Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Pandemin är redan hanterbar. Det är långt ifrån fullt på IVA-avdelningarna och allt det här med social distansering och handtvättande gick ju ut på att vården skulle hinna med att behandla de sjuka. Varför släpper man inte på resteriktionerna nu när IVA-avdelningarna fått ledig kapacitet? Vi skulle hjälpas åt att platta till kurvan. Men vi ska fortsätta när kurvan redan är tillräckligt platt och har gått ner? Vården klarar det så det är dags att återgå till det normala nu. Annars lurade de oss när de sa att vi bara behövde platta kurvan. Hur platt måste kurvan bli egentligen? 90% ledig kapacitet på IVA räcker inte?

Jag tror de handlar om att de inte vill riskera fler antal döda. Att återgå till normala kan innebära våg 2 av döda. Med tanke på var på året vi befinner oss så är de lika bra att hålla igen och sedan bara öppna helt 2021.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Förstår inte detta dock. Varför skulle vi aldrig gå tillbaka till normalläge?

Normalläge = hundratals och ibland tusentals personer på samma ställe högt pratandes nära varandra (t.ex., barer och klubbar på somrarna) så att kroppsvätskor strömmar genom kropparna mer än alkoholhalten. Omedvetet salivspottande överallt där det finns folksamlingar (mässor, festivaler, marknader, fester, bröllop, religiösa ritualer), shoppingrusher (i december exempelvis).

Varför det är så svårt (men såklart inte helt omöjligt teoretiskt talat men praktiskt talat omöjligt än så länge) är för att det räcker med ett (omedvetet) stolpskott som kanske varit uppe bland någon sjuk och som sedan är nära intill massa andra ovetandes.

Eftersom det är så lätt att smitta (fast samtidigt fattar jag inte varför jag själv inte fått det som besökt mataffären ofta) så betyder det att klusterexplosionerna av smittspridning kan utlösas av en (ovetandes) person som är alldeles för fysiskt närgående socialt talat.

Och någon enstakas oaktsamhet kan mer eller mindre förstöra alla andras ansträngningar eftersom de andra förutser att de andra som anstränger sig har gjort sitt yttersta för att undvikas dessa varliga "stolpskottsspridare". Du måste, och jag måste upprepa det, du måste utgå från att alla kan vara smittade för så himla lätt och osynligt tycks det kunna smittas än så länge.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Pandemin är redan hanterbar. Det är långt ifrån fullt på IVA-avdelningarna och allt det här med social distansering och handtvättande gick ju ut på att vården skulle hinna med att behandla de sjuka. Varför släpper man inte på resteriktionerna nu när IVA-avdelningarna fått ledig kapacitet? Vi skulle hjälpas åt att platta till kurvan. Men vi ska fortsätta när kurvan redan är tillräckligt platt och har gått ner? Vården klarar det så det är dags att återgå till det normala nu. Annars lurade de oss när de sa att vi bara behövde platta kurvan. Hur platt måste kurvan bli egentligen? 90% ledig kapacitet på IVA räcker inte?

Återgår vi till beteende som innan pandemin lär den kurvan inte vara platt särskilt länge till. Se till alla nyheter om högre smittspridning nu igen runtomkring Europa. Vi är långt ifrån ur detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Normalläge = hundratals och ibland tusentals personer på samma ställe högt pratandes nära varandra (t.ex., barer och klubbar på somrarna) så att kroppsvätskor strömmar genom kropparna mer än alkoholhalten. Omedvetet salivspottande överallt där det finns folksamlingar (mässor, festivaler, marknader, fester, bröllop, religiösa ritualer), shoppingrusher (i december exempelvis).

Varför det är så svårt (men såklart inte helt omöjligt teoretiskt talat men praktiskt talat omöjligt än så länge) är för att det räcker med ett (omedvetet) stolpskott som kanske varit uppe bland någon sjuk och som sedan är nära intill massa andra ovetandes.

Eftersom det är så lätt att smitta (fast samtidigt fattar jag inte varför jag själv inte fått det som besökt mataffären ofta) så betyder det att klusterexplosionerna av smittspridning kan utlösas av en (ovetandes) person som är alldeles för fysiskt närgående socialt talat.

Och någon enstakas oaktsamhet kan mer eller mindre förstöra alla andras ansträngningar eftersom de andra förutser att de andra som anstränger sig har gjort sitt yttersta för att undvikas dessa varliga "stolpskottsspridare". Du måste, och jag måste upprepa det, du måste utgå från att alla kan vara smittade för så himla lätt och osynligt tycks det kunna smittas än så länge.

Det där är sådant som bygger upp befolkningens naturliga immunitet. Vi blir inte friskare av att alla får ett sämre immunförsvar. Jag förstår inte heller varför pandemin skulle fortsätta i all evighet. Till slut blir folk immuna på ett eller annat sätt. Då är det bästa att återgå till normalt liv igen, när man ser att smittan inte längre tar fart igen till en nivå som vården inte mäktar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det där är sådant som bygger upp befolkningens naturliga immunitet. Vi blir inte friskare av att alla får ett sämre immunförsvar. Jag förstår inte heller varför pandemin skulle fortsätta i all evighet. Till slut blir folk immuna på ett eller annat sätt. Då är det bästa att återgå till normalt liv igen, när man ser att smittan inte längre tar fart igen till en nivå som vården inte mäktar med.

Ja, folk blir ju verkligen permanent immuna mot säsongsinfluensa och annat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Återgår vi till beteende som innan pandemin lär den kurvan inte vara platt särskilt länge till. Se till alla nyheter om högre smittspridning nu igen runtomkring Europa. Vi är långt ifrån ur detta.

Överdödlighet i Europa:
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps#map-of-z-scores
Spanien har högre dödlighet än normalt, resten av Europa förutom möjligen Belgien har normal dödlighet (2020 vecka 40).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, folk blir ju verkligen permanent immuna mot säsongsinfluensa och annat.

Vi har aldrig tidigare brytt oss om säsongsinfluensorna. En del vaccinerar sig men det är mest för att slippa onödig sjukfrånvaro. Så vi ska ha social distansering varje år inför säsongsinfluensorna framöver?

Överdriven renlighet har gjort moderna människor allergiska mot allt möjligt. Immunförsvaret behöver jobba för att fungera. Att coronaviruset är farligt är just för att det är ett nytt virus. Till slut blir vi naturligt motståndskraftiga precis som förkylningar. Visst vi blir förkylda igen men dör inte oftast av det. Samma med säsongsinfluensan. Vi blir sjuka men oftast inte så jättesjuka. Samma blir det med corona. Folk smittas och blir sjuka, men inte så allvarligt sjuka som i början när viruset var nytt. Det är vad jag tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vi har aldrig tidigare brytt oss om säsongsinfluensorna.

Antagligen för att det inte är i närheten lika dödligt, f.a. för i övrigt friska människor?
Finns många som bryr sig om säsongsinfluensan dock, men det är främst de som redan är sköra. Friska unga människor har egentligen inget att frukta av säsongsinfluensan, men har desto mer anledning att frukta Covid-19.

Skrivet av ronnylov:

Överdriven renlighet har gjort moderna människor allergiska mot allt möjligt.

Delvis sant. Att vara nogrann med handhygienen skulle nog inte många klassifiera som "överdriven renlighet", snarare tvärt om; det är den nivå av renlighet man minst kan begära. Förbättrade handhygiensrutiner, f.a. inom sjukvården har räddat oräkneliga liv under dom senaste 150 åren.

Skrivet av ronnylov:

Att coronaviruset är farligt är just för att det är ett nytt virus.

Nej, det är farligt för att det är väldigt smittsamt och farligt för många - inte för att det är nytt.

Skrivet av ronnylov:

Till slut blir vi naturligt motståndskraftiga precis som förkylningar.

Det vet du inte. Inte ens dom som forskar om detta dagligen vet hur pass motståndskraftiga vi blir eller hur länge den effekten (om den finns) sitter i.

Skrivet av ronnylov:

Visst vi blir förkylda igen men dör inte oftast av det. Samma med säsongsinfluensan. Vi blir sjuka men oftast inte så jättesjuka.

Precis, därför "bryr vi" oss inte så mycket om det. Det finns i samhället och återkommer, men det är inte i närheten lika dödligt.
Även om många desperat önskar det, så går det inte i sin nuvarande form att jämföra SARS-CoV-2 med diverse förkylningsvirus. Det kanske kommer mutera till en ofarligare form för att till slut försvinna (som spanska sjukan gjorde för 100 år sedan), men fram till att det har skett (om det ens sker) så är det dumt att exponera folk i onödan, f.a. de extra sårbara.

Skrivet av ronnylov:

Samma blir det med corona. Folk smittas och blir sjuka, men inte så allvarligt sjuka som i början när viruset var nytt. Det är vad jag tror.

Det är OK att du tror det, så länge du inte försöker sprida det som någon slags sanning att detta kommer ske, för det är det ingen som vet än.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vi har aldrig tidigare brytt oss om säsongsinfluensorna. En del vaccinerar sig men det är mest för att slippa onödig sjukfrånvaro.

Jag vill nog mena på att du har fel här. Det är möjligt att en del vaccinerar sig för att slippa sjukfrånvaro, men det finns en hel del äldre som vaccinerar sig för att slippa influensan, eller mildra sjukdomsförloppet och eventuella komplikationer (t.ex. död) ifall dom skulle bli sjuka.

Skrivet av ronnylov:

Överdriven renlighet har gjort moderna människor allergiska mot allt möjligt.

Nu handlar ju inte hygienhypotesen om överdriven renlighet:

The term "hygiene hypothesis" has been described as a misnomer because people incorrectly interpret it as referring to personal cleanliness. Reducing personal hygiene, such as not washing hands before eating, is expected to simply increase the risk of infection without having any impact on allergies or immune disorders [källa].

Dessutom är det väl ännu så länge just en hypotes.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av ronnylov:

Vi har aldrig tidigare brytt oss om säsongsinfluensorna. En del vaccinerar sig men det är mest för att slippa onödig sjukfrånvaro. Så vi ska ha social distansering varje år inför säsongsinfluensorna framöver?

Det har man visst gjort - vad gällande "brytt sig". Det du benämner "vi" är antagligen unga vuxna 18-35 som antagligen ännu inte upplevt att ens föräldrar har zappats från jordelivet pga t.ex. flunsan. Ignorans och aningslöshet försöker iaf jag bemöta så gott det går, iaf på jobbet, där tvingas snörvliga att gå hem på stört utan om-och-men. Att visa hänsyn och hövlighet kostar så lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Antagligen för att det inte är i närheten lika dödligt, f.a. för i övrigt friska människor?
Finns många som bryr sig om säsongsinfluensan dock, men det är främst de som redan är sköra. Friska unga människor har egentligen inget att frukta av säsongsinfluensan, men har desto mer anledning att frukta Covid-19.

Delvis sant. Att vara nogrann med handhygienen skulle nog inte många klassifiera som "överdriven renlighet", snarare tvärt om; det är den nivå av renlighet man minst kan begära. Förbättrade handhygiensrutiner, f.a. inom sjukvården har räddat oräkneliga liv under dom senaste 150 åren.

Nej, det är farligt för att det är väldigt smittsamt och farligt för många - inte för att det är nytt.

Det vet du inte. Inte ens dom som forskar om detta dagligen vet hur pass motståndskraftiga vi blir eller hur länge den effekten (om den finns) sitter i.

Precis, därför "bryr vi" oss inte så mycket om det. Det finns i samhället och återkommer, men det är inte i närheten lika dödligt.
Även om många desperat önskar det, så går det inte i sin nuvarande form att jämföra SARS-CoV-2 med diverse förkylningsvirus. Det kanske kommer mutera till en ofarligare form för att till slut försvinna (som spanska sjukan gjorde för 100 år sedan), men fram till att det har skett (om det ens sker) så är det dumt att exponera folk i onödan, f.a. de extra sårbara.

Det är OK att du tror det, så länge du inte försöker sprida det som någon slags sanning att detta kommer ske, för det är det ingen som vet än.

Finns det någon anledning att tro att detta virus är väldigt annorlunda än andra coronavirus, d.v.s. förkylningsvirus när mänskligheten byggt upp naturlig immunitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Återgår vi till beteende som innan pandemin lär den kurvan inte vara platt särskilt länge till. Se till alla nyheter om högre smittspridning nu igen runtomkring Europa. Vi är långt ifrån ur detta.

Visst är det så, om alla började leva som innan pandemin skulle vi snart ha väldigt många smittade. Men jag tycker att man från myndighetshåll kunde vara tydligare med vad man menar med att platta till kurvan. Ska vi platta till så pass mycket att vården hinner med, eller ska vi platta till så mycket det bara är möjligt?

Personligen tycker jag att man borde lägga fokus på att skydda riskgrupperna och bekymra sig mindre för om studenter i 20-års åldern blir smittade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det har man visst gjort - vad gällande "brytt sig". Det du benämner "vi" är antagligen unga vuxna 18-35 som antagligen ännu inte upplevt att ens föräldrar har zappats från jordelivet pga t.ex. flunsan. Ignorans och aningslöshet försöker iaf jag bemöta så gott det går, iaf på jobbet, där tvingas snörvliga att gå hem på stört utan om-och-men. Att visa hänsyn och hövlighet kostar så lite.

Jag är 53 år. Enda flunsan jag vaccinerat mig mot var svininfluensan. När jag var ung fanns inte vaccin mot influensa och äldre brydde sig inte heller. Inga som höll på ned social distans då trots att vaccin inte fanns. Coronahysterin måste ta slut. Folk verkar ha blivit så veka och rädda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Normalläge = hundratals och ibland tusentals personer på samma ställe högt pratandes nära varandra (t.ex., barer och klubbar på somrarna) så att kroppsvätskor strömmar genom kropparna mer än alkoholhalten. Omedvetet salivspottande överallt där det finns folksamlingar (mässor, festivaler, marknader, fester, bröllop, religiösa ritualer), shoppingrusher (i december exempelvis).

Varför det är så svårt (men såklart inte helt omöjligt teoretiskt talat men praktiskt talat omöjligt än så länge) är för att det räcker med ett (omedvetet) stolpskott som kanske varit uppe bland någon sjuk och som sedan är nära intill massa andra ovetandes.

Eftersom det är så lätt att smitta (fast samtidigt fattar jag inte varför jag själv inte fått det som besökt mataffären ofta) så betyder det att klusterexplosionerna av smittspridning kan utlösas av en (ovetandes) person som är alldeles för fysiskt närgående socialt talat.

Och någon enstakas oaktsamhet kan mer eller mindre förstöra alla andras ansträngningar eftersom de andra förutser att de andra som anstränger sig har gjort sitt yttersta för att undvikas dessa varliga "stolpskottsspridare". Du måste, och jag måste upprepa det, du måste utgå från att alla kan vara smittade för så himla lätt och osynligt tycks det kunna smittas än så länge.

Hur vet du att du inte har haft det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Visst är det så, om alla började leva som innan pandemin skulle vi snart ha väldigt många smittade. Men jag tycker att man från myndighetshåll kunde vara tydligare med vad man menar med att platta till kurvan. Ska vi platta till så pass mycket att vården hinner med, eller ska vi platta till så mycket det bara är möjligt?

Jag tycker att Folkhälsomyndigheten har varit tydliga med detta hela tiden, så mycket som möjligt är det som gäller.

"Vi har aldrig sagt att vi ska hindra all smitta. Det här blir väldigt problematiskt när man har strategier där man försöker stoppa all smitta, för då vill man komma åt alla. Vi har hela tiden jobbat med att vi ska få bort så mycket smitta som möjligt." --Anders Tegnell, den 14 april

Skrivet av josi:

Personligen tycker jag att man borde lägga fokus på att skydda riskgrupperna och bekymra sig mindre för om studenter i 20-års åldern blir smittade.

Tja, ett verktyg för att skydda 70+ mot viruset är ju att minska den allmänna smittspridningen i samhället, till exempel även bland 20-åringar... jag tycker att det går hand i hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Personligen tycker jag att man borde lägga fokus på att skydda riskgrupperna och bekymra sig mindre för om studenter i 20-års åldern blir smittade.

Studenter delar kollektivtrafik, mataffär, ja kanske till och med praktik/studieplats med personal inom äldrevård och sjukvård. 20-åringar är inte mindre smittsamma än 40 eller 60 eller 80-åringar. Precis som ovan redan sagt är samhällsspridning inte önskvärt eftersom det kommer att ta sig till riskgrupperna.

Resten av samhället måste ju göra nån uppoffring för att hålla riskgrupperna levande. Det kan inte helt falla på att riskgrupper ska ge upp all sin frihet att röra sig i samhället. Det kan inte vara en stor uppoffring att sluta ha stora fester, i relation till det riskgrupper nu tvingas gå igenom för att överleva.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vi har aldrig tidigare brytt oss om säsongsinfluensorna. En del vaccinerar sig men det är mest för att slippa onödig sjukfrånvaro. Så vi ska ha social distansering varje år inför säsongsinfluensorna framöver?

Så du har en foliehatt i din värld att Covid-19 är precis som vilken säsonginfluensa som helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vi har aldrig tidigare brytt oss om säsongsinfluensorna. En del vaccinerar sig men det är mest för att slippa onödig sjukfrånvaro. Så vi ska ha social distansering varje år inför säsongsinfluensorna framöver?

Överdriven renlighet har gjort moderna människor allergiska mot allt möjligt. Immunförsvaret behöver jobba för att fungera. Att coronaviruset är farligt är just för att det är ett nytt virus. Till slut blir vi naturligt motståndskraftiga precis som förkylningar. Visst vi blir förkylda igen men dör inte oftast av det. Samma med säsongsinfluensan. Vi blir sjuka men oftast inte så jättesjuka. Samma blir det med corona. Folk smittas och blir sjuka, men inte så allvarligt sjuka som i början när viruset var nytt. Det är vad jag tror.

Jag tycker i alla fall inte det är en bra idé att likställa säsongsinfluensor med Covid-19.

1. Det finns vaccin mot influensor vilket gör det relativt enkelt för riskgrupper att skydda sig även när det finns en samhällsspridning av influensa. Över 50% av 75+ vaccinerar sig mot influensa.

2. Det finns inget vaccin mot Corona vilket gör det i princip omöjligt för riskgrupper att skydda sig vid en samhällspridning som enkelt tar sig in i vårdsystemet och äldrevården. Bara för att det är lugnt i intensivvården just nu betyder det inte att det fortsätter så när smittspridningen nu tagit fart igen. Antalet bekräftat smittade per dag har i princip fördubblats på en månad.

2017-2018 anses ha varit en särskilt problematisk influensaperiod. Vaccinen som fanns fungerade inte särskilt effektivt och nästan 3000 personer dog i Sverige. Nu är vi inte långt från 6000 avlidna från Covid-19 och det med restriktioner och stor spridning av information. Sen tycker jag inte att "vi brydde oss inte förr varför bry oss nu" är ett särskilt bra argument. Vi gör fel hela tiden. Nu kanske vi gör något rätt.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Så du har en foliehatt i din värld att Covid-19 är precis som vilken säsonginfluensa som helst?

Det är som en svårare säsongsinfluensa. 1993 hade vi ungefär samma överdödlighet. Har ingen foliehatt. Jag kollar statistiken och drar vettiga slutsatser istället för att lyssna på propaganda.

Vi har inte alltid haft vacciner mot influensor. Det är bara på senare år. Vi klarade oss bra innan vaccinerna kom. Förutom spanska sjukan men vi tog oss igenom den också och så småningom fortsatte livet som vanligt. Jag är övertygad om att vi gör det även denna gång. Foliehattarna är de som inte tror detta kommer att gå över och att vi måste leva i rädsla för all framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är som en svårare säsongsinfluensa. 1993 hade vi ungefär samma överdödlighet. Har ingen foliehatt. Jag kollar statistiken och drar vettiga slutsatser istället för att lyssna på propaganda.

Ok mer än 20 år sen alltså. Inte en vanlig säsongsinfluensa alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Ok mer än 20 år sen alltså. Inte en vanlig säsongsinfluensa alltså.

Vart vill du komma? Inte ens vid svårare säsongsinfluensor har vi haft de restriktioner och rekommendationer som vi har idag. Trots att det inte är värre nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vart vill du komma? Inte ens vid svårare säsongsinfluensor har vi haft de restriktioner och rekommendationer som vi har idag. Trots att det inte är värre nu.

Har du läst mitt inlägg till dig längre upp?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Har du läst mitt inlägg till dig längre upp?

Ja? Vacciner mot influensa är ganska nytt så situationen var densamma för säongsinfluensor inte allt för länge sedan. Vi hade inte denna hysteri exempelvis 1993. Eller 1968. Jag hävdar fortfarande att vi blivit rädda veklingar.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av ronnylov:

Jag hävdar fortfarande att vi blivit rädda veklingar.

Det är nästan lite Trump-vibbar över den där skrivningen. Att hävda "det där var ju ingenting, var inte rädda, it'll pass soon" efter man fått cutting edge experimentell behandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är nästan lite Trump-vibbar över den där skrivningen. Att hävda "det där var ju ingenting, var inte rädda, it'll pass soon" efter man fått cutting edge experimentell behandling.

Nja han gjorde bara reklam för mediciner han förmodligen inte behövde. Jag är ingen fan av Trump. Han är en clown. Samma med Biden. I övrigt håller jag med att vi inte behöver vara rädda.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Det är nästan lite Trump-vibbar över den där skrivningen. Att hävda "det där var ju ingenting, var inte rädda, it'll pass soon" efter man fått cutting edge experimentell behandling.

Att du drar in Trump i diskussionen säger mer än du tror för omgivningen. Det är du som har foliehatt i min mening. Jag håller med ronnylov och är själv 57 år gammal. Inte det minsta rädd att vistas ute och ser detta som en lite tuffare influensa helt enkelt som desvärre används till att hjärntvätta folk och kontrollera dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Clint Eastwood:

Att du drar in Trump i diskussionen säger mer än du tror för omgivningen. Det är du som har foliehatt i min mening. Jag håller med ronnylov och är själv 57 år gammal. Inte det minsta rädd att vistas ute och ser detta som en lite tuffare influensa helt enkelt som desvärre används till att hjärntvätta folk och kontrollera dem.

Haha. "Det är du som har foliehatt i min mening." och kommer sen med typ konspirationsteori...fint där 😂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Det är som en svårare säsongsinfluensa. 1993 hade vi ungefär samma överdödlighet. Har ingen foliehatt. Jag kollar statistiken och drar vettiga slutsatser istället för att lyssna på propaganda.

Vi har inte alltid haft vacciner mot influensor. Det är bara på senare år. Vi klarade oss bra innan vaccinerna kom. Förutom spanska sjukan men vi tog oss igenom den också och så småningom fortsatte livet som vanligt. Jag är övertygad om att vi gör det även denna gång. Foliehattarna är de som inte tror detta kommer att gå över och att vi måste leva i rädsla för all framtid.

Du är medveten om att jämförelsen du gör är svårare säsongsinfluensa med inga vidtagna åtgärder och COVID-19 _med_ vidtagna åtgärder? Med andra ord hade dödligheten hos sårbara grupper i populationen varit ännu högre utan (rekommenderade) vidtagna åtgärder.

Jag antar att du inte lever i rädsla och samtidigt lever du troligen inte heller som om du går runt och slickar på offentliga toaletter, spontangrovhånglar med alla som råkat hosta, osv? Du lever möjligen precis som vanligt. Det handlar inte om att leva i rädsla utan i större försiktighet mer än vanligt. Varför öka risken om du kan minska risken ytterligare utan att överdriva?

Du verkar också låta lite som Pink Floyd sjunger om för alla 1+ miljoner som dött hittills vars primära orsak var COVID-19 som orsakar svår lunginflammation, "Just another brick in the wall/Just another number in the statistics". Det är lätt att vifta bort dödstal tills det drabbar en självs nära o& kära. Eller är dina nära & kära också bara "a few more bricks in the wall"?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Haha. "Det är du som har foliehatt i min mening." och kommer sen med typ konspirationsteori...fint där 😂

Haha ja, jag menar det. Synd att Nobelpriset för Projicering inte är en giltig kategori i år!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Clint Eastwood:

är själv 57 år gammal.

Är själv en 60-årig klockare som tyvärr tillhör riskgrupp och nonchalansen från yngre och medel de få gånger man lär vistas offentligt är obehaglig "huh, vaddå, distans?". Jag tänkte mig få uppleva unix 32-bitars buggen in-real-time och köra hojarna iaf några år efter pensionen.