kanske hänt förr, mina villkor raserades inte när mediamarkt öppnade, ingen annans heller för den delen vad jag vet?
Alla kanske inte är dumsnåla dom kanske bara inte är så rik som du...
Vad har svt med detta att göra?
Intressant att du tror att alla som gnäller har det bra bara för att dom gnäller...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller är det en total plåga att browsa runt och försöka hitta grejer på Amazon? Jag fattar inte grejen... (mobil enhet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vet inte varför arbetsvillkoren skulle äventyras av ett enda företag? Har du några som helst bevis för ditt påstående eller har det kanske hänt förr, mina villkor raserades inte när mediamarkt öppnade, ingen annans heller för den delen vad jag vet?
Alla kanske inte är dumsnåla dom kanske bara inte är så rik som du...
Vad har svt med detta att göra?
Intressant att du tror att alla som gnäller har det bra bara för att dom gnäller...

"Ett enda företag". Att jämföra Mediamarkt med Amazon är i mina ögon mycket naivt. Amazon har som affärsmodell att mer eller mindre vara den enda butiken för allt. För min del räcker det att veta att ägaren av detta företag har en förmögenhet på över 1800 miljarder. Låt det smälta in. 1800 miljarder kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

"Ett enda företag". Att jämföra Mediamarkt med Amazon är i mina ögon mycket naivt. Amazon har som affärsmodell att mer eller mindre vara den enda butiken för allt. För min del räcker det att veta att ägaren av detta företag har en förmögenhet på över 1800 miljarder. Låt det smälta in. 1800 miljarder kronor.

Så antar att du vägrar Microsoft pga. Bill Gates förmögenhet, eller tidigare Apple pga. Steve Jobs dåvarande förmögenhet?

Varför inte passa på att vägra köpa något från något företag som går med vinst när du ändå håller på?

Kan ju inte vara bra att vara framgångsrik i sossesverige...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

"Ett enda företag". Att jämföra Mediamarkt med Amazon är i mina ögon mycket naivt. Amazon har som affärsmodell att mer eller mindre vara den enda butiken för allt. För min del räcker det att veta att ägaren av detta företag har en förmögenhet på över 1800 miljarder. Låt det smälta in. 1800 miljarder kronor.

Ja i princip så kanske det räcker med den vetskapen – för det betyder att Bezos har byggt upp ett fantastiskt företag. Det hade inte gått att bli så väldigt rik med ett skruttbygge.

Ingvar Kamprad var ingen dålig krigare heller, och det är alltid kul att strosa runt på Ikea och fascineras av hans världsomspännande mästerverk också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

"Ett enda företag". Att jämföra Mediamarkt med Amazon är i mina ögon mycket naivt. Amazon har som affärsmodell att mer eller mindre vara den enda butiken för allt. För min del räcker det att veta att ägaren av detta företag har en förmögenhet på över 1800 miljarder. Låt det smälta in. 1800 miljarder kronor.

Frågan kvarstår. Om han så hade all världens pengar så förstår jag inte vad det förändrar? Varför skulle lilla sverige vara viktigt för honom.
Företag som företag, har fortfarande inte sett något företag ändra villkoren.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Så antar att du vägrar Microsoft pga. Bill Gates förmögenhet, eller tidigare Apple pga. Steve Jobs dåvarande förmögenhet?

Varför inte passa på att vägra köpa något från något företag som går med vinst när du ändå håller på?

Kan ju inte vara bra att vara framgångsrik i sossesverige...

Bill Gates och Steve Jobs hade idéer som var banbrytande. Vilka renderade i unika produkter som, i synnerhet Gates fall, saknade konkurrens. Jeff Bezos har inte uppfunnit ett skit. Han är bara en psykopat som sett en bransch där han kan utnyttja människor för att pressa marginaler och sko sig.

Att ropa "sosse" för att man är kritisk mot ett system där en individ kan uppnå en förmögenhet på 1800 miljarder är skrattretande. Det handlar inte om att vara emot folk som är "framgångsrika". "TiTtA HaN GiLlLAr InTE BEzOS, SKa MaN IntE FÅ TJäNA PenGAR eLLLER??!!!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

Bill Gates och Steve Jobs hade idéer som var banbrytande. Vilka renderade i unika produkter som, i synnerhet Gates fall, saknade konkurrens. Jeff Bezos har inte uppfunnit ett skit. Han är bara en psykopat som sett en bransch där han kan utnyttja människor för att pressa marginaler och sko sig.

Att ropa "sosse" för att man är kritisk mot ett system där en individ kan uppnå en förmögenhet på 1800 miljarder är skrattretande. Det handlar inte om att vara emot folk som är "framgångsrika". "TiTtA HaN GiLlLAr InTE BEzOS, SKa MaN IntE FÅ TJäNA PenGAR eLLLER??!!!".

Jag blir inte riktigt klok på om du är kritisk mot systemet eller Bezos?

I vilket system skulle Bill Gates och Steve Jobs ha blivit lika framgångsrika som de blev, men inte Bezos...?

Permalänk
Skrivet av torbjorn_75:

Ja smurf eller inte, jag vet då inte vad som skulle vara framtiden om inte automatisering. Det är ju tack vare all automatisering som vi har det så väldigt bekvämt och bra i dag. Tänk om man skulle tvätta kläderna manuellt istället för med maskin till exempel, vilken tid det skulle ta. Det vore vansinne.

Dustin ska tydligen använda robotar på lagret, de har kanske fått idén från någon techjätte. Och kanske får de högre marginaler nu. Inför Amazons intåg – Dustin rustar med robotar

Har ditt företag några planer eller förändringar på gång som ska ge högre marginaler? Automatisering, minskad kontanthantering, mer e-handel, vad som helst? Men ni gör som ni vill självklart.

Det går ju bra i Indien att tvätta kläderna manuellt och hur man än gör så lyckas man inte förstå sig på deras arbetssätt, det bara fungerar
David Batra i Indien https://www.svtplay.se/video/19532104/varldens-samsta-indier/...

E-handel har vi haft i flera år. Det är ett system, som inte pratar så bra med vårat plocksystem så det skulle man gärna kunna göra om.

Jo, vi håller på att bygga om lagret en hel del, har köpt in 4 hissar(Kardex Remstar) som teoretiskt ska kunna spotta ut 800 artiklar om dagen(8h/dag).
En hel del strul första tiden men det är väl som vanligt, återstår att se om en månad om det fungerar bättre... Det skojiga är ju att om man tar ut saker från en hiss måste man in med saker i en hiss, sen ska man ha buffert platser för de saker som inte ryms i hissen så då måste man ha personal som fyller på denna automat, hela tiden. Förut hade man alltså detta på en plockplats på lagret så det blir ett extra jobb med en hiss, och köbildning.
Så planerna är att korta av körsträckan vi har nu, förplock på 3 olika platser, dessa förbannade flow racks som oftast inte rullar hela vägen och sen delade plockplatser vilket betyder att det kommer bli köbildning på fler ställen, då man krymper området man har lagervaror.
Det blir intressant att se men varje gång jag hör ordet "hjälpmedel" från företaget är det skitsnack och betyder nytt arbetssätt.

Största problemet jag ser med Amazon, vilket tråden handlar om är att man subventionerar deras kostnader. Politiker som sitter med fingrarna i syltburken hela tiden och stödjer dessa stora kapitalägare, det är det som är det dåliga med det hela. Om nu Bezos har kapital, varför får han rabatt?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Största problemet jag ser med Amazon, vilket tråden handlar om är att man subventionerar deras kostnader. Politiker som sitter med fingrarna i syltburken hela tiden och stödjer dessa stora kapitalägare, det är det som är det dåliga med det hela. Om nu Bezos har kapital, varför får han rabatt?

Ja det är jag inte helt insatt i, antar det beror på att Sverige har något av världens högsta skatter och det är inte riktigt hållbart på alla håll och kanter alltid, utan då får man lappa och laga med subventioner av olika slag. Vi har jobbskatteavdrag och Rut och Rot och skit även för fattiga knegare, så det är inget konstigt med lite rabatt på skatten.

Men så här skriver regeringen: Regeringen har inte beslutat om något stöd till företaget Amazon för etablering av verksamhet i Sverige. samt även: Den lägre energiskatten för elförbrukning i datorhallar är på samma nivå som för exempelvis tillverkningsindustrin. Det är en generell nedsättning som inte riktas till något specifikt företag. länk

Permalänk
Medlem

Varför ska jag som kund bry mig om konkurrens mellan olika svenska eller icke-svenska företag? Dem ägs ju inte av staten, utan av privata personer. Dessutom konkurrensen är alltid bra för kunder. Om du vill ha bra service, du kan fortsätta handla på Inet, Komplett osv ... Medan dem andra snarare betalar någon slant mindre för varan. Förhoppnings viss så kommer också kinesiska versioner av amazon som t.ex ''taobao'', då man kan helt enkelt inte köpa massor av små hardware saker i Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tjeck:

Dessutom konkurrensen är alltid bra för kunder.

Inte helt sant. Stora kedjor som går med förlust under en tid för att slå ut andra som inte har råd att göra detsamma. Sen får de monopol och kan sätta priserna lite hur de vill.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Förstår faktiskt inte hur någons personliga tillgånger öht taget har med saken att göra, argument om hur random företagsledare tjänar för mycket... man tjänar mycket om man lyckas driva upp framgångsrika företag, har svårt att se hur det är ett argument för att inte göra affärer med det företaget.

Nej man tjänar pengar på att utnyttja sin personal med fattig lön och dåliga förhållanden.

Finns ingen rimlighet att kunna tjäna ihop 1800 miljarder. Det är liksom låtsassiffror. Har ingenting med varken höger eller vänster att göra.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Moderator
Forumledare

Det är helt okej att diskutera ämnet men använd inte politik som slagträ och undvik att angripa individer pga deras shoppingpreferenser (it’s a word), tack.

Halmgubbar är lättantändliga så vi håller dessa så långt ifrån forumet som möjligt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Inte helt sant. Stora kedjor som går med förlust under en tid för att slå ut andra som inte har råd att göra detsamma. Sen får de monopol och kan sätta priserna lite hur de vill.

Jo fast det är väl olagligt?

Det var nog underförstått att det är laglig konkurrens som avses som alltid är bra för kunderna. Olaglig konkurrens kan vi nog vara överens om är dåligt för kunderna, det är ju därför som det är olagligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av torbjorn_75:

Jo fast det är väl olagligt?

Det var nog underförstått att det är laglig konkurrens som avses som alltid är bra för kunderna. Olaglig konkurrens kan vi nog vara överens om är dåligt för kunderna, det är ju därför som det är olagligt.

Hur är det olagligt? Känns som en väldigt svår grej att lagstadga.

Amazon har ju garanterat slagit ut många andra mindre butiker.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjeck:

Varför ska jag som kund bry mig om konkurrens mellan olika svenska eller icke-svenska företag?

Konkurrens mellan leverantörer är alltid bra i längden för oss kunder. Tycker Amazon tillför ett potentiellt (då de idag har en mycket liten del av utbudet hos .de och co.uk) bra komplement av nåbarhet av produkter till den svenska marknaden.

Gillar också att handla vanliga datordelar och spel på Inet och Webhallen, men det finns så mycket annat som de inte har i sitt utbud.

Har beställt en del direkt från Kina, men alltid lite krångel och ofta lång frakttid. Där tycker jag Amazon många gånger är ett bättre val (även om de är dyrare än de flesta på marknaden). De har precis lika kass hemsida som kineserna, men mycket bättre kundtjänst och logistik. Jag betalar gärna några kronor extra för det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Inte helt sant. Stora kedjor som går med förlust under en tid för att slå ut andra som inte har råd att göra detsamma. Sen får de monopol och kan sätta priserna lite hur de vill.

Jag har väldigt pinsamma kunskaper inom ekonomin. Men om man helt enkelt kollar på marknad inom länder t.ex USA, Kina, Tyskland så har de genomsnittligt lägre priser och har ofta intressanta kampanjer. Så det är nog antimonopol myndigheter som bör reglera sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hur är det olagligt? Känns som en väldigt svår grej att lagstadga.

Så här står det på Konkurrensverket nedan, det kanske svarar på frågan hur det är olagligt, alltså t.ex. underprissättning får man inte ha.

Dominerande företag får, precis som alla andra företag, konkurrera utifrån sina förutsättningar (s.k. pris-och prestationskonkurrens). När konkurrenter marginaliseras eller rent av försvinner från marknaden på grund av sådan normal konkurrens, är det inte fråga om något missbruk. Ett missbruk innebär i regel att det dominerande företaget, genom andra metoder än sådana som hör till normal konkurrens, agerar på ett sätt som sätter konkurrensen ur spel. Sådana förfaranden kan skada konsumenterna direkt, eller leda till indirekt skada genom att förutsättningarna för en effektiv konkurrens försämras. Ett exempel på det senare är s.k. underprissättning, som gynnar konsumenterna på kort sikt men som kan försvaga konkurrensen och därigenom leda till högre priser på lång sikt. länk

Skrivet av Lagerlöf:

Amazon har ju garanterat slagit ut många andra mindre butiker.

Ja o ja. Amazon var ju en liten butik en gång i tiden, men utav många små så växte just Amazon och blev stora.

Det Amazon har gjort är att medvetet gå med låg eller obefintlig vinst och inte delat ut pengar till ägarna, utan använt pengarna de tjänar för att expandera och ta marknadsandelar istället. Konkurrenterna har väl agerat mer otåligt och kanske delat ut vinster till ägarna varje år? Det är ju inte konstigt om det påverkar storleken då. Sådana skillnader i hur företag använder pengarna de tjänar antar jag är helt lagligt.