Tillstånd för handikapparkering. Förare/passagerare. Allmänna funderingar.

Permalänk
Medlem

Tillstånd för handikapparkering. Förare/passagerare. Allmänna funderingar.

Ska hjälpa farsgubben 87 år gammal att förlänga hans tillstånd. Var lätt förr om åren då personen i kommunen koonstaterade "att han har väl knappast blivit bättre så vi använder hans gamla bild och skickar ut ett nytt tillstånd". Men det var då. Nytt regelverk gör att det ska skickas in ny ansökan.

Det som är nu är att han kör inte bil just längre utan jag funderar på om han ska lämna in ansökan för sig själv som passagerare. Men, det verkar som att man "bara" får det om man är snudd på dement och inte kan reda sig själv och knappt kan röra sig en meter utan tillsyn enligt pappret som läkaren ska fylla i och husläkarens kommentar (som han sa 2012. Mer om det nedan).

Farsgubben har hjärtsvikt och hjärtflimmer. 2012 opererade de en anuerysm i hans högra knäveck och i den vevan skar de av nerver som gör att han inte känner av underbenet. Han går med rullator sedan dess och är ostadig på benen, än mer nu än då.

Jag hatar att lämna av honom utanför "entréer" och stressa iväg för att parkera medans jag nojar mig över hur det går för honom.

Nu till mina allmänna och dumma iakttagelser. Ser ju folk som parkerar med tillstånd och sen, i min syn, småtrippar in och gör vad de ska. Visst. Man kan få tillstånd som hjärtsjuk osv men sen kommer du ur affärerna och lastar in i bilen och iväg. Ser även folk parkera på handikapp och sen hjälper de passagerare med rullator eller krycka som rör sig rätt obehiindrat ändå. OBS! Jag gnäller inte på dem. Mera att jag har i huvudet vad vår husläkare sa 2012, "det kan du glömma. Tillstånd får man knappt ens som död än mindre som passagerare!".

Vad gäller för att få tillstånd som passagerare? Är det regelverk som gäller för hela landet eller diffar det mellan kommuner?

För övrigt så må de som parkerar utan tillstånd på handikapplatser brinna någonstans och det gäller min bror med som har en benägenhet att nyttja dessa platser, frisk som han är utom i huvudet.......

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Vad gäller för att få tillstånd som passagerare? Är det regelverk som gäller för hela landet eller diffar det mellan kommuner?

Det är kommunerna som handlägger ansökan och utfärdande av parkeringstillstånd. Kommunen ni är folkbokförda i (se kommunallag 1:5) ska göra en prövning enligt trafikförordningen (1998:1276) och Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2009:73) om parkeringstillstånd för rörelsehindrade.

Tanken är att det inte ska vara någon skillnad mellan kommunerna eftersom föreskrifterna gäller lika för Sveriges kommuner. I trafikförordningen 13:8 så står det att man undantagsvis kan få tillstånd även som passagerare. Vidare så står det i TSFS 2009:73 vilka omständigheter (eller rekvisit) som ska vara uppfyllda för att tillstånd som passagerare ska vara rättfärdigat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Nu till mina allmänna och dumma iakttagelser. Ser ju folk som parkerar med tillstånd och sen, i min syn, småtrippar in och gör vad de ska. Visst. Man kan få tillstånd som hjärtsjuk osv men sen kommer du ur affärerna och lastar in i bilen och iväg. Ser även folk parkera på handikapp och sen hjälper de passagerare med rullator eller krycka som rör sig rätt obehiindrat ändå. OBS! Jag gnäller inte på dem. Mera att jag har i huvudet vad vår husläkare sa 2012, "det kan du glömma. Tillstånd får man knappt ens som död än mindre som passagerare!".

Vad gäller för att få tillstånd som passagerare? Är det regelverk som gäller för hela landet eller diffar det mellan kommuner?

För övrigt så må de som parkerar utan tillstånd på handikapplatser brinna någonstans och det gäller min bror med som har en benägenhet att nyttja dessa platser, frisk som han är utom i huvudet.......

Utanför mig (Sth innerstad) har jag två "handikapplatser" som märkligt nog nästan uteslutande används av handikappade som har råd att köpa bilar i miljonklassen och dessutom bara verkar vara handikappade på deltid, för när jag väl ser dom så verkar dom ta sig fram utan problem. Driver mig till vansinne, har försökt sätta dit dom men det är omöjligt som det verkar

Och ja, jag vet att alla handikapp inte syns men det är värt att komma ihåg att detta handlar om platser för de som har någon form av rörelsehinder, inte de som har oturen att vara handikappade på annat sätt. Samt att reglerna för att få tillstånden på laglig väg är stränga precis som OP skriver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Utanför mig (Sth innerstad) har jag två "handikapplatser" som märkligt nog nästan uteslutande används av handikappade som har råd att köpa bilar i miljonklassen och dessutom bara verkar vara handikappade på deltid, för när jag väl ser dom så verkar dom ta sig fram utan problem. Driver mig till vansinne, har försökt sätta dit dom men det är omöjligt som det verkar

Och ja, jag vet att alla handikapp inte syns men det är värt att komma ihåg att detta handlar om platser för de som har någon form av rörelsehinder, inte de som har oturen att vara handikappade på annat sätt. Samt att reglerna för att få tillstånden på laglig väg är stränga precis som OP skriver.

Vad jag förstår så är det inte helt ovanligt för handikappade att sälja vidare (eller kanske mer hyra ut) sina parkeringstillstånd. Har man dåligt med pengar, vilket inte är så ovanligt i den gruppen, så har man kanske inte så stort behov av parkeringstillstånd och man borde väl få ganska bra betalt för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad jag förstår så är det inte helt ovanligt för handikappade att sälja vidare (eller kanske mer hyra ut) sina parkeringstillstånd. Har man dåligt med pengar, vilket inte är så ovanligt i den gruppen, så har man kanske inte så stort behov av parkeringstillstånd och man borde väl få ganska bra betalt för dem.

Som jag förstått det så stjäls dom eller att man köper dom från mindre nogräknade läkare, ofta från utlandet då dom väl ska gälla inom hela EU om jag minns rätt. Men låter väl inte helt osannolikt att dom kanske hyrs ut också, precis som du säger är det en rätt utsatt grupp. Har tom pratat med några parkeringsvakter om det...som sa att det inte fanns något dom kunde göra...som om det inte vore nog irriterande så tror ni inte det kom en gubbfan halvsprintande samtidigt och kastade sig in i en av bilarna och körde iväg. Funderat på om man borde ta till mer handgripliga metoder men det kan ju snabbt skita sig det med...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Som jag förstått det så stjäls dom eller att man köper dom från mindre nogräknade läkare, ofta från utlandet då dom väl ska gälla inom hela EU om jag minns rätt. Men låter väl inte helt osannolikt att dom kanske hyrs ut också, precis som du säger är det en rätt utsatt grupp. Har tom pratat med några parkeringsvakter om det...som sa att det inte fanns något dom kunde göra...som om det inte vore nog irriterande så tror ni inte det kom en gubbfan halvsprintande samtidigt och kastade sig in i en av bilarna och körde iväg. Funderat på om man borde ta till mer handgripliga metoder men det kan ju snabbt skita sig det med...

Det var någon artikel om detta för något år sedan, med en anonym handikappad som uttalade sig. Den hade inte så stora möjligheter till att förbättra sin situation på socialbidrag och så, så att hyra ut tillståndet var ett välkommet tillskott. Kommer inte ihåg summor eller så dock.

Sen är det inte alltid så lätt att se vem som är handikappad. Jag har en kollega som har en handikappad dotter och det är många som börjar gapa på honom för han är och ser frisk ut när han parkerar. Nu har han bytt till en stor Transit med rullstolslift och så, så han slipper sådana kommentarer nu i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det var någon artikel om detta för något år sedan, med en anonym handikappad som uttalade sig. Den hade inte så stora möjligheter till att förbättra sin situation på socialbidrag och så, så att hyra ut tillståndet var ett välkommet tillskott. Kommer inte ihåg summor eller så dock.

Sen är det inte alltid så lätt att se vem som är handikappad. Jag har en kollega som har en handikappad dotter och det är många som börjar gapa på honom för han är och ser frisk ut när han parkerar. Nu har han bytt till en stor Transit med rullstolslift och så, så han slipper sådana kommentarer nu i alla fall.

Jo, precis som jag skrev i min första kommentar, det är farligt att utgå ifrån att alla handikapp syns. Har, eller snarare hade, en hyfsat nära släkting med allvarliga lungproblem sen födseln som hade samma problematik. Hon orkade typ gå max 50 meter men såg annars rätt normal ut, så hon fick ofta höra samma sak. I kombination med antagandet att hennes problem givet berodde på rökning. Hon körde dock inte en bil med 7 siffrig prislapp och hade förmodligen dött på fläcken om hon försökt sig på att springa (och hade hon kunnat det hade hon nog inte haft rätt till tillståndet enligt de rätt hårda kraven).

Permalänk
Medlem

Får väl börja med att slänga in den här länken också som kan vara matnyttig.
https://webbutik.skr.se/sv/artiklar/parkeringshandbok.html

Sen för att lämna svar angående TS första frågor. Det är en stor skillnad i kraven mellan passagerare och förare. Detta då man som förare av ett fordon som används vid befordran av rörelsehindrad passagerare har generella undantag i trafikförordningen att man får släppa av personer där man annars inte får parkera.

Skrivet av snajk:

Vad jag förstår så är det inte helt ovanligt för handikappade att sälja vidare (eller kanske mer hyra ut) sina parkeringstillstånd. Har man dåligt med pengar, vilket inte är så ovanligt i den gruppen, så har man kanske inte så stort behov av parkeringstillstånd och man borde väl få ganska bra betalt för dem.

Det hela hängde väl i Stockholms fall ihop med otroligt generösa regler för parkering med ett sådant tillstånd. Dvs 24 timmar tillåten parkering på parkeringsförbud, inget krav att betala avgifter oavsett var man parkerade osv.

Nu har ju det här stramats upp en hel del genom att avgifter införts och att man även harmoniserat så att det är 3 timmar som gäller på p-förbud osv.

Sedan är jag lite osäker på hur regelverket var, men utländska tillstånd i svenska fordon får ju "endast" nyttjas 1 år i Sverige.

Skrivet av improwise:

Som jag förstått det så stjäls dom eller att man köper dom från mindre nogräknade läkare, ofta från utlandet då dom väl ska gälla inom hela EU om jag minns rätt. Men låter väl inte helt osannolikt att dom kanske hyrs ut också, precis som du säger är det en rätt utsatt grupp. Har tom pratat med några parkeringsvakter om det...som sa att det inte fanns något dom kunde göra...som om det inte vore nog irriterande så tror ni inte det kom en gubbfan halvsprintande samtidigt och kastade sig in i en av bilarna och körde iväg. Funderat på om man borde ta till mer handgripliga metoder men det kan ju snabbt skita sig det med...

Stora delar handlade ju om att man ville undvika parkeringsavgifter i Stockholms innerstad. Det är ju numera borttaget och missbruket av tillstånd har enligt uppgifter minskat ordentligt.

Det finns ju en del sätt att hantera det (vilket man gjort i både Stockholm och Södertälje). Mer övervakning, kraftigare och snabbare åtgärder med tillstånden. Att utfärdande myndigheter tittar mer på missbruk av tillstånd osv. Det är alltid lika intressant när de som missbrukar tillstånd eller annat får hämta sina fordon från uppställningsplatser långt från där fordonet parkerats samt att man har en polisanmälan riktad mot sig.

Att använda sig av ett spärrat tillstånd => flyttningsgrund enligt lagen/förordningen om flyttning av fordon och gäller att fordonet ska flyttas omedelbart och till uppställningsplats. Så för att få ut bilen så brukar det landa på 3-6 tkr beroende på kommunernas avtal + polisanmälan angående brukande av ett förlustanmält tillstånd.

Som avslutning, det finns ju även psykiska funktionsvariationer som kan medge ett parkeringstillstånd. Men som sagt, läs gärna länken kring vad som krävs för parkeringstillstånd osv.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Får väl börja med att slänga in den här länken också som kan vara matnyttig.

Det finns ju en del sätt att hantera det (vilket man gjort i både Stockholm och Södertälje). Mer övervakning, kraftigare och snabbare åtgärder med tillstånden. Att utfärdande myndigheter tittar mer på missbruk av tillstånd osv. Det är alltid lika intressant när de som missbrukar tillstånd eller annat får hämta sina fordon från uppställningsplatser långt från där fordonet parkerats samt att man har en polisanmälan riktad mot sig.

Att använda sig av ett spärrat tillstånd => flyttningsgrund enligt lagen/förordningen om flyttning av fordon och gäller att fordonet ska flyttas omedelbart och till uppställningsplats. Så för att få ut bilen så brukar det landa på 3-6 tkr beroende på kommunernas avtal + polisanmälan angående brukande av ett förlustanmält tillstånd.

Som avslutning, det finns ju även psykiska funktionsvariationer som kan medge ett parkeringstillstånd. Men som sagt, läs gärna länken kring vad som krävs för parkeringstillstånd osv.

Finns det några faktiskta undersökningar som bevisar det vanliga påståendet att det skulle varit just parkeringsavgifter som var främsta skälet och att införandet av dessa har påverkat detta? Jag känner tyvärr personer (via jobb och liknande) som missbrukat detta och där har jag väldigt svårt att tro att parkeringsavgiften var det primära skälet där, snarare möjligheten att hitta lediga bra parkeringsplatser.

De psykologiska handikapp som ger rätt till parkeringstillstånd är väl de som ger någon form av rörelsehinder, eller iaf kan ge det? Dvs det är egentligen samma kategori som de med fysiska handikapp?

Håller helt med om att det behövs hårdare straff för detta, problemet är väl att om folk får (dvs köper) felaktiga "äkta" parkeringstillstånd så finns det inte så mycket att sätta dit dom för. Om jag inte minns fel så gäller dom i hela EU och risken att typ en rumänsk läkare ska bli av med jobbet för att någon använt ett tillstånd i Sverige är förmodigen minimal. Men i många fall skulle väl en vanlig QR kod förmodligen kunnat underlätta för att iaf kolla om det är rena förfalskningar.

Något som väl också verkar missbrukas är de fall där någon i hushållet har tillståndet, men att andra sen använder det. Här är jag dock dåligt insatt i vilka regler som egentligen gäller. Rimligtvis måste man få nattparkera en bil där den handikappade bor, men samtidigt knappast att någon annan i hushållet tar en egen tur med bilen utan den handikappade och sen ställer sig på en sån plats någon annanstans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Finns det några faktiskta undersökningar som bevisar det vanliga påståendet att det skulle varit just parkeringsavgifter som var främsta skälet och att införandet av dessa har påverkat detta? Jag känner tyvärr personer (via jobb och liknande) som missbrukat detta och där har jag väldigt svårt att tro att parkeringsavgiften var det primära skälet där, snarare möjligheten att hitta lediga bra parkeringsplatser.

De psykologiska handikapp som ger rätt till parkeringstillstånd är väl de som ger någon form av rörelsehinder, eller iaf kan ge det? Dvs det är egentligen samma kategori som de med fysiska handikapp?

Håller helt med om att det behövs hårdare straff för detta, problemet är väl att om folk får (dvs köper) felaktiga "äkta" parkeringstillstånd så finns det inte så mycket att sätta dit dom för. Om jag inte minns fel så gäller dom i hela EU och risken att typ en rumänsk läkare ska bli av med jobbet för att någon använt ett tillstånd i Sverige är förmodigen minimal. Men i många fall skulle väl en vanlig QR kod förmodligen kunnat underlätta för att iaf kolla om det är rena förfalskningar.

Något som väl också verkar missbrukas är de fall där någon i hushållet har tillståndet, men att andra sen använder det. Här är jag dock dåligt insatt i vilka regler som egentligen gäller. Rimligtvis måste man få nattparkera en bil där den handikappade bor, men samtidigt knappast att någon annan i hushållet tar en egen tur med bilen utan den handikappade och sen ställer sig på en sån plats någon annanstans...

Med tanke på var fordonen som åberopat dessa tillstånd stått uppställda så finns det en del på fötterna så att säga. Inte vet jag, istället för en avgift om 500 kronor per dag så kan man stå 24 timmar på ett "vanligt" parkeringsförbud. Som sagt, Stockholm hade otroligt generösa regler tidigare till skillnad från majoriteten av landets kommuner som körde efter bestämmelserna i Trafikförordningen. Via mitt arbete så kan jag ju bara säga att det varit vanligt förekommande bland vissa kända individer att nyttja det här. Det handlar ju som du varit inne på även om en "bekvämlighet" för dessa individer, men man har blivit betydligt hårdare med detta vid övervakningen och särskilt då Stockholm flyttar ju en hel del fordon med detta som grund.

Har aldrig haft problem att hitta parkeringsplatser inne i city, däremot så är det ju alltid en fråga om betalningsvilja. Att betala 40/50 kronor i timmen för ett garage eller gatuparkering eller att stå gratis på ett p-förbud med en liten lapp i rutan.

Det handlar som du är inne på att de psykologiska funktionsvariationerna ger någon form av rörelsehinder, ex.vis agorafobi. Men kraven på vilken läkare som skriver dessa är högre än för de "vanliga" fysiska funktionsvariationerna.

Det är lite olika krav hos de olika länderna hur tillstånden ska se ut. Men, 1 års användningstid för utländska tillstånd i Sverige ska ju vid ordentlig kontroll vara tillräckligt (särskilt vid en samkörning mot fordonsregister, även om tillstånd får användas i vilket fordon som helst).

Tillståndet får ju endast användas av innehavaren (eller i fallet passagerare den som skjutsar passageraren). I annat fall får man ju leta plats som alla andra. Det är svårare att komma åt, men allt går ju som sagt med större resurser för övervakning och kontroller.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tsk12:

Det är kommunerna som handlägger ansökan och utfärdande av parkeringstillstånd. Kommunen ni är folkbokförda i (se kommunallag 1:5) ska göra en prövning enligt trafikförordningen (1998:1276) och Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2009:73) om parkeringstillstånd för rörelsehindrade.

Tanken är att det inte ska vara någon skillnad mellan kommunerna eftersom föreskrifterna gäller lika för Sveriges kommuner. I trafikförordningen 13:8 så står det att man undantagsvis kan få tillstånd även som passagerare. Vidare så står det i TSFS 2009:73 vilka omständigheter (eller rekvisit) som ska vara uppfyllda för att tillstånd som passagerare ska vara rättfärdigat.

Tack för svar. Försökt läsa genom dina tips. "TSFS 2009:73", är inte det mer för tillståndets utformning och placering?

Skrivet av improwise:

Utanför mig (Sth innerstad) har jag två "handikapplatser" som märkligt nog nästan uteslutande används av handikappade som har råd att köpa bilar i miljonklassen och dessutom bara verkar vara handikappade på deltid, för när jag väl ser dom så verkar dom ta sig fram utan problem. Driver mig till vansinne, har försökt sätta dit dom men det är omöjligt som det verkar

Och ja, jag vet att alla handikapp inte syns men det är värt att komma ihåg att detta handlar om platser för de som har någon form av rörelsehinder, inte de som har oturen att vara handikappade på annat sätt. Samt att reglerna för att få tillstånden på laglig väg är stränga precis som OP skriver.

Jo. Jag reagerar väl rätt primitivt ibland. Biter tand för tunga då det inte är min sak men ibland är det nära att jag vill fråga. Förra veckan. Ser en ny BMW, SUV (skit detsamma med det egentligen) som ställer sig på handikapplats. Ser att det är ett tillstånd i rutan men hajar till när en karl i 40årsåldern studsar ur förarplatsen och stressar runt för att vara en tjej i yngre tonåren behjälplig då hon hade kryckor på grund av en fot i "plastpaket". Sen hoppade hon in i en ICA MAxibutik tätt följd av karln som då bar ett spädbarn i famnen som han plockat ur barnstol.

I övrigt så är jag konfunderad över denna "beskrivning" för att få tillstånd som passagerare, "ett omfattande tillsynsbehov och därför inte kan lämnas ensam under tiden föraren parkerar bilen." (Taget från Uppsala ommuns hemsida bara som exempel, likadan text på flertalet kommunsidor.) Vad det menas med "omfattande tillsynsbehov"?

Farsgubben är redig i huvudet. Hör som en dynggrep efter att ha kört sopbil sista 30 åren innan pensioneringen. (Hörapparater, ja men hjälper minimalt). Men han är rejält svajig på benen, balansen, så jag vill ha koll på honom (ovan nämnda operationen när nervbanor skars av + att han är mer ostadig nu än då). Hjärtsvikt och flimmer på det vilket gör att han emellanåt kan få yrsel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack för svar. Försökt läsa genom dina tips. "TSFS 2009:73", är inte det mer för tillståndets utformning och placering?

Jo. Jag reagerar väl rätt primitivt ibland. Biter tand för tunga då det inte är min sak men ibland är det nära att jag vill fråga. Förra veckan. Ser en ny BMW, SUV (skit detsamma med det egentligen) som ställer sig på handikapplats. Ser att det är ett tillstånd i rutan men hajar till när en karl i 40årsåldern studsar ur förarplatsen och stressar runt för att vara en tjej i yngre tonåren behjälplig då hon hade kryckor på grund av en fot i "plastpaket". Sen hoppade hon in i en ICA MAxibutik tätt följd av karln som då bar ett spädbarn i famnen som han plockat ur barnstol.

I övrigt så är jag konfunderad över denna "beskrivning" för att få tillstånd som passagerare, "ett omfattande tillsynsbehov och därför inte kan lämnas ensam under tiden föraren parkerar bilen." (Taget från Uppsala ommuns hemsida bara som exempel, likadan text på flertalet kommunsidor.) Vad det menas med "omfattande tillsynsbehov"?

Farsgubben är redig i huvudet. Hör som en dynggrep efter att ha kört sopbil sista 30 åren innan pensioneringen. (Hörapparater, ja men hjälper minimalt). Men han är rejält svajig på benen, balansen, så jag vill ha koll på honom (ovan nämnda operationen när nervbanor skars av + att han är mer ostadig nu än då). Hjärtsvikt och flimmer på det vilket gör att han emellanåt kan få yrsel.

Det ska ju röra sig om ett "varaktigt" funktionshinder där praxis brukar vara 6 månader eller längre.

Men behöver passageraren sådan tillsyn att hen inte kan lämnas på en bänk/soffa eller med sin rullator/rullstol medan du parkerar fordonet på en närliggande plats? Olika former av demens/Alzheimers eller oförmåga att göra sig hörd är saker som brukar spela in i bedömningarna.

Det går ju alltid att söka, det kostar ju inget mer än tiden ni lägger på ansökan + läkartiden för att få ett läkarintyg utskrivet. Det värsta som händer är att man får ett nej.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF