Supersavertravels tar admin-avgift för återbetalning av flybiljett

Permalänk
Medlem

Supersavertravels tar admin-avgift för återbetalning av flybiljett

Hej,
köpte 2 biljetter till gdansk i våras via supersavertravels (Ryanair/norwegian som flyger). Direkt efter avbokningen så satte jag mig i kontakt med nämnda flygbolag och båda betalade tillbaka rätt så snabbt (till supersavertravels). Efter låg strid har jag nu börjat få tillbaka mina pengar och då visar det sig att de tar en avgift på 30€ per order "för att sköta kommunikationen med flygbolagen" som jag redan har gjort.

Är detta ens okej? Låter helt sjukt när flygbolagen ställer in att man ska ändå få betala.

https://www.supersavertravel.se/covid19/2-refunds-f2106d/why-...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hej,
köpte 2 biljetter till gdansk i våras via supersavertravels (Ryanair/norwegian som flyger). Direkt efter avbokningen så satte jag mig i kontakt med nämnda flygbolag och båda betalade tillbaka rätt så snabbt (till supersavertravels). Efter låg strid har jag nu börjat få tillbaka mina pengar och då visar det sig att de tar en avgift på 30€ per order "för att sköta kommunikationen med flygbolagen" som jag redan har gjort.

Är detta ens okej? Låter helt sjukt när flygbolagen ställer in att man ska ändå få betala.

https://www.supersavertravel.se/covid19/2-refunds-f2106d/why-...

Om det inte är du som avbokat så är det inte ok. Har de återbetalat allt utom 30 euro kan det dock vara krångligt att driva det vidare, då tvisten rör ett belopp under ARNs minimigräns. Har du tid, ork och lust att vara principfast kan du ju alltid stämma dem i ett småmål.

Prova även att kontakta din lokala konsumentvägledare, har du tur så bor du i en kommun där denne har lite kunskap om konsumenträtt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Om det inte är du som avbokat så är det inte ok. Har de återbetalat allt utom 30 euro kan det dock vara krångligt att driva det vidare, då tvisten rör ett belopp under ARNs minimigräns. Har du tid, ork och lust att vara principfast kan du ju alltid stämma dem i ett småmål.

Prova även att kontakta din lokala konsumentvägledare, har du tur så bor du i en kommun där denne har lite kunskap om konsumenträtt.

Nej precis utan det är flygbolagen som har avbokat (vilket såklart är rimligt under rådande omständigheter).

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Boka direkt från flygbolagen istället för att boka via scammiga scrapersidor då?

Du har också haft möjliheten att få pengarna direkt från Ryanair istället för scrapern.

Nu har du gått med på villkoren hos scamsidan. Antingen säger dom att avgift tas ut för att administrera avbokningen, eller så gör det inte det. Gör det inte det så är det bara att skicka restskulden till kronofogden. Står det att dom tar ut en avgift för återbetalning så är det inget olagligt idet.

----
Ryanair:

If you booked with a screen scraper website and still haven't received a voucher or cash refund, they may be blocking it.

You may have made your Ryanair booking with a 3rd party travel agent or screen scraper website, not on Ryanair.com/Ryanair app. For example, Kiwi, On the Beach, Love Holidays, Last Minute.com.

These screen scraper websites use screen scraping software to copy the content of our website for display on their own website so that they can appear to customers as authorised agents of Ryanair. They may not share any of your personal information with us such as your email address, payment details, postal address etc. They supply us with fake information. This means we often cannot contact you with important information regarding your bookings and until now, we have been unable to refund you directly.

We have created a new Customer Verification Form, which once submitted and verified will allow you to request a refund directly.

----

What happens if my booking has already been refunded to the screen scraper website I booked with?

If you receive confirmation from Ryanair that your booking has already been refunded to the screen scraper that you booked with, you must contact them directly to get your money back.

In some cases, these websites requested refunds on behalf of customers but there is no guarantee that they will pass this money on.

----

https://www.ryanair.com/ie/en/refundfaqs/screenscraperbooking...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Boka direkt från flygbolagen istället för att boka via scammiga scrapersidor då?

Du har också haft möjliheten att få pengarna direkt från Ryanair istället för scrapern.

Nu har du gått med på villkoren hos scamsidan. Antingen säger dom att avgift tas ut för att administrera avbokningen, eller så gör det inte det. Gör det inte det så är det bara att skicka restskulden till kronofogden. Står det att dom tar ut en avgift för återbetalning så är det inget olagligt idet.

----
Ryanair:

If you booked with a screen scraper website and still haven't received a voucher or cash refund, they may be blocking it.

You may have made your Ryanair booking with a 3rd party travel agent or screen scraper website, not on Ryanair.com/Ryanair app. For example, Kiwi, On the Beach, Love Holidays, Last Minute.com.

These screen scraper websites use screen scraping software to copy the content of our website for display on their own website so that they can appear to customers as authorised agents of Ryanair. They may not share any of your personal information with us such as your email address, payment details, postal address etc. They supply us with fake information. This means we often cannot contact you with important information regarding your bookings and until now, we have been unable to refund you directly.

We have created a new Customer Verification Form, which once submitted and verified will allow you to request a refund directly.

----

What happens if my booking has already been refunded to the screen scraper website I booked with?

If you receive confirmation from Ryanair that your booking has already been refunded to the screen scraper that you booked with, you must contact them directly to get your money back.

In some cases, these websites requested refunds on behalf of customers but there is no guarantee that they will pass this money on.

----

https://www.ryanair.com/ie/en/refundfaqs/screenscraperbooking...

Du antar verkligen för mycket. Ryanair + norwegian betalar automatiskt ut det till kortet som gjort bokningen, dvs bolaget. Att få det direkt till mig var inget alternativ. De började processen själva automatiskt utan att man fick välja något.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Fast det är ju inte "scraper-scammer-siten":s (kul ord! ) fel vilka rutiner flygbolaget har, dessutom står det:

Citat:

In Sweden, where our headquarters are based, the Consumer Protection Agency has made a public statement on the airline’s obligation to assist their customers and not refer them back to the travel agencies. If you turn to us for assistance, we will do our best to assist you but we are limited to the rules and restrictions of the airlines. Also if your airline handles your case we will not charge a handling fee.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Fast det är ju inte "scraper-scammer-siten":s (kul ord! ) fel vilka rutiner flygbolaget har, dessutom står det:

Hoppsan. Får väl ringa dem imorgon då det enda de har gjort är att skicka pengarna vidare, de har inte drivit någon process mot flygbolagen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Föreslår att du tar dig en titt på lagstiftningen.

Flygresor omfattas av EU-förordning 216/2004, som du kan läsa i sin helhet här.

Citat:

Artikel 5

Inställd flygning

1. Vid inställd flygning skall de berörda passagerarna

a) erbjudas assistans i enlighet med artikel 8 av det lufttrafikföretag som utför flygningen, och

Artikel 8

Rätt till återbetalning eller ombokning

1. Vid hänvisning till denna artikel skall passagerare erbjudas att välja mellan

a) - återbetalning inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, av hela inköpspriset för biljetten, för den del eller de delar av resan som inte fullföljts och för den del eller de delar som fullföljts, om flygningen inte längre har något syfte med avseende på passagerarens ursprungliga resplan, samt dessutom, i relevanta fall,

Artikel 7

Rätt till kompensation

3. Kompensationen i punkt 1 skall betalas kontant, med elektronisk banköverföring, bankgirering eller check eller, med passagerarens skriftliga samtycke, med resevouchers och/eller andra tjänster.

Det låter som att flygbolaget återbetalade biljetten till resebyråns bankkort, vilket inte är något av de i förordningen uppräknade betalsätten. Jag föreslår att du ber flygbolaget att åtgärda felet.

Enligt artikel 8 kan du också välja alternativ b) och c), som är olika varianter av att få biljetten ombokad, men du kanske hellre ville ställa in resan. Om flygbolaget utan att fråga väljer att betala tillbaka pengarna, har du ändå rätt att välja alternativ b) eller c). Du ska i så fall lämna tillbaka de återbetalade pengarna till flygbolaget.

Betalade du med kreditkort, skyddas du av 29 § konsumentkreditlagen. I så fall ska du reklamera den ursprungliga transaktionen hos kortföretaget.