Ingen "all core boost" alls med Ryzen 5 3600 / B450

Permalänk

Ingen "all core boost" alls med Ryzen 5 3600 / B450

Hej!

I en av mina datorer med en Ryzen 5 3600 så appliceras inte någon som helst boost vid multi core workloads. Cores ligger på ~3.4GHz (x33-34 multiplier). Single core boost verkar fungera som den ska.

I t.ex. Cinebench R20 får jag runt 3000 på multi och det är tydligt att processorn liksom inte "kickar in" ordentligt. CPU-fläkten ökar knappt takten och CPU-temp ligger strax över 50 grader. Det är som att något inte aktiveras? Om jag aktiverar Game Boost i BIOS så körs alla cores gladeligen på 4.2GHz vilket väl borde betyda att processorn i sig är OK? Jag misstänker att det är något BIOS relaterat.

Stresstestet i CPU-Z får inte heller det processorn att röra på sig nämnvärt vad gäller multi-core.

I BIOS har jag laddat default settings och sedan aktiverat XMP (3200). Har senaste versionen av BIOS och AMDs chipset drivers med Ryzen Balanced power plan aktiverad. Windows nyinstallerades när processorn installerades.

Här är mitt resultat på UserBenchmark https://www.userbenchmark.com/UserRun/27167291 där man tydligt kan se att något är galet med multi-core.

Som jämförelse har jag ett annat, nybyggt system som i princip är identiskt med ovanstående förutom moderkort och gpu https://www.userbenchmark.com/UserRun/27167477 och där ser man vilken enorm skillnad det är när multi-core boost fungerar som den ska.

Jag är inte intresserad av att överklocka utan bara att få igång processorns normala boost möjligheter.

Moderkortet är ett MSI B450I GAMING PLUS AC (med senaste BIOS), minnet är Corsair Vengeance LPX DDR4 3200 C16 (CMK16GX4M2Z3200C16).

Någon som har någon aning om vad som kan vara problemet?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Hej,
I have the same MoBo in my mITX build. If the BIOS is updated to the latest version, one thing you can do, is go into BIOS and reset everything to default. Then just apply XMP for your RAM.
Check your CPU speeds again and let me know. I'll try to get back to you later tonight after checking my own BIOS settings. Not boosting sounds strange, unless there's a setting you have changed. (also check the power plan you are running inside Windows - leave it at the Ryzen Balanced one)

Permalänk
Medlem

Ryzen är väldigt temperaturberoende i standardutförelse. Vad har du för kylare, och vad för temperatur uppnår du under dessa tester?

Permalänk
Skrivet av Damadan:

Hej,
I have the same MoBo in my mITX build. If the BIOS is updated to the latest version, one thing you can do, is go into BIOS and reset everything to default. Then just apply XMP for your RAM.
Check your CPU speeds again and let me know. I'll try to get back to you later tonight after checking my own BIOS settings. Not boosting sounds strange, unless there's a setting you have changed. (also check the power plan you are running inside Windows - leave it at the Ryzen Balanced one)

Thanks! I have the latest BIOS and reset to defaults multiple times with only XMP applied. Power plan is Ryzen balanced (with latest chipset drivers). None of the cores will go over ~3.4GHz in Cinebench R20 multi test.

The weird thing is that the core multiplier never seems to go above x36 with the setting on Auto in BIOS (which is default). When doing Cinebench, the multiplier actually drops to around x33-x33.5. Also the core voltages seems to drop a lot under load (1.1 - 1.2V). I have a 500W power supply which should be enough.

I'll try and post some Cinebench/CPU-Z screens later, they show pretty clearly the problem.

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Ryzen är väldigt temperaturberoende i standardutförelse. Vad har du för kylare, och vad för temperatur uppnår du under dessa tester?

Tack för svar! Jag har en Deepcool Gammaxx 400 som kan hantera upp till 130W TDP så det ska vara OK.

Temperaturer är inga problem, CPU blir inte varmare är typ 45 grader i Cinebench R20 (idlar runt 30) men det beror ju som sagt på att den inte boostar. Under Cinebench ser det knappt ut som den jobbar...

Som sagt, jag har en till dator som är snarlik och den går direkt upp till typ 78 grader i Cinebench och samtliga cores går en bra bit över 4.1GHz.

Permalänk
Medlem

Om du laddar ner AMDs Ryzen Master och kör det samtidigt som du kör Cinebench kan du se om någon av mätarna längst upp i "home" tabben når 100%? Dvs PPT, TDC eller EDC.

Var inte heller orolig för varningsfönstret som dyker upp när du startar programmet. Så länge du inte ändrar något och trycker "apply" så kommer inga inställningar ändras.

Permalänk
Medlem

Suggestions

@RippleCarry: Yeah, 500W should be more than enough. Since you have the latest chipset drivers, can you check if changing the Windows Power Plan affects the boost?
Cooling shouldn't affect the boost, unless you actually hit >80 degrees when boosting, which doesn't seem to be the case, as the CPU doesnt boost high or for long. My only concern (barring an actual hardware issue) is that the VRMs become hot and restrict the CPU from boosting, but the Mobo is a good one, and I have never seen above 50-55 C on them.
Lastly, have you also installed MSIs Dragon Center app (os something like that). It's like their Afterburner app, but for CPUs. See if you can affect the power delivery and boost clocks through it.

Permalänk
Medlem

Använder du MSI's verktyg som MSI Command Center nollställs BIOS inställningarna runt PBO/boost. I andra ord, CPUn ligger kvar på stock, Command Center åsidosätter aktuella inställningar i BIOS. . Överklockar du med MSI Command Center kraschar datorn 99% av gångerna.

Ställ in fläktkurvor etc i BIOS och skippa MSI's verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RippleCarry:

Tack för svar! Jag har en Deepcool Gammaxx 400 som kan hantera upp till 130W TDP så det ska vara OK.

Temperaturer är inga problem, CPU blir inte varmare är typ 45 grader i Cinebench R20 (idlar runt 30) men det beror ju som sagt på att den inte boostar. Under Cinebench ser det knappt ut som den jobbar...

Som sagt, jag har en till dator som är snarlik och den går direkt upp till typ 78 grader i Cinebench och samtliga cores går en bra bit över 4.1GHz.

Låter som den har fött för sig att det ät ett köra 65W TDP. Men fortfarande för låg multipel. Om du startar CPU-Z på fösta sidan vad tror den att din Max TDP är? 65 eller 95W. Vad biosen sedan gör är en annan sak.
Min 3600x och jag är inte kompisar. Det som vekar vara min sweetspot är 4,2Ghz. och ca 1,34v core. PB på och samt PBO ger mig en boost mellan 4375-4399Mhz men då hamnar jag in Cine20 runt 4000mhz. Med temeraturer är ok 80C+ som heter duga. Alt över 4200 på samtliga kärnor går över ca 96-97C. Inte värd att testa mer. CCX0 går upp till 4400 om jag forsar den och CCX1 till 4375. Men då kraschar det hela om jag kör en prime95 SmallