Permalänk

Bra deal för sonen?

Är detta en bra deal för sonen 8år? Eller bör även han vänta in generationskiftet från AMD och Nvidia eftersom priserna lär sjunka ytterligare på mindre snabba enheter också?
Spelar mest fortnite och minecraft just nu men vill inte att den inte går att använda om ett år om han vill spela något mer avancerat.

ACER N50

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Medlem

Helt ok burk till bra pris. Köp till en 8gb sticka så håller den.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Jag var i liknande situation för några veckor sen, skulle köpa present till min 12-åring. Kollade på ett gäng fabriksdatorer och kom till slutsatsen att det kommer det blir dyrare och sämre i det långa loppet, anledningen till det är sämre kylning, svårare att uppgradera delar osv.

Slutade med att jag köpte en begagnad dator som var 6 månader gammal.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Runt 8000 kronor rekommenderar jag alltid att man köper en begagnad. Om det vore intressant är det bara att skriva vart du bor så kan vi hjälpa dig att hitta en.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Sonen är 9, vi byggde en dator ihop till honom i somras av begagnade delar vi jagade ihop.
Han tyckte det var hur kul som helst och ökade datorintresset ytterligare, så det är ett tips

Permalänk
Mattecoach

Är du öppen för att bygga själv? Är en riktigt kul aktivitet, 12 år är absolut tillräckligt för att klara det mesta själv med lite tillsyn. Två presenter i en om han bygger ihop den själv

Jag satte ihop ett första utkast. Detta behöver kompletteras med grafikkort, vilket du hittar enkelt på begagnatmarknaden med tanke på det nya släppet om en vecka. Om ni inte har Windowsnyckel finns det "gråversioner" för någon hundralapp, annars spricker budgeten på det. Går också att spara lite om man köper från olika ställen.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14140953

Permalänk
Skrivet av bha*:

Jag var i liknande situation för några veckor sen, skulle köpa present till min 12-åring. Kollade på ett gäng fabriksdatorer och kom till slutsatsen att det kommer det blir dyrare och sämre i det långa loppet, anledningen till det är sämre kylning, svårare att uppgradera delar osv.

Slutade med att jag köpte en begagnad dator som var 6 månader gammal.

Jag har också tänkt i dessa banor. Borde ge mest för pengarna och särskilt om man väntar in både GPU och CPU-släppen. Borde bli en bra julklapp.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Är du öppen för att bygga själv? Är en riktigt kul aktivitet, 12 år är absolut tillräckligt för att klara det mesta själv med lite tillsyn. Två presenter i en om han bygger ihop den själv

Jag satte ihop ett första utkast. Detta behöver kompletteras med grafikkort, vilket du hittar enkelt på begagnatmarknaden med tanke på det nya släppet om en vecka. Om ni inte har Windowsnyckel finns det "gråversioner" för någon hundralapp, annars spricker budgeten på det. Går också att spara lite om man köper från olika ställen.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14140953

Han är 8 så lite tidigt. Sen har jag varit borta från PC-världen i nästan 20 år så är ej en expert på vad som funkar ihop osv.
Vi satsar på en begagnad efter släppen istället.

Tack för alla tips

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk

Skärm har vi en liggandes från HP (24") med 7ms responstid. Är det något en 8åring kommer märka av?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Medlem

@chester11: Den blir bra att börja på. Alltid trevlig att kunna uppgradera senare
Kommer ej vara missnöjd iaf så länge han inte använt något bättre.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av chester11:

Jag har också tänkt i dessa banor. Borde ge mest för pengarna och särskilt om man väntar in både GPU och CPU-släppen. Borde bli en bra julklapp.

Ett tips är att börja kolla en månad innan på blocket och försöka komma överens om ett pris som passar dig. I Sthlm dyker det upp runt 10 speldatorer per dag på blocket, vilket gör urvalet brett.

Skrivet av chester11:

Skärm har vi en liggandes från HP (24") med 7ms responstid. Är det något en 8åring kommer märka av?

Alla är så klart olika, men väldig låg sannolikhet för det, säg att det är en gamingskärm så kommer det funka

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk

Har nu kollat runt på blocket (Malmö med omnejd) och måste säga att folk har helt orealistiska förväntningar på sina byggen. Särskilt grafikkortet har sjuka prissättningar med tanke på 3080 släpps för runt 8k om en vecka. Lär ju förbli osålda.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Skrivet av kwame:

Runt 8000 kronor rekommenderar jag alltid att man köper en begagnad. Om det vore intressant är det bara att skriva vart du bor så kan vi hjälpa dig att hitta en.

Yes please.
Budget runt 8k
Malmö med omnejd

Gärna ett stabilt bygge
Endast dator
Gärna en som prisdumpats och som inser att ny hårdvara släpps inom kort.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Medlem

@chester11: Så är det. Marknaden här på SweC har mkt mer realistiska priser i regel. Men även här har inte alla riktigt fattat hur mycket RTX 20X0-korten bör tappa i värde, det kommer nog sjunka efterhand. Speciellt när de nya korten faktiskt kommit.

Permalänk
Medlem

@chester11

Värt att tänka på är att en färdigbyggd dator har en helt annan garanti än om du köper begagnat. framförallt om du känner att du inte kommer felsöka själv osv om det skulle behövas.

den första datorn du länkade till var helt okej för 8000 kr och en bra början för pc gaming. går även att uppgradera den med mer ram, bättre grafikkort framöver.

Är det t.ex fortnite osv som ska spelas på 1080p så kommer den datorn att räcka många år framåt.

Tror sweclockers generellt rekommenderar högt när det kommer till prestanda. med det sagt så får du mer för pengarna om du köper begagnat.

så frågan du borde ställa dig är om du är villig att felsöka/byta komponenter vid ett begagnat köp och då tjäna 1000-2000 kr eller om du vill ha bekvämligheten med att köpa nytt och ha garanti för 2000 kr mer?

Permalänk
Skrivet av mrE1:

@chester11

Värt att tänka på är att en färdigbyggd dator har en helt annan garanti än om du köper begagnat. framförallt om du känner att du inte kommer felsöka själv osv om det skulle behövas.

den första datorn du länkade till var helt okej för 8000 kr och en bra början för pc gaming. går även att uppgradera den med mer ram, bättre grafikkort framöver.

Är det t.ex fortnite osv som ska spelas på 1080p så kommer den datorn att räcka många år framåt.

Tror sweclockers generellt rekommenderar högt när det kommer till prestanda. med det sagt så får du mer för pengarna om du köper begagnat.

så frågan du borde ställa dig är om du är villig att felsöka/byta komponenter vid ett begagnat köp och då tjäna 1000-2000 kr eller om du vill ha bekvämligheten med att köpa nytt och ha garanti för 2000 kr mer?

Japp, ännu en aspekt.
Den är nedsatt 4000kr, frågan är om liknande droppar mer i höst eller om det är ett ok pris även på längre sikt. Om ok så kan vi lika gärna köpa den som att vänta. Lite skeptisk till Acer dock. Hade en bärbar sådan tidigt 2000-tal och den bokstavligen ramlade sönder. Sämst datorn jag någonsin haft.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter i samma sits till min nioåring som idag har PentiumG4560 och ett GTX1050Ti i något gamingchassi. Jagade tag i det mesta till den begagnat men fick köpa några av grejorna nytt. Skärmen är en HP med IPS och upplösningen 1650*1050 så det håller nere prestandakravet en del. Han är väldigt nöjd med sin dator.
Beroende på vad han ska spela så kommer man rätt långt på billiga grejor, det klarar alla dom spel som vi slängt på det hittills. Nu ska dock lillebror ärva den och därav nytt till nioåringen.
Kan väl säga att blocket känns knappt lönt, det är mer eller mindre helt orealistiska priser där.

Min grabba spelar Scrap Mechanic, Minecraft, TF2, Portal 2 och Fortnite. Inget av dom spelen kräver mer än en 2-kärnig processor med ett GTX1050.
Datorn på elgiganten såg onekligen ut som mycket dator för pengarna men behövs den verkligen?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Sitter i samma sits till min nioåring som idag har PentiumG4560 och ett GTX1050Ti i något gamingchassi. Jagade tag i det mesta till den begagnat men fick köpa några av grejorna nytt. Skärmen är en HP med IPS och upplösningen 1650*1050 så det håller nere prestandakravet en del. Han är väldigt nöjd med sin dator.
Beroende på vad han ska spela så kommer man rätt långt på billiga grejor, det klarar alla dom spel som vi slängt på det hittills. Nu ska dock lillebror ärva den och därav nytt till nioåringen.
Kan väl säga att blocket känns knappt lönt, det är mer eller mindre helt orealistiska priser där.

Min grabba spelar Scrap Mechanic, Minecraft, TF2, Portal 2 och Fortnite. Inget av dom spelen kräver mer än en 2-kärnig processor med ett GTX1050.
Datorn på elgiganten såg onekligen ut som mycket dator för pengarna men behövs den verkligen?

Pappa kanske behöver låna den ibland för lite FS2020.
Kan man trycka in 32GB ram i den dag 1 tro?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av chester11:

Pappa kanske behöver låna den ibland för lite FS2020.
Kan man trycka in 32GB ram i den dag 1 tro?

Ja, den stödjer upp till 64GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Min grabba spelar Scrap Mechanic, Minecraft, TF2, Portal 2 och Fortnite. Inget av dom spelen kräver mer än en 2-kärnig processor med ett GTX1050.

Fast Fortnite kräver definitivt en fyrkärning processor numera, helst en med åtta trådar. Det spelet kan ha riktigt läbbiga 1% low om inte processorn hänger med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chester11:

Japp, ännu en aspekt.
Den är nedsatt 4000kr, frågan är om liknande droppar mer i höst eller om det är ett ok pris även på längre sikt. Om ok så kan vi lika gärna köpa den som att vänta. Lite skeptisk till Acer dock. Hade en bärbar sådan tidigt 2000-tal och den bokstavligen ramlade sönder. Sämst datorn jag någonsin haft.

För 12000 kr hade den absolut inte varit prisvärd nu är den rätt okej i pris. Prebuilds är alltid något sämre i kvalite/ljudnivå osv frågan är vad man behöver. Datorn kommer att spela de flesta spel förutom triple AAA titlar på en bra nivå i flera år framåt i 1080p Vilket jag antar kommer vara upplösningen.

Jag har lagt ihop ett bygge på inet som matchar priset för att se vad ni skulle få nytt. går säkert att slipa bort några kronor få bättre komponenter men det är också helt ok bygge och det går att upgradera med att byta cpu/grafikkort framöver. ca 20 min youtube sökning bort från en high end dator vid uppgradering framöver.

Alternativt denna (la även på kostnaden för montering)

Ska du köpa begagnat så hade jag i princip bara köpt här på sweclockers av någon som har bra referenser.Då det är en djungel att köpa begagnat och du vet inte riktigt vad du får för skick på prylarna.

Edit:@ilstallione lägger till dig här också då denna uppgradering kanske är samma standard som du är ute efter.

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt bra tips måste jag säga!

Till mig själv ser det ut såhär just nu.

https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=4051309&view=l

Spelar bara TF2 det lilla jag spelar så hade klarat mig på mindre. Blir dock inte billigare med en i3 9100f fast den kostar mindre än 800 kr nu, moderkortet blir ett par hundralappar dyrare så inte lönt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av mrE1:

För 12000 kr hade den absolut inte varit prisvärd nu är den rätt okej i pris. Prebuilds är alltid något sämre i kvalite/ljudnivå osv frågan är vad man behöver. Datorn kommer att spela de flesta spel förutom triple AAA titlar på en bra nivå i flera år framåt i 1080p Vilket jag antar kommer vara upplösningen.

Jag har lagt ihop ett bygge på inet som matchar priset för att se vad ni skulle få nytt. går säkert att slipa bort några kronor få bättre komponenter men det är också helt ok bygge och det går att upgradera med att byta cpu/grafikkort framöver. ca 20 min youtube sökning bort från en high end dator vid uppgradering framöver.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1183818/budget-2020

Alternativt denna (la även på kostnaden för montering)

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1183828/budget-8000k

Ska du köpa begagnat så hade jag i princip bara köpt här på sweclockers av någon som har bra referenser.Då det är en djungel att köpa begagnat och du vet inte riktigt vad du får för skick på prylarna.

Edit:@ilstallione lägger till dig här också då denna uppgradering kanske är samma standard som du är ute efter.

Tacksam för detta.
Problemet med ett ihopplock är att jag kommer inte kunna hejda mig från att addera lite här och där och plötsligt har jag köpt en gamingdator till mig själv istället för 25k. Var länge sedan jag var så kluven inför hur jag ska göra. Kommer troligtvis köpa mig en egen när AMD släppt nytt och 3080 finns tillgängligt.

Svårt svårt

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Hedersmedlem

Beställde en från elgiganten till grabben så får vi se hur det funkar.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Hittade denna i en annan tråd. HP
Där har vi 16GB RAM direkt istället för 8 och superkortet istället för vanliga 2060. Är väl rejält mkt snabbare?
Samma dator på Elgiganten kostar 15495kr

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chester11:

Hittade denna i en annan tråd. HP
Där har vi 16GB RAM direkt istället för 8 och superkortet istället för vanliga 2060. Är väl rejält mkt snabbare?
Samma dator på Elgiganten kostar 15495kr

Såg också den. 25% upp och säkert 25% prestanda upp. Men, som du skrev tidigare, lite till, lite till, lite till.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Såg också den. 25% upp och säkert 25% prestanda upp. Men, som du skrev tidigare, lite till, lite till, lite till.

Hahaha, ja du ser. Kan inte hjälpa det.
Såg att den på power dessutom har 10:e generationen processor mot elgigantens 9e. Dvs 12 trådar istället för 6.
Så powervarianten är bra mkt bättre och billigare.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chester11:

Hahaha, ja du ser. Kan inte hjälpa det.
Såg att den på power dessutom har 10:e generationen processor mot elgigantens 9e. Dvs 12 trådar istället för 6.
Så powervarianten är bra mkt bättre och billigare.

Jag är precis likadan. Skulle bara ha nåt enkelt till mig själv att köra lite 1080p TF2 på, är just nu en i5 och 1660 super i den.

Man får sätta en gräns och vara stenhård på den.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Ett problem med begagnade kompletta "speldatorer" är att de ofta är så groteskt stora och fula, speciellt om de har några år på nacken. En miljard fläktar som inte behövs, blinkande lampor, osv. Folk här på Sweclockers bygger nog generellt snyggare och bättre än det mesta man hittar på Blocket, känns det som.

Jag har barn som snart är i åldern att de kan få en spel-PC, det jag tänker mig är att man skaffar en dator med rejält bra CPU (eftersom en bra CPU tycks stå sig länge) och rimligt bra GPU, och sedan kan man om ett par år uppgradera GPU om det behövs - då får man säkert 2080ti för en spottstyver, om man får gå efter trådarna här på forumet

Bygga själv är såklart roligt, men det är trots allt en del pill och risk för att det faktiskt inte fungerar. Det finns fördelar med att köpa nytt framför begagnat. Jag tycker datorn i trådstarten var rätt diskret och snygg för att vara en "speldator".

Tillägg: Kan man lägga ut 20-25% mer och få något rejält mycket bättre så är det ofta ett bra val, om ett år har man glömt de där extra pengarna men slipper störa sig på halvdan hårdvara.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Bygg själv, all hjälp du behöver finns här eller på youtube.
Köpte och byggde en burk till min sambos systerson på 12 år.

han fick:
3600 Cpu
450B Moderkort
16GB 3200mhz Ram
5600XT Grafikkort
750w Nätdel
och ett random chassi med med lampor med en budget på 10k.

Office och Microsoft köpte vi på ebay för under 150kr för båda.

************

När det gäller att vänta så kan jag verkligen rekommendera det:
AMD släpper 4000 serien CPUs
AMD släpper 6000 serien GPUs
Nvidia släpper 3000 serien GPUs

och i samma veva så är det Black Friday, så även om man inte köper nytt så kan man göra riktigt bra klipp på äldre generationer. Även begagnat finns det otroliga klipp att göra redan nu, såg 2070s på ebay för 2800kr.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället