Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mawux:

Tungt besked för de som försöker få tag på 3080 eller 3090:

https://www.tomshardware.com/news/nvidia-ceo-geforce-rtx-3080...

Oof... Hoppas detta gäller mer om man beställer typ idag-årsslutet än om man beställde vid lansering. Känns ju ännu viktigare att få veta hur man ligger till i köer och sånt nu med tanke på att det dyker upp små skvättar med diverse kort här och där. Som idag t.ex när både Gigabyte och Zotac hade kort som blev tillgängliga på Komplett. Ska man satsa på ett sånt eller sitter man safe inför nästa batch av det man beställt? Jävligt jobbigt...

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilNordlund:

Vad köpte du för kabel? Måste införskaffa en själv..

Jag köpte en 2 meter lång supra-kabel.

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem

Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER 1st via onlinelager.
https://www.g4g.se/produkter/61660

Visa signatur

Dator: | Chassi: Fractal Design Define R4 | CPU: Intel i7 8700K | MB: ASUS PRIME Z370-A | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz DDR4 | GPU: Gigabyte GeForce Zotac RTX 3080 Trinity OC 10gb | Ljudkort: M-TRACK HUB/Asus Xonar Essence STX II | OS: Windows 10 64-bit | Bootdrive: Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 | PSU: EVGA Supernova G2 1300W | CPU kylning:Noctua NH-D15 chromax.black | Monitor: samsung c49rg90 | Hörlurar: HIFIMAN HE-400I/STAX SR-L300 | Högtalare: ADAM AUDIO T7V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickers:

Vilken butik har denna tabbe skett i? Beställde Gigabyte Gaming OC från komplett på releasedagen 15:16 och fick idag en uppdatering om att min order blivit försenad till 1/11. Kommer tilta av planeten om dom skickat mitt kort till någon annan som inte ens stått i kö.

Inet....

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.son:

Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER 1st via onlinelager.
https://www.g4g.se/produkter/61660

Mitt köp gick igenom 7 minuter efter att du skrev så tvivlar starkt på att jag fick den men man kan ju alltid hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickers:

Mitt köp gick igenom 7 minuter efter att du skrev så tvivlar starkt på att jag fick den men man kan ju alltid hoppas.

Mitt köp gick igenom 6 minuter efter, men fick mail nu att den var slut och leverans väntas i november. Nära!

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Ryzen 3700x | MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio | G.SKill Trident Z Neo 32GB @ 3600MHz | Corsair HX750i | Corsair Obsidian 800D | Sennheiser G4ME Zero | AOC 35" G-Sync Curved @ 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eisen:

Mitt köp gick igenom 6 minuter efter, men fick mail nu att den var slut och leverans väntas i november. Nära!

Same!
"Det går fort i hockey och det sista kort som fanns hos en av våra leverantörer är nu otillgängligt. Beklagar detta, du kan självklart välja att makulera ordern och få pengar återbetalda snarast."

Permalänk
Skrivet av Eisen:

Mitt köp gick igenom 6 minuter efter, men fick mail nu att den var slut och leverans väntas i november. Nära!

Bättre lycka nästa gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mawux:

Tungt besked för de som försöker få tag på 3080 eller 3090:

https://www.tomshardware.com/news/nvidia-ceo-geforce-rtx-3080...

Jag vet inte om jag köper det där, att det är så mycket större efterfrågan än de kunde tänka sig. Krävs ju inte någon spågumma för att räkna ut att det skulle sälja som smör. Nvidia hade inte tillräckligt med kretsar innan lansering och nu klarar de bara inte att tillverka dem snabbt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrael:

Jag vet inte om jag köper det där, att det är så mycket större efterfrågan än de kunde tänka sig. Krävs ju inte någon spågumma för att räkna ut att det skulle sälja som smör. Nvidia hade inte tillräckligt med kretsar innan lansering och nu klarar de bara inte att tillverka dem snabbt nog.

Fast har inte flera källor bekräftat det, att tillgången är på åtminstone normal nivå, men efterfrågan är så extremt hög?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mawux:

Tungt besked för de som försöker få tag på 3080 eller 3090:

https://www.tomshardware.com/news/nvidia-ceo-geforce-rtx-3080...

Äh, efterfrågan dyker nog när AMD släpper sina kort om de presterar bättre och är billigare och finns i fler exemplar i butik. xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrael:

Jag vet inte om jag köper det där, att det är så mycket större efterfrågan än de kunde tänka sig. Krävs ju inte någon spågumma för att räkna ut att det skulle sälja som smör. Nvidia hade inte tillräckligt med kretsar innan lansering och nu klarar de bara inte att tillverka dem snabbt nog.

Var inte så säker. Det finns flera brancher i år som haft helt absurda utfall jämfört med prognoser. Jag skulle inte bli det minsta förvånad om efterfrågan är långt över vad som förväntats.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Fast har inte flera källor bekräftat det, att tillgången är på åtminstone normal nivå, men efterfrågan är så extremt hög?

Fast tar de hänsyn till verkligheten? Vi har ju bland annat en pandemi som gjort att nätförsäljning ökat. Jag tycker bara det känns osannolikt att de skulle missa så enormt. Som det ser ut nu verkar ju tredjeprt tillverkare ha korten klara och att det är kretsarna från Nvidia som är problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heika_:

de citatet är i från 5 september? tog elgiganten emot bokningar innan release lol ?

Stämmer bra, tror det var 1-2 dagar innan, vilket jag gjorde men ska avboka mitt idag

Permalänk
Medlem

nu är det väl helt kört att få tag på FE kort då "ej i lager" knappen är bort från sidan

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/30-series...

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk

Har vart mycket snack om vart man ligger i kön osv, och att man inte får någon info från support.

Så för er som har beställt ett 3080 Strix OC från Inet.

Fick bekräftelsemail från Inet 15:47, va i kontakt med support i förra veckan och fick svaret att jag låg på köplats "ca 70".

ca 30 kort gick ut igår, så nu borde jag ligga på köplats ca 40.

Hoppas ni som också beställt samma kort kan relatera detta till era beställningar och få ett hum om vart ni ligger i kön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyalfishy:

Har vart mycket snack om vart man ligger i kön osv, och att man inte får någon info från support.

Så för er som har beställt ett 3080 Strix OC från Inet.

Fick bekräftelsemail från Inet 15:47, va i kontakt med support i förra veckan och fick svaret att jag låg på köplats "ca 70".

ca 30 kort gick ut igår, så nu borde jag ligga på köplats ca 40.

Hoppas ni som också beställt samma kort kan relatera detta till era beställningar och få ett hum om vart ni ligger i kön.

Shit... om lika många beställde det kortet från Webhallen ligger jag ju på typ plats 200 eller nåt i den kön...

Beställde kl 17:47. Hoppas då på att Asus kan leverera flera batcher. Annars är det antingen första bästa tillgängliga kort eller 2021 som gäller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

@Asus.david, ser det bättre ut i tillverkningen nu? Kan vi förvänta oss att samtliga modeller börjar trilla in varje vecka nu eller kan det dröja en månad eller mer till nästa leverans av tex strix korten?

Permalänk
Skrivet av venomze:

Någon mer här som inte har fått sms av Elgiganten angående framflyttad order denna gång?

Ja absolut, även fått sms om att de inte förväntas kunna leverera kortet försen 1/1-2021.

Permalänk
Medlem

Elgiganten ny notifikation...

En försening har uppstått och vi kommer dessvärre inte att kunna leverera ordern i tid.
Beräknat leveransdatum blir därför ändrat från Måndag 5. Oktober till Måndag 19. Oktober.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrael:

@Asus.david, ser det bättre ut i tillverkningen nu? Kan vi förvänta oss att samtliga modeller börjar trilla in varje vecka nu eller kan det dröja en månad eller mer till nästa leverans av tex strix korten?

Är Golden Week i Kina så troligtvis kommer det kommer färre leveranser nu.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Toss3:

Är Golden Week i Kina så troligtvis kommer det kommer färre leveranser nu.

Hur sker leveranser innan? Misstänker att de inte skeppas utan flygs. Så kan ju hända att vi klarar oss lite längre men produktion nedlagd i en vecka kommer märkas av rejält.

Vore bra om kineserna, som har stor skuld i Covid-19 och alla dödstal och allt annat relaterat till pandemin, borde ta ansvar och inte resa runt under golden week utan kanske istället släpa sig till jobbet för att hålla igång ekonomin.

Permalänk
Medlem

^ dagens argument. Klart dom förkänar ledighet, precis som du.

Det är nvidias fel att det inte finns kort på hyllorna. Dom skulle behövt lansera senare för att bygga upp lagret.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hur sker leveranser innan? Misstänker att de inte skeppas utan flygs. Så kan ju hända att vi klarar oss lite längre men produktion nedlagd i en vecka kommer märkas av rejält.

Vore bra om kineserna, som har stor skuld i Covid-19 och alla dödstal och allt annat relaterat till pandemin, borde ta ansvar och inte resa runt under golden week utan kanske istället släpa sig till jobbet för att hålla igång ekonomin.

Allt ansvar ligger på Nvidia, ingen annan. Ingen ledighet ska ställas in för att Nvidia är dåliga på en stor del av sitt jobb. Lite långdraget att att kollektivt straffa ett helt lands arbetare för att ett virus har samma land som ursprung. Sen kan vi ju ta en diskussion om att kapitalism har flyttat mycket jobb & produktion till Kina pga kostnadseffektivt nån annan gång...

Edit: Jag skulle gärna vilja veta vars jag är i kön eller om det blir något kort (beställt 15:01 release-dagen) innan 2021 men vänta är det enda man kan göra, eller försöka snipea något kort när 10 st kommer in lite här och där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Är Golden Week i Kina så troligtvis kommer det kommer färre leveranser nu.

Tänkte att han verkar ha rätt bra koll så kunde vara kul att höra hur det ligger till officiellt. Jag känner till golden week.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronniee:

Elgiganten ny notifikation...

En försening har uppstått och vi kommer dessvärre inte att kunna leverera ordern i tid.
Beräknat leveransdatum blir därför ändrat från Måndag 5. Oktober till Måndag 19. Oktober.

Elgiganten har i alla fall realistiska datum. Enligt komplett ska mitt Asus Strix komma i lager den 17/10, dvs en lördag.
Vet inte om dom har någon special-deal med Postnord men det låter som dom bara skjuter fram datumet ett godtyckligt antal dagar.

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mha109:

Elgiganten har i alla fall realistiska datum. Enligt komplett ska mitt Asus Strix komma i lager den 17/10, dvs en lördag.
Vet inte om dom har någon special-deal med Postnord men det låter som dom bara skjuter fram datumet ett godtyckligt antal dagar.

Elgiganten tar alltid 1 vecka fram från tidigare datum som var utlovat

Permalänk
Medlem
Skrivet av venomze:

Elgiganten tar alltid 1 vecka fram från tidigare datum som var utlovat

Ok, tänkte mest att Komplett kunde försöka och sätta en vardag som datum istället för en lördag som man vet inte stämmer

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mha109:

Elgiganten har i alla fall realistiska datum. Enligt komplett ska mitt Asus Strix komma i lager den 17/10, dvs en lördag.
Vet inte om dom har någon special-deal med Postnord men det låter som dom bara skjuter fram datumet ett godtyckligt antal dagar.

Du kan fåå leverans på lördag.

Detta är från komplett

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrael:

Tänkte att han verkar ha rätt bra koll så kunde vara kul att höra hur det ligger till officiellt. Jag känner till golden week.

Han har svarat på den frågan tidigare i ett av sina inlägg - ska ta och kolla upp exakt vad han skrev.

EDIT: Okej han nämnde inte Golden Week i sina inlägg (blandade säkert med någon ÅF eller annan Asus rep).

Det närmaste är väl detta:
#18630127

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE