Permalänk
Medlem

Vilken AOC gaming skärm

Behöver tips om vilken gaming skärm jag ska köpa.
Budget är max 3000kr.

AOC 27G2U 27"
27" Full HD 1080p IPS-panel
144 Hz uppdateringsfr.,AMD FreeSync
Pris: 2669kr

AOC Q27G2U 27" QHD 1440p VA-panel
144 Hz, 1 ms responstid
2x HDMI, DP, 4x USB-A 3.0
Pris: 2790kr (900kr nedsatt just nu på elgiganten)

AOC C27G2ZU 27" Full HD 1080p VA-panel
240 Hz, 0,5ms responstid
2x HDMI, DP, 2x USB-A 3.2 Gen 1
Pris: 2990kr (1000kr nedsatt just nu på elgiganten)

Ska använda skärmen med en stationär dator med följande specs: Amd Ryzen 3600 och RTX3070.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av valkonen:

Behöver tips om vilken gaming skärm jag ska köpa.
Budget är max 3000kr.

Ska använda skärmen med en stationär dator med följande specs: Amd Ryzen 3600 och RTX3070.

Vilken som av de skärmarna. Det är inte processor och grafikkort som avgör vilken skärm du ska köpa, utan det du ska använda datorn till. Är det spel? I så fall, vilken typ av spel? Vad hade du skärm innan? 3000 kr är en ganska låg budget och risken är att man bara köper samma skärm på nytt.

Jag ha skrivit mer om hur man guidar sig själv och tar hjälp av forumet här: https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Ska använda skärmen först och främst till spel.
Har ingen skärm sedan innan utan det blir ett nybygge. Tänkte att processorn och grafikkortet påverkar vilken FPS man får i spelet och därmed vilken Hz man ska välja på skärm. Dock har den ena skärmen högre upplösning vilket man kanske ska föredra? Hoppas på att skärmen ska kunna hänga med ett flertal år.

Spel som kommer spelas är fortnite, cs go och andra spel.

Permalänk
Bildexpert 📺

@valkonen: Mest rappa och tävlingsinriktade spel alltså? Rekommenderar högre frekvens, likt 240 Hz-skärmar. Är det mer äventyr, upplevelse gå mot högre upplösning/större pixelmatris för mer detaljrikedom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@valkonen: Mest rappa och tävlingsinriktade spel alltså? Rekommenderar högre frekvens, likt 240 Hz-skärmar. Är det mer äventyr, upplevelse gå mot högre upplösning/större pixelmatris för mer detaljrikedom.

Ja, exakt. Dock inte gaming på någon hög nivå. Andra spel som kommer spelas är liknande som Dota 2.
Vi kommer ha två stycken skärmar sida vid sida (två spelstationer), gillar då tanken att den är curved så att den som sitter på dator 1 inte störs av dator 2.

Permalänk
Bildexpert 📺

@valkonen: Generellt gå mot 1920x1080/240 Hz för de rappa spelen och 2560x1440/144+ för allround. 1920x1080/144 tar man främst för att spara pengar.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Jag sitter och funderar på dessa två skärmar (länkar längre ner) till min första gamingdator som jag ska köpa inom några månader gärna innan Oktober är slut.

Men min fråga, varför ska man välja en Välvd skärm före en Plan och vice versa?
Och vad är bäst att ha IPS eller VA ?

Jag tänker mest spela shooter spel som Call of duty och Battlefield, men ibland även spel som God of War, Horizon, Cyberpunk osv.

AOC 27G2U
AOC C27G1

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte precis en C27G1 som jag använder för hemmajobbande och lite casual spelande av TF2.

Man får vad man betalar för men den fungerar alldeles utmärkt. Helt ok bild för jobbandet och upplösningen stör inte som jag trodde det skulle göra. Gav 2200 kr för den på kompletts erbjudande häromdagen. Hade jag haft mer kraft än min laptops GTX1050 hade jag nog köpt denna på erbjudande:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorskar...

Gillar att man får med ergonomiskt stöd så att skärmen går att höja och sänka så man slipper gam-nacken.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

@JexxitS: Finns rätt gott om rediga guider för vad som gäller för IPS, VA och TN-paneler - både här på Sweclockers och på Youtube. Där får du bättre svar än vad jag kan ge om fördelar och nackdelar med respektive typ beroende på spel och så vidare.

Men just frågan om välvd eller inte, det är en smaksak mer än någonting annat. Utifrån egen erfarenhet - med en krökt, 1440p, 27-tums VA-panel - så är jag väldigt nöjd över att ha valt en välvd skärm. Jag kan tycka att det kapslar in ens synfält på ett behagligt sätt. Jag sitter rätt nära min 27-tummare, och det känns bra att ytterkanterna kommer in lite grann.

En påtaglig nackdel är om du skulle råka ha en lampa eller ett upplyst fönster bakom dig, i ett övrigt mörkt rum. Ljuskällor (bakom betraktaren) som träffar en välvd skärm smetas ut på skärmen (länkar Laxpuddings video om detta) och stör långt mer än det skulle på en platt skärm, vill jag påstå. Det kan vara ett påtagligt irritationsmoment om det inte går att lösa. Kan man undvika att ljus träffar skärmen på det sättet så förespråkar jag en välvd - egentligen då mest baserat på att det känns mer immersive. Försök ta dig till en butik och kika - det är väl det bästa sättet att bilda sig en uppfattning. Om inte annat - köp och prova en välvd om du inte haft det innan.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

@xBjornen: Finns rätt gott om rediga guider för vad som gäller för IPS, VA och TN-paneler - både här på Sweclockers och på Youtube. Där får du bättre svar än vad jag kan ge om fördelar och nackdelar med respektive typ beroende på spel och så vidare.

Men just frågan om välvd eller inte, det är en smaksak mer än någonting annat. Utifrån egen erfarenhet - med en krökt, 1440p, 27-tums VA-panel - så är jag väldigt nöjd över att ha valt en välvd skärm. Jag kan tycka att det kapslar in ens synfält på ett behagligt sätt. Jag sitter rätt nära min 27-tummare, och det känns bra att ytterkanterna kommer in lite grann.

En påtaglig nackdel är om du skulle råka ha en lampa eller ett upplyst fönster bakom dig, i ett övrigt mörkt rum. Ljuskällor (bakom betraktaren) som träffar en välvd skärm smetas ut på skärmen (länkar Laxpuddings video om detta) och stör långt mer än det skulle på en platt skärm, vill jag påstå. Det kan vara ett påtagligt irritationsmoment om det inte går att lösa. Kan man undvika att ljus träffar skärmen på det sättet så förespråkar jag en välvd - egentligen då mest baserat på att det känns mer immersive. Försök ta dig till en butik och kika - det är väl det bästa sättet att bilda sig en uppfattning. Om inte annat - köp och prova en välvd om du inte haft det innan.

Bra svar, tack
Kollade även på videon. jag blev övertalad att det blir inte en böjd, krökt, välvd, kurvad skärm