[Akut] Fått pengar av okänd

Permalänk
Avstängd

[Akut] Fått pengar av okänd

Tjo,

Upptäckte idag att jag har fått en större summa pengar på mitt bank med texten "SDF ÖRGRYTE HÄRL".

Och jag är säker på att ingen har skrivit fel kontonummer då det är personkonto.

Självklart kommer jag lämna tillbaka pengar till sin rätta ägare, men vad står texten för?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

StadsDelsFörvaltningen Örgryte-Härlanda

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Örgryte-Härlanda stadsdelsförvaltning

Permalänk
Medlem

Stadsdelsförvaltning Örgryte-Härlanda verkar det som.

edit: Fniss, sjukt sen på bollen denna gången.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar att du skapar en tråd här istället för att googla haha! 😅

Permalänk
Medlem

@anon168673: SweClockers i ett nötskal.

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att prata med banken och separera pengarna på ett annat konto för att skilja från dina privata pengar till det är löst.
Förutom det kan det vara värt att kontakta polisen. Det låter lite för flummigt för att vara någon som försöker tvätta pengar men bättre på att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Avstängd

När jag tänker efter så kanske det är fonden som jag har ansök för nästan 5 månader sen.

Skrivet av anon168673:

Jag gillar att du skapar en tråd här istället för att googla haha! 😅

Har googlat men var lite osäker samt att jag skulle gå ut och köpa lite hamburgare, men tänker bättre med mat i magen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Kontakta din bank på måndag och be dom styra upp
(att behålla är olagligt, inte för jag tror den tanken finns men men)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Ska du få pengar av kommunen borde du väl få någon form av beslut?

Är det inte du som ska ha pengarna vänder du dig till din bank och ber de göra en transaktionsförfrågan och på så sätt får du sen uppgifter för att återbetala medlen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Ska du få pengar av kommunen borde du väl få någon form av beslut?

Är det inte du som ska ha pengarna vänder du dig till din bank och ber de göra en transaktionsförfrågan och på så sätt får du sen uppgifter för att återbetala medlen.

Glömmer att kolla min brevlåda hela tiden, ibland glömmer jag bort i en hel månad.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Glömmer att kolla min brevlåda hela tiden, ibland glömmer jag bort i en hel månad.

Kul.

Förutom att du outat var du bor, hitta du något i brevlådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

När jag tänker efter så kanske det är fonden som jag har ansök för nästan 5 månader sen.

Har googlat men var lite osäker samt att jag skulle gå ut och köpa lite hamburgare, men tänker bättre med mat i magen.

Det är nog bra att kolla det först. Kan ju vara kul om det faktiskt var rätt att du skulle få pengarna.

5 månader är väl normal handläggningstid för förvaltningar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

Glömmer att kolla min brevlåda hela tiden, ibland glömmer jag bort i en hel månad.

Men du kan väl kolla posten nu direkt så vet du, eller ?

Skrivet av ehsnils:

Det är nog bra att kolla det först. Kan ju vara kul om det faktiskt var rätt att du skulle få pengarna.

5 månader är väl normal handläggningstid för förvaltningar. https://www.bedug.com/pics/smiley/cuba.gif

Nej det är det inte, det kan tom vara ett lagbrott om det tar så extremt länge inom vissa områden.

Plan- och bygglag (2010:900)
9 kap. Bygglov, rivningslov och marklov m.m.
27 § Byggnadsnämnden ska handlägga ärenden om lov och förhandsbesked skyndsamt. Nämnden ska meddela sitt beslut om lov eller förhandsbesked inom tio veckor från
1. den dag ansökan kom in till nämnden, eller
2. den senare dag då ytterligare underlag kom in till nämnden från sökanden på hans eller hennes initiativ.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...
<10 timmar är inte jätteovanligt och det kan gå snabbare än så men om det nu handlar om utdelning från en fond som kontrolleras av en stiftelse så har de antagligen inte möten så ofta utan beslut om stipendium tas kanske bara en eller ett par gånger om året men det är ju inget som gäller för alla förvaltningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Kul.

Förutom att du outat var du bor, hitta du något i brevlådan?

Jag har nu kollat min brevlåda och hittade ett brev från Göteborg stad och jag fick kommunala bostadstillägg det förklara saken.

Skrivet av ehsnils:

Det är nog bra att kolla det först. Kan ju vara kul om det faktiskt var rätt att du skulle få pengarna.

5 månader är väl normal handläggningstid för förvaltningar. https://www.bedug.com/pics/smiley/cuba.gif

Japp pengar var till mig fick veta att jag har fått kommunala bostadstillägg, ibland så finns svaret i brevlådan.

Skrivet av mrqaffe:

Men du kan väl kolla posten nu direkt så vet du, eller ?

Har kollat, hittade ett brev som visar sig att jag hade fått kommunala bostadstillägg.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666