Försvarsutskottet vill utöka FRA:s övervakning av datatrafik och samtal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipko:

Det som han menar är att han är redo att ge bort sin frihet i utbyte mot en illusion av säkerhet.

Nu tolkar du hans påstående väldigt underligt måste jag säga.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Nej, inte jag.

I alla fall inget som jag är rädd skulle avslöjas p.g.a. ökad bevakning.

Med modern övervakning kan en mycket svepande åsiktsregistrering ske genom analys av stora datamängder. Dina reaktioner, skrift, umgängeskretsar och beteenden kan jämföras med miljontals andras för att med någorlunda hög precision utläsa dina sympatier och åsikter även om du själv aldrig get uttryck för dem.

Vill du att inte bara nuvarande men också framtida myndigheter ska få en fullständig lista på dina intressen, rösthistorik, sympatier och tillräckligt mycket data för att kunna identifiera risken att du gör motstånd mot dem?

Tänk dig att "de värsta partierna", vilka de nu är för dig, får fullständig majoritet någon gång i framtiden och att samhället genomgår en tids instabilitet. Inget osannolikt scenario. Med systemen på plats och normen att övervakningen används mot befolkningen kan man lätt tänka sig att den potentiella regeringen börjar utnyttja systemen för att kategorisera oliktänkande och begränsa deras möjligheter.

När det är själva staten som övervakar folket är det allt du har att dölja och friheten att förlora.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Bra!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Jo, men det handlar också om den lilla risken att någon skulle felaktigt misstänka dig och sätta upp övervakning kontra alla verkliga hot.

Köper det, vände mig mot "jag har inget att dölja" argumentet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tja i Sverige är man ju expert på ändamålsglidning så det är väl bara en tidsfråga innan FRA börjar jaga folk som uttrycker ej PK åsikter på nätet som hot mot rikets säkerhet.

Någon som på fyllan skriver om politiker som borde dingla från lyktstolpar åker dit för förberedelse till terrorbrott..

Någon som går emot staten eller som är framgångsrik i ett oppositionsparti så vips har media läkta sms eller meddelanden där vederbörande skickat något "offentligt olämpligt" till sin polare helt taget ur sin kontext.. Man kanske såg film om andra världskriget och dagen efter skickar en kul bild på Hitler till sin kompis med något grovt skämt. I tidningarna hängs vederbörande ut för att spridit nazistiskt material...

Även om man råkar gilla nuvarande styret bör man ju tänka att det kan vara några helt andra som har makten om 2 år.. Vill man verkligen att de skall ha tillgång till sådana verktyg?

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Tja i Sverige är man ju expert på ändamålsglidning så det är väl bara en tidsfråga innan FRA börjar jaga folk som uttrycker ej PK åsikter på nätet som hot mot rikets säkerhet.

Någon som på fyllan skriver om politiker som borde dingla från lyktstolpar åker dit för förberedelse till terrorbrott..

Någon som går emot staten eller som är framgångsrik i ett oppositionsparti så vips har media läkta sms eller meddelanden där vederbörande skickat något "offentligt olämpligt" till sin polare helt taget ur sin kontext.. Man kanske såg film om andra världskriget och dagen efter skickar en kul bild på Hitler till sin kompis med något grovt skämt. I tidningarna hängs vederbörande ut för att spridit nazistiskt material...

Även om man råkar gilla nuvarande styret bör man ju tänka att det kan vara några helt andra som har makten om 2 år.. Vill man verkligen att de skall ha tillgång till sådana verktyg?

Hur många har falskeligen blivit anklagade/dömda av staten för ex. terrorbrott (eller annan likvärdig mycket grov brottslighet), menar du?
Eller när har samhället ens varit i närheten av det? Finns det några tecken som pekar på att vi är på väg dit?
Hur definierar du att "man" i Sverige är "expert på ändamålsglidning"? Har du några prejudicerande domar som faktiskt visar på att utvecklingen är på väg åt det hållet på bred front?

Nu menar jag inte någon sensationsjournalistisk krönika eller opinionstext, utan sådant som faktiskt påvisar det rent juridiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Tja i Sverige är man ju expert på ändamålsglidning så det är väl bara en tidsfråga innan FRA börjar jaga folk som uttrycker ej PK åsikter på nätet som hot mot rikets säkerhet.

