Vart börja felsöka? Ingen indikation på debug LEDs.

Permalänk
Medlem

Vart börja felsöka? Ingen indikation på debug LEDs.

Tjena alla swecloclers,

Alla stationära datorer jag ägt har jag byggt själv. Under alla dessa år har jag haft en uppsjö med problem vilka jag tillslut alltid kunnat lösa. Men idag står jag här och vet inte riktigt vart jag ska börja felsöka.

Fel: Datorn som funkat bra i ca 1 år startar inte längre.

Diagnos/händelseförlopp: Jag trycker på Power on, nätaggregatet knäpper till/på, rgb-LEDs på RAM-stickorna tänds men sen händer inget mer. I vanliga fall brukar fläktarna börja snurra i det här läget och datorn kör POST men nu händer det inget. Inte heller EZ Debug LEDs hinner gå igång.

Fråga: Vad kan felet beror på? Debug LEDs visar om det skulle vara fel på Boot/VGA/DRAM/CPU men nu är det som att jag inte ens kommer dit. Jag tycker också det är konstigt att leds på minnen börjar lysa men att inte fläktar går igång.

Vart hade ni börjar felsöka? Tacksam för tips.

MSI B450 Gaming Plus AC
AMD Ryzen 7 3700X
Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB)
Evga rtx 2080
Samsung SSD 970 EVO PLUS 1TB

Permalänk
Medlem

Jag hade nog börjat felsöka psu.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Jag hade nog börjat felsöka psu.

Kör på det spåret. Mitt Corsair HX750i 750W är köpt 2015-09-13 så äldsta komponenten i burken. Hittade en video hur man kan testa den själv relativt smidigt också. Intressant!
https://www.youtube.com/watch?v=5FWXgQSokF4&ab_channel=CORSAI...

Uppdatering 1:
Tog ut PSU ur datorn, kopplade in en chassifläkt och kortslöt pin 14 och 15 med ett gem, satt sedan på PSU. Endast ett knäpp men fläkten gick inte igång och jag kunde inte mäta någon spänning på stiften.

Uppdatering 2:
Har nu även testat PSU på ett annat moderkort. Samma symptom men denna gången lite mer lampor och knappar på moderkortet som lyser upp. Trycker på Start och det knäpper till en gång i PSU för att sedan inte hända något mer.
Blir att åka och lämna PSU på garanti i veckan.

Uppdatering
Permalänk
Medlem

Uppdatering 3:
Pinnade iväg till Webhallen, fick lämna in min PSU efter kort felbeskrivning och dagen efter fick jag ett nytt. Det var fem år sedan jag köpte detta nätaggregat och jag har nu "bara" fem år kvar. Sjukt bra, tack Corsair!

Förresten startade datorn utan problem nu

Permalänk
Skrivet av waghead:

Uppdatering 3:
Pinnade iväg till Webhallen, fick lämna in min PSU efter kort felbeskrivning och dagen efter fick jag ett nytt. Det var fem år sedan jag köpte detta nätaggregat och jag har nu "bara" fem år kvar. Sjukt bra, tack Corsair!

Förresten startade datorn utan problem nu

Bra där! Simpel felsökning, göra ett ställningstagande hurvida man ska gå vidare och i slutändan får du igång datorn

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare