Speldator (inkl. chassi), budget ca 20 000 - hjälp med hur man ska tänka!

Permalänk
Medlem

Speldator (inkl. chassi), budget ca 20 000 - hjälp med hur man ska tänka!

Hej alla! Det är dags att pensionera min gamla dator, men då jag inte är superkunnig behöver jag lite rådgivning!

Budget: ca 20 000 (datorkomponenter + chassi), men kan sträcka mig över vid behov (se testbygge nedan)
Användning: främst gaming (1440p 144hz) och vardaglig användning, men något tyngre program som ArcGIS kan komma att användas. Kanske vissa videoredigeringsprogram/3D-modellering i mindre mån, men knappast mycket. Möjligen VR i framtiden.
Mål: tysthet, RGB är ointressant, vattenkylning undvikes gärna

Bestämda delar:
Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF
CPU: AMD Ryzen 7 5800X
Moderkort: om möjligt något utan rörlig del, dvs. utan inbyggd fläkt (så antagligen B550). Inbyggt Wifi+Bluetooth är en trevligt för bekvämlighet (men ej krav)
RAM: 16 GB, 3600 Mhz, CL16 <- Mer vet jag inte
Hårddisk: SSD 1TB <- Mer vet jag inte, men rimligen NVMe, M.2, samt PCie 4.0
Nätagg: ingen koll!

Det chassi jag tittat på är:

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid

Men någonstans här tar det stop... jag försökte i min enfaldighet slänga ihop ett bygge via Inet , men jag är verkligen ute på hal is:

(OBS! Kunde inte välja rätt CPU, så jag lade till en annan)

Det är främst vad som är bra moderkort, nätagg, RAM och hårddisk jag är nyfiken på. GPU och CPU är bestämda.

Har också några frågor:

1) Av någon orsak anses 3600 Mhz CL16 RAM vara en sweetspot för Ryzen, men i Inets Datorbyggare så anses dessa överstiga moderkortets standardhastighet. Detta gäller tillsynes alla moderkort oavsett modell (även sådana som rekommenderas online); hur går det ihop? PCPartPicker ger inte samma fel.

2) Ytterligare en sak i Inets Datorbyggare som förvirrar mig: i det valde chassit står det på flera moderkort att: "Moderkortet har inte nog anslutningar för USB 3.1 Gen2 portarna på chassit". Detta innebär alltså att vissa USB-portar helt enkelt bara inte går att använda ifall jag väljer ett sånt moderkort?

3) Gällande hårddisk är jag väldigt osäker på vad som blir bra. En tanke jag hade var att köra 120 GB (alt 240 GB) SSD + 1 TB SSD, där förstnämnda var tänkt till endast Windows och vissa enstaka program. Den större är tänkt till t.ex. spel. En motivering är att underlätta ominstallation av Windows vid behov. Men tänker jag fel här? Är det onödigt? Eller finns det fler fördelar? Och då blir också problemet vilken av dom som ska vara PCIe 4.0. Känner mig oerhört osäker här, särskilt då det är dyrt...

4) Hur bör man egentligen tänka angående fläktar? Jag har noll koll och har främst utgått ifrån andra byggen. 2x 140mm framtill, och 1x 120mm baktill.

5) På tal om fläktar undrar jag om fläktkontroll i chassi ens används idag? Som jag förstår det så är det rätt ointressant numera.

Nu blev det här oerhört långt, men hoppas på hjälp! Ser fram emot att sätta tänderna i något nytt, samt försöka lära mig mer om komponenter.

(Om det inte är för mycket så kanske ni som använder en 27'' 1440p 144hz-skärm kan säga vilken ni använder; ska sätta mig och läsa på om skärmar härnäst!)

Glömde nämna nätagg!
Permalänk
Medlem

Vad som är ett bra moderkort: Tillräckligt bra VRM (Voltage Regulation Module) för att kunna hantera de mer strömhungriga processorerna. I princip alla B550 moderkort och de flesta X570 moderkort har bra VRM. I regel så gäller att de dyrare korten är bättre på den punkten.
I övrigt så gäller att kortet skall ha de features som är viktiga för dig (kortplatser, Wifi/icke-wifi, anslutningar, etc)

RAM: Hög frekvens och låga timings är vad man är ute efter. Märket spelar mindre roll.

Disk: SSD vill man ha idag. Exakt vilken spelar mindre roll. NVME disk är att föredra när det är möjligt. TLC-NAND har bättre livslängd än QLC-NAND och är därmed att föredra, även om QLC-diskar brukar vara en bra bit billigare. (SLC eller MLC NAND är ännu bättre, men det är mycket få diskar som tillverkas med sådant NAND idag.)

Nätagg: Tillräckligt kraftfullt och med bra kvalitet. Låg ljudnivå och modulära kablar är att föredra. 80-plus guld (eller bättre) klassning är önskvärt.
Det nätagg du valt (Corsair RM750x) uppfyller alla kraven och är ett populärt nätagg.

1). Korrekt. Alla hastigheter på minnen över 3200MHz räknas som överklockning, och ligger sålunda över moderkortets standardhastighet. Betyder inte att de inte fungerar. (För äldre moderkort så ligger högsta standardhastigheten oftast lägre)

2) Ett moderkort har bara ett visst antal anslutningar där man kan koppla in chassiportarna på. Har chassit många USB-portar, och moderkortet få kontakter så går det att koppla in alla chassits portar.

3) Det kan vara trevligt med separat disk för Windows, men fördelarna är ganska små. Det finns dessutom mängder av program som insisterar på att installera sig på C:\ så Windows-disken bör inte vara alltför liten. Jag skulle rekommendera att köpa en stor SSD för Windows och andra program, och senare köpa extra diskar vid behov. Köper du en separat disk för Windows så skulle jag säga att den absolut inte bör vara mindre än 240GB.

4) Två fläktar fram för inblås och en bak för utblås brukar fungera utmärkt för de flesta datorer. Går naturligtvis att experimentera med andra konfigurationer som ibland kan ge bättre resultat, men 2+1 fläkt är ett bra tips att starta med.

5) De flesta moderkort har bra fläktstyrning idag, så fläktkontroller i chassi är oftast onödigt - men har man många fläktar så kan sådan fläktkontroller komma till nytta.

La till info om nätagg
Permalänk
Medlem

En fysisk fläktkontroller är totalt onödigt idag känner jag. Använd PWM-fläktar och ställ in en bra kurva i BIOS, så sköts det hela automatiskt efter temperatur.

Permalänk
Medlem

1: Ditt moderkort kan säkert köra 3600hz men det är inte moderkortets "standard hastighet". Således blir det en form av överklockning att köra dem snabbare. Detta görs via moderkortets BIOS och du kan hitta en väldigt bra guide på youtube för hur du gör detta. Kolla linus tech tips, jays two cents och paul's hardware för bra guider.

4. Ditt grafikkort kommer nog generera en hel del värme så jag hade (och har) maxat frontfläktar med luft in och en fläkt upp som ut och en fläkt bak som ut.
Återigen är youtube en underbar källa till recensioner. Kolla gamers nexus ifall de har en recension för ditt case och kolla gärna en recension på grafikkortet.

Jag skulle rekommendera att du tittar på recensioner och bygg-guider för varje komponent innan du slår till. Hur mycket värme kommer delarna trycka ut? Hur mycket fläktar behöver du? Hur hanterar ditt case värmen?

Är väldigt ny själv på byggandet men detta är mina spontana tankar samt mitt sätt att få svar när jag byggde själv.

Visa signatur

Mortar Max B450, Ryzen 3600, ASUS 2080 Dual OC, 16 gig 3600hz ram, Meshify C.

Permalänk
Medlem

Hade inte köpt ett stängt chassi till dom komonenterna. Se mot BeQuet 500DX eller Phanteks P500A, alternativt Lancool II mesh. 500DX kommer med tre klart godkända fläktar och du sparar nära en tusenlapp som du kan lägga på bättre cpu kylare eller större SSD. 128GB SSD är för litet i ett sånt datorbygge i 2020, framför allt tar det upp precious NVME slot för nästan ingenting. Satsa hellre på en Adata SX8200 pro NVME till halva priset. Lika snabb och bra disk. Alternativt 2 i raid 0.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nieko:

Hej alla! Det är dags att pensionera min gamla dator, men då jag inte är superkunnig behöver jag lite rådgivning!

Budget: ca 20 000 (datorkomponenter + chassi), men kan sträcka mig över vid behov (se testbygge nedan)
Användning: främst gaming (1440p 144hz) och vardaglig användning, men något tyngre program som ArcGIS kan komma att användas. Kanske vissa videoredigeringsprogram/3D-modellering i mindre mån, men knappast mycket. Möjligen VR i framtiden.
Mål: tysthet, RGB är ointressant, vattenkylning undvikes gärna

Bestämda delar:
Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF
CPU: AMD Ryzen 7 5800X
Moderkort: om möjligt något utan rörlig del, dvs. utan inbyggd fläkt (så antagligen B550). Inbyggt Wifi+Bluetooth är en trevligt för bekvämlighet (men ej krav)
RAM: 16 GB, 3600 Mhz, CL16 <- Mer vet jag inte
Hårddisk: SSD 1TB <- Mer vet jag inte, men rimligen NVMe, M.2, samt PCie 4.0
Nätagg: ingen koll!

Det chassi jag tittat på är:

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid

Men någonstans här tar det stop... jag försökte i min enfaldighet slänga ihop ett bygge via Inet , men jag är verkligen ute på hal is:

(OBS! Kunde inte välja rätt CPU, så jag lade till en annan)
https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1194144/ett-bygge

Det är främst vad som är bra moderkort, nätagg, RAM och hårddisk jag är nyfiken på. GPU och CPU är bestämda.

Har också några frågor:

1) Av någon orsak anses 3600 Mhz CL16 RAM vara en sweetspot för Ryzen, men i Inets Datorbyggare så anses dessa överstiga moderkortets standardhastighet. Detta gäller tillsynes alla moderkort oavsett modell (även sådana som rekommenderas online); hur går det ihop? PCPartPicker ger inte samma fel.

2) Ytterligare en sak i Inets Datorbyggare som förvirrar mig: i det valde chassit står det på flera moderkort att: "Moderkortet har inte nog anslutningar för USB 3.1 Gen2 portarna på chassit". Detta innebär alltså att vissa USB-portar helt enkelt bara inte går att använda ifall jag väljer ett sånt moderkort?

3) Gällande hårddisk är jag väldigt osäker på vad som blir bra. En tanke jag hade var att köra 120 GB (alt 240 GB) SSD + 1 TB SSD, där förstnämnda var tänkt till endast Windows och vissa enstaka program. Den större är tänkt till t.ex. spel. En motivering är att underlätta ominstallation av Windows vid behov. Men tänker jag fel här? Är det onödigt? Eller finns det fler fördelar? Och då blir också problemet vilken av dom som ska vara PCIe 4.0. Känner mig oerhört osäker här, särskilt då det är dyrt...

4) Hur bör man egentligen tänka angående fläktar? Jag har noll koll och har främst utgått ifrån andra byggen. 2x 140mm framtill, och 1x 120mm baktill.

5) På tal om fläktar undrar jag om fläktkontroll i chassi ens används idag? Som jag förstår det så är det rätt ointressant numera.

Nu blev det här oerhört långt, men hoppas på hjälp! Ser fram emot att sätta tänderna i något nytt, samt försöka lära mig mer om komponenter.

(Om det inte är för mycket så kanske ni som använder en 27'' 1440p 144hz-skärm kan säga vilken ni använder; ska sätta mig och läsa på om skärmar härnäst!)

Angående minnena så anses det som tidigare sagt som överklockning att använda sig av en XMP-profil för att be minnena gå i den hastighet som står på förpackningen. Du kan lätt se i moderkortets specifikationer vilka hastigheter av överklockning som det tillåter och i stort sett alla moderkort har 3600MHz som ett alternativ och det räcker med att gå in i BIOS och aktivera XMP så kommer dina minnen gå i rätt hastighet.

Om du inte måste ha datorn snabbt (då borde du även välja ett annat grafikkort) vänta till Ryzen 5000 kommer om ett par veckor lite drygt. Du kommer ändå behöva vänta ett bra tag för att faktiskt få ett RTX 3080 så då kan du lika gärna vänta på de nya cpu'erna som kommer ha betydligt bättre klockfrekvenser och framförallt IPC än Ryzen 3000.

RTX 3080 är ett väldigt strömkrävande kort och det kommer bli väldit varmt i det där chassit. Jag hade kollat på typ ett Phanteks P400A eller liknande med en meshfront och sen komplletterat med en fläkt i bak och en i toppen för att få ett så bra luftflöde som möjligt

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Tack för svaren alla! Förhoppningsvis blev citeringarna korrekta.

Skrivet av Erik_T:

Disk: SSD vill man ha idag. Exakt vilken spelar mindre roll. NVME disk är att föredra när det är möjligt. TLC-NAND har bättre livslängd än QLC-NAND och är därmed att föredra, även om QLC-diskar brukar vara en bra bit billigare. (SLC eller MLC NAND är ännu bättre, men det är mycket få diskar som tillverkas med sådant NAND idag.)

Har du någon koll på V-NAND? Verkar som att t.ex. Samsung 980 Pro är det. Antar det är /ännu/ bättre än alla de du nämnde? Var inte ens bekant med att det fanns så många olika "klasser" förrän ditt inlägg.

Skrivet av Erik_T:

3) Det kan vara trevligt med separat disk för Windows, men fördelarna är ganska små. Det finns dessutom mängder av program som insisterar på att installera sig på C:\ så Windows-disken bör inte vara alltför liten. Jag skulle rekommendera att köpa en stor SSD för Windows och andra program, och senare köpa extra diskar vid behov. Köper du en separat disk för Windows så skulle jag säga att den absolut inte bör vara mindre än 240GB.

Hm, måste fundera på det. Om vi antar att jag kör två, skulle du rekommendera att den med Windows är PCIe 3.0 eller 4.0?

Skrivet av Erik_T:

1). Korrekt. Alla hastigheter på minnen över 3200MHz räknas som överklockning, och ligger sålunda över moderkortets standardhastighet. Betyder inte att de inte fungerar. (För äldre moderkort så ligger högsta standardhastigheten oftast lägre)

Skrivet av Vox414:

1: Ditt moderkort kan säkert köra 3600hz men det är inte moderkortets "standard hastighet". Således blir det en form av överklockning att köra dem snabbare. Detta görs via moderkortets BIOS och du kan hitta en väldigt bra guide på youtube för hur du gör detta. Kolla linus tech tips, jays two cents och paul's hardware för bra guider.

Skrivet av JohanFlodqvist:

Angående minnena så anses det som tidigare sagt som överklockning att använda sig av en XMP-profil för att be minnena gå i den hastighet som står på förpackningen. Du kan lätt se i moderkortets specifikationer vilka hastigheter av överklockning som det tillåter och i stort sett alla moderkort har 3600MHz som ett alternativ och det räcker med att gå in i BIOS och aktivera XMP så kommer dina minnen gå i rätt hastighet.

Hm, tror jag förstår. Men om nu moderkort oftast tillåter denna högre hastighet, varför är den avstängd som default? Finns det någon nackdel? Livslängd som alltid när det gäller överklockning? Med tanke på att så många rekommenderar jag antar jag att det dock inte är någon större försämring livstidsmässigt?

Skrivet av Vox414:

4. Ditt grafikkort kommer nog generera en hel del värme så jag hade (och har) maxat frontfläktar med luft in och en fläkt upp som ut och en fläkt bak som ut.

Skrivet av marcusOCZ:

Hade inte köpt ett stängt chassi till dom komonenterna. Se mot BeQuet 500DX eller Phanteks P500A, alternativt Lancool II mesh. 500DX kommer med tre klart godkända fläktar och du sparar nära en tusenlapp som du kan lägga på bättre cpu kylare eller större SSD.

Skrivet av JohanFlodqvist:

RTX 3080 är ett väldigt strömkrävande kort och det kommer bli väldit varmt i det där chassit. Jag hade kollat på typ ett Phanteks P400A eller liknande med en meshfront och sen komplletterat med en fläkt i bak och en i toppen för att få ett så bra luftflöde som möjligt

Nu blir jag lite fundersam här! Kanske är värt med en fläkt till om möjligt. Men tror inte det bör vara något värmeproblem överlag? Frågade i en discord-server och hittade en person med Define R6 (också slutet) och fyra fläktar som inte kommer över 70C i intensiva spel och ligger runt 45C idle/surfning. Nu är ju det chassit något större dock. En annan med chassit Deep Cool Matrexx 55, och tre fläktar, har runt 45C och runt 80C vid spel då OC (och då med Intels 10700k, som ju är rätt varm) - och då är detta storleksmässigt likt Define 7 Compact.

Kanske jag är naiv? Jag vet inte. Hur ser bra temperaturer ut egentligen? Kan tyvärr inte kolla vad min gamla stationära hade då den är obrukbar just nu.

Skrivet av JohanFlodqvist:

Om du inte måste ha datorn snabbt (då borde du även välja ett annat grafikkort) vänta till Ryzen 5000 kommer om ett par veckor lite drygt. Du kommer ändå behöva vänta ett bra tag för att faktiskt få ett RTX 3080 så då kan du lika gärna vänta på de nya cpu'erna som kommer ha betydligt bättre klockfrekvenser och framförallt IPC än Ryzen 3000.

Jepp, det jag ska! 5800X antagligast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nieko:

Hm, tror jag förstår. Men om nu moderkort oftast tillåter denna högre hastighet, varför är den avstängd som default? Finns det någon nackdel? Livslängd som alltid när det gäller överklockning? Med tanke på att så många rekommenderar jag antar jag att det dock inte är någon större försämring livstidsmässigt?

Det har att göra med att det chipset som finns på moderkortet med stöd för din processor har blivit tilldelad en specifik hastighet, i det här fallet 2666MHz, det är den hastighet som är GARANTERAD att fungera tillsammans med detta chipset. Allt över denna hastighet kommer att anses som överklockning. Men när du stoppar i dina minnen i detta moderkort så har det redan stöd för högre hastigheter som aktiveras genom att man aktiverar minnenas XMP-profil i bios. I denna XMP-profil är redan alla timings och liknande förinställda och det är egentligen bara ett knapptryck och fungerar i 99,9% av fallen helt utan problem.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nieko:

Har du någon koll på V-NAND? Verkar som att t.ex. Samsung 980 Pro är det. Antar det är /ännu/ bättre än alla de du nämnde? Var inte ens bekant med att det fanns så många olika "klasser" förrän ditt inlägg.

V-NAND (Vertical NAND) och 3D-NAND innebär i princip att de olika minnescellerna är lagrade på höjden också, och inte bara bredvid varandra. Gör att man kan få plats med mer minnesceller på samma yta, men själva minnescellerna är fortfarande QLC, TLC, MLC, eller SLC precis som förut.

Enligt Samsung själva så använder sig Samsung 980 Pro av "Samsung V-NAND 3-bit MLC", vilket betyder TLC. (TLC = Triple Level Cell. Kan lagra 3 bitar per minnescell. MLC = Multi Level Cell. MLC NAND lagrar normalt 2 bitar per minnescell, men själva ordet "multi" är ju lite vagt vilket Samsung utnyttjar här för att få det att låta bättre.)

Citat:

Hm, måste fundera på det. Om vi antar att jag kör två, skulle du rekommendera att den med Windows är PCIe 3.0 eller 4.0?

Jag skulle säga att du inte kommer att märka någon skillnad oavsett vilket du väljer.

Citat:

Hm, tror jag förstår. Men om nu moderkort oftast tillåter denna högre hastighet, varför är den avstängd som default? Finns det någon nackdel? Livslängd som alltid när det gäller överklockning? Med tanke på att så många rekommenderar jag antar jag att det dock inte är någon större försämring livstidsmässigt?

Beroende på minnesmoduler så fungerar det inte alltid att överklocka. Inget moderkort har överklockning påslagen per default eftersom det definitionsmässigt innebär att köra snabbare än standard-specifikationen, och default är i stort sett alltid säkra inställningar hellre än snabba inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nieko:

Nu blir jag lite fundersam här! Kanske är värt med en fläkt till om möjligt. Men tror inte det bör vara något värmeproblem överlag? Frågade i en discord-server och hittade en person med Define R6 (också slutet) och fyra fläktar som inte kommer över 70C i intensiva spel och ligger runt 45C idle/surfning. Nu är ju det chassit något större dock. En annan med chassit Deep Cool Matrexx 55, och tre fläktar, har runt 45C och runt 80C vid spel då OC (och då med Intels 10700k, som ju är rätt varm) - och då är detta storleksmässigt likt Define 7 Compact.

Kanske jag är naiv? Jag vet inte. Hur ser bra temperaturer ut egentligen? Kan tyvärr inte kolla vad min gamla stationära hade då den är obrukbar just nu.

Där ser du med standardiserade fläktar att cpu blir jättevarm. Det är med 3 år gamla grejer dom har i sin suite. Det är ganska mycket varmare grejer du har tror jag. Jag hade definitivt gått för ett chassie med mesh front.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Du har väldigt dyra SSD'er som inte kommer ge någon skillnad i realistiska scenarion: https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA
Hade kollat på t.ex denna disk istället https://komponentkoll.se/produkt/107528-kingston-a2000-1tb-nv...
Om du ändå ska bygga själv hade jag rekommenderat att kolla på https://komponentkoll.se/ för bättre priser.
Hade även bytt ut till en betydligt bättre processorkylare som kommer vara mycket tystare och svalare, t.ex: https://komponentkoll.se/produkt/20052-noctua-nh-d15-cpu-kyla...

Permalänk
Medlem

Tack för svaren alla. Återkommer nog inom någon dag efter funderingar och korrespondens med en butik.

Sen har jag precis upptäckt att moderkort som använder Intel I225-V fortfarande verkar ha nätverksbuggen, så får se om jag får ta ett annat. Såå besvärligt.