Permalänk
Medlem

Köpråd för programmering

Jag ska påbörja en YH-utbildning som systemutvecklare .NET i september och behöver köpa en bärbar dator, för att användas mestadels till programmering i Visual Studio. Kommer inte spela någonting överhuvudtaget på den.

Är dock osäker på hur mycket kraft jag faktiskt behöver? Räcker det med en i5 eller ska man gå på i7, eller kanske en Ryzen? 8 eller 16GB RAM?

Mina enda krav än så länge är minst 15" IPS, ~250GB SSD och helst runt ~10000 kr. Vikten är inget som är viktigt för mig. Skönt tangentbord är ett klart plus. Kan lägga några tusen mer om det behövs, men helst ska det vara så billigt som möjligt såklart.

Kom gärna med lite förslag!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Minst 16 GB RAM skulle jag absolut satsa på. Du bör väl även kolla upp studentrabatter och så ifall du kan få mer för pengarna, t.ex. Dell har jag för mig har rätt bra studentrabatter. Men det var länge sedan jag var student i annat än livets hårda skola så andra är nog mer uppdaterade

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jag ska påbörja en YH-utbildning som systemutvecklare .NET i september och behöver köpa en bärbar dator, för att användas mestadels till programmering i Visual Studio. Kommer inte spela någonting överhuvudtaget på den.

Är dock osäker på hur mycket kraft jag faktiskt behöver? Räcker det med en i5 eller ska man gå på i7, eller kanske en Ryzen? 8 eller 16GB RAM?

Mina enda krav än så länge är minst 15" IPS, ~250GB SSD och helst runt ~10000 kr. Vikten är inget som är viktigt för mig. Skönt tangentbord är ett klart plus. Kan lägga några tusen mer om det behövs, men helst ska det vara så billigt som möjligt såklart.

Kom gärna med lite förslag!

Det här väl ganska mycket hårdvara för pengarna inbillar jag mig:

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Acer-Aspire-3-A315-42-R3...

Sen är väl Aspire 3 laptopsen kanske inte ett under av lyxighet (plastig), tangentbordet vet jag inte hur det står sig i jämförelse med andra dyrare laptops, skärmen är en enkel TN panel men tycker den fungerar bra för kontorsarbete. Ok för mina behov. Tuggar på bra med många program öppna, ssdn är en intel btw.

Glhf

edit: fast det finns ju många nyare alternativ som säkert är bättre på många sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Minst 16 GB RAM skulle jag absolut satsa på. Du bör väl även kolla upp studentrabatter och så ifall du kan få mer för pengarna, t.ex. Dell har jag för mig har rätt bra studentrabatter. Men det var länge sedan jag var student i annat än livets hårda skola så andra är nog mer uppdaterade

Ska absolut kolla upp det där med studentrabatter, tack för tips!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Det här väl ganska mycket hårdvara för pengarna inbillar jag mig:

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Acer-Aspire-3-A315-42-R3...

Sen är väl Aspire 3 laptopsen kanske inte ett under av lyxighet (plastig), tangentbordet vet jag inte hur det står sig i jämförelse med andra dyrare laptops, skärmen är en enkel TN panel men tycker den fungerar bra för kontorsarbete. Ok för mina behov. Tuggar på bra med många program öppna, ssdn är en intel btw.

Glhf

edit: fast det finns ju många nyare alternativ som säkert är bättre på många sätt

Tack för tips, den där såg riktigt trevlig ut, synd bara på TN skärmen. Jag retar ihjäl mig på att man måste titta från exakt rätt vinkel för att det svarta inte ska bli grått, även om man inte jobbar med bilder eller film.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Tack för tips, den där såg riktigt trevlig ut, synd bara på TN skärmen. Jag retar ihjäl mig på att man måste titta från exakt rätt vinkel för att det svarta inte ska bli grått, även om man inte jobbar med bilder eller film.

Nu har jag förmånen att ha fri budget när jag handlar men jag skulle aldrig köpa en TN panel om det inte primärt var för spelande och då primärt snabbt sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nu har jag förmånen att ha fri budget när jag handlar men jag skulle aldrig köpa en TN panel om det inte primärt var för spelande och då primärt snabbt sådant.

On du har fri budget, satsa på dom nya Thinkpadsen som kommer nu.
Själv sneglar jag på den nya T14 med Ryzen 4000.

EDIT: misstog dig för TS. Anyway... Dom tror jag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

On du har fri budget, satsa på dom nya Thinkpadsen som kommer nu.
Själv sneglar jag på den nya T14 med Ryzen 4000.

EDIT: misstog dig för TS. Anyway... Dom tror jag på.

Jag satt faktiskt precis och tittade på en Thinkpad, dock inte med Ryzen utan med i7.
Vad tror ni om denna? https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/edge-series/E15...

Lite i överkant på vad jag tänkt lägga men verkar ha bra specs.. Eller är det "overkill" för att bara användas till plugg?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jag satt faktiskt precis och tittade på en Thinkpad, dock inte med Ryzen utan med i7.
Vad tror ni om denna? https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/edge-series/E15...

Lite i överkant på vad jag tänkt lägga men verkar ha bra specs.. Eller är det "overkill" för att bara användas till plugg?

Sjukt fina datorer som du säkert kommer kunna använda länge.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd
Skrivet av immutable:

Jag satt faktiskt precis och tittade på en Thinkpad, dock inte med Ryzen utan med i7.
Vad tror ni om denna? https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/edge-series/E15...

Lite i överkant på vad jag tänkt lägga men verkar ha bra specs.. Eller är det "overkill" för att bara användas till plugg?

E-serien är väl budgetserien, om de inte ändrat det på senare tid. Jag gillar verkligen Thinkpads av en massa anledningar, men problemet är ju priset. Min första köpte jag när jag pluggade, med studentrabatt så fick jag ner priset på en X220 från sådär 18 000 på Dustin eller liknande till runt 11 000 har jag för mig. Fortfarande mycket för en laptop för mig, inte minst då när jag var en fattig student, men den funkar ju fortfarande bra typ åtta år senare så det var ju väl investerade pengar. Sidan jag köpte från hette campusdiscount.de men redirectar nu till https://myeducation.de/marken/lenovo/top-deals/studenten.html och priserna ser inte riktigt lika bra ut som då.

Efter det har jag mestadels köpt begagnade då de håller länge och företag tenderar att sälja av dem till sina anställda billigt så det brukar finnas ett bra utbud och så. För runt 10-11 tusen får man en ett par år gammal X1, ofta med docka och så.

Allmänt när man ska plugga så rekommenderar jag att tänka på vikten. Man kommer bära med sig den en massa så ett halvkilo hit eller dit gör stor skillnad, och batteritid hjälper också om man kan skippa laddaren. Då passar det ju bra med en X1 eller liknande lättviktare.

Permalänk
Medlem

Under en utbildning av aktuell typ så kommer inte projekten vara på den nivån och/eller av den storleken att det behövs någon högre prestanda. Den billigaste i3:an har mer prestanda än du kommer behöva.

Däremot kommer du absolut använda datorn såpass mycket att du kommer uppskatta en bra skärm och ett bekvämt tangentbord.

Jag skulle personligen letat efter en bättre begagnad laptop ur Dells eller Lenovos businessortiment, då bra byggkvalitet är guld värt när datorn inte bara står på skrivbordet utan används mer mobilt. Gott om skärmyta (=hög upplösning) är trevligt vid kodning, men texten får heller inte bli svårläst (=inte för liten skärm).

En laptop med 14-15.6" 1080p IPS-skärm, 6-7 gen i5/i7, 16GB RAM, 250GB SSD och en vikt omkring 1,5kg bör du utan problem kunna hitta för en bit under 10tkr.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

En faktor att tänka på om du ska utveckla i .NET är att du troligtvis vill ha Windows 10 PRO. Vet inte vad som ingår i kurserna, men som .NET utvecklare vill jag ha tillgång till Docker, då behöver jag Hyper-V. även sandbox och WSL2 är användbart för tester. Detta finns endast i PRO versionen vad jag vet. Det kanske går att lösa ändå, alternativt att ni får tillgång till MSDNA licenser på skolan och ominstallerar, men om du inte vill chansa se till att köpa med rätt licens.

Som ovan nämnde, CPU är det jag skulle prioritera lägst när jag tittar på en bärbar för programmering, dvs köp så snabbt du har råd med men skippa inte annat. SSD 250GB+, 16GB RAM, och IPS panel som du nämner låter som en bra nivå.

Permalänk
Medlem

Tackar ödmjukast för alla tips och idéer! Jag läser och tar åt mig av allt även om jag inte orkar svara på alla personligen.

Jag har funderat på det där med begagnat men jag har alltid dragit mig för det pga garantier osv. Men det kanske kan vara värt att titta på, finns ju vissa företag som bara säljer begagnat har jag just upptäckt och som även erbjuder garanti.

Bra tips om Windows 10 PRO, det hade jag inte haft en tanke på innan.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av immutable:

Tackar ödmjukast för alla tips och idéer! Jag läser och tar åt mig av allt även om jag inte orkar svara på alla personligen.

Jag har funderat på det där med begagnat men jag har alltid dragit mig för det pga garantier osv. Men det kanske kan vara värt att titta på, finns ju vissa företag som bara säljer begagnat har jag just upptäckt och som även erbjuder garanti.

Bra tips om Windows 10 PRO, det hade jag inte haft en tanke på innan.

Normalt får du det från skolan, speciellt om du ska läsa .Net och använda Visual Studio. Man kan komma något billigare undan i vissa fall om man köper en dator helt utan OS, men för det mesta finns det knappt att få tag i.

Permalänk
Medlem

Blev denna

Visa signatur