Använder du din jobbmail privat?

Permalänk
Medlem

Aldrig. Jobb är jobb och privat är privat. Har även separat jobbtelefon som jag stänger av/slutar kolla på kvällar och helger. Givetvis privat dator.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Jag gör inte det man märker att många gör det för på jobbet får man in massor med frågor till kundtjänst från folks jobbmejl och när de byter jobb måste de ringa in och byta epost. Det är betydligt vanligare än jag trodde. Man kan se alla möjliga jobbmejl. Folk beställer hem mat och så har de en mejl som går till polisen eller svt eller volvo.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Porterade mitt privata mobilnummer till jobbet och lät dom betala för det, samt köpa telefon åt mig så den använder jag dubbelt. Vi kör mobil växel så det är mitt jobbnummer som syns på arbetstid. I övrigt är den inte nedlåst överhuvudtaget, men det kan ha något att göra med att jag är Intune-admin... ;). Laptop får vi använda privat, men jag ser ingen nytta med det, har egna datorer. Jobb-mail är 100% jobb, vill inte behöva trixa om jag byter och tycker det ser jäkligt slappt ut rent allmänt att göra så. Mina barn och min arbetsgivare har inget med varandra att göra, t.ex, och sitter jag på ett möte vill jag inte få upp en notifiering om att "Denna vecka, 4 Pepsi Max för 40:- på Netto!" .

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Igelkott:

Alla har inte samma referensramar vad som är konstigt. Dessutom finns det många konstiga människor såväl som arbetsgivare där ute.

I min värld 1995 så var det inte objektivt konstigt att någon hade en epostadress på jobbet, men ingen privat.
25 år senare så innebär samma sak helt andra konsekvenser, och inget man rekommenderar när man vet bättre. Men det utesluter inte att objektivt helt vanliga människor med vanliga jobb ändå väljer den positionen.
Arbetsgivaren måste också ha dålig policy eller efterlevnad av densamma för att förutsättningarna ska finnas där.

Jag förstår inte riktigt om du förnekar att dessa individer hypotetiskt kan existera, konstiga eller ej.

"Jag förstår inte riktigt om du förnekar att dessa individer hypotetiskt kan existera, konstiga eller ej."

Jag förnekar ingenting känns såfall som jobben har extremt luddiga policys som du säger.

Hade aldrig kunna jobba på en velig avdelning med sånt här hade gått i taket.

Sköter själv runt 900 devices själv, alla tele, laptop,pador,workstations etc.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag har och kommer aldrig använda jobbmail privat, men vet en hel del som gör det. Telefon däremot har jag inte pröjsat för själv sedan jag började jobba för 10 år sedan. Jag har dock aldrig varit anställd på större företag som kör MDM. Men visst finns det saker att tänka på, det är ju ändock företagets egendom.
Sitter själv inte vid datorn mycket privat eftersom hela arbetsdagarna spenderas där, men visst händer det att jobbdatorn åker fram nån gång då och då. Dock samm som med telefonen, datorn är inte ens domänjoinad eller på annat sätt kontrollerad.

Permalänk
Medlem

Använder inte jobbmobilen privat, dels för att min fasta nummer är mexat med mobilen och att man är i en telefonkö hela tiden, så då skulle det kunna ringa dygnet runt. Funderar dock på att skaffa E-SIM till jobbet och köra i min privata Tele och bara ha det aktivt arbetstimmarna så slipper man 2telefoner.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Använder jobbmailen ibland, när jag känner att det kan vara fördelaktig att "komma från ett företag", när jag vill ha svar på saker ... Annars så nej

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

Ja och nej. Jag använder min mail privat för privata ärenden, men det kan hända att jag ibland mailar med min mor till hennes jobbmail. Det mesta tas ju dock på telefon/messenger dock men i övrigt skulle jag aldrig komma på tanken att använda min arbetsmail till något privat.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Nej, separerar jobb och privatliv. Dessutom är det lätt att man lämnar mailen öppen och någon kommer förbi och "råkar" läsa mailen...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fy fan ha såna restriktioner herregud

Bara haft jobb telefon hela mitt jobb liv 10 år.
Sparat sjuka summor och inget är låst.

Samma med dator helt olåst från saker.

har bara haft jobb laptop och jobb mobil + ipad aldrig någon privat.
Automatiskt VPN låter hemskt...

Finns ju dock en väldigt bra poäng med begränsningar och nedlåst utrustning, ju mindre användaren kan fippla och ändra desto bättre kontroll har man ju på sin IT-miljö.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Finns ju dock en väldigt bra poäng med begränsningar och nedlåst utrustning, ju mindre användaren kan fippla och ändra desto bättre kontroll har man ju på sin IT-miljö.

Precis så. Datorn är ett arbetsverktyg tillhandahållet av arbetsgivaren och ska ej fipplas med.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk

Använder endast jobbmailen privat när man vill ha ett par gratismånader på spotify tex utan att orka skapa ett nytt mailkonto

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av YamahaDGX630:

Finns ju dock en väldigt bra poäng med begränsningar och nedlåst utrustning, ju mindre användaren kan fippla och ändra desto bättre kontroll har man ju på sin IT-miljö.

Tvärt om enligt mig som confat IT miljön i 10 år, det handlar om att utbilda användarna och ha en kultur som är gjord för verksamheten.

Vi har noll lås på saker det enda vi har tvång på är Pinkod på alla enhter.
Och MFA på allt som är jobb relaterat.

Men så klart inget man bygger över en natt.
Sen fattar jag att det inte funkar överallt på alla jobb eller ens får vara så av säkerhetskäl.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Min chef gör det och eftersom hela avdelningen använder samma mail vet vi när hans pojkar misskött sig i skolan och när hans elräkning inte blivit betald i tid. Jag förstår inte varför han vill ha det så.

Hmm, det här lät inte så GDPR-vänligt direkt, med tanke info om barn etc...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tvärt om enligt mig som confat IT miljön i 10 år, det handlar om att utbilda användarna och ha en kultur som är gjord för verksamheten.

Vi har noll lås på saker det enda vi har tvång på är Pinkod på alla enhter.
Och MFA på allt som är jobb relaterat.

Det kanske fungerar toppen för dig och en mindre verksamhet. Men Jobbar du inom Regionen med ca 9500 datorer (betydligt fler datorer i större regioner) eller inom MSB exempelvis, så kan jag garantera dig att din "confat" inte skulle hålla särskilt länge. Våra användare ska använda de verktyg som dom blivit utbildade och ombedda att använda. Det handlar i majoriteten av fall främst om journalsystem och Microsoft 365. Allt annat vad "Installera egna mjukvaror" heter ska dom inte kunna syssla med.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av YamahaDGX630:

Det kanske fungerar toppen för dig och en mindre verksamhet. Men Jobbar du inom Regionen med ca 9500 datorer (betydligt fler datorer i större regioner) eller inom MSB exempelvis, så kan jag garantera dig att din "confat" inte skulle hålla särskilt länge. Våra användare ska använda de verktyg som dom blivit utbildade och ombedda att använda. Det handlar i majoriteten av fall främst om journalsystem och Microsoft 365. Allt annat vad "Installera egna mjukvaror" heter ska dom inte kunna syssla med.

Det håller jag med om 100 %
Här installerar typ ingen något själv, allt som folk tycker dom vill ha, har vi en request live dokument för saker folk vill ha i Software center.
Så paketerar vi och slimmar det till silent install och none force restart med rätt snabba ställtider så blir folk glada och pillar inte själva.

Sen har vi övervakning på allt så vi har ju stenkoll på va som händer i verksamheten och börjar någon trafik peaka i brandväggen via internet eller WAN länkarna mellan kontoren sthlm,malmlö,gbg så brukar vi va snabba tå åt oss det och förmedlea att IT gjort en lösning så folk slipper fixa med det själva.
Tex typ special saker folk börjar använda för något företag velat köra den appen eller annat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det håller jag med om 100 %

Okej, kanske missuppfattade din ursprungliga poäng då, skönt att vara överens iaf

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Nej.

Jag till och med en jobbtelefon och en privattelefon. Skönt att inte behöva blanda jobbkontakter / appar och privata kontakter.

Permalänk
Lego Master

Har jobbmailen inlagd på nåt enstaka medlemskap där jag bara får reklam. Jobbets spamfilter är rätt effektivt, så jag slipper dem helt. ^^
Annars, nej. Även om jag jobbat här i snart 12 år och haft samma mail hela tiden, så känns det bara fel att ge ut den adressen när jag reggar mig nånstans.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av YamahaDGX630:

Okej, kanske missuppfattade din ursprungliga poäng då, skönt att vara överens iaf

Asså förstår ju att inom kommun landsting och regioner så gäller helt andra förutsättningar, hjälper flera kompisar som jobbar inom dessa sektorer med tips och annat.
För vi kör high-end på alla saker vi köper och märker va många problem bottnar i (prestanda, kvalité etc)

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Använder aldrig jobbmailen privat, mer än möjligtvis för att signa upp för någon mjukvara eller liknande som jag kanske använder både privat och på jobbet.

Jag har också alltid haft egen telefon och bara använt jobbtelefon för just jobb, lämnat den hemma när jag inte jobbat och så. Men nu fick jag en S10 med dubbla simkortsplatser, samtidigt som min privata telefon började bli ganska flaky, och Knox verkar kunna separera privata saker från jobbsaker ganska bra, så att de inte kan radera min data centralt utan bara det som hör till jobb-apparna exempelvis. Så jag kör från denna vecka med bara en telefon. Tyvärr är inte systemet så smart som jag hade önskat vad jag förstår. Jag kan inte "stänga av" det ena simkortet utanför arbetstid exempelvis, eller ens tysta alla jobbnotifikationer enligt schema trots att telefonen har koll på exakt vilka appar som är jobb och vilka som är privata. Så jag lutar åt att skaffa en ny privat telefon och fortsätta lämna jobbtelefonen hemma eller på jobbet. Väntar bara på rätt erbjudande.

Men jag tror det mycket är en generationsfråga. Merparten av de som inte har privat telefon är så gamla att de fick en jobbtelefon när det fortfarande var rätt dyrt med privat mobiltelefoni exempelvis, och liknande gäller säkert mail. Gratismail har ju funnits väldigt länge, men det var inte så välkänt under ganska lång tid utan folk körde på mailen de fick från sin internetleverantör eller liknande, och hade man då redan en jobbmail så antar jag att det var ganska naturligt att använda den istället, speciellt eftersom hela familjen ofta delade på mailen från internetleverantören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det håller jag med om 100 %
Här installerar typ ingen något själv, allt som folk tycker dom vill ha, har vi en request live dokument för saker folk vill ha i Software center.
Så paketerar vi och slimmar det till silent install och none force restart med rätt snabba ställtider så blir folk glada och pillar inte själva.

Sen har vi övervakning på allt så vi har ju stenkoll på va som händer i verksamheten och börjar någon trafik peaka i brandväggen via internet eller WAN länkarna mellan kontoren sthlm,malmlö,gbg så brukar vi va snabba tå åt oss det och förmedlea att IT gjort en lösning så folk slipper fixa med det själva.
Tex typ special saker folk börjar använda för något företag velat köra den appen eller annat.

Software Center, Det råkar inte vara samma Software Center som jag är bekant med, alltså med tillhörande SCCM?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av YamahaDGX630:

Software Center, Det råkar inte vara samma Software Center som jag är bekant med, alltså med tillhörande SCCM?

Jo vi kör SCCM överallt bara jag som inte skrev att det va just den.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nej. Jobb är jobb och ska inte blandas ihop med privata ärenden. vare sig jobbmail eller -telefon används i privata syften. Lite trist att släpa två mobiler, men det är ett val jag gjort.

Den dagen företaget betalar mig för att vara tillgänglig åtminstone via telefon dygnet runt kommer jag sluta stänga av telefonen efter arbetsdagens slut. Behöver min chef eller annan i ledning ha tag på mig efter arbetsdagens slut eller på arbetsfria dagar får dom gott och väl gå in i systemet och leta reda på mitt privata nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jo vi kör SCCM överallt bara jag som inte skrev att det va just den.

Kul, då sitter vi på samma plattform och grottar då!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hmm, det här lät inte så GDPR-vänligt direkt, med tanke info om barn etc...

Mm vi får anmäla honom.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av YamahaDGX630:

Kul, då sitter vi på samma plattform och grottar då!

Ja det är väldigt kompetent system, vi slipar på det hela dagarna.
Användarna älskar det då ställtiden är nu nästan noll vs innan dom va tvungen få tag på IT för få vissa program.

Nu har vi stenhård övervakning så ser direkt när devices får errors och fail install och kan proaktivt jobba fram lösningar så att användarna inte får det igen.
Man vet att användarna jobbar när våran Internet lina som 250 pers sitter på med runt 600 devices connected går på runt snitt 50/150Mbs i belastning över alla 3 kontor använder samma internet lina.

Undantag vid OS och VM och skidåkning

Atm
Runt 190Mb/s
Exkluderat WAN länkarna.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Då jag jobbar på myndighet och med säkerhetsklassat material så har jag en jobb dator som är redigt nerlåst och även en jobb mobil.
Hade gärna haft större friheter med att installera och konfigurera min jobbdator men det finns väldigt goda skäl till att det är som det är.

Skulle aldrig använda jobbmejlen för något privat!

Visa signatur

"Where lightning strikes once, ninja strikes twice"

Permalänk
Medlem

Jag vill varken använda min jobbmail privat eller att jobbet ska använda min privata mailadress. För mig är det viktigt att ha ett privatliv som inte blandas med jobbet.

Det som förvånar mig ännu mer är alla som använder jobbmobilen som enda mobiltelefon. (Trodde tråden handlade om jobbmonilen först och inte jobbmailen). Vi får använda jobbmobilen privat men jag vill inte det. Jag vägrar ta hem den såvida jag inte jobbar hemifrån (som sker emellanåt nu i coronatider). Dessutom finns det restriktioner på vilka appar man får/kan köra. Jag är mycket försiktig med att lämna ut mitt privata mobilnummer till någon på jobbet. Är jag ledig så är jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Enda undantaget jag kan komma på är om man har egen firma och själv har kontroll över mailen, då skulle det kunna vara okej.

Avråder verkligen från detta, även om man äger företaget så kan man en dag vilja sälja det eller så kan bolaget gå i konkurs. Då är det så lagom roligt att få ordning på denna blandning av jobbmail och privata mail.

Jag skulle heller inte rekommendera att man sparar privata bilder och dokument på lagringslösningar som tillhör jobbet. Har själv hittat många privata bilder, dokument och sparade favoriter i gamla windows-användarprofiler på jobbet.