Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag tänker att undvika att förkylningar sprids kan vara skadligt i längden. Kanske står vi då helt utan skydd när nästa nya virus kommer?

Jag tänker också på det att småbarn skickas hem från dagis nu för minsta lilla snuva. Det är naturligt att barn är förkylda. Tillfälligt när pandemier härjar som värst - visst men gör det inte till "nya normala".

Givetvis är det så, det är ungefär som att säga till en tynglyftare att han bör inte lyfta tungt för då kan man skada sig. Rätt är nog att han bör inte ständigt och aktivt lyfta så tungt att han skadar sig.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Det har kommit ut data från just CDC att det är enbart 6% av dödstalen (~9000) som är enbart p.g.a. Covid.

Jag vill återkomma till just detta. Jag utgår från att det är denna information från CDC som du menar där det sägs att:

"Table 3 shows the types of health conditions and contributing causes mentioned in conjunction with deaths involving coronavirus disease 2019 (COVID-19). For 6% of the deaths, COVID-19 was the only cause mentioned."

Detta är inte detsamma som att "det enbart 6% av dödstalen (~9000) som är enbart p.g.a. Covid".

Detta påstående är en vinkling och feltolkning av vad statistiken säger, som bland annat QAnon spridit. BBC har en artikel, "Coronavirus: The US has not reduced its Covid-19 death toll to 6% of total", som tar upp just detta och där det bl.a. sägs:

The claim, being amplified by supporters of QAnon conspiracies and others, is only 6% of the total number of people with coronavirus on their death certificate actually died from the virus.

This is misleading and not true.

It's correct to state of all the death certificates in the US that mention Covid-19, only 6% mention no other illnesses. However, 92% of the total clearly state Covid-19 as the underlying cause of death. So while a patient may have had lung problems or diabetes referred to on their certificates, coronavirus has been given as the main cause of death.

The CDC also says the death certificates may include conditions caused by coronavirus, such as respiratory issues.

Most people who die from coronavirus are elderly or have had existing health problems. Having underlying health problems makes patients more vulnerable to becoming seriously ill from coronavirus, just as it makes them more vulnerable to becoming very sick from other viruses.

But this doesn't detract from the fact the virus is their primary cause of death.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Ok, det var nog en insinuant underton där och det ber jag om ursäkt för. Däremot så hävdar jag att Covid-19 INTE på egen hand har skördat 212.000 till 214.000 liv i USA.

Med det så lämnar jag denna diskussionen då jag av erfarenhet vet att det är som att slå huvudet i väggen att argumentera emot det rådande till folket serverade narrativet.

Ha en trevlig fortsatt kväll.

Med den logiken så har väl AIDS inte skördat ett enda dödsfall typ?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Det har funnits ett ekonomiskt incitament till att diagnostisera folk med Covid-19. När sjukhusen är hårt pressade ekonomiskt är det väl klart som fan att dom gör allt för att få in pengar.

Du får gärna utveckla detta resonemang och komma med källhänvisningar.

Skrivet av Pantsoff:

Sen är det ju som i alla andra delar av världen, även Sverige. Om det visar sig att man är positiv vid ett test då har man sin "dödsorsak" där. Jag säger att i Sverige har det dött 6000 människor MED Covid-19. Det är stor skillnad om man bara hade det och dog av någonting annat, men det registreras ändå som att man dör av det bara för att man har det.

I Sverige kommer de som haft en Covid-19 diagnos inom 30 dagar från dödsfallet initialt med i statistiken. Dock har jag för mig att siffrorna sedan justeras när den formella dödsorsaken rapporteras in, men det finns en fördröjning på upp till ca en månad där har jag för mig (det finns ett inlägg tidigare i tråden där en läkare beskriver hur inrapporteringen går till).

Skrivet av Pantsoff:

Sen finns det ju väldigt många som säger att PCR testet inte får användas vid diagnos av sjukdom. Det är helt enkelt inte säkert.

Du får gärna precisera vilka "väldigt många" är. En källa vore trevligt.

Skrivet av Pantsoff:

Finns ju tom exempel där människor varit med om svåra olyckor och dör, då de sen visat sig vara Covid-19 positiva förs dom in i Statistiken..

Givetvis finns det sådana fel i statistiken, men det lär vara en minoritet. Du tror väl inte på fullt allvar att merparten av dödsfallen som tillskrivs Cocid-19 skulle ha en annan egentlig orsak?

Det finns en intressant artikel om skepticismen kring dödstalen; Covid-19 death skepticism, explained by a cognitive scientist. Jag tycker den är läsvärd.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Du får gärna utveckla detta resonemang och komma med källhänvisningar.

I Sverige kommer de som haft en Covid-19 diagnos inom 30 dagar från dödsfallet initialt med i statistiken. Dock har jag för mig att siffrorna sedan justeras när den formella dödsorsaken rapporteras in, men det finns en fördröjning på upp till ca en månad där har jag för mig (det finns ett inlägg tidigare i tråden där en läkare beskriver hur inrapporteringen går till).

Du får gärna precisera vilka "väldigt många" är. En källa vore trevligt.

Givetvis finns det sådana fel i statistiken, men det lär vara en minoritet. Du tror väl inte på fullt allvar att merparten av dödsfallen som tillskrivs Cocid-19 skulle ha en annan egentlig orsak?

Det finns en intressant artikel om skepticismen kring dödstalen; Covid-19 death skepticism, explained by a cognitive scientist. Jag tycker den är läsvärd.

Jag glömde nämna att det är i USA det gäller. Där är det många som påstår att det handlar om ca 13 000$ för en Covid patient och 39 000$ om dom blir behandlad med en respirator. Det går att söka, men använd typ qwant.com eller liknande då Google censurerar mycket sökresultat.

Covid-19 dödsfall

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

I Sverige kommer de som haft en Covid-19 diagnos inom 30 dagar från dödsfallet initialt med i statistiken. Dock har jag för mig att siffrorna sedan justeras när den formella dödsorsaken rapporteras in, men det finns en fördröjning på upp till ca en månad där har jag för mig (det finns ett inlägg tidigare i tråden där en läkare beskriver hur inrapporteringen går till).

Det kommer statistik både från Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen. Folkhälsomyndigheten håller koll på de som testat positivt och fångar sedan upp de som avlider inom 30 dagar från testtillfället. Socialstyrelsen baserar istället sin statistik på de dödsorsaksintyg som läkare skickar in till dem och där covid-19 angetts som dödsorsak (här ska intyget skickar in inom tre veckor, så en viss fördröjning finns). Senaste siffran från Socialstyrelsen är 5.863 avlidna och från Folkhälsomyndigheten är siffran 5.894.

Socialstyrelsen skriver på sin hemsida att 90% av de avlidna i deras statistik har labratoriebekräftad covid-19 enligt FHM:s databas. Det måste betyda att FHM missar en del fall i sin rapportering men också att de har med en del där dödsorsaken i slutändan sätts till något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Det kommer statistik både från Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen. Folkhälsomyndigheten håller koll på de som testat positivt och fångar sedan upp de som avlider inom 30 dagar från testtillfället. Socialstyrelsen baserar istället sin statistik på de dödsorsaksintyg som läkare skickar in till dem och där covid-19 angetts som dödsorsak (här ska intyget skickar in inom tre veckor, så en viss fördröjning finns). Senaste siffran från Socialstyrelsen är 5.863 avlidna och från Folkhälsomyndigheten är siffran 5.894.

Socialstyrelsen skriver på sin hemsida att 90% av de avlidna i deras statistik har labratoriebekräftad covid-19 enligt FHM:s databas. Det måste betyda att FHM missar en del fall i sin rapportering men också att de har med en del där dödsorsaken i slutändan sätts till något annat.

Tack för förtydligandet!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hybris6:

Det ligger i mångas intresse att tona ner Covid..

Visst många hade säkert andra underliggande sjukdomar - Högt blodtryck som hade dödat dem(....om 22år) eller fetma som hade tagit livet av dem(...om 34år)..så covid hade bara ihjäl dem lite tidigare.

Och med "lite tidigare" pratar vi i princip om ett par veckor förutsatt att de utvecklat lunginflammation. Majoriteten av dödsfall är där COVID-19 helt enkelt har lett till de andra (tidigare underliggande) sjukdomarna eller "kroppsliga svagheterna" hos personerna.

COVID-19 har en mycket hög komorbiditet som det så fint heter.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

OK då är vi tillbaka till frågan varför vi ska ha kvar restriktioner om vi har 90 % lediga platser på IVA? Vi skulle platta till kurvan för vårdens skull. Men inte överdriva det. Inte ens i våras när det härjade som värst blev det fullt. Militärsjukhusen stod tomma.

Det kallas för samhällsberedskap. Det finns ett helt program kring det hela vid universitet, "Riskhantering i samhället 120 hp".

Eller åker du till Mulle Meck och börjar meka på hemmagjord brandfordon så fort det börjar brinna? Och börjar du värva folk till lumpen när något land invaderat Sverige?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det kallas för samhällsberedskap. Det finns ett helt program kring det hela vid universitet, "Riskhantering i samhället 120 hp".

Eller åker du till Mulle Meck och börjar meka på hemmagjord brandfordon så fort det börjar brinna? Och börjar du värva folk till lumpen när något land invaderat Sverige?

Så varför ha sådan hög beredskap just för detta när man struntar i alla andra risker? Fler dör på grund av alkohol och tobak till exempel.

Tre mijoner om året dör i världen på grund av alkohol.
https://www.omsystembolaget.se/alkoholproblematik/alkoholbero...

6 miljoner om året dör av tobak
https://tobaksfakta.se/antalet-rokare-i-varlden-vaxer-fortfar...

För att inte tala om hjärt- och kärlsjukdomar på grund av att människor tillåts äta onyttigt och inte motionerar tillräckligt. Jag menar det finns värre problem att fokusera på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så varför ha sådan hög beredskap just för detta när man struntar i alla andra risker? Fler dör på grund av alkohol och tobak till exempel.

Tre mijoner om året dör i världen på grund av alkohol.
https://www.omsystembolaget.se/alkoholproblematik/alkoholbero...

6 miljoner om året dör av tobak
https://tobaksfakta.se/antalet-rokare-i-varlden-vaxer-fortfar...

För att inte tala om hjärt- och kärlsjukdomar på grund av att människor tillåts äta onyttigt och inte motionerar tillräckligt. Jag menar det finns värre problem att fokusera på.

Det låter som äpplen och päron tycker jag.

De som lever osunt och dör av det har ju sig själva att skylla i första hand.

Många som dör av covid-19 har inte så mycket val, de drabbas av den allmänna smittspridningen. Lite surt att dö pga andras nonchalans eller för att det finns "viktigare" saker att prioritera i samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det låter som äpplen och päron tycker jag.

De som lever osunt och dör av det har ju sig själva att skylla i första hand.

Många som dör av covid-19 har inte så mycket val, de drabbas av den allmänna smittspridningen. Lite surt att dö pga andras nonchalans eller för att det finns "viktigare" saker att prioritera i samhället.

Känns bara ologiskt med prioriteringarna.

Om man vill kan man se likheter mellan alkoholkonsumtion och corona. Människor "smittas" att börja dricka genom sociala kontakter. En andel av de som dricker blir alkoholister (sjuka) och en andel av dessa dör. Ingen vet i förväg vilka som drabbas. Många tycker ändå det är värt risken. Farsoten sprids på fester. Genom att göra det socialt oacceptabelt att dricka alkohol skulle man kunna rädda liv. Man borde avstå för att rädda liv.

Frihet är också något människor värdesätter. Social distansering får många att må dåligt. Är det inte värt att ta risker för friheten? Ska andra bestämma över mitt liv?

Bara en fundering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Pandemin är redan hanterbar. Det är långt ifrån fullt på IVA-avdelningarna och allt det här med social distansering och handtvättande gick ju ut på att vården skulle hinna med att behandla de sjuka. Varför släpper man inte på resteriktionerna nu när IVA-avdelningarna fått ledig kapacitet? Vi skulle hjälpas åt att platta till kurvan. Men vi ska fortsätta när kurvan redan är tillräckligt platt och har gått ner? Vården klarar det så det är dags att återgå till det normala nu. Annars lurade de oss när de sa att vi bara behövde platta kurvan. Hur platt måste kurvan bli egentligen? 90% ledig kapacitet på IVA räcker inte?

Därför att man har ett berg av uppskjutna operationer mm att beta av. Var ju inte så att man hade massor med ledig kapacitet innan pandemin.

Permalänk
Avstängd

I helgen var det tydligen fullt drag på stureplans krogar men fortfarande så är det väl fortfarande max 50 personer på ett idrottsevenemang. Att släppa in 1000 personer i en hockeyarena är ju ingenting när det ofta finns platser för drygt 10 000 st. På krogarna är det istället knökfullt med fulla människor som står och dansar bredvid varandra. Inga 1,5 m där inte.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Med den logiken så har väl AIDS inte skördat ett enda dödsfall typ?

..och eftersom du äter kyckling så tycker du det är ok att döda katter.

Himlen är väl blå? ..mm, just det. Alltså har jag rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skolan fick ju inte hindra friska barn att gå till skolan men jag är tveksam till att hävda mänskliga rättigheter mot nån veckas "karantänsfrånvaro". Absolut komplicerat.

Kanske inte i Sverige, men tittar du på andra länder så har man stängt ner skolorna totalt, flera månader. Där kan man diskutera ifall de har varit motiverade. Men det är precis så FHM resonerar. En del av folkhälsan är att barn får gå i skolan och att det är viktigt utifrån flera aspekter, därför har man valt att inte stänga skolorna på samma vis som andra länder gjort. Och nu visar dessutom forskning på att skolorna inte är problematiken kring den stora spridningen.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

..och eftersom du äter kyckling så tycker du det är ok att döda katter.

Himlen är väl blå? ..mm, just det. Alltså har jag rätt.

Du verkar inte riktigt ha förstått min jämförelse?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

I helgen var det tydligen fullt drag på stureplans krogar men fortfarande så är det väl fortfarande max 50 personer på ett idrottsevenemang. Att släppa in 1000 personer i en hockeyarena är ju ingenting när det ofta finns platser för drygt 10 000 st. På krogarna är det istället knökfullt med fulla människor som står och dansar bredvid varandra. Inga 1,5 m där inte.

Vad det gäller arenorna är det väl inte trängsel på just själva arenan man oroar sig för, utan snarare till och från arenan.

För övrigt så låter det som att det är dags att stänga krogarna om det ser ut som du säger. Lite filmer till kvällsblaskorna så borde saken snabbt bli ordnad...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Är det officiellt en andra våg i Sverige nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Vad det gäller arenorna är det väl inte trängsel på just själva arenan man oroar sig för, utan snarare till och från arenan.

För övrigt så låter det som att det är dags att stänga krogarna om det ser ut som du säger. Lite filmer till kvällsblaskorna så borde saken snabbt bli ordnad...

Arenorna är gjorda för att ta emot 10 000 personer och klara av detta med både in och ut passage medans vissa krogar är gjorda för att ta emot 200 gäster och där är det garanterat mer trängsel vid in och utsläpp. Dessutom ärt stor del onyktra och inte alltid har full koll på kroppen eller snoppen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Arenorna är gjorda för att ta emot 10 000 personer och klara av detta med både in och ut passage medans vissa krogar är gjorda för att ta emot 200 gäster och där är det garanterat mer trängsel vid in och utsläpp. Dessutom ärt stor del onyktra och inte alltid har full koll på kroppen eller snoppen.

Vad jag menade var till och från arenorna, dvs hur ser de ut på tunnelbana, bussar, etc. Hur kommer det se ut utanför med folk som kommer till evenemanget utan biljett i hopp om att försöka få tag på en, etc? Så som jag har uppfattat det så är det detta som oroar och inte att ha en publik på två-tretusen personer på en arena designad för 10 gånger så många människor.

Jag var själv på en restaurang i Malmö i helgen. Det var välordnat där, sällskap satt med rätt bra avstånd och det gick städat till. Däremot såg jag en del stök utanför på grannpuben, där folk helt klart inte iaktog försiktighet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag satt och slötittade på https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Då tänkte jag att skulle se på hur effektiv smittspårning är. Så jag valde kolumnerna Deaths/1M pop och Tests/1M pop, som y- och x-axel. Så, hur tolkar ni det här diagrammet? Det är för närmare 200 länder; alla hade inte data

Ja, hur många sätt kan man tolka det på?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Arenorna är gjorda för att ta emot 10 000 personer och klara av detta med både in och ut passage medans vissa krogar är gjorda för att ta emot 200 gäster och där är det garanterat mer trängsel vid in och utsläpp. Dessutom ärt stor del onyktra och inte alltid har full koll på kroppen eller snoppen.

Jag tycker absolut att man varit lite för snäll mot krogarna när det gäller trängsel. Men problemet med kollektivtrafik och liknande är ju sjukt mycket större på en arena. På krogen är det 50-200 pers som kommer och går lite närsomhelst, på arenorna är det tusentals som alla ska åka dit och åka hem precis samtidigt. Sen är folk säkert mer berusade i snitt på krogen men det är inte som att alla som går på fotboll är nyktra heller.

Till exempel har jag en polare som hade en lunchrestaurang nära Ullevi och Scandinavium, de största arenorna här. Den var normalt bara öppen för lunch men om det var ett större evenemang så hade de kvällsöppet, hyrde in en massa långbord, tappkranar och liknande. Jag hjälpte till där ett par gånger när det var speedway och det var sjukt fullt med folk, långt mer än vad de någonsin tog emot på lunchen, och de allra flesta var redigt berusade. När eventet började närma sig öppning så gick alla dit och trängdes med alla andra tusentals människor som skulle gå på det, och de flesta åkte förstås lokaltrafik då folkansamlingen ju gjorde det väldigt svårt att komma någonstans med bil (dessutom måste man ju vara nykter om man ska köra). När eventet var slut och alla skulle hem blev det än mer kaos i lokaltrafiken och dessutom en massa slagsmål och skadegörelse och så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Jag satt och slötittade på https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Då tänkte jag att skulle se på hur effektiv smittspårning är. Så jag valde kolumnerna Deaths/1M pop och Tests/1M pop, som y- och x-axel. Så, hur tolkar ni det här diagrammet? Det är för närmare 200 länder; alla hade inte data
https://i.imgur.com/HvUOSB9.png

Ja, hur många sätt kan man tolka det på?

Tre sätt, antingen är de inte relaterade utan sambandet är bara ett sammanträffande, vilket inte är så sannolikt. Eller så skulle testandet på något sätt öka dödligheten, vilket inte heller är sannolikt. Eller så är det helt enkelt så att de länder som har många döda också testar mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Vad jag menade var till och från arenorna, dvs hur ser de ut på tunnelbana, bussar, etc. Hur kommer det se ut utanför med folk som kommer till evenemanget utan biljett i hopp om att försöka få tag på en, etc? Så som jag har uppfattat det så är det detta som oroar och inte att ha en publik på två-tretusen personer på en arena designad för 10 gånger så många människor.

Jag var själv på en restaurang i Malmö i helgen. Det var välordnat där, sällskap satt med rätt bra avstånd och det gick städat till. Däremot såg jag en del stök utanför på grannpuben, där folk helt klart inte iaktog försiktighet.

Skrivet av snajk:

Jag tycker absolut att man varit lite för snäll mot krogarna när det gäller trängsel. Men problemet med kollektivtrafik och liknande är ju sjukt mycket större på en arena. På krogen är det 50-200 pers som kommer och går lite närsomhelst, på arenorna är det tusentals som alla ska åka dit och åka hem precis samtidigt. Sen är folk säkert mer berusade i snitt på krogen men det är inte som att alla som går på fotboll är nyktra heller.

Till exempel har jag en polare som hade en lunchrestaurang nära Ullevi och Scandinavium, de största arenorna här. Den var normalt bara öppen för lunch men om det var ett större evenemang så hade de kvällsöppet, hyrde in en massa långbord, tappkranar och liknande. Jag hjälpte till där ett par gånger när det var speedway och det var sjukt fullt med folk, långt mer än vad de någonsin tog emot på lunchen, och de allra flesta var redigt berusade. När eventet började närma sig öppning så gick alla dit och trängdes med alla andra tusentals människor som skulle gå på det, och de flesta åkte förstås lokaltrafik då folkansamlingen ju gjorde det väldigt svårt att komma någonstans med bil (dessutom måste man ju vara nykter om man ska köra). När eventet var slut och alla skulle hem blev det än mer kaos i lokaltrafiken och dessutom en massa slagsmål och skadegörelse och så.

Kör man lokaltrafiken som vanligt på en riktig matchdag så borde den vara så pass överkompenserad så det ska funka ändå. Annars får man väl helt enkelt släppa ut folk i omgångar för att klara av trycket.
Som sagt, funkar det på en krog där man pressar in 200 personer så ska det funka för en arena också att ha 1000 pers där. Man får helt enkelt se hur stor arenan är och köra procentuellt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Jag satt och slötittade på https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Då tänkte jag att skulle se på hur effektiv smittspårning är. Så jag valde kolumnerna Deaths/1M pop och Tests/1M pop, som y- och x-axel. Så, hur tolkar ni det här diagrammet? Det är för närmare 200 länder; alla hade inte data
https://i.imgur.com/HvUOSB9.png

Ja, hur många sätt kan man tolka det på?

Väldigt enkelt
Ju fler man testar, ju fler dör.

Det diagrammet kändes inte helt enkelt att utläsa något av skulle jag säga men så är det med denna typ av personer, de älskar diagram och powerpoint.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Väldigt enkelt
Ju fler man testar, ju fler dör.

Det diagrammet kändes inte helt enkelt att utläsa något av skulle jag säga men så är det med denna typ av personer, de älskar diagram och powerpoint.

Då måste vi sluta låta oss testas, staten försöker mörda oss genom att infektera oss vid så kallade Corona test.
Vakna upp nu ta strid mot staten!

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Kör man lokaltrafiken som vanligt på en riktig matchdag så borde den vara så pass överkompenserad så det ska funka ändå. Annars får man väl helt enkelt släppa ut folk i omgångar för att klara av trycket.
Som sagt, funkar det på en krog där man pressar in 200 personer så ska det funka för en arena också att ha 1000 pers där. Man får helt enkelt se hur stor arenan är och köra procentuellt.

Överkompensera kollektivtrafiken? Självklart sätter man in mer trafik när det behövs, men det är ju fortfarande extremt trångt på fordonen och på de närliggande hållplatserna. Men behöver man släppa ut folk i omgångar för att "klara trycket" vid ett event så kanske det eventet är något man bör undvika under en pandemi, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag satt och slötittade på https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Då tänkte jag att skulle se på hur effektiv smittspårning är. Så jag valde kolumnerna Deaths/1M pop och Tests/1M pop, som y- och x-axel. Så, hur tolkar ni det här diagrammet? Det är för närmare 200 länder; alla hade inte data
https://i.imgur.com/HvUOSB9.png

Ja, hur många sätt kan man tolka det på?

Uppenbart, vi ska sluta testa så dör ingen!

Skämt åsido så är väl min tolkning att ju met man testar, desto mer hittar man. Sen har ju en majoritet av dödsfallen andra orsaker som samverkar, så ökad testning leder helt enkelt till att fler personer som dör har fått en coviddiagnos vilket för in dom i statistiken.

Sen kan det nog samverka med att man antagligen testar mer i länder som har högre spridning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tre sätt, antingen är de inte relaterade utan sambandet är bara ett sammanträffande, vilket inte är så sannolikt. Eller så skulle testandet på något sätt öka dödligheten, vilket inte heller är sannolikt. Eller så är det helt enkelt så att de länder som har många döda också testar mer.

Skrivet av Stefflo:

Väldigt enkelt
Ju fler man testar, ju fler dör.

Det diagrammet kändes inte helt enkelt att utläsa något av skulle jag säga men så är det med denna typ av personer, de älskar diagram och powerpoint.

Skrivet av Dahle86:

Då måste vi sluta låta oss testas, staten försöker mörda oss genom att infektera oss vid så kallade Corona test.
Vakna upp nu ta strid mot staten!

Skrivet av Vesh:

Uppenbart, vi ska sluta testa så dör ingen!

Skämt åsido så är väl min tolkning att ju met man testar, desto mer hittar man. Sen har ju en majoritet av dödsfallen andra orsaker som samverkar, så ökad testning leder helt enkelt till att fler personer som dör har fått en coviddiagnos vilket för in dom i statistiken.

Sen kan det nog samverka med att man antagligen testar mer i länder som har högre spridning.

Jo, antagligen testar man fler i länder som har högre spridning som ni säger. Nej, jag trodde inte heller att testningen sprider eländet. Men, tyvärr tolkar jag det också som att det inte har haft någon större positiv effekt med testningen. Hur mycket har testningen hjälpt, egentligen?!

Fast, å andra sidan hindrar det inte många att fortsätta: https://www.google.com/search?q=china+tests+nine+million&sour...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|