Permalänk
Medlem

Värt att köpa ny pc?

Tja!

Har en Inet konfig som är typ 5 år gammal men en Intel i5 4690k. Och ett 980ti.

Har provat att oc båda, cpu gick ganska bra, men fick inte ut mycket av min gpu.

Värt att sälja av hela pcn och köpa ny? isf vilken?
Kör mestadels Hunt showdown numera, och har max 50 fps.
Är inte jätteduktig på delar, som bygger helst inte själv!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du måste ge oss några riktvärden att gå på. Vad har du för krav? Vad har du för budget?

Är det ett alternativ att dra ner på grafiken? Hjälper det.

Vad för du för upplösning?

Du kan ju köpa ett nytt grafikkort och sälja det du har, räcker inte ett byte av grafikkort så är det bara att köpa resten nytt också.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

@blade80: Glömde i all hast!

Grafiken är nere på low/medium i allt!

Denna dator köpte jag för runt 11k, kan tänka mig att gå upp något i pris, säg max 14k!

Självklart vill man ju kunna köra så höga settings som möjligt 1080p.

Ja men hur mycket skulle en ny gpu ge, så jag inte flaskhalsar min cpu? :/

Permalänk

Detta är en fråga ingen annan kan svara på. Om du vill ha högre fps/grafikinställningar och tycker det är värt att lägga pengar på det så är det värt det, annars inte

Permalänk
Medlem

processor vore iallafall värt att uppgradera oavsett.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna köpa beggad 4770K/4790K

Permalänk
Medlem

@Lucaas10:

4790K är övervärderade närmare 2000 kr på tradera för en processor som är sämre än en 3300X som i sin tur kostar ca 1400.

4770K har mer rimligt andrahandsvärde om det är under 1000 kr..

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bygg/fOkEy

Bör gå att hitta allt hos antigen webhallen eller inet som bygger den åt dig.

Listan i sig är exempel på produkter och bör ge en prisbild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoil:

@blade80: Glömde i all hast!

Grafiken är nere på low/medium i allt!

Denna dator köpte jag för runt 11k, kan tänka mig att gå upp något i pris, säg max 14k!

Självklart vill man ju kunna köra så höga settings som möjligt 1080p.

Ja men hur mycket skulle en ny gpu ge, så jag inte flaskhalsar min cpu? :/

Kan du lägga 14k på nu dator så kommer det inte vara några större problem att få till prestandan i spel. Säljer du dessutom dina saker så får du ännu mer att lägga på nytt. Kollar du några köpguider här där folk ber om hjälp om samma sak som du så kommer du få en massa tips. Otroligt många vad-ska-jag-köpa-trådar finns det i ämnet gaming-rigg.

Eftersom det snart kommer nya grafikkort så skull jag vänta med köp. Det gäller verkligen just nu.

Själv är jag en sån här som jagar fyndvaror begagnat. Det är en stark rekommendation. Där kan du verkligen få mycket för pengarna.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar!

Om jag nu väljer att bygga helt nytt, Amd eller Intel? Har hört att man får mer för pengarna med amd?