Dags för ny PC, synpunkter önskas

Permalänk
Medlem

Dags för ny PC, synpunkter önskas

Halloj!

Det var länge sedan jag mocklade ihop en pc och är inte up to date nu för tiden. Önskar därför lite synpunkter på mitt bygge nedan.
Användningsområdet är främst fotoredigering med stora filer samt en del cpu-krävande bildbehandlingsjobb. Lite spel ska också förekomma men det är inte prioriterat. Kan säkerligen komma undan med lite billigare komponenter som fyller kraven idag, men vill att bygget ska stå sig rätt bra över tid också. Därav ett moderkort med 2x M.2.
Budget med skärm, ca 20k.

# Prioriterat
Skärm (färgåtergivning, upplösning)
Låg ljudnivå (lite fläktsurr är dock helt ok)
CPU/RAM-prestanda

# Ej prioriterat
Wifi
Lagringsutrymme (NAS med 4x GbE används som lagring)
Flashigt chassi

Permalänk
Medlem

@grytlock: jag skulle köra på ett lite billigare moderkort, lite billigare psu (kommer inte märkas nån skillnad i prestanda) och gått på ett bättre grafikkort (alternativt en 3900X istället för 3700X) och snabbare ram-minnen istället då det kommer ge en rejäl prestandaökning. Hade även kört på ett annat chassi med tysta fläktar och kört på en låg fläktkurva istället vilket leder till en lägre ljudnivå samt lägre temperaturer i burken (här är en jämförelse mellan ljuddempat chassi och ett med bra luftflöde): https://www.youtube.com/watch?v=T6jxiE2GQpY&t

Byt ut de två stockfläktarna mot fem av dessa till ett riktigt kanonpris (här är en jämförelse på ljudnivå med dessa fläktar: https://youtu.be/QwftVMGPOiI) https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P12-PWM-PST-5-pcs...

Kan inte mycket om skärmar för ditt användningsområde, men en 60hz skärm känns ju rätt trist för gaming iaf :/

bytte moderkort och chassi, la till fläktar
Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Istället för den använda den medföljande CPU-kylaren rekommenderar jag en Arctic Freezer 34 eSports Duo eller, helst, en Noctua NH-D15 om budgeten kan sträckas lite. Kommer att göra en del gott för ljudnivån.

Jag skulle också rekommendera en NVMe SSD dedikerad till ditt fotomaterial, speciellt då du skriver att du arbetar med stora filer. Behöver du inte 1TB till OS, program och spel kan du splitta den du valt.

Permalänk
Medlem

Tack för synpunkterna! Låter ju rimligt och jag har uppdaterat bygget med billigare moderkort + nätagg och istället lagt de slantarna på snabbare minnen och en 3900X enligt rekommendationer. Grafikkortet är jag nöjd med då fokus inte är på spel. Får jag för mig att spela (dåligt med tid till sånt dock) så tar jag det då i så fall. Fläktar och CPU-kylare tar jag och byter om jag stör mig på ljudnivån/temperatur tänkte jag, annars får det bli stock.

Får se om jag går över budget lite och tar en m.2 ssd för OS och en för data eller kör det på samma...

Permalänk

@grytlock: Kanske kan spara in på att köra minne utan RGB? De chassin som varit på tal i tråden saknar ju fönster om jag inte tar fel, då spelar väl det liksom ingen roll...?

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbryngelsson:

@grytlock: Kanske kan spara in på att köra minne utan RGB? De chassin som varit på tal i tråden saknar ju fönster om jag inte tar fel, då spelar väl det liksom ingen roll...?

När jag köpte mina minnen (icke-rgb f.ö) så var ett par minnen liknande dessa billigare i RBG-format än utan.. så vem vet

Permalänk
Medlem

Ah precis, får se hur jag gör med belysning och chassi med fönster. Eventuellt så kanske det blir bra mysbelysing i mitt hobbyrum