Permalänk
Skrivet av Nastycrew:

Favoriten är just nu extra mörka Arvid Nordquists Festivita 😋

Det kaffet är ypperligt gott.
Kanske det godaste bryggkaffet jag smakat och en stående favorit sedan många år. Vi alternerar med deras Franskrost emellanåt.

På espressosidan kan jag rekommendera deras Espresso Nero som är de kanske mest prisvärda espressobönorna på marknaden för under 100kr kilot. Absolut inte i klass med Danesi Oro eller Doppio Danesi men då kostar Danesi Oro strax över 200kr per kilo och Doppio ytterligare en femtilapp eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myusername:

På espressosidan kan jag rekommendera deras Espresso Nero som är de kanske mest prisvärda espressobönorna på marknaden för under 100kr kilot. Absolut inte i klass med Danesi Oro eller Doppio Danesi men då kostar Danesi Oro strax över 200kr per kilo och Doppio ytterligare en femtilapp eller så.

Jag har gett Arvid Nordquist flera chanser än de förtjänar just för att jag bor inom doftavstånd från deras rosteri, men tyvärr är de i samma nivå som Zoegas/Gevalia/Lavazza m.fl.. De duger för brygg men för mig inte tillräckligt bra för espresso. Espresso är verkligen ett bra sätt att lyfta både det bra och det dåliga med bönorna.
Jag vet inte hur dom företagen lyckas få kaffet att smaka "gammalt" även med nyöppnade förpackningar som tillverkats för bara 2-3 veckor sen.

Mitt budgetalternativ till espresso är Musetti (har provat Rossi, Dulce och någon jag glömt namnet på) som finns på Hemköp/Willys. Ligger bara strax över 100:-/kg och de är helt klart ett par steg upp från allt annat "mataffärskaffe" jag smakat.

Hållbarheten är bättre än det mesta annat kaffe också (inte angiven hållbarhet utan hur länge de faktiskt smakar någorlunda lika som när de är nyrostade). Tycker de som oöppnade är helt om upp till ~4-5 månader efter tillverkning. Som referens anser jag att J&Ns mörkrostade tappar kraftigt redan efter ca 3 månader och mellan/ljusrostade ännu tidigare.

Permalänk
Relik 📜

Relaterat och lite intressant: https://twitter.com/emilakered/status/1322502976834097152?s=2...

Många verkar bara stoppa i. Själv sköljer och viker jag på automatik nu för tiden, tänker inte ens på det. En del av "ritualen".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av emilakered:

Relaterat och lite intressant: https://twitter.com/emilakered/status/1322502976834097152?s=2...

Många verkar bara stoppa i. Själv sköljer och viker jag på automatik nu för tiden, tänker inte ens på det. En del av "ritualen".

Till seriös-kaffe med Kalitan, japp, sköljning med varma vattnet. Till Mocca mastern med "fulbrygg", nja. Tvivlar på att jag märker någon skillnad, speciellt med havremjölk i.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Relaterat och lite intressant: https://twitter.com/emilakered/status/1322502976834097152?s=2...

Många verkar bara stoppa i. Själv sköljer och viker jag på automatik nu för tiden, tänker inte ens på det. En del av "ritualen".

Givetvis sköljer man filtret och viker de filter som ska vikas. Allt annat är ovärdigt kaffet som bryggs här hemma.

BTW, fick en fin gåva från en kund på jobbet: 500 g kaffe rostat av David Haugaard. Hur gott som helst!

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Jag har blivit med v60! ...typ? Det är en klassisk v60-tratt och klassiska v60-filter, fast i formatet av en chemex-kanna typ? Spännande iaf!

Och här var en riktigt speciell rackare. Vääääldigt syrlig, vill nog påstå att "rabarber", som står under smakprofilen, passar väldigt bra. Har nog aldrig smakat något som är riktigt såhär udda tidigare. Kul!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jH0Ni:

Jag har blivit med v60! ...typ? Det är en klassisk v60-tratt och klassiska v60-filter, fast i formatet av en chemex-kanna typ? Spännande iaf!
https://i.imgur.com/DFR5coj.jpg

Och här var en riktigt speciell rackare. Vääääldigt syrlig, vill nog påstå att "rabarber", som står under smakprofilen, passar väldigt bra. Har nog aldrig smakat något som är riktigt såhär udda tidigare. Kul!
https://i.imgur.com/1bzC2ZG.jpeg

Ja, kenyanska bönor är ofta väldigt speciella! Ofta hög syra och en annan typ av fruktighet än t ex många etiopiska varianter. Om du tycker att det är för syrligt kan du testa att mala lite finare än vanligt, då blir det ev. lite sötare, men kan också dra åt det beska hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Ja, kenyanska bönor är ofta väldigt speciella! Ofta hög syra och en annan typ av fruktighet än t ex många etiopiska varianter. Om du tycker att det är för syrligt kan du testa att mala lite finare än vanligt, då blir det ev. lite sötare, men kan också dra åt det beska hållet.

Kul med tips! Får testa att experimentera lite

Permalänk
Medlem

Zoégas intenso i hela bönor som jag maler för hand i en press kanna. sedan en 20 % mjölk. blir helt magiskt

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk
Inaktiv

💞

Permalänk
Medlem

Here we go again...

Permalänk
Medlem

Dagens (första?) kopp med kaffe:

Pineapple Thief från Johan & Nyström. Mycket gott, kan absolut stämma in i rosteriets beskrivning av smakprofilen: "I år bjuder kaffet på underbara smaker av plommon, torkad mango och citrongodis."

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Förra året beökte jag en ensamstående kusin som brukar köra på snabbkaffe och tycka att det är gott nog. Har själv svårt för det då jag tycker det brukar smaka lite för söt-syrligt på något sätt.
Maler gärna mitt kaffe och så, men ibland känner jag att jag inte hinner och jag började därför fundera, om man nu vågar ställa frågan i ett sånt här forum, men finns det gott snabbkaffe som inte kostar skjortan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Förra året beökte jag en ensamstående kusin som brukar köra på snabbkaffe och tycka att det är gott nog. Har själv svårt för det då jag tycker det brukar smaka lite för söt-syrligt på något sätt.
Maler gärna mitt kaffe och så, men ibland känner jag att jag inte hinner och jag började därför fundera, om man nu vågar ställa frågan i ett sånt här forum, men finns det gott snabbkaffe som inte kostar skjortan?

Godaste snabbkaffen jag har provat är gevalias original och ica ekologiska, om de kostar mer än vad dina skjortor gör vet jag inte..

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aene:

Förra året beökte jag en ensamstående kusin som brukar köra på snabbkaffe och tycka att det är gott nog. Har själv svårt för det då jag tycker det brukar smaka lite för söt-syrligt på något sätt.
Maler gärna mitt kaffe och så, men ibland känner jag att jag inte hinner och jag började därför fundera, om man nu vågar ställa frågan i ett sånt här forum, men finns det gott snabbkaffe som inte kostar skjortan?

Gevalia hade förut snabbkaffe som var som ett pulver snarare än kulor och det var helt ok.

Har börjat köpa Cafego Volcanic Blend och tycker att det är bland det bästa perkulatorkaffet. Inte lika bra som det gamla Lavazza-kaffet som fanns, men det är inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Dagens (första?) kopp med kaffe:

https://i.imgur.com/P3TPK9L.jpg

Pineapple Thief från Johan & Nyström. Mycket gott, kan absolut stämma in i rosteriets beskrivning av smakprofilen: "I år bjuder kaffet på underbara smaker av plommon, torkad mango och citrongodis."

Låter riktigt gott! På tal om smakprofiler, det senaste kaffet jag köpte från slöinge, Guji Kercha, var nog den längsta och kanske mest ingående beskrivningen jag någonsin läst:
"Sött, rent, mycket fruktigt, jordgubb, smultron, ananas, vanilj & söt citrus".

Säga vad man vill, men gaaalet gott är det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Låter riktigt gott! På tal om smakprofiler, det senaste kaffet jag köpte från slöinge, Guji Kercha, var nog den längsta och kanske mest ingående beskrivningen jag någonsin läst:
"Sött, rent, mycket fruktigt, jordgubb, smultron, ananas, vanilj & söt citrus".

Säga vad man vill, men gaaalet gott är det!

Slöinge och naturals har jag mycket goda erfarenheter av!

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt om detta inte är rätt tråd för detta, men känns som man skulle kunna få ett svar här bland andra kaffeintresserade

Har kikat på några manuella kvarnar och fastnat för 1zpresso JX-Pro (https://1zpresso.coffee/product/jxpro/) och ville höra om någon har beställt därifrån tidigare och har någon uppfattning om hur många extra avgifter det blir på beställningen?
Tillverkaren håller till i Taiwan om det spelar in.

Permalänk
Medlem

Det blir väl moms och tullavgift på varan

Taget från tullverket
Tullsatsen är mellan 0 och 20 procent...
För de flesta varor är momsen 25 procent...

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Kratos:

Ber om ursäkt om detta inte är rätt tråd för detta, men känns som man skulle kunna få ett svar här bland andra kaffeintresserade

Har kikat på några manuella kvarnar och fastnat för 1zpresso JX-Pro (https://1zpresso.coffee/product/jxpro/) och ville höra om någon har beställt därifrån tidigare och har någon uppfattning om hur många extra avgifter det blir på beställningen?
Tillverkaren håller till i Taiwan om det spelar in.

Den finns ju även att beställa från Crema, som i alla fall när jag handlade där för några år sedan var bra att ha att göra med. Bör då skickas från Finland, så ingen extra moms och tull.

https://www.cremashop.se/sv/products/1zpresso/jx-pro-grinder/

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Det blir väl moms och tullavgift på varan

Taget från tullverket
Tullsatsen är mellan 0 och 20 procent...
För de flesta varor är momsen 25 procent...

Låter rimligt. Och om Postnord hanterar paketet tillkommer väl även deras "straffavgift" misstänker jag.

Skrivet av Samsung:

Den finns ju även att beställa från Crema, som i alla fall när jag handlade där för några år sedan var bra att ha att göra med. Bör då skickas från Finland, så ingen extra moms och tull.

https://www.cremashop.se/sv/products/1zpresso/jx-pro-grinder/

Såg att den fanns där (enda svenska sidan jag lyckats hitta den på) men funderade på om man kanske kom billigare undan genom att beställa direkt från tillverkaren. Känns dock som totalen hamnar på ungefär samma när man räknar in frakt och eventuell tull och moms.

Tack för svar till er båda!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Kratos:

Låter rimligt. Och om Postnord hanterar paketet tillkommer väl även deras "straffavgift" misstänker jag.

Såg att den fanns där (enda svenska sidan jag lyckats hitta den på) men funderade på om man kanske kom billigare undan genom att beställa direkt från tillverkaren. Känns dock som totalen hamnar på ungefär samma när man räknar in frakt och eventuell tull och moms.

Tack för svar till er båda!

Om jag tolkar Postnords information korrekt blir det ingen tull på försändelser med ett värde som är under 1700 kronor, men moms och Postnords avgift läggs på. 1 453,97 kronor plus moms blir 1817,45, och Postnord har en avgift på 75 kronor. Så visst, det blir faktiskt en liten besparing att beställa direkt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Om jag tolkar Postnords information korrekt blir det ingen tull på försändelser med ett värde som är under 1700 kronor, men moms och Postnords avgift läggs på. 1 453,97 kronor plus moms blir 1817,45, och Postnord har en avgift på 75 kronor. Så visst, det blir faktiskt en liten besparing att beställa direkt.

En hundring eller två är helt okej besparing, det är ju åtminstone en påse bönor eller två

Lite mer till ämnet:
Någon som har testat bönorna "Etiopien Aricha Espresso" från Gringo?

Är sugen på att testa Etiopiska bönor efter att ha hört mycket gott om Etiopiskt kaffe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Dagens (första?) kopp med kaffe:

https://i.imgur.com/P3TPK9L.jpg

Pineapple Thief från Johan & Nyström. Mycket gott, kan absolut stämma in i rosteriets beskrivning av smakprofilen: "I år bjuder kaffet på underbara smaker av plommon, torkad mango och citrongodis."

Pineapple Thief är en höjdpunkt på kaffeåret för mig. Gillar den väldigt mycket, men den går bara att få tag i under en kort period.

Permalänk
Medlem

Till er som saknar kaffekvarn:

Elgiganten säljer just nu Wilfa Svart Uniform kaffekvarn WSFBS-100B för 1990 kr.

Löjligt bra pris för en kvarn som är suverän till bryggkaffe och dessutom välpresterande våg inbyggd i locket. Löp o köp!

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Inaktiv

Tur att man använder perkulator då vissa kaffefilter har för hög blyhalt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dl7ago/halften-av-alla-k...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av [SH]:

Till er som saknar kaffekvarn:

Elgiganten säljer just nu Wilfa Svart Uniform kaffekvarn WSFBS-100B för 1990 kr.

Löjligt bra pris för en kvarn som är suverän till bryggkaffe och dessutom välpresterande våg inbyggd i locket. Löp o köp!

Jättebra tips! Jag betalade med än så för versionen utan våg. Mycket bra kvarn!

Permalänk
Hedersmedlem

Ska börja jobba hemifrån snart och letar efter en bra kaffelösning. Har inget i dagsläget då jag mest dricker under jobbtid. Finns det någon bra lösning om man bara vill ha någon enstaka kopp? Brukar väl sällan fungera att hålla kaffe varmt någon längre tid? Då vill jag heller inte betala tusenlappar. Har smakat Moccamaster och tycker de gör riktigt bra kaffe men känns också överdrivet att köpa när man bara vill ha enstaka koppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Ska börja jobba hemifrån snart och letar efter en bra kaffelösning. Har inget i dagsläget då jag mest dricker under jobbtid. Finns det någon bra lösning om man bara vill ha någon enstaka kopp? Brukar väl sällan fungera att hålla kaffe varmt någon längre tid? Då vill jag heller inte betala tusenlappar. Har smakat Moccamaster och tycker de gör riktigt bra kaffe men känns också överdrivet att köpa när man bara vill ha enstaka koppar.

Aeropress kanske? eller V60? Kalita? Clever dripper? Vanlig Melitta-tratt?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Ska börja jobba hemifrån snart och letar efter en bra kaffelösning. Har inget i dagsläget då jag mest dricker under jobbtid. Finns det någon bra lösning om man bara vill ha någon enstaka kopp? Brukar väl sällan fungera att hålla kaffe varmt någon längre tid? Då vill jag heller inte betala tusenlappar. Har smakat Moccamaster och tycker de gör riktigt bra kaffe men känns också överdrivet att köpa när man bara vill ha enstaka koppar.

Aeropress.