Permalänk
Administrativ avgift

@darrenj: https://www.amazon.de/Noctua-NH-L12-Ghost-S1-Low-Profile/dp/B...

Gällande vattenkylning är det en Apogee drive som gäller om du ska ha pump/cpu kombo - tips är att gå med i Ghost Discorden och kolla igenom andras byggen. Har för mig att det fanns någon pump som skulle passa exakt, finns folk som gjort dual rad´s men om man ska köra dual radiator så tycker jag nästan lite man bör kolla på andra chassin.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I7-6700K 4.6GHz@1.320v | Ghost S1 MkII Limestone | Asus Z170I PRO | EVGA 3070 | Corsair 16Gb @2666MHz | Samsung 970 evo 500Gb + 860 evo 1TB | BenQ XR3501
Samsung S10+ | Bose QC35 | Lenovo X1 Yoga och dyslektiker

Permalänk
Medlem

Jag har nu spontanköpt ett Grönt Ghost s1 utan tophat. Då jag sitter på en 3900x köpte jag även en kraken x52 och slaktade min tidigare Noctua U12a på fläktarna vilket jag nu använder för att putta ut luft ur chassit i toppen genom radiatorn.
Då jag hört om färgproblemen valde jag att köpa en svart L top hat.
Det fungerar ok men något är skumt.

Orginalfläktarna till x52:an låter som fan, de har även ett oscillerande hummande.
Bytte till Noctua-fläktarna (A12x25) och även de har oscillerande hummande.
Har konstaterat att det är fläktplatsen längst ifrån slangarna.

Har nu fått lösa det genom att sätta in distanser, vilket inte löste problemet men det tillsammans med att jag endast kör fläktarna konstant i 60% har fått tyst på skiten.

Någon som har något tips på andra fläktar eller lösning på hur man få bort det här hummandet på andra sätt?

Jag sitter å sneglar på Noctua L12 på amazon.de för att jag inte orkar med hummandet men osäker på om det faktiskt kyler min 3900x bra nog.
Har dessutom Gskill Neo-minnen som är 41mm höga, vilket gör att t.ex. Dark Rock LP faller bort.
Har kikat på Black Ridge men verkar inte passa mitt MSI B450 tyvärr.

Funderar på om man ska vänta på att Corsair ML120 ska komma in i lager men det känns lite udda då noctua-fläktarna jag har ska vara de bästa på marknaden.

Som sidonotering har jag även ett Gigabyte 1080ti OC i den, men orginalkylaren lät för mycket, tog därför bort fläktarna och shrouden och lät flänsen sitta kvar, stripade sen fast 2 x Noctua A12x15 på den och den låter mindre samt kyler bättre nu, funkar

Ska testa ett 5700xt i chassit också då jag får möjlighet att låna ett och se om jag förlorar för mycket prestanda, vill helst bort från nvidia men det är en annan diskussion

Så, tl;dr, tips på hur man får bort oscillerande hummande från fläktar monterade på x52?
Erfarenhter av 3900x och Noctua L12?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Jag har nu spontanköpt ett Grönt Ghost s1 utan tophat. Då jag sitter på en 3900x köpte jag även en kraken x52 och slaktade min tidigare Noctua U12a på fläktarna vilket jag nu använder för att putta ut luft ur chassit i toppen genom radiatorn.
Då jag hört om färgproblemen valde jag att köpa en svart L top hat.
Det fungerar ok men något är skumt.

Orginalfläktarna till x52:an låter som fan, de har även ett oscillerande hummande.
Bytte till Noctua-fläktarna (A12x25) och även de har oscillerande hummande.
Har konstaterat att det är fläktplatsen längst ifrån slangarna.

Har nu fått lösa det genom att sätta in distanser, vilket inte löste problemet men det tillsammans med att jag endast kör fläktarna konstant i 60% har fått tyst på skiten.

Någon som har något tips på andra fläktar eller lösning på hur man få bort det här hummandet på andra sätt?

Jag sitter å sneglar på Noctua L12 på amazon.de för att jag inte orkar med hummandet men osäker på om det faktiskt kyler min 3900x bra nog.
Har dessutom Gskill Neo-minnen som är 41mm höga, vilket gör att t.ex. Dark Rock LP faller bort.
Har kikat på Black Ridge men verkar inte passa mitt MSI B450 tyvärr.

Funderar på om man ska vänta på att Corsair ML120 ska komma in i lager men det känns lite udda då noctua-fläktarna jag har ska vara de bästa på marknaden.

