Köpråd av dator till studier och jobb

Permalänk
Medlem

Köpråd av dator till studier och jobb

Hej,

Jag ska köpa en ny bärbar dator nu till mina studier och jobb. Hade tidigare en Macbook pro men var inte alls nöjd så kände att jag behövde en annan. Har kollat på några olika men har svårt att besluta vilken som kommer bli bäst. Samt om man i nuläget ska välja Ryzen eller intel i processor.

Har kollat på 4 datorer nedan och hade verkligen behövt hjälp för att besluta vilken som kommer bli bäst. Studerar som sagt och driver ett eget företag. Kommer att koppla upp datorn till 2 skärmar när jag jobbar.

1: Lenovo
2: Asus
3: Asus Zenbook
4: Hp

Vill även tillägga att datorn från HP kostar 9990kr med studentrabatt.
Ni får gärna komma med förslag om ni har någon annan modell som ni tror skulle passa bättre.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tror dessvärre inte att Vivobooken har Displayport via USB-C, då kan du inte koppla in mer än en skärm. Om tangentbordet är bra hade den utan tvekan varit bästa alternativet då den har bäst prestanda och skärm i ett trevligt format.

Lenovon har dock det så där är det inga problem. Deras tangentbord brukar vara bra och prestandan på den du valt duger absolut till för det du ska göra. Dock är det risk för att skärmen blir lite ljussvag om du sitter ute med datorn när solen ligger på.

Lenovo har förresten också studentrabatt om man köper via deras hemsida, så det kanske skulle vara värt att ta en titt på. Brukar ligga på omkring 10%.

De andra två är inte värda att tänka på, förstår inte varför de ligger i samma prisklass. Den ena har en åldrad processor, den andra endast 8GB RAM.

När det gäller slimmade laptops, som i ditt fall, spelar inte Ryzen eller Intel lika stor roll så länge du väljer en modern CPU då fokus ligger på energieffektivitet och värmeutveckling snarare än råprestanda. Ryzen 4000-serien är att föredra men utbudet är ganska skralt och Intel är fortfarande helt OK i den här kategorin.

Permalänk
Medlem

Tror nog du kan konfigurera en egen ideapad på lenovos egna hemsida där du kan få ungefär samma specs men kostar någon tusenlapp mindre.

edit: är amd version dock