Permalänk
Medlem

9900k BSOD vid överclockning

Hej,

Upptäckte för ett tag sedan att jag aldrig kört min i9 9900k i 5 ghz, körde den i cinebench och fick en score på 3200 medan referensvärdet ligger på 5029.
Började pilla i BIOS och insåg att processorn inte körs enligt specifikationerna, så jag laddade asus 5ghz profil i BIOS och testade igen, då kraschade datorn direkt när jag drog igång cinebench. Har följt massa tutorials och guider på nätet men det verkar som vad jag än provar så får jag bluescreen efter överklockning. Inga fel på temperaturer, BIOS är uppdaterat samt chipset. Någon som har några idéer?

Asus Z390-F GAMING + Intel Core i9-9900K

Permalänk
Medlem

Har du provat med lägre? Inte alla klarar 5ghz. Prova t.ex. 4,9. Och kolla att AVX är på lägre. Jag kör t.ex. med min 9700K i 5ghz men AVX i 4,7ghz. AVX är extremt krävande. Kolla också volt att den inte äe för hög eller låg.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagas:

Har du provat med lägre? Inte alla klarar 5ghz. Prova t.ex. 4,9. Och kolla att AVX är på lägre. Jag kör t.ex. med min 9700K i 5ghz men AVX i 4,7ghz. AVX är extremt krävande. Kolla också volt att den inte äe för hög eller låg.

Hur ställer man in AVX i BIOS? Har aldrig sett den inställningen tidigare =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Har du provat med lägre? Inte alla klarar 5ghz. Prova t.ex. 4,9. Och kolla att AVX är på lägre. Jag kör t.ex. med min 9700K i 5ghz men AVX i 4,7ghz. AVX är extremt krävande. Kolla också volt att den inte äe för hög eller låg.

Fick ställa ner AVX till -3, så nu funkar det väl "ok".. tycker fortfarande att det är helt vedervärdigt att jag köpt något för närmare 8 000 som inte fungerar som det ska. Läste på overclockers forum att man ska räkna med att använda AVX offset för detta moderkort och nedåt. Tycker det är sjukt att du ska behöva lägga 3000+ på ett moderkort, och att detta inte står tydligt när man köper en i9.

Permalänk
Inaktiv

@Moolol: Fast både ja och nej.
Är rätt ny på OC men har mer eller mindre OCD så läser om allt och lite till.
Jag har ett MSI MEG z490 ACE med 10900k.
När jag går upp till 4.9GHz blir det helt enkelt för varmt för min kylning det jag gjorde nu var att jag tog upp den till 4.9 men sänkte AVX Offset med -1 vilket ger den 4.8GHz och där klarar min kylning av dom
Det ger ju mig/oss en fördel då inte allt använder sig utav AVX på CPUn.

Permalänk
Skrivet av Moolol:

Fick ställa ner AVX till -3, så nu funkar det väl "ok".. tycker fortfarande att det är helt vedervärdigt att jag köpt något för närmare 8 000 som inte fungerar som det ska. Läste på overclockers forum att man ska räkna med att använda AVX offset för detta moderkort och nedåt. Tycker det är sjukt att du ska behöva lägga 3000+ på ett moderkort, och att detta inte står tydligt när man köper en i9.

fast det är väl inget fel bara för att du inte lyckas överklocka? förmodligen är det cpu´n och inte moderkortet som begränsar din överklocknings möjlighet.

När jag överklockade min cpu hade jag den här som grund

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

Verkar som att du följt massor med dåliga guider om datorn bluescreenar, förutsatt komponenterna i datorn fungerar på rätt sätt. Låter ändå skumt att CPUn inte fungerar som den ska i default. Däremot är överklockning aldrig garanterat och det görs efter bästa egna förmåga (ej genom att följa en guide utan snarare att följa en strategi).

Först laddar du default i bios och sätter LLC. Sen börjar du jobba med vcore och stabilitetstest.
På detta sätt hittar du din CPUs maxfrekvens där det blir ostabilt med AVX offset 0 och tempsen/vcore blir för högt. Runt 80-90°C tycker jag är bra temps för AVX workload. Varmare än så upplever jag att det blir ostabilt.
Efter detta kan du sänka AVX steg för steg och börja finlira mer på klockningen och vcore.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Inaktiv

@Pontooz: Vill inte vara den som är den så. Men som jag har förstått det sätter man vcore först och sen justerar LLC eller är jag ute och cyklar.
Och man vill helst ha en liten vdroop eller flatline vid load av CPU och inte att load går över vcore så då justerar man LLC att den går under vcore lite vid load.

Det i sig har nackdelen att vcore är lite högre vid idle men det bör inte göra något som att det är sådan liten mariginal.
Jag har 1.170 i vcore med llc på 4. Och går i load ca 1.164-1.167

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

fast det är väl inget fel bara för att du inte lyckas överklocka? förmodligen är det cpu´n och inte moderkortet som begränsar din överklocknings möjlighet.

När jag överklockade min cpu hade jag den här som grund

https://www.youtube.com/watch?v=95Ujni7-fVM&t=1100s

Den utannonseras att den går upp i 5 ghz i turbofrekvens, vilket min inte gjorde, stannade på 4.6ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Verkar som att du följt massor med dåliga guider om datorn bluescreenar, förutsatt komponenterna i datorn fungerar på rätt sätt. Låter ändå skumt att CPUn inte fungerar som den ska i default. Däremot är överklockning aldrig garanterat och det görs efter bästa egna förmåga (ej genom att följa en guide utan snarare att följa en strategi).

Först laddar du default i bios och sätter LLC. Sen börjar du jobba med vcore och stabilitetstest.
På detta sätt hittar du din CPUs maxfrekvens där det blir ostabilt med AVX offset 0 och tempsen/vcore blir för högt. Runt 80-90°C tycker jag är bra temps för AVX workload. Varmare än så upplever jag att det blir ostabilt.
Efter detta kan du sänka AVX steg för steg och börja finlira mer på klockningen och vcore.

Det verkar ok nu efter att jag ändrat AVX offset, ska ta mig lite mer tid någon dag när jag orkar och finjustera resten.

Permalänk
Inaktiv

@Moolol: Det har säkert att göra med Throttleing och sen är turbo under begränsad tid med.
Min 10900k har turbo till 5.3GHz under rätt förutsättningar men jag har den på 4.8GHz nu stabilt och bra både värme och vcore.
Ev. att jag kommer gå upp till 4.9GHz inom kort.

KOlla här får du se:
#18549995

Permalänk
Medlem

@anon300311: Från det jag sett av Buildzoids tester så ökar vcore delta med både milda (högt motstånd/hög vdroop) och aggressiva LLC (lägre motstånd/liten vdroop) och det kan man inte se i någon mjukvara eftersom svängningarna i vcore är för snabba, dessutom ändras hela linjen beroende på hur många ampere processorn drar. Enligt hans tester är deltat lägst vid Asus LLC 4-6 har jag för mig (på MSI, Gigabyte och Asrock är LLC settings annorlunda) och där fick han även bäst transients. Min överklockning och uppfattning är delvis baserad på hans material.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av Moolol:

Den utannonseras att den går upp i 5 ghz i turbofrekvens, vilket min inte gjorde, stannade på 4.6ghz.

ja fast den går bara upp i 5ghz turbo när det enbart är 2 cores som används enligt spec, och det är väl inte så ofta som enbart 2 cores körs iof, men det är ju inte heller moderkortets fel

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pontooz:

@rstolpe: Från det jag sett av Buildzoids tester så ökar vcore delta med både milda (högt motstånd/hög vdroop) och aggressiva LLC (lägre motstånd/liten vdroop) och det kan man inte se i någon mjukvara eftersom svängningarna i vcore är för snabba, dessutom ändras hela linjen beroende på hur många ampere processorn drar. Enligt hans tester är deltat lägst vid Asus LLC 4-6 har jag för mig (på MSI, Gigabyte och Asrock är LLC settings annorlunda) och där fick han även bäst transients. Min överklockning och uppfattning är delvis baserad på hans material.

Okej, lite oklart med en sak. Jag är totalt ny på detta.
Så de du menar är att du ställer in rekommenderat LLC först?
De jag har ”märkt” på mitt mobo (MSI) är att llc3 är flat dvs 0 så säger MSI iaf och även info i bios.

1-2 bumpar upp vdrop och 4-7 går neråt.
Relativt många rekommenderar LLC 4 vid kalibrering med mitt mobo så jag kör på det pga det och allt ser bra ut med det igång också.

Permalänk
Medlem

Här kommer en länk som på ett bra sätt förklarar hur man överklockar en 9900k till 5 ghz

https://youtu.be/bM5XO96b4G0

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus X1 Hero CPU: i9 9900K @ 5,0Ghz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200 MHz Kylning: Noctua NH-U12A SSD: Samsung 850 Pro 250GB
Grafikkort :Gigabyte Geforce RTX 2080Ti Gaming OC Nätaggregat: Seasonic Focus 850w
Monitor:Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

ja fast den går bara upp i 5ghz turbo när det enbart är 2 cores som används enligt spec, och det är väl inte så ofta som enbart 2 cores körs iof, men det är ju inte heller moderkortets fel

Kanske är jag som fattat allt fel, men jag tycker ändå att det framgår lite luddigt. Moderkortet står det klart och tydligt på många hemsidor att man ska räkna med AVX offset om man ska upp i 5ghz, lite tråkigt känner jag när man ändå pungat ut en del pengar. I grund och botten är det väl jag som gjort ett okvalificerat köp och inte gjort nog med research, men ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffios:

Här kommer en länk som på ett bra sätt förklarar hur man överklockar en 9900k till 5 ghz

https://youtu.be/bM5XO96b4G0

Tack! ska kika på den när jag ska få till sista finliret

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Okej, lite oklart med en sak. Jag är totalt ny på detta.
Så de du menar är att du ställer in rekommenderat LLC först?
De jag har ”märkt” på mitt mobo (MSI) är att llc3 är flat dvs 0 så säger MSI iaf och även info i bios.

1-2 bumpar upp vdrop och 4-7 går neråt.
Relativt många rekommenderar LLC 4 vid kalibrering med mitt mobo så jag kör på det pga det och allt ser bra ut med det igång också.

Det finns inga dåliga metoder så länge man är medveten om grundläggande kunskaper Vi gör alla på olika sätt och tolkar information på var sitt sätt. Jag tror på dig!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Har härjat massor med 9900K och min slutsats på både Asus och gigabyte är att ska man mata AVX i 5GHz så måste man tygla transienterna:

Så mycket vdroop man kan ha utan att Vcore blir för hög vid idle eller för låg vid load. Det ser till att transienterna ALDRIG överskjuter och att dipparna inte blir så låga heller men på bekostnad av högre idle Vcore.

Ingen AVX offset: När cpun Klockar om (ifrån 5.0 ill 4.9 exempelvis, stannar allt arbete, cpun idlar, den Klockar ner, och sen går arbetet på igen. Där har man en jättedip som är onödig. Samma sak om man försöker ha power limit på.

Med adaptive + offset på vcore (och med lite pill på AC Loadline eventuellt) så kan man få en rimligt låg idle och få en extra skjuts när på vcore när det kommer AVX load, men som ändå går ner på grund av mycket vdroop. Vdroop är bra!

Just nu på Gigabyte har jag:
5.0Ghz / 4.7 Cache
12 AC Loadline (DC loadline är bara för att mäta energin, som typ Hwinfo visar i förbrukning.)
Low Loadline Calibration
Adaptive med +.085V på VCore

Det ger mig idle på ~1.33V och ~1.25V vid 230W (väldigt mycket full load). När det kommer en hungrig AVX load så ber egentligen processorn om typ 1.28V + offset (~1.37V) men eftersom det är så mycket vdroop på så får den inte mer än 1.25V. Vid icke-AVX så ber prollen om ca 1.24V + offset (~1.33V) och droopar ner till ca 1.27V. Prime95 24k in place.

Se hur nya Ryzen Cpuer beter sig stock till exempel: Hög idle Vcore runt 1.4 äV men load Vcore droopar ner ordentligt till runt 1.2V.
Jag har mycket hellre lite högre Vcore när cpun inte gör något och lägre när det går en massa ström igenom den.