Någon som på fyllan skriver om politiker som borde dingla från lyktstolpar åker dit för förberedelse till terrorbrott..

Någon som går emot staten eller som är framgångsrik i ett oppositionsparti så vips har media läkta sms eller meddelanden där vederbörande skickat något "offentligt olämpligt" till sin polare helt taget ur sin kontext.. Man kanske såg film om andra världskriget och dagen efter skickar en kul bild på Hitler till sin kompis med något grovt skämt. I tidningarna hängs vederbörande ut för att spridit nazistiskt material...

Även om man råkar gilla nuvarande styret bör man ju tänka att det kan vara några helt andra som har makten om 2 år.. Vill man verkligen att de skall ha tillgång till sådana verktyg?

Har du exempel där någon med "Icke PK åsikter" blivit åtalad med hjälp av FRA?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Det faller fortfarande inte under desinformation. Ironiskt nog kan det vara desinformation att aktivt försöka sprida den rent objektiva felaktigheten att handlingar som omöjligt kan falla under det skulle göra det. ^^
Inte minst för att försöka undergräva den demokratiska process som ett sådant här förslag innebär.

Sen finns det massor med saker att diskutera kring sådana här förslag (för det är fortfarande bara ett förslag), men bara för att det finns ex. ideologiska motsättningar så kommer inte rena felaktigheter magiskt bli korrekta.

Var emot det så mycket och så starkt du vill, men du får räkna med att eventuella felaktigheter bemöts.
Prognoser, gissningar och beräkningar däremot? Well, de får du givetvis ha, men jag personligen har "lite" svårt att se att det här förslaget skulle slå mot någon som privatkopierar. Alls, faktiskt. Då finns det en rad andra saker som mer sannolikt skulle slå mot dessa individer.

desinformation är något subjektivt, informationsspridning görs med en agenda, det finns tillfällen där korrekt information är oönskad.. vid dom tillfällen är det desinformation att sprida vidare denna falska informationen eller är det desinformation om man säger sanningen som går emot vad som önskas spridas??..

angående privatkopieringen så var det med glimten i ögat, jag ursäktar för att jag inte var tydligare

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

desinformation är något subjektivt, informationsspridning görs med en agenda, det finns tillfällen där korrekt information är oönskad.. vid dom tillfällen är det desinformation att sprida vidare denna falska informationen eller är det desinformation om man säger sanningen som går emot vad som önskas spridas??..

angående privatkopieringen så var det med glimten i ögat, jag ursäktar för att jag inte var tydligare

Nja, alltså vi kan ju bli filosofiska så till den grad att vi kan definiera allt som subjektivt då allt betraktas av mänskliga sinnen och på något plan bearbetas av mänskliga hjärnor (även sådant som analyseras av det som kan betraktas som objektiva instrument - resultaten passerar genom en mänsklig hjärna någonstans) - samtidigt tror jag vi får försöka enas någonstans om att konsensus finns i en hel del frågor i samhället.
Det är exempelvis fullt möjligt att tycka att jorden är platt, men det gör det inte rätt.

Vad gäller mer teoretiska ämnen och/eller frågor som inte är utforskade tillräckligt, där vad som är fastställt och så vidare är mer grumligt gäller det att vara försiktigare. Att sprida något som objektivt sant där det inte finns tillräcklig grund att hävda det är också desinformation. Det behöver inte vara något som står i strid med det konsensus aktör X (exempelvis staten) är en del av.

Däremot förstår jag lite oron eller åtminstone fundersamheten kring det senare. Jag förstår också rent psykologiskt att många människor söker svar på sina frågor och lösningar på sina problem, och att osäkerhet inte är något att sträva efter. (Dessvärre går det medelst bl.a. desinformation att utnyttja det.) Jag åsyftade mest det första, där desinformation som sprids står i direkt strid mot rådande konsensus, konsensus som ofta sträcker sig över de flesta gränser.

Kopieringen kan vi släppa då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

desinformation är något subjektivt, informationsspridning görs med en agenda, det finns tillfällen där korrekt information är oönskad.. vid dom tillfällen är det desinformation att sprida vidare denna falska informationen eller är det desinformation om man säger sanningen som går emot vad som önskas spridas??..

angående privatkopieringen så var det med glimten i ögat, jag ursäktar för att jag inte var tydligare

Du har delvis rätt men definitionen av desinformation (enligt Oxfords ordbok) är kort och gott..

"false information which is intended to mislead, especially propaganda issued by a government organization to a rival power or the media."

Om vi fokuserar på de första två orden "False information" så innebär det oftast information som saknar grund eller belägg.
Sedan kan vi även fokusera på "Which is intended to mislead".. alltså medvetet missleda folk med falsk information så är det ännu klarare att själva definitionen av ordet är mer objektivt än du vill få det till.
En agenda är i sig inte grund nog för att det ska räknas som desinformation. Och genom att säga sanningen så är det inte desinformation så definitionen av ordet ger svar på din fråga.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

The fox is in control of the hen house.

Ökningen av övervakningen är inte till för att skydda sverige. Vad staten klassar som terrorister kommer övervakningen användas till. Sverige har legat hårt att hålla locket på sänkningen av Estonia med att vilja gjuta in skeppet i betong och störa dykningar på skeppet även innan gravfriden blev lag. Nya dokumentärserien om Estonia tar inte upp viktig information som visar en helt annan bild än vad den målar upp.

Vi ser vad som pågår i Sverige. Mördare, våldtäktsmän, korruption, politiker som inte bryr sig om ökade kriminaliteten (Mr för mig spelar det ingen roll), rånare får väldigt milda straff och om dom från andra länder är det sällan dom skickas ut. Då vet man maktens agenda. Finns mängder med citat av vad ...lilla psykopatklicken.... planerar för Europa. Vi ser agendan i full sving. Det pågår ett tyst krig mot mänskligheten.

Ekonomiska krisen har inte börjat. Det kommer bli mycket värre inom snar framtid. Bunkra mat om ni kan.

Vad som planerats med nya gröna coronaekonomin är mer statlighet, förbjuda kontanter, kryptobaserade valutor, mer övervakning, mer kontroll, mer "grönare" ekonomi, basinkomst, krossa små företag. Mer kinesiskt social credit-system kommer också. Tar inte vaccin mot pandemin som tagit 1,1 miljoner av 7 miljarder (Spanska sjukan tog 50 miljoner av 2 miljarder)? Då flyger du inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprakx:

The fox is in control of the hen house.

Ökningen av övervakningen är inte till för att skydda sverige. Vad staten klassar som terrorister kommer övervakningen användas till. Sverige har legat hårt att hålla locket på sänkningen av Estonia med att vilja gjuta in skeppet i betong och störa dykningar på skeppet även innan gravfriden blev lag. Nya dokumentärserien om Estonia tar inte upp viktig information som visar en helt annan bild än vad den målar upp.

Vi ser vad som pågår i Sverige. Mördare, våldtäktsmän, korruption, politiker som inte bryr sig om ökade kriminaliteten (Mr för mig spelar det ingen roll), rånare får väldigt milda straff och om dom från andra länder är det sällan dom skickas ut. Då vet man maktens agenda. Finns mängder med citat av vad ...lilla psykopatklicken.... planerar för Europa. Vi ser agendan i full sving. Det pågår ett tyst krig mot mänskligheten.

Ekonomiska krisen har inte börjat. Det kommer bli mycket värre inom snar framtid. Bunkra mat om ni kan.

Vad som planerats med nya gröna coronaekonomin är mer statlighet, förbjuda kontanter, kryptobaserade valutor, mer övervakning, mer kontroll, mer "grönare" ekonomi, basinkomst, krossa små företag. Mer kinesiskt social credit-system kommer också. Tar inte vaccin mot pandemin som tagit 1,1 miljoner av 7 miljarder (Spanska sjukan tog 50 miljoner av 2 miljarder)? Då flyger du inte...

Du glömde att ödlefolket kommer att komma upp från den underjordiska Atlantis och där politiker kommer att tvinga folk att dyrka dem som gudar. Det är samma grupp som ljugit om månlandningen, 9/11, Hitler i Argentina och Påvens sexcirkel.
Samma grupp vill chipa människor, offra dina barn till satan och hänga upp farmor i närmsta träd!!

#Wakeupsheeple

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Ändamålsglidning De Luxe Grand Luxe..
Tänk att Pär Ström hade rätt ändå

(den här låten är från 2008)

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Ptja, utgör du ett hot för landets säkerhet kanske vpn är att föredra

För att ens veta om jag utgör ett hot så måste dom först övervaka alla.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

För att ens veta om jag utgör ett hot så måste dom först övervaka alla.

Inte händelsevis. Detta kan ske via t.ex. ett tips.. eller att man håller koll på en viss trafik till en viss hemsida etc.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

FRA kommer isf dels få rätt att övervaka civila svenskar inom landet, samt arbeta mot "desinformation".

Det enda som krävs snart för total makt är en förändring av innebörden i ordet "desinformation".

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

FRA kommer isf dels få rätt att övervaka civila svenskar inom landet, samt arbeta mot "desinformation".

Det enda som krävs snart för total makt är en förändring av innebörden i ordet "desinformation".

Så var det redan innan, räcker med en förändring av innebörden i ordet "fiende", eller "terrorist", eller "kriminell".
Om det inte är uppenbart vad jag försöker säga kommer det i klartext här: det är inte så enkelt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Så var det redan innan, räcker med en förändring av innebörden i ordet "fiende", eller "terrorist", eller "kriminell".
Om det inte är uppenbart vad jag försöker säga kommer det i klartext här: det är inte så enkelt.

Min klartext är att det för varje år blir enklare.
En gång i tiden fanns inte systemen för massövervakning. Sen byggdes dom. De fick bara användas mot yttre militära hot. Sen ändrades det. De fick bara användas för militära hot samt terrorister. Sen utökades det. De fick bara användas för utrikes förhållanden. Sen ändrades det. Osv.

Det som monteras ner är demokratins bästa skyddsvallar - trögheten. Även om illasinnade tar makt i ett land så ska det inte finnas statliga kontrollsystem uppbyggda redo att användas. Medborgarna kan ta tillbaka makten. För makten är inte fullkomlig. Andra statsmakter (media, domstolsväsende osv) är heller inte i underläge.

När staten bygger stora övervakningssystem av detta slag, och skaffar sig mer makt, får man också mer att skydda. Det är ett sluttande plan. Det kräver mer och mer övervakning av medborgarna, för att skydda de allt effektivare och effektivare maktmedlen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Min klartext är att det för varje år blir enklare.
En gång i tiden fanns inte systemen för massövervakning. Sen byggdes dom. De fick bara användas mot yttre militära hot. Sen ändrades det. De fick bara användas för militära hot samt terrorister. Sen utökades det. De fick bara användas för utrikes förhållanden. Sen ändrades det. Osv.

Det som monteras ner är demokratins bästa skyddsvallar - trögheten. Även om illasinnade tar makt i ett land så ska det inte finnas statliga kontrollsystem uppbyggda redo att användas. Medborgarna kan ta tillbaka makten. För makten är inte fullkomlig. Andra statsmakter (media, domstolsväsende osv) är heller inte i underläge.

När staten bygger stora övervakningssystem av detta slag, och skaffar sig mer makt, får man också mer att skydda. Det är ett sluttande plan. Det kräver mer och mer övervakning av medborgarna, för att skydda de allt effektivare och effektivare maktmedlen.

Saken (och till viss del problemet) är väl att trögheten i samhället påverkats genom utvecklingen, inte minst de senaste ~20 åren, där informationsflödet och det som är direkt avhängigt det gått till att bli extremt expansivt och omfattande, och otroligt snabbt.
Jag tror inte att eventuell övervakning som sker på de samhällsvillkor vi idag lever under är någon orsak i sig till risken, utan i så fall snarare att hela samhället påverkats i riktningen du nämner. (Mindre metaforisk tröghet.) Vi som växt upp med en större tröghet är helt enkelt inte vana vid, eller kanske beredda på, att samhället och dess kommunikationsvägar och funktioner som interagerar med dessa accelererar.

Det finns *många* exempel på rörelser och aktioner som organiserat och mobiliserat enorma mängder resurser, från lokala nivåer upp till globala, med hjälp av hur vårt samhälle utvecklats att fungera i nutid.

Sen kan vi gå in på en djupare diskussion kring exakt var problemet ligger, hur vårt samhälle ser ut och fungerar, och hur makt fördelas, används och begränsas i det - men inte här och nu. Det är en alldeles för komplex fråga för att gå in i i en sådan här tråd, klockan 3 en fredagsmorgon.

TL;DR: Jag säger absolut inte att du rakt upp och ner har fel, däremot tror jag frågan är långt mycket djupare än vad som framställs här.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ja då utökar vi chanserna att de med högafflarna och facklorna kommer jämna denna fascistanläggning med marken en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

FRA kommer isf dels få rätt att övervaka civila svenskar inom landet, samt arbeta mot "desinformation".

Det enda som krävs snart för total makt är en förändring av innebörden i ordet "desinformation".

Allt som inte följer statens agenda är desinformation och konspirationsteorier. Ord för att förminska kritisk granskning.

Permalänk
Medlem

Desinformation? Så tycker man fel eller konstigt så?....

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Inte händelsevis. Detta kan ske via t.ex. ett tips.. eller att man håller koll på en viss trafik till en viss hemsida etc.

Mmm, tips via informatörer, grannar, arbetskamrater o.s.v. ?

....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad hände med EUs dom om detta? Är inte sån här allmän övervakning numera olaglig?

https://www.sweclockers.com/nyhet/30548-eu-domstolen-sager-ne...

Ja det är väl mindre än några veckor sedan senaste EU domen kom som säger att denna form av övervakning är olaglig såvida det inte handlar om nationell säkerhet och terrorism. Har dom redan lyckats hitta ett kryphål tro?

Jag är för övervakning sålänge det finns garantier att det inte används på fel sätt, men det här känns inte riktigt OK.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Desinformation? Så tycker man fel eller konstigt så?....

Exakt det jag menar. Tycker man fel eller konstigt är det desinformation. Vi övervakar för att stoppa desinformation. Ett annat ord är censur.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Ptja, utgör du ett hot för landets säkerhet kanske vpn är att föredra

Inte så det fungerar, folk har rätt till privatliv.

Dessutom så kan man fortsätta och fortsätta med det argumentet och plötsligt så har men polisstat och inte en rättstat.
För de flesta är ju inte kriminella så har de ju inget att förlora på ett sådant samhälle, eller hur? Det är ju bara de kriminella som påverkas? Eller?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Mmm, tips via informatörer, grannar, arbetskamrater o.s.v. ?

....

Stasi och Östtyskland. Rapportera dina grannar. Händer just nu i världen. Tipsa polisen om någon tar hem vänner på fest. "De sprider dödlig smitta". Angiverisamhället är här. Stasi hade varit avundsjuka på dagens teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

https://www.bildtagg.se/file/eoc6yrtbbyywht7ckvygiwsj

https://omertadigital.com

RUNNING GRAPHENEOS

As recommended by Edward Snowden - GrapheneOS is an Android-based, security-hardened, privacy focused mobile operating system

Ungefär hälften av det som beskrivs i bilden låter som gammalt lejonpulver. Några av dem implicerar saker som inte ens är tekniskt möjliga, men är skrivna så att de fortfarande är tekniskt korrekta.

Ta till exempel att all kommunikation är krypterad. Använder du telefonsamtal över GSM har du inte så mycket till val än att använda den kryptering som ingår i protokollet. Så visserligen krypterat men med krypto som har varit offentligt knäckt ganska länge.

Lägg pengarna på något du kan säkra upp ganska bra med egen mjukvara istället och inte bara är rebrandad hårdvara. Som en Librem5 när den är klar.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Det är nog få - om ens någon - i detta forum som har insikten/kompetensen att ha en relevant åsikt i den här frågan.

Jag förstår vad du menar.
Min oro ligger i bekvämlighets-området;
Mycket bekvämare att övervaka allt och alla och sätta dit de som bryter mot något än att uppnå detsamma med traditionellt polisarbete. Detta är jag emot.

En annan sak jag är emot är risken att alla kanske inte behandlas lika; Tex att man inte övervakar statsministern och topparna i näringslivet men alla andra. Det är ren skär förföljelse.