Permalänk

Överbelastning av dator?

Hejsan!

Har problem med sonens dator där det ett par tillfällen senaste dagarna skett att datorns skärmar plötsligt släckts ned, ljudet brutits och fläktarna i datorn börjat arbeta för högvarv. Han har då stängt av datorn och när den slagits på verkar allt ok. När det hänt har han kollat youtube klipp på datorn, inte spelat eller gjort något annat som är extra belastande.
Eftersom min smarthet och kunskap kring datorer och teknik är väldigt begränsad, så testar här för att se om jag kan bli klokare. Känns som datorn på nåt sätt blir överbelastad, men vet inte hur jag då gör? Datorn är ett hemmabygge, snart 1½ gammal, fungerat bra alltid tidigare. För någon månad sedan satte vi in ett extra SSD, men vet inte om det kan vara något samband.

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: AMD Ryzen 5 2600X
Moderkort: Aorus B450 Elite
Minne: 2 st Kingston SSDNow A400 480GB
Grafikkort: GeForce RTX 2060
RAMminne: Crucial Ballistix Sport LT 16 GB
Nätaggregat:Corsair RMX 650X v2
Fläktar: Corsair LL120 RGB 3st

Permalänk
Medlem

Kör lite malwareborttagning och se om de hittar något. Malwarebytes har jag sett rekommenderas ett antal gånger så kanske börja där?

Vilken temperatur kommer datorn upp i innan detta händer? Kör t.ex. HWInfo för att se temperaturer.

Kan du/ni ha kommit åt något när ni satte i ssdn? En fläktkabel, stött till en strömkabel till grafikkortet eller liknande?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Låter som datorn fortfarande är på om fläktarna går igång på högvarv har datorn varit igång länge?

Händer det enbart när kollar på Youtube?

Låter spontant som något slags värmeproblem vilket normalt sett brukar stänga av datorn dock men då borde den inte vilja starta innan den fått kyla ner sig lite.

Damm i fläktarna? Om nej kanske kolla hur kylpastan på processorn är eventuellt applicera ny.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB