Permalänk
Medlem

Råd inför kommande fiberanslutning.

Hej.

Nu är det äntligen dags. Köpte radhus för ca ett år sedan, och om en månad är indragning av fiber till huset planerat, och eftersom jag inte har så stor erfarenhet när det kommer till nätverk, samt att jag för närvarande är föräldraledig med vårat andra barn, så tänkte jag fråga er om hjälp.

Har för nuvarande endast tillgång till ADSL, och har haft modem/router på kontoret på övervåningen. Detta har medfört att det varit dålig täckning i köket/hallen på nedervåningen, vilket är längst bort från routern i huset.

Den nya routern kommer troligtvis installeras vid mottagaren, som kommer sitta i hallen vid köket.

Detta kommer troligtvis innebära att jag kommer få sämre täckning på kontoret, barnens rum samt på baksidan av huset.

Jag vill även gärna använda kabel till datorn, som står i kontoret, men samtidigt slippa dra kabeln från hallen hela vägen till datorn.

Vilket sätt borde vara den lättaste lösningen på mitt problem? Borde jag bita i det sura äpplet och dra kabel hela vägen, eller finns det snyggare och smidigare lösningar?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Enklast är en trådlös förbindelse, men den blir tekniskt mest avancerad (med inställningar osv). Du kommer uppleva störningar och frustration när det inte fungerar och undrar hur de kan sälja så dyra produkter som inte fungerar när man behöver de som mest.

Vissa har haft gott resultat med nätverk genom eluttagen, vissa har haft mindre "tur".
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1463757-natverk-via-el...

Jag rekommenderar starkt att du drar en kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Enklast är en trådlös förbindelse, men den blir tekniskt mest avancerad (med inställningar osv). Du kommer uppleva störningar och frustration när det inte fungerar och undrar hur de kan sälja så dyra produkter som inte fungerar när man behöver de som mest.

Vissa har haft gott resultat med nätverk genom eluttagen, vissa har haft mindre "tur".
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1463757-natverk-via-el...

Jag rekommenderar starkt att du drar en kabel.

Antog att det var svaret jag skulle få, men man vet aldrig, varit ute ur "loopen" i ett antal år.

Då får jag ta smällen att dra kabel, sambon lär inte bli glad men det får hon acceptera.

Permalänk

En välplacerad accesspunkt kan täcka upp hela huset. Men det är ju svårt att uttala sig när man inte vet hur din planlösning ser ut.
Du råkar inte ha några gamla teleuttag du kan nyttja som kanalisationsväg?

Permalänk
Skrivet av Zebran88:

Hej.

Nu är det äntligen dags. Köpte radhus för ca ett år sedan, och om en månad är indragning av fiber till huset planerat, och eftersom jag inte har så stor erfarenhet när det kommer till nätverk, samt att jag för närvarande är föräldraledig med vårat andra barn, så tänkte jag fråga er om hjälp.

Har för nuvarande endast tillgång till ADSL, och har haft modem/router på kontoret på övervåningen. Detta har medfört att det varit dålig täckning i köket/hallen på nedervåningen, vilket är längst bort från routern i huset.

Den nya routern kommer troligtvis installeras vid mottagaren, som kommer sitta i hallen vid köket.

Detta kommer troligtvis innebära att jag kommer få sämre täckning på kontoret, barnens rum samt på baksidan av huset.

Jag vill även gärna använda kabel till datorn, som står i kontoret, men samtidigt slippa dra kabeln från hallen hela vägen till datorn.

Vilket sätt borde vara den lättaste lösningen på mitt problem? Borde jag bita i det sura äpplet och dra kabel hela vägen, eller finns det snyggare och smidigare lösningar?

Tack på förhand.

Hej. Med indragning i huset menar du då att en tekniker kommer och kopplar in allt eller ska dom gräva fram till huset? Dessvärre kan det ta flera år innan det kopplas in efter dom grävt fram till huset. Arbetskamrater och föräldrar har varit utför liknande. Bara en heads up.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hej. Med indragning i huset menar du då att en tekniker kommer och kopplar in allt eller ska dom gräva fram till huset? Dessvärre kan det ta flera år innan det kopplas in efter dom grävt fram till huset. Arbetskamrater och föräldrar har varit utför liknande. Bara en heads up.

Tack för varningen, men det är redan grävt fram till uppfarten, när området fick fiber för x antal år sedan bestämde sig förra ägaren för att inte koppla upp sig. Bara sista biten in till huset samt installationen i huset kvar. Pratat med installatören och det är planerat till slutet av september.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag dragit kabel, har du möjlighet att påverka vart fibern kommer in i huset så har du ju möjlighet att plannera lite bättre, och hitta en bra knutpunkt i huset så du slipper dra kabel över hela huset utan bara dra kabel dit du anser dig behöver.

Jag skulle i alla fall rekommendera att dra kabel till viktiga stället i huset där kontor, mediarum, access punkt platser och andra ställen där kabel kan vara bäst.

Dessutom har du möjlighet att koppla in flera access punkter för att faktiskt täcka hela huset, om det inte är möjligt att få bra täckning med en.

Det är ju "lite" mer arbete, men det kommer att vara lönt när det väl är gjort

Permalänk
Medlem

Bästa är såklart att dra kabel, men beroende på omständigheterna samt dina krav/behov så kan ju trådlöst vara good enough också.

Jag såg mig länge som någon som måste ha kablat nätverk men har senaste 3 åren kört helt på WiFi. Har 500/500 på fiber vilket jag med lätthet får ut till datorn, med väldigt stabil ping på 10ms till SUNET (tror WiFi signalen lägger på 3-5ms). Allt från arbete till kompetetivt spelande och nedladdning fungerar strålande.

De svett och tårar du sparar igen på att slippa dra kabel behöver du delvis lägga på dina trådlösa miljö. Jag bor i lägenhet så för mig har det varit relativt smärtfritt, men är ändå en del konfig som justerats innan jag blev helt nöjd.

För info så kör jag en ASUS RT-AC87U router samt en ASUS EA-AC87 som brygga, tänkte att dessa två bör ju kunna prata bra mellan varandra och båda har stöd för MU-MIMO å diverse andra tekniker.

Permalänk
Medlem

Just nu njuter jag av att vi ska flytta till ett nybyggt hus där fasta uttag finns färdigt i varje rum.

Men annars hade jag kört på trådlöst alla gånger. Inte så strulande som nån ovan påstod

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zebran88:

Då får jag ta smällen att dra kabel, sambon lär inte bli glad men det får hon acceptera.

Om du ändå inte tänker använda telefonledningarna i framtiden så kan du antagligen använda befintliga rör för att dra installationskabel för ethernet och ersätta jacken med ethernet-uttag.

Försök få in fibern så att mediakonverteraren och eventuellt routern kan sitta bredvid ett befintligt telefonjack.

Har svårt att tro att telefontrådarna är utanpåliggande i ett radhus.

Du får antagligen bara in en kabel per rör, så switch kan bli nödvändigt beroende på var du placerar routern.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Ska kika vidare på att dra kabel genom telejacken, innebär ju lite mer jobb men det blir definitivt snyggare. Vi använder ju ändå ingen fast telefoni.

Visst kan jag påverka vart monteringen sker, men det bör innebära en ökad kostnad (bara viss längd inne i huset ingår i priset), och även viss kabeldragning inne i huset. Ser gärna att installatören gör så lite inverkan som möjligt inne i huset, då jag hellre drar kabel själv (ingen tidspress, mer noggrant osv).

Täckningen på övervåningen är ett okänt, men förväntat problem. Om jag drar upp kabel övervåningen kanske det är fördelaktigt att sätta in en switch + accesspunkt vid ett senare tillfälle.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zebran88:

Tack för alla tips. Ska kika vidare på att dra kabel genom telejacken, innebär ju lite mer jobb men det blir definitivt snyggare. Vi använder ju ändå ingen fast telefoni.

Visst kan jag påverka vart monteringen sker, men det bör innebära en ökad kostnad (bara viss längd inne i huset ingår i priset), och även viss kabeldragning inne i huset. Ser gärna att installatören gör så lite inverkan som möjligt inne i huset, då jag hellre drar kabel själv (ingen tidspress, mer noggrant osv).

Täckningen på övervåningen är ett okänt, men förväntat problem. Om jag drar upp kabel övervåningen kanske det är fördelaktigt att sätta in en switch + accesspunkt vid ett senare tillfälle.

Du kan kära telefon via nätverkskabel men helst inte tvärt om
en RJ11 hane passar också i "mitten" på en RJ45 hona, det som inte är lika är att telefonuttagen kopplas vidare om du inte ansluter nått i dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan kära telefon via nätverkskabel men helst inte tvärt om
en RJ11 hane passar också i "mitten" på en RJ45 hona, det som inte är lika är att telefonuttagen kopplas vidare om du inte ansluter nått i dem.

Var jag som var otydlig i mitt svar. Tanken var att använda befintliga rör och ta bort telefonjacken.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zebran88:

Var jag som var otydlig i mitt svar. Tanken var att använda befintliga rör och ta bort telefonjacken.

du var tydlig men jag ville påpeka att det går ganska lätt att köra telefon via nätverkskablar och kontakter men tvärrt om inte funkar så bra om du nu skulle vilja göra så av någon anledning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

du var tydlig men jag ville påpeka att det går ganska lätt att köra telefon via nätverkskablar och kontakter men tvärrt om inte funkar så bra om du nu skulle vilja göra så av någon anledning.

Uppfattat! Jag som inte läste så tydligt. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

När du ändå är igång så lägg lite krut på den trådlösa miljön också, vill du ha det bra så ska du kolla på dedikerad AP, ex Ubiquity (bra pris). Vanlig hemutrustning från Asus fungerar väl behjälpligt i de flesta fall, men du får fler valmöjligheter med ex Ubiquity. Dessutom får du produkter från ett företag som säljer samma produkter till andra företag, aningen mer fokus på kvalitet vad gäller företagsprylar än hemanvändarprylar. Kostar lite mer, krävs mer arbete, men blir ofelbart bättre än om du försöker dig på en singulär trådlös punkt med ex D-link/Asus osv.

Lycka till!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.