Iphone 12-serien bjuder på mindre format och premiär för 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Vilket habegär. Att Apple börjar med 128 GB innebär att minsta modellen funkar för mig. Samma pris som förra modellen. Priset är ett fynd. Betalar man Max 3000 för en telefon är som satt säga att man betalt Max 50K för en bil. Då blir det ingen ny Mercedes utan det blir en begagnad Dacia

Betalar man Max 25k för en telefon är som att säga att man betalt Max 400k för en bil. Då blir det ingen ny Porsche utan det blir en begagnad Mercedes.

Ontopic:

Förvånad över de små få förändringarna och en faktisk modell som enkelt går att hantera med en hand. Cool. Ett steg åt rätt håll.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk

Pixel 4a och 1+ Nord har aldrig varit så attraktiva. Att lägga 10k på en mobil är helt absurt för mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperSverker:

Glöm inte att lägga till 500kr för en ny laddare, då du antagligen måste byta ut dina gamla USB-A laddare till USB-C...(duvet, som resten av världen använder 😉)

Nu tar du i så du spricker. Det duger utmärkt med en Ikea-laddare Åskstorm för 129 kr

https://www.ikea.com/se/sv/p/askstorm-23w-usb-laddare-vit-504...

Permalänk

Oj är verkligen inte imponerad av uppgraderingen från iPhone 11 Pro till iPhone 12 Pro kändes väldigt mycket gäsp

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk

Inte mycket nytt i mina ögon men det är definitivt bra telefoner som miljontals människor världen över kommer köpa. Själv köpte jag förra året och är väldigt nöjd med min 11 så jag avstår i år.

Jag köpte precis en ipad pro och det finns tre anledningar till att jag valde en pro över en air. Det första är face-id, det andra är 120hz skärm och det tredje är usb-c. När inte ens iphone 12 pro får 2 av dem blir jag bekymrad. Ser inget behov av 5g och batteritiden ser jag inte som ett problem även om jag vet att många gör det.

För några år sedan körde jag android och hade inte en tanke på apple. Idag har jag iphone både hemma och på jobbet. Jag har en apple tv, kör homekit fullt ut och använder min ipad mer än telefonen hemma. Varför jag bytte är enkelt, det bara funkar!

Som exempel, att lyssna på musik i mina airpods via iphonen för att sedan ta upp min ipad och starta youtube med en sömnlös övergång är både imponerande och smidigt. Det är bara en sak som jag älskar med apple, inga bekymmer! Det betalar jag gärna för.

Sen får folk hata mig om de vill men klagar man så mycket som vissa görvså har man inte upplevt det.

Skrivet av Mrbond:

Blev väl ungefär som väntat! Ball med Dolby Vision-funktionaliteten.

De lär ha samma snsbbladdningsfunktion som förra generationen. Det kräver deras 18w laddare med usb-c.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av jumbobundonu:

Länka gärna en Android motsvarighet med samma prestanda och kvalitets skärm som 12 mini så köper jag direkt för det priset. I Sverige blir det skevt, men för 699$

Google pixel 5 kanske kan vara nått? 6600 sek.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av P-son78:

Att säga att man har "samma pris som förra generationen" men sedan exkludera flera tillbehör (oavsett om dom behövs eller inte) är väl ändå en lögn? Laddaren kostar 250kr och hörlurarna 225kr så EGENTLIGEN kostar väl ändå telefonen 475kr MER än förra generationen?

Jag tar ju hellre 500kr lägre pris än att få ytterligare en laddare och trådadw hörlurar i byrålådan.

Permalänk
Medlem

Vem är det som efterfrågar att telefonerna ska bli tunnare och lättare? Har nog aldrig någonsin hört någon sagt gud så tung, önskar den var lättare medan varenda iphone med undantag min allra första iPhone 3G så hade jag alla dagar i veckan tagit ett något större batteri. Och avsaknaden av 120Hz eller ens 100 är en riktig besvikelse. Och vet inte heller om stora massan bryr sig så väldigt mycket om att kameran ska vara rena rama systemkameran för att ta lite bilder med.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Inte mycket nytt i mina ögon men det är definitivt bra telefoner som miljontals människor världen över kommer köpa. Själv köpte jag förra året och är väldigt nöjd med min 11 så jag avstår i år.

Jag köpte precis en ipad pro och det finns tre anledningar till att jag valde en pro över en air. Det första är face-id, det andra är 120hz skärm och det tredje är usb-c. När inte ens iphone 12 pro får 2 av dem blir jag bekymrad. Ser inget behov av 5g och batteritiden ser jag inte som ett problem även om jag vet att många gör det.

För några år sedan körde jag android och hade inte en tanke på apple. Idag har jag iphone både hemma och på jobbet. Jag har en apple tv, kör homekit fullt ut och använder min ipad mer än telefonen hemma. Varför jag bytte är enkelt, det bara funkar!

Som exempel, att lyssna på musik i mina airpods via iphonen för att sedan ta upp min ipad och starta youtube med en sömnlös övergång är både imponerande och smidigt. Det är bara en sak som jag älskar med apple, inga bekymmer! Det betalar jag gärna för.

Sen får folk hata mig om de vill men klagar man så mycket som vissa görvså har man inte upplevt det.

De lär ha samma snsbbladdningsfunktion som förra generationen. Det kräver deras 18w laddare med usb-c.

Haha. Anledningen till att jag inte pallar Apple är att det aldrig "bara funkar" så som det gör i de androidtelefoner jag har/haft. Olika upplevelser i guess.😁
(Jag kör både Apple- och android-telefon till vardags eftersom jobbet envisas med Apple. )

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woaini:

Google pixel 5 kanske kan vara nått? 6600 sek.

Att jämföra med a14 bionic med mellanklass SoCen 765G från Qualcomm. Det är som att säga A12 är lika snabb som A14. Singeltrådprestandan slår snabbaste Snapdragon 865+.

Snarare så är Pixel 5 helt galet prissatt. VEM köper en Pixel 5 överhuvudtaget.

Permalänk

Gapet mellan Apple och Android ökar. Absurda svenska priser dock.

Permalänk
Skrivet av neetodesu:

Gapet mellan Apple och Android ökar. Absurda svenska priser dock.

Så illa var det väl inte? Jag tycker nog ändå att gapet minskas marginellt. Apples SoC är ändå rätt coolt, men ja, dom har en bit kvar, även om jag tror att de kan komma ifatt om de börjar lyssna på kunderna.

Permalänk
Medlem

9 - 14k, alltså damn.. Tragiskt mycket för en mobil

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Vem är det som efterfrågar att telefonerna ska bli tunnare och lättare? Har nog aldrig någonsin hört någon sagt gud så tung, önskar den var lättare medan varenda iphone med undantag min allra första iPhone 3G så hade jag alla dagar i veckan tagit ett något större batteri. Och avsaknaden av 120Hz eller ens 100 är en riktig besvikelse. Och vet inte heller om stora massan bryr sig så väldigt mycket om att kameran ska vara rena rama systemkameran för att ta lite bilder med.

Bra kamera är alltid välkommet, däremot är det få bland min umgängeskrets som skulle bry sig om 120Hz skärm på en mobil. Jag betalar gärna 2000 extra för en bättre kamera än 500 extra för mer än 60Hz.

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem

Wow, inte 720p längre?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Du måste vara världens mest otursförföljda person isåfall... Har haft min ipad air 2-laddare sedan oktober 2014, funkar fint ännu. Använder den till min iPhone, den laddar då snabbare än med Apples vanliga USB-laddare.

Sedan behöver du ju inte någon laddare, det räcker med en USB-port, och sånt finns ju nästan överallt numera. Exempelvis har du ju USB-portar på typ varenda platt-TV numera om du händelsevis inte skulle äga en dator eller spelkonsoll av någon anledning...

Ok. Jag menar egentligen sladden. Den sladden man får med nu kommer inte passa i en gammal iphone-laddare så vet inte hur de tänkte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

Bra kamera är alltid välkommet, däremot är det få bland min umgängeskrets som skulle bry sig om 120Hz skärm på en mobil. Jag betalar gärna 2000 extra för en bättre kamera än 500 extra för mer än 60Hz.

Har du kört 120 Hz? Jag skulle aldrig någonsin gå tillbaka.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Fler små telefoner till folket!

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacksonpark:

Pixel 4a och 1+ Nord har aldrig varit så attraktiva. Att lägga 10k på en mobil är helt absurt för mig.

Folk får göra som de vill...

Men jag förstår inte varför det är uppseendeväckande att lägga 10k på en smartphone? Är ju i särklass den enhet jag använder mest och kostnad per timme är väldigt låg.

Värre är det att köpa en systemkamera för 10 000 och ta typ 1 bild per dag i 3 år. Blir betydligt dyrare än en iphone.

Permalänk
Medlem

Att priserna i dollar är samma betyder inte att de svenska priserna är det. Dollarn ligger ca en krona lägre nu jämfört med för ett år sedan. Det avspeglas inte helt på priserna men viss sänkning har det blivit. Den maxade modellen av iPhone 11 Pro Max med 512 GB minne låg på 18 895 kr. Den maxade modellen av iPhone 12 Pro Max med 512 GB minne ligger på 17 795 kr.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Mest troligt gör de det för att utöka marginalerna. De räknar nog med att kränga en massa laddare nu. Sen använder man miljön som get out of jail free card. Om de bryde sig om miljön så skulle de ha bytt till usb c för länge sedan.

Tror absolut inte de gör det för att kränga en massa laddare – låter som ett märkligt (förhållandevis obefintlig) sätt att utöka marginalerna. Framförallt då det inte finns något som tvingar en att köpa en från Apple.

Skrivet av Mrbond:

Ja, det är ju precis det jag säger. Däremot går det, som sagt, inte att förneka att det är positivt för miljön. Med det inte sagt att Apple på något vis är några miljögudar, men det har jag heller inte hävdat

Tycker ändå de gör ett bra jobb miljömässigt – framförallt det senaste decenniet.
https://www.apple.com/environment/

Här om en nyligen gjord investering i Danmark:
https://www.apple.com/newsroom/2020/09/apple-expands-renewabl...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Kunde man få den med annat OS så hade det sett trevligt ut.
Tycker väl lite att det visats förr att specs inte är så viktiga i valet av ekosystem.

Den där kretsen gör sig nog bra i en laptop förövrigt.

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Att jämföra med a14 bionic med mellanklass SoCen 765G från Qualcomm. Det är som att säga A12 är lika snabb som A14. Singeltrådprestandan slår snabbaste Snapdragon 865+.

Snarare så är Pixel 5 helt galet prissatt. VEM köper en Pixel 5 överhuvudtaget.

Jag är helt med på att prestandan i A14 är fantastisk, och att det absolut inte går att jämföra med 765G, men vad gör du med din telefon som kräver den sortens prestanda? Jag hade mycket hellre haft en ny telefon som hade samma prestanda som tidigare (idag) men bara drog 50% ström. Genuint nyfiken, för det enda jag gör är att ladda webbsidor och starta nån app om dagen.

Pixel 5 för mig är den enda telefonen som erbjuder vettig storlek, vettig, om än gammal, kamera samt högre uppdateringsfrekvens på skärmen. Men ja, i förhållande till specen borde den inte kosta SÅ mycket.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

3000:- max för att kunna prata i en telefon så blir ingen av dessa, lägger hellre pengarna på en dator eller en resa.

Vad gör du här?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Att jämföra med a14 bionic med mellanklass SoCen 765G från Qualcomm. Det är som att säga A12 är lika snabb som A14. Singeltrådprestandan slår snabbaste Snapdragon 865+.

Snarare så är Pixel 5 helt galet prissatt. VEM köper en Pixel 5 överhuvudtaget.

Ja jag glömde det. Det handlar bara om processorn...

Permalänk
Medlem

Trodde inte jag skulle ge positiv feedback åt Apple men:

5.4", 6.1" och 6.7" med alla som har relativt ok specs. En telefon för gemene man/kvinna (förutom nån budget variant då förstås). Andra borde ta lärdom av den sortens produkt segmentering, 5.4" är perfekt för kompakt telefon entusiaster, 6.1" är "lagom" för de flesta och 6.7" är lagom för dem som vill ha en stor, perfekt val av storlekar här tycker jag, mera sånt istället för endast erbjuda en highend 6.7" stor telefon.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av H4tten:

För de som nämner priset:

Kan vara intressant att notera att Note 20 Ultra 5G med 128 GB lagring lanserades för 1299 USD, medan vi i Sverige får 256 GB till priset 14590 SEK. Det ger 11,2 SEK / USD, ungefär. För iPhone 12 går vi från 799 USD till 9995 SEK, dvs 12,5 SEK / USD, ungefär.

Gissar lite på att priset i slutändan för maxad pro version är lika mycket som en Note ultra.
Tycker bara det är sjukt att de ej kan skicka med en laddare. Hur mycket kan en sådan kosta, jo knappt ingenting. Wow HDR är inte det Sony har anammat i sin senaste X1 eller inte. Om man skryter om batteritid. Vart är mängden batteri i specifikationer. Ser ej det. 60 hertz, wow, kunde inte kommit upp i 90 hertz ens. Folk får väl fortsätta köpa Äpplet. Numera blir man ej imponerad längre.

Permalänk
Medlem

Det är kamerorna som gör detta intressant för min del. Annars hade jag kunnat sitta kvar på 7an som funkar bra än idag.

Är det verkligen Bluetooth 5.0 och inte 5.1? Trodde det var i 5.1 de hade förbättrat funktionerna som kan "pinga" vart enheter är fysiskt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Läste att iPhone 12 kommer utan knapphörlurar och laddare.

Låter typiskt Apple.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlowe:

Inte att de satsar på batteriet direkt, utan snarare så att de ville kunna skriva samma batteritid som förra modellerna, med en massa nytt under huven. Med 90-120Hz hade det nog varit väldigt svårt.

Men ja, jag hade verkligen hoppats på något bättre än 60Hz.

De hade nog fått väldiga klagomål på markant försämrad batteritid, känns inte som att apple är sådanna som skulle ha en inställning gömd någonstans heller där du kan byta mellan 60/120Hz.
Utan de siktar nog snarare på att nästa gång kunna skriva samma batteritid på pappret igen, men den gången med högre uppdateringsfrekvens.

Känns som det är så få usecases för högre frekvens också på batteridrivna enheter. Kan förstå det på Dator och TV, men för min del inte värt batteritiden det kostar, skulle förmodligen ha det avslaget 90% av tiden. Kanske slå på vid spel eller liknande, som jag inte gör på mobil personinligen. Vid konsumering av media är det ju rätt meningslöst. Många Laptops slår ju tom om till 30hz automatiskt när inget rör sig på skärmen eller man kör i "power saving" läge.

Detta gör det helt ovärt för min del, men smaksak:
20-30% tapp i batteritid. Detta på en helt ny S20, tänk sen 2år senare när batteriet är på typ 80% hälsa..då är vi nere på 5-6h batteritid plötsligt....

https://www.phonearena.com/news/120Hz-vs-60hz-battery-life-co...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm