Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

@deV666: Vi kör Skandia med 1.37 på 3 år

Har ni sparande där också? tjänstepension?
Kollade upp skandia och det påverkar ju räntan

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk

@deV666: Absolut, vi har det övriga där också! Hos dem bygger det på att du har övriga delar men
tittar man på det blir räntorna riktigt bra.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

@deV666: SHB. 1 år till 1,4.
Mitt tips är om ni vill komma undan billigt och är med i ett saco förbund kolla danske bank. Väldigt billiga bolån, dock ingen aning hur dom är att göra med som bank

Permalänk
Medlem
Skrivet av deV666:

@Kakann
Hej!

Sitter nu och snart buda på ett hus för 3 miljoner
Vi har pengar till lönelöfte + lagfart och pantbrev.

Vi pratade med Swedbank och de kunde preliminärt saga en ränta låst under 5år på ca 1,72%
ska kolla upp med mer banker. Men min fråga är hur mycket kan man pressa räntan.

Vad har ni för ränta och hur länge har ni låst den.

Tack för svar

Mvh Andreas

Kan nog pressa ganska mycket. Nu har vi ett större lån men jag fick erbjudande på 1,25% i 3 år bara genom att säga att jag tyckte räntan vad för hög och skulle aldrig betala den i längden när Handelsbanken höjde listräntan. Hade förmodligen kunnat pressa det ytterligare om jag satte hårt mot hårt (det var deras första bud) men det var en okej ränta så jag orkade inte lägga mer energi.

Permalänk
Medlem

Lite OT, och något jag kanske misstänker svaret på men kan storleken på bolånet påverka att få billån eller leasa bil?
Har betydligt mer i lån än man normalt får, tack vare grymt arbete från banken efter en separation.
Lånen är bundna och räntan låg, så bor billigare än många andra, de höga lånen till trots. Skulle dock behöva en driftsäker bil till mig och barnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deV666:

@Kakann
Hej!

Sitter nu och snart buda på ett hus för 3 miljoner
Vi har pengar till lönelöfte + lagfart och pantbrev.

Vi pratade med Swedbank och de kunde preliminärt saga en ränta låst under 5år på ca 1,72%
ska kolla upp med mer banker. Men min fråga är hur mycket kan man pressa räntan.

Vad har ni för ränta och hur länge har ni låst den.

Tack för svar

Mvh Andreas

Här har du snitträntorna för de olika bankerna. Swedbank gav dig 13 punkter rabatt vilket är uruselt.

https://www.compricer.se/borantor/

SBAB är väl enkelt att kolla på, bara slå in dina siffror så får du fram "sämsta möjliga" offert.

https://www.sbab.se/1/privat/Lana/bolan/rakna_pa_ditt_bolan/s...

Beroende på hur mycket belåning ni har så kolla på "Prutat & klart"-deals som exempelvis Stabelo (max 60% belåning) eller som tidigare sagts, Danske om du är SACO-medlem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deV666:

@Kakann
Hej!

Sitter nu och snart buda på ett hus för 3 miljoner
Vi har pengar till lönelöfte + lagfart och pantbrev.

Vi pratade med Swedbank och de kunde preliminärt saga en ränta låst under 5år på ca 1,72%
ska kolla upp med mer banker. Men min fråga är hur mycket kan man pressa räntan.

Vad har ni för ränta och hur länge har ni låst den.

Tack för svar

Mvh Andreas

Köpte för 2,6miljoner 80% belåning, rörlig ränta på 1,32.
Handelsbanken.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag köpte en lägenhet för 1,75miljoner med 85% belåning.
Då jag inte hade börjat jobba än så hade jag inte så många val när det gällde lån. (1)

Det jag har nu är ett lån på 70% av lägenheten.
1 312 500,00 med 1,87% ränta för tillfället som inte är bunden. (Kan binda på 3 år till 1,75%)
Sen ett lån som var på 15% av värdet.
147 720,00 med 3,75% ränta för tillfället som inte är bunden.

Har du några förslag på vad jag kan göra nu, finns det något jag kan göra för att förbättra min ränta eller är jag fast? (Jag har absolut inga problem ekonomiskt med situationen som den är men tänker att det alltid kan bli bättre).
Jag har nu jobbat ett år och är fast anställd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezter96:

Hej!
Jag köpte en lägenhet för 1,75miljoner med 85% belåning.
Då jag inte hade börjat jobba än så hade jag inte så många val när det gällde lån. (1)

Det jag har nu är ett lån på 70% av lägenheten.
1 312 500,00 med 1,87% ränta för tillfället som inte är bunden. (Kan binda på 3 år till 1,75%)
Sen ett lån som var på 15% av värdet.
147 720,00 med 3,75% ränta för tillfället som inte är bunden.

Har du några förslag på vad jag kan göra nu, finns det något jag kan göra för att förbättra min ränta eller är jag fast? (Jag har absolut inga problem ekonomiskt med situationen som den är men tänker att det alltid kan bli bättre).
Jag har nu jobbat ett år och är fast anställd.

Jag hade kontakt lite olika banker för att se vilka räntor de kan ge ifall du flyttar lånen till dem, vilket du bör kunna kunna göra i.o.m. att det är obundet. Det borde inte vara något problem sålänge du har en tillräckligt bra inkomst. Som allra minst borde du i alla fall bli av med det dyrare lånet.

Har dålig koll på ränteläget just nu men jag tror det ligger runt 1,6-1,7 procent hos de flesta så nog kan du spara en del pengar.

Men jag är lite nyfiken på hur du kunde få ett bolån utan arbete, vilken bank gick med på det?

Permalänk
Medlem

Jag hade kontrakt på att jag skulle börja jobba samma månad och jag hade kontakt på banken

Permalänk
Medlem

Vad får man för räntenivåer på större lån idag, typ 10-12 miljoner? Antar att man kan komma lägre än vid mindre lånebelopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Vad får man för räntenivåer på större lån idag, typ 10-12 miljoner? Antar att man kan komma lägre än vid mindre lånebelopp.

Bankerna måste numer publicera snittränta också (alltså snittet på vad de faktiskt ger för ränta till kunderna):
https://www.compricer.se/borantor/

Beloppet har ingen betydelse, snarare belåningsgrad och förhandlingsförmåga.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Beloppet har ingen betydelse, snarare belåningsgrad och förhandlingsförmåga.

Jag tror du får bättre villkor på ett lån på 10 miljoner jämfört med 1 miljon med samma belåningsgrad.

Permalänk
Medlem

@Kakann:

Vad tror du och ni andra om enkla förresten?
Är det för bra för att vara sant eller är det värt att ansöka om det?
https://www.enkla.com/

Vet att de har rätt att avbryta lånet efter tre år men tänker att då får man i värsta fall byta eller om man av någon anledning inte kan få lån vid det tillfället så kan jag låna av släkt tillfälligt eller sälja min bostadsrätt.

Här är en recap av min situation:
Hej!
Jag köpte en lägenhet för 1,75miljoner med 85% belåning.
Då jag inte hade börjat jobba än så hade jag inte så många val när det gällde lån. (1)

Det jag har nu är ett lån på 70% av lägenheten.
1 312 500,00 med 1,87% ränta för tillfället som inte är bunden. (Kan binda på 3 år till 1,75%)
Sen ett lån som var på 15% av värdet.
147 720,00 med 3,75% ränta för tillfället som inte är bunden.

Har du några förslag på vad jag kan göra nu, finns det något jag kan göra för att förbättra min ränta eller är jag fast? (Jag har absolut inga problem ekonomiskt med situationen som den är men tänker att det alltid kan bli bättre).
Jag har nu jobbat ett år och är fast anställd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezter96:

@Kakann:

Vad tror du och ni andra om enkla förresten?
Är det för bra för att vara sant eller är det värt att ansöka om det?
https://www.enkla.com/

Vet att de har rätt att avbryta lånet efter tre år men tänker att då får man i värsta fall byta eller om man av någon anledning inte kan få lån vid det tillfället så kan jag låna av släkt tillfälligt eller sälja min bostadsrätt.

Det är väl fortfarande ingen som faktiskt fått ett lån från dem så skulle inte räkna med dem som ett alternativ.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@joakim99: Det stämmer, volym gör skillnad på marginalerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är väl fortfarande ingen som faktiskt fått ett lån från dem så skulle inte räkna med dem som ett alternativ.

Precis, ansökte där för nått år sen. Stendött, de återkom aldrig som de skulle göra trots att jag hörde av mig på nytt.
Blev Landshypotek istället med rörligt på 1.28% utan krav på löner, sparande eller dylikt. Gillar konceptet att man slipper pruta och förhandla. Samma räntor för alla baserat på belåningsgrad.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Vad sägs om denna situation?

Ett gift par med ett barn runt dryga året. Maken tjänar ca 35 000 kr brutto och har en visstidsanställning fram till 31/12 i år...

Makan tjänar 26 000 kr brutto, men jobbar endast 40 %. Alltså 10 400 kr i faktisk inkomst brutto.

Båda har CSN-lån som tillsammans uppgår till ca 600 000 kr, vilket ger en månadskostnad på ca 1600 kr.

Kontantinsats har de 1 000 000 kr till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vad sägs om denna situation?

Ett gift par med ett barn runt dryga året. Maken tjänar ca 35 000 kr brutto och har en visstidsanställning fram till 31/12 i år...

Makan tjänar 26 000 kr brutto, men jobbar endast 40 %. Alltså 10 400 kr i faktisk inkomst brutto.

Båda har CSN-lån som tillsammans uppgår till ca 600 000 kr, vilket ger en månadskostnad på ca 1600 kr.

Kontantinsats har de 1 000 000 kr till.

Jag vet inte helt vad du är ute efter för svar, ”på denna situation”

Att ha barn räknas som en extra utgift och kommer sänka er möjlighet att låna. Det andra negativa är att många banker räknar en visstidsanställning som 0kr

CSN lånet känns ganska normalt och inget banken kommer ha någon anmärkning på.

Det är en bra kontantinsats på 1m, är den låst i en fastighet idag eller är det kontanter?

Jag tror inte ni kan få låna alls faktiskt förens maken har fast anställning.

Permalänk
Medlem

@Exxovion: Vad är frågan? Visstiden till årsskiftet gör det dock väldigt besvärligt. Banken kommer räkna att ni bara har 10k intäkter efter årsskiftet och det går det inte att låna på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wezter96:

@Kakann:

Vad tror du och ni andra om enkla förresten?
Är det för bra för att vara sant eller är det värt att ansöka om det?
https://www.enkla.com/

Vet att de har rätt att avbryta lånet efter tre år men tänker att då får man i värsta fall byta eller om man av någon anledning inte kan få lån vid det tillfället så kan jag låna av släkt tillfälligt eller sälja min bostadsrätt.

Här är en recap av min situation:
Hej!
Jag köpte en lägenhet för 1,75miljoner med 85% belåning.
Då jag inte hade börjat jobba än så hade jag inte så många val när det gällde lån. (1)

Det jag har nu är ett lån på 70% av lägenheten.
1 312 500,00 med 1,87% ränta för tillfället som inte är bunden. (Kan binda på 3 år till 1,75%)
Sen ett lån som var på 15% av värdet.
147 720,00 med 3,75% ränta för tillfället som inte är bunden.

Har du några förslag på vad jag kan göra nu, finns det något jag kan göra för att förbättra min ränta eller är jag fast? (Jag har absolut inga problem ekonomiskt med situationen som den är men tänker att det alltid kan bli bättre).
Jag har nu jobbat ett år och är fast anställd.

Du får bestämma dig om du vill ha rörligt eller fast, men det viktigast är att om du binder så binder du allt med samma löptid. Så inget med att ha ena delen bunden 3 år och den andra 5 år.

Du måste försöka bli av med lånet på 3,75% i ränta. Testa med Mittbolån så kan de ringa olika banker och sen får du bästa erbjudandet. Alternativt är att du går via danske bank om du är medlem i tco/saco-förbund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Jag vet inte helt vad du är ute efter för svar, ”på denna situation”

Att ha barn räknas som en extra utgift och kommer sänka er möjlighet att låna. Det andra negativa är att många banker räknar en visstidsanställning som 0kr

CSN lånet känns ganska normalt och inget banken kommer ha någon anmärkning på.

Det är en bra kontantinsats på 1m, är den låst i en fastighet idag eller är det kontanter?

Jag tror inte ni kan få låna alls faktiskt förens maken har fast anställning.

Skrivet av Gainsgoblin:

@Exxovion: Vad är frågan? Visstiden till årsskiftet gör det dock väldigt besvärligt. Banken kommer räkna att ni bara har 10k intäkter efter årsskiftet och det går det inte att låna på.

Hade en diskussion angående bostad och lån med min kusin, så det är hennes familj frågan gäller. De är intresserade att köpa en villa istället för att fortsätta bo i hyresrätt.

Vi som inte har behövt ta något lån för att köpa vår nuvarande bostad har inte så bra koll alls på hur det ser ut med möjligheterna att ta lån beroende på livssituation.

De sa att de inte ens tänkte kontakta en bank förrän de hade fått svar på om de hade någon möjlighet att få ett lånelöfte. Vilket jag svarade att det ju faktiskt bara är lånegivarna som kan ge ett korrekt svar på, eftersom de måste göra en bedömning utifrån deras ekonomi och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Hade en diskussion angående bostad och lån med min kusin, så det är hennes familj frågan gäller. De är intresserade att köpa en villa istället för att fortsätta bo i hyresrätt.

Vi som inte har behövt ta något lån för att köpa vår nuvarande bostad har inte så bra koll alls på hur det ser ut med möjligheterna att ta lån beroende på livssituation.

De sa att de inte ens tänkte kontakta en bank förrän de hade fått svar på om de hade någon möjlighet att få ett lånelöfte. Vilket jag svarade att det ju faktiskt bara är lånegivarna som kan ge ett korrekt svar på, eftersom de måste göra en bedömning utifrån deras ekonomi och så vidare.

Be dem, eller övertyga dem om att kontakta några olika banker för att diskutera deras möjlighet att få ett lån beviljat.

Tror personligen att möjligheten är liten så spom det ser ut idag, men jag känner några som faktiskt fått bolån beviljade med ungefär lika förutsättningar.

Så ett fast jobb är absolut inte något krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Hade en diskussion angående bostad och lån med min kusin, så det är hennes familj frågan gäller. De är intresserade att köpa en villa istället för att fortsätta bo i hyresrätt.

Vi som inte har behövt ta något lån för att köpa vår nuvarande bostad har inte så bra koll alls på hur det ser ut med möjligheterna att ta lån beroende på livssituation.

De sa att de inte ens tänkte kontakta en bank förrän de hade fått svar på om de hade någon möjlighet att få ett lånelöfte. Vilket jag svarade att det ju faktiskt bara är lånegivarna som kan ge ett korrekt svar på, eftersom de måste göra en bedömning utifrån deras ekonomi och så vidare.

Be dem, eller övertyga dem om att kontakta några olika banker för att diskutera deras möjlighet att få ett lån beviljat.

Tror personligen att möjligheten är liten så spom det ser ut idag, men jag känner några som faktiskt fått bolån beviljade med ungefär lika förutsättningar.

Så ett fast jobb är absolut inte något krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Hade en diskussion angående bostad och lån med min kusin, så det är hennes familj frågan gäller. De är intresserade att köpa en villa istället för att fortsätta bo i hyresrätt.

Vi som inte har behövt ta något lån för att köpa vår nuvarande bostad har inte så bra koll alls på hur det ser ut med möjligheterna att ta lån beroende på livssituation.

De sa att de inte ens tänkte kontakta en bank förrän de hade fått svar på om de hade någon möjlighet att få ett lånelöfte. Vilket jag svarade att det ju faktiskt bara är lånegivarna som kan ge ett korrekt svar på, eftersom de måste göra en bedömning utifrån deras ekonomi och så vidare.

Be dem, eller övertyga dem om att kontakta några olika banker för att diskutera deras möjlighet att få ett lån beviljat.

Tror personligen att möjligheten är liten så spom det ser ut idag, men jag känner några som faktiskt fått bolån beviljade med ungefär lika förutsättningar.

Så ett fast jobb är absolut inte något krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Hade en diskussion angående bostad och lån med min kusin, så det är hennes familj frågan gäller. De är intresserade att köpa en villa istället för att fortsätta bo i hyresrätt.

Vi som inte har behövt ta något lån för att köpa vår nuvarande bostad har inte så bra koll alls på hur det ser ut med möjligheterna att ta lån beroende på livssituation.

De sa att de inte ens tänkte kontakta en bank förrän de hade fått svar på om de hade någon möjlighet att få ett lånelöfte. Vilket jag svarade att det ju faktiskt bara är lånegivarna som kan ge ett korrekt svar på, eftersom de måste göra en bedömning utifrån deras ekonomi och så vidare.

Be dem, eller övertyga dem om att kontakta några olika banker för att diskutera deras möjlighet att få ett lån beviljat.

Tror personligen att möjligheten är liten så spom det ser ut idag, men jag känner några som faktiskt fått bolån beviljade med ungefär lika förutsättningar.

Så ett fast jobb är absolut inte något krav.

Permalänk
Medlem

@Galvanizer: det är faktiskt ett krav, sen att vissa banker har en nog god relation med kunden att dom känner sig säkra ändå kan göra det möjligt. Kalkylen måste dock fortfarande gå ihop vid beviljandet.

Permalänk
Avstängd

Tjohoo
Jag har banklån på 3 900 000 kr med ränta på 1,65%. Gjorde en koll på sbab med mitt värde på huset och mitt lån och fick då svaret 1,37%.
Skickade ett meddelande till min bank som kollade och räknade lite och fick nu svaret att de matchar räntan så det blev 1,37% på min bank också.

Tänk vad ett litet mess kan göra men samtidigt också tråkigt att det ens ska behövas. Har varit kund i min bank sen 47 år tillbaka så trogen är man också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tjohoo
Jag har banklån på 3 900 000 kr med ränta på 1,65%. Gjorde en koll på sbab med mitt värde på huset och mitt lån och fick då svaret 1,37%.
Skickade ett meddelande till min bank som kollade och räknade lite och fick nu svaret att de matchar räntan så det blev 1,37% på min bank också.

Tänk vad ett litet mess kan göra men samtidigt också tråkigt att det ens ska behövas. Har varit kund i min bank sen 47 år tillbaka så trogen är man också.

Så är det tyvärr, bankerna jagar hellre nya kunder än sköter om sina gamla. Det enda man kan göra är precis det du gjort, hota med att byta. Bankerna vet att många drar sig för att göra det och tvekar inte att utnyttja det.

Jag skall själv förhandla om mina lån till vintern och i dagsläget är Danske banks Saco-erbjudande långt sämre än vad SBAB erbjuder mig så det skall bli spännande att se vad DB vill göra för att behålla mig som kund.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Är med i Sparbanken Nord just nu och undrar hur det blir om jag tar ett bolån hos någon annan bank med bättre ränta. Byter jag bank helt och hållet då eller har jag fortfarande kvar mina konton på sparbanken?