Billig HTPC för uppspelning av 4K-material

Permalänk
Medlem

Billig HTPC för uppspelning av 4K-material

Bakgrund
Har idag en UHD-TV med tillhörande förstärkare och 5.1 ljudsystem samt en Android-TV enhet som är alldeles för svag för uppgiften, den kan t.ex. inte spela upp Dolby Atmos (endast DD+ verkar det som) och har problem att spela upp 4K-material med hög bitrate.

Testade att koppla in laptopen med HDMI och ställde in allt för att få Atmos och spelade upp lite demo-material och det lät himla bra. Dock fick jag endast ut 4K i 30Hz via laptopen vilket var en besvikelse. Sen håller det inte att plugga in den varje gång man vill se på video heller.

Söker
Vill ha en så kompakt HTPC som möjligt, men viktigast är ändå att kostnaden hålls nere. NUC formatet är spännande, men jag har inte lyckats hitta någon som kan mata 4K med 60 Hz via HDMI. I övrigt behöver datorn inte prestera något nämnvärt överhuvudtaget.

Vad behöver jag för att få ut just 4K@60Hz?
Kan jag klara mig med endast CPU, d.v.s. integrerad grafik?
Micro-ATX / Mini-ITX / annat jag missat?

Tar gärna emot förslag på lämplig CPU, moderkort, minnen och chassi... samt GPU om det nu behövs.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Intels processorer som är nyare än 6000-serien klarar av koda av 4K-material utan några som helst problem, så... nästan vad som helst klarar 4K-video.

När det gäller 4K 60hz så behöver du en tillräckligt bra HDMI-kabel. Swelockers egna bildguru har skrivit en redig guide till det hela, men för att göra det enkelt för dig så kan du på in på Kjell o kompani och fråga efter en HDMIkabel som klarar 4K.

Du kanske har nån gammal HDMI-kabel från en PS3 eller så

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

En kabel som klarar 4k kanske inte klarar 60 fps.
Det behövs en ultra hd-kabel för att det ska gå. En high-speed klarar 4k men bara i 30 fps.

Sen är det bra att kolla av respektive tillverkare vilken cpu som krävs respektive grafikkort.
En vanlig blue-ray räcker inte heller. Det krävs en med uhd 4k. De kostar från ca 5.000 och uppåt. Tror de flesta ligger runt 10 kkr.
Mitt bredband är på 10mbit/s men det går inte ens att streama 30 fps, det krävs ca 20 mbit/s för 30 fps.
Däremot går det att ladda hem filer med 4k och lägga på hårddisk och se programmen. (Brukar krävas speciella spelare men vet inte vad de kostar. Men en bluray för 4kuhd kan innehålla en spelare också men knappast de billigaste)