Som sidonotering har jag även ett Gigabyte 1080ti OC i den, men orginalkylaren lät för mycket, tog därför bort fläktarna och shrouden och lät flänsen sitta kvar, stripade sen fast 2 x Noctua A12x15 på den och den låter mindre samt kyler bättre nu, funkar

Ska testa ett 5700xt i chassit också då jag får möjlighet att låna ett och se om jag förlorar för mycket prestanda, vill helst bort från nvidia men det är en annan diskussion

Så, tl;dr, tips på hur man får bort oscillerande hummande från fläktar monterade på x52?
Erfarenhter av 3900x och Noctua L12?

Har kört 3900X + NH-L12 (gamla modellen) med 92mm fläkten p.g.a. för höga minnen (G.Skill Trident Z) + 2x NF-A12x25 PWM fläktar på toppen (M-tophat) + 1x NF-A12x15 PWM fläkt i botten under en längre tid nu.

Kör för tillfället stock med X.M.P. profil 1 aktiverat samt FCLK uppskruvat till 1900 MHz. Under längre tid i spel (CoD: Modern Warfare, efter ca 2h) sitter varje kärna mellan 4.05 - 4.2 GHz och temperatursensorn CPU (Tctl/Tdie) mäter ~77 grader. Minnena, med DRAM voltage 1.4V (från X.M.P-profilen), har en temperatur på kring 55 grader. Chipset 63 grader, VRM MOS 60 grader.

Du kommer få lägre prestanda med NH-L12 jämfört mot Kraken X52, men sett till Optimum Techs test av lågprofilkylare på 3950X så verkar det inte vara en enorm skillnad (en skillnad på 58 MHz mellan NH-L12s vs. Kraken X53 och ca 10 grader varmare):

Går alltid att tweaka med bl.a. negativ VCORE offset för att få ner temperaturerna och försöka hitta en balans så att man inte förlorar alltför mycket prestanda. Utöver detta finns det mycket att hämta genom att dra ner på minnes-latensen. Rekommenderar att följa följande tråd där mycket tips postas:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1540421-amd-ryzen-3000...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har kört 3900X + NH-L12 (gamla modellen) med 92mm fläkten p.g.a. för höga minnen (G.Skill Trident Z) + 2x NF-A12x25 PWM fläktar på toppen (M-tophat) + 1x NF-A12x15 PWM fläkt i botten under en längre tid nu.

Kör för tillfället stock med X.M.P. profil 1 aktiverat samt FCLK uppskruvat till 1900 MHz. Under längre tid i spel (CoD: Modern Warfare, efter ca 2h) sitter varje kärna mellan 4.05 - 4.2 GHz och temperatursensorn CPU (Tctl/Tdie) mäter ~77 grader. Minnena, med DRAM voltage 1.4V (från X.M.P-profilen), har en temperatur på kring 55 grader. Chipset 63 grader, VRM MOS 60 grader.

Du kommer få lägre prestanda med NH-L12 jämfört mot Kraken X52, men sett till Optimum Techs test av lågprofilkylare på 3950X så verkar det inte vara en enorm skillnad (en skillnad på 58 MHz mellan NH-L12s vs. Kraken X53 och ca 10 grader varmare):

https://youtu.be/2Ir1Wvcypic?t=625

Går alltid att tweaka med bl.a. negativ VCORE offset för att få ner temperaturerna och försöka hitta en balans så att man inte förlorar alltför mycket prestanda. Utöver detta finns det mycket att hämta genom att dra ner på minnes-latensen. Rekommenderar att följa följande tråd där mycket tips postas:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1540421-amd-ryzen-3000...

Tack för utförligt inlägg

Testade lite Cod nu en kvart eller nåt och då ligger cpun på 66-68 grader, gpun på ca 70 grader.
Ser att frekvensen gått upp till 4,550 på ett par kärnor sen jag starta Hwinfo.

Tempen på dessa cpuer är ju lite fluktuerande minst sagt, stirrade nästan helt på cpun när jag spelade för att hålla koll på om den stack iväg eller så, men den höll sig stabilt. När jag sen gick ut till menyn hoppa den till 79 för en kort stund å sen ner igen, vilket förstörde testresultaten, nu säger hwinfo att den varit uppe på 80+, vilket känns halft osant.

Men med den info du säger så skulle jag troligen gå upp kanske 10 grader eller liknande och 200-300 Mhz lägre med en l12:a. För att få bäst flöde med en sådan behöver jag ju dessutom behålla tophatten för att ha kvar fläktarna där.
Hade ju varit gött å slippa ha kvar den isf men då kanske det är bättre, om man kör på L12, att man vänder på chassit å sätter en fläkt vid psun för utblås. Så slipper man top-hatten.

Är fortfarande lite kluven :/

Permalänk
Medlem

@Celphish: Har du en bild på ditt gröna spöke med en svart tophat? Jag funderar på den kombon själv nämligen. Har två M tophat och ingen av dom är i samma gröna nyans som själva chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@Celphish: Har du en bild på ditt gröna spöke med en svart tophat? Jag funderar på den kombon själv nämligen. Har två M tophat och ingen av dom är i samma gröna nyans som själva chassit.

Jorå:

https://imgur.com/a/sEHHPsA

Ser helt ok ut, får inte fångat färgerna riktigt rätt på mobilen dock.

Kontaktat Louqe och det är tydligen en Mk2, batch 3, ett "collectors item" skrev de haha.
Top Haten vet jag inte vad det är för "årsmodell" på.

Permalänk
Medlem

@Celphish: Snyggt. Men personligen så hade jag satt tophaten undertill. Jag köpte mitt spöke med en M tophat för att ha fläktar i, men jag kör nu utan tophats eftersom jag störde mig på färgskillnaden, se bild. Jag har två tophats, då jag fick nytt spöke och tophat på garanti då mitt första var i väldigt grovt skick.
Jag har Kickstarter versionen (mk1 batch 1?) och en av de första mk2 batch 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@Celphish: Snyggt. Men personligen så hade jag satt tophaten undertill. Jag köpte mitt spöke med en M tophat för att ha fläktar i, men jag kör nu utan tophats eftersom jag störde mig på färgskillnaden, se bild. Jag har två tophats, då jag fick nytt spöke och tophat på garanti då mitt första var i väldigt grovt skick.
Jag har Kickstarter versionen (mk1 batch 1?) och en av de första mk2 batch 3.
https://cdn.discordapp.com/attachments/566172976886579253/619838444566347786/DSC_0137.JPG

Oh, satan vilken nyansskillnad där.
Den översta ser ut att nästan matcha mitt.

Har funderat på att sätta det undertill men det är ju sämre för prestandan så är ju sådär sugen på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Oh, satan vilken nyansskillnad där.
Den översta ser ut att nästan matcha mitt.

Har funderat på att sätta det undertill men det är ju sämre för prestandan så är ju sådär sugen på det

Den översta är från första kickstsarter-batchen. Där är chassi och tophat i samma nyans. Men tophaten passar inte hundra då den bågnar när man spänner. Sen är insidan av tophat och chassi fulla av frässpår. Chassit ser ändå okej ut utifrån sett. Men det håller absolut inte deras höga standard. Så jag fick ett nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@Celphish: Snyggt. Men personligen så hade jag satt tophaten undertill. Jag köpte mitt spöke med en M tophat för att ha fläktar i, men jag kör nu utan tophats eftersom jag störde mig på färgskillnaden, se bild. Jag har två tophats, då jag fick nytt spöke och tophat på garanti då mitt första var i väldigt grovt skick.
Jag har Kickstarter versionen (mk1 batch 1?) och en av de första mk2 batch 3.
https://cdn.discordapp.com/attachments/566172976886579253/619838444566347786/DSC_0137.JPG

Jag flyttade ner top-haten och x52:an till botten ist. Sista chansen innan jag går luft.
Resonansen jag ville bli av med försvann nämligen inte oavsett vilka fläktar jag körde, om det så va AF12x25 eller medföljande nzxt eller om det var ML120 från Corsair.

Iaf, nu sitter den i botten och är mycket tystare och fungerar fint, det blev dessutom ruskigt snyggt.

Sidonotering, skruvarna som håller ihop top-hatten verkar ju sitta i gängor gjorda av lera, för de fäster sjukt dåligt, samma med skruvarna som ska fästa top-haten i chassit..
Får nog köpa lite längre från Clas Ohlson snart.

Iaf, här är en ny bild:
https://imgur.com/a/BeZozVn

Edit: Glömde nämna att jag tog ett par högre gummifötter och ersatte de gamla med. Fäste dem med dubbelhäftande tejp.
Nu kommer den upp lite mer och x52:an får lite bättre luft.

Permalänk
Medlem

Liten notering till:
Nu när jag kör wow är tempsen mycket bättre!
Tidigare låg cpu på 65-70, gpu på 65-70, nu ligger förvisso gpu konstant på 75, men cpun ligger på ca 50 grader.
Då är det en 3900x och ett Gigabyte 1080ti med 2st noctua af12x15 eller vad de heter, faststripade på kylflänsen

Permalänk
Medlem

@Celphish: Så ja. Det så ju riktigt snyggt ut. Då är ju frågan om jag ska jaga fatt i en L tophat. Har AIO och shyssta fläktar liggandes redan. Så det handlar bara om att köpa en tophat.
Har du fläktarna i push eller pull? Om jag ska ha större nytta av RGBn på mina fläktar så får jag nog montera dom som insug ifrån botten. Annars tror jag inte det syns alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@Celphish: Så ja. Det så ju riktigt snyggt ut. Då är ju frågan om jag ska jaga fatt i en L tophat. Har AIO och shyssta fläktar liggandes redan. Så det handlar bara om att köpa en tophat.
Har du fläktarna i push eller pull? Om jag ska ha större nytta av RGBn på mina fläktar så får jag nog montera dom som insug ifrån botten. Annars tror jag inte det syns alls.

Jag snubblade över Louqe's egna video om hur de gjorde:
https://www.youtube.com/watch?v=d1Gv5VXRAT8

Så jag satte fläktarna på insidan och att dra luft genom radiatorn å blåsa det vidare upp genom chassit. Har ingen fläkt i toppen nu.
Är mäkta imponerad över hur bra det blev måste jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Jag snubblade över Louqe's egna video om hur de gjorde:
https://www.youtube.com/watch?v=d1Gv5VXRAT8

Så jag satte fläktarna på insidan och att dra luft genom radiatorn å blåsa det vidare upp genom chassit. Har ingen fläkt i toppen nu.
Är mäkta imponerad över hur bra det blev måste jag säga

Generellt konsensus brukar vara att köra alla fläktar som utblås oavsett top eller asshat med motiveringen kall luft från sidorna till alla komponenter. Hade varit intressant att se vad som hände om du vände på fläktarna, just nu får ju alla övriga komponenter i princip bara varmluft att jobba med via radiatorn.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Generellt konsensus brukar vara att köra alla fläktar som utblås oavsett top eller asshat med motiveringen kall luft från sidorna till alla komponenter. Hade varit intressant att se vad som hände om du vände på fläktarna, just nu får ju alla övriga komponenter i princip bara varmluft att jobba med via radiatorn.

Mjo, har också sett optimumtech etc men innan när jag hade den som utblås låg ju cpu mycket högre å gpu marginellt lägre.
Ser hellre att cpu ligger på 50-55 å gpu på stadiga 75 än att båda ligger på 65-70 tbh.
Hade jag haft en liten tophat till och möjlighet till ett par slimfläktar till hade det varit en annan sak dock, då hade jag velat testa, men nu, njää

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Mjo, har också sett optimumtech etc men innan när jag hade den som utblås låg ju cpu mycket högre å gpu marginellt lägre.
Ser hellre att cpu ligger på 50-55 å gpu på stadiga 75 än att båda ligger på 65-70 tbh.
Hade jag haft en liten tophat till och möjlighet till ett par slimfläktar till hade det varit en annan sak dock, då hade jag velat testa, men nu, njää

Är väl den eviga klassikern med öppna grafikkort, svårt att inte återanvända den varma luften som dumpas ut i chassit.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Är väl den eviga klassikern med öppna grafikkort, svårt att inte återanvända den varma luften som dumpas ut i chassit.

Ja precis.
Iom att grafikkortet verkar vara ta i beaktning att den kanske får återanvända lite luft klarar det sig ändå rätt bra.

hade fått för mig att det var bökigt att dra slangarna om man flyttade ner kylaren men det var inga problem övh. Ssdn som jag hade klämt in på botten tryckte jag upp bakom psun istället

Har känt med handen runt om på chassit för att se om luft samlas någonstans men inte funnit nån ”hot pocket” som så.
Kanske borde justera upp fläktkurvan lite mer nu för cpun för att få ut luften från chassit snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Generellt konsensus brukar vara att köra alla fläktar som utblås oavsett top eller asshat med motiveringen kall luft från sidorna till alla komponenter. Hade varit intressant att se vad som hände om du vände på fläktarna, just nu får ju alla övriga komponenter i princip bara varmluft att jobba med via radiatorn.

Vände på fläktarna nu för att testa.

Nu kör jag inte syntetiska tester då jag hellre se faktiska tempsen som blir när jag kör det jag brukar köra.

I det här fallet testar jag med WoW och idlar utanför AH i OG.

Nu ligger både cpu och gpu på cirka 70 grader, istället för att cpu ligger på 55-ish och gpu på 75-ish.

Köpte faktiskt en small tophat som var i färgen Pangea men det var inte ens i närheten av samma nyans, så kommer inte kunna använda den.

Tänkte då sätta 2 x a12x15-fläktar i toppen men det blir ju lite svårt nu.

Tror ändå jag behåller det såhär för jag hade missat en sak. När jag kör insug i botten dras ju alla katthår in den vägen å det saknas ju filter där.

Får fundera lite på det tror jag...

Permalänk
Skrivet av Celphish:

Köpte faktiskt en small tophat som var i färgen Pangea men det var inte ens i närheten av samma nyans, så kommer inte kunna använda den.

Tyvärr så var Pangea en svår färg för fabriken att hålla jämn mellan batcherna, så om man inte får tag på en tophat ifrån samma generation så förekommer tyvärr skillnader i nyans, trist som tusan då Pangea annars är en jävligt snygg färg

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact / Samsung 990 EVO 4TB / WD Black SN850 1TB / Ryzen 9 5900X / Noctua NH-D15 Chromax / Gainward 4090 / Corsair SF750 / Asus Dark Hero / HyperX Fury 4x32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Vände på fläktarna nu för att testa.

Nu kör jag inte syntetiska tester då jag hellre se faktiska tempsen som blir när jag kör det jag brukar köra.

I det här fallet testar jag med WoW och idlar utanför AH i OG.

Nu ligger både cpu och gpu på cirka 70 grader, istället för att cpu ligger på 55-ish och gpu på 75-ish.

Köpte faktiskt en small tophat som var i färgen Pangea men det var inte ens i närheten av samma nyans, så kommer inte kunna använda den.

Tänkte då sätta 2 x a12x15-fläktar i toppen men det blir ju lite svårt nu.

Tror ändå jag behåller det såhär för jag hade missat en sak. När jag kör insug i botten dras ju alla katthår in den vägen å det saknas ju filter där.

Får fundera lite på det tror jag...

Haha den lilla detaljen
Jag undrar om man kan åstadkomma nåt vettigt med att försöka blockera att luft från gpun återanvänds av radiatorn. Skapa nån fan duct eller nåt. Risken är väl att man skapar fläktturbulens när chassit är så litet..

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Haha den lilla detaljen
Jag undrar om man kan åstadkomma nåt vettigt med att försöka blockera att luft från gpun återanvänds av radiatorn. Skapa nån fan duct eller nåt. Risken är väl att man skapar fläktturbulens när chassit är så litet..

Ändrade tillbaka igen ändå, gillar mer tanken att cpun har temps oberoende av hur gpun har det.

Får dammsuga lite oftare kring datorn bara ;P

Nu ligger cpun på 50-55 grader å gpun på 70-72 grader, ändå helt ok.

Satte då även cpu-fläktarna på konstant 65%, får duga så

Har mailat louqe för att se om de har nån tophat i "fel" färg liggandes haha

Permalänk
Medlem

Om någon har en pangea-färgad tophat av storleken Small kan ni hojta till, det måste vara batch 3, ev. batch 2 fungerar också.

Köper den gärna för bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Om någon har en pangea-färgad tophat av storleken Small kan ni hojta till, det måste vara batch 3, ev. batch 2 fungerar också.

Köper den gärna för bra pris.

Inet har dessa i lager:

https://www.inet.se/produkt/6903382/louqe-ghost-s1-tophat-s-p...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jao, redan haft den hemma, det är nog batch 4, för den har inte samma nyans.

Mailade Louqe med bild å de sa att jag behöver batch 3 (som mitt chassi är från) eller en batch 2 kan också fungera.

Tack för tipset dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Jao, redan haft den hemma, det är nog batch 4, för den har inte samma nyans.

Mailade Louqe med bild å de sa att jag behöver batch 3 (som mitt chassi är från) eller en batch 2 kan också fungera.

Tack för tipset dock

Ahh, trodde det var batch 3 de hade i lager.

Proshop har även denna i lager, dock för ett högre pris:

https://www.proshop.se/Chassi-tillbehoer/LOUQE-Ghost-S1-TopHa...

Svårt att säga om det är batch 2, 3 eller 4 dock.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Även jag köpte nya NH-L12 (från Amazon, kom fort). Inte helt oväntat så går 3900X fortfarande för varmt med bara den så även jag kör med a12x15 i botten och 2st a12x25 i tophat och då går det riktigt behagligt.

Tror Alpenföhnen med A12x15 presterar bättre men hatar monteringen till den så föredrar Noctuan. Ska du byta CPU, RAM minne eller M2 med Alpenföhnen på så måste du komma åt baksidan av moderkortet och då måste du antingen ta ut moderkortet eller ta bort grafikkortet och risern. Och inte för att nämna hur jobbigt det är att få dem där 4 skruvhålen i rätt position när man ska montera den igen också.

Men med Noctuan är det bara 2 skruvar man enkelt kommer åt ”ovanifrån”

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Även jag köpte nya NH-L12 (från Amazon, kom fort). Inte helt oväntat så går 3900X fortfarande för varmt med bara den så även jag kör med a12x15 i botten och 2st a12x25 i tophat och då går det riktigt behagligt.

Tror Alpenföhnen med A12x15 presterar bättre men hatar monteringen till den så föredrar Noctuan. Ska du byta CPU, RAM minne eller M2 med Alpenföhnen på så måste du komma åt baksidan av moderkortet och då måste du antingen ta ut moderkortet eller ta bort grafikkortet och risern. Och inte för att nämna hur jobbigt det är att få dem där 4 skruvhålen i rätt position när man ska montera den igen också.

Men med Noctuan är det bara 2 skruvar man enkelt kommer åt ”ovanifrån”

Snyggt!
Vad får du för temps?

tänker främst när du spelar å sånt, inte syntetiska tester

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Snyggt!
Vad får du för temps?

tänker främst när du spelar å sånt, inte syntetiska tester

När jag spelar en runda MW i 1440p/high settings ser det ut så här:

(Röd=CPU, Grön=GPU, Blå=VRM)
Alltså ca 62-63c CPU (vilket inte är mycket över idle på ca 55c).

I syntetiska tester går CPUn upp till högst 85c (utan extra nf-a12x25 fläktarna blir det 95c där den thermal throttlar).

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Blev nyfiken hur Noctuas NF-F12 iPPC-3000 fläktar presterar i en tophat när A12x25 är så bra med sina 2000 varv, då borde väl iPPC med sina 3000 vara ännu bättre, eller?

NH-L12, 3900X (PBO Disabled), NF-A12x15 i botten som exhaust
Testade med att enkoda en film med x264, tog ca 20 min

Rött = Ingen fläkt i tophatten
Grönt = 2 st A12x25 i tophat exhaust
Blått = 2 st NF-F12 iPPC3000 i tophat exhaust

CPU'n går 2-3c kallare med iPPC jämfört med A12x25. Utan fläktar går den upp i 95c och throttlar. (röda strecket är längre eftersom CPU'n throttlar, och då tar då längre tid att enkoda filmen):

VRM's går kallare också:

I CPU-power ser man att utan fläktar så throttlar CPU'n ganska hårt, men med fläktar så går det ungefär likadant:

En viktig sak dessa grafer inte tar hänsyn till är: LJUDNIVÅ!
Körde alla tester med alla fläktar på 100%.
Utan extra fläktar då är det en ganska lagom ljudnivå. Inte tyst, men låter inte farligt.
2 st NF-A12x25 på 100% låter definitivt, men man kan ändå vara i samma rum.
2 st iPPC-3000 på 100%... Det är ju industrifläktar som sagt, så inte helt oväntat är dem fruktansvärt högljudda. Jag var tvungen att ta på mina noise cancellande Airpods Pro för att döva ut det. Började få ont i huvudet. Andra i huset började också fråga vad det är som låter

Så ja, kör på A12x25 och skippa huvudvärk och ont i öronen är min slutsats.

Själv har jag börjat köra utan tophat. Förvisso går det obehagligt varmt men hatar hur flimsiga tophattarna är och hur jobbigt det är att komma åt nåt inne i datorn när man först måste ta bort tophatten. Och så blir ju lådan märkbart större.
Kanske lägga en iPPC-3000 där nere i botten dock istället för NF-A12x15 hade jag kanske kunnat prova. Men måste sätta en ordentlig fläktkurva på den isf

Hoppas Noctua gör en iPPC-3000 version av A12x25 någon dag.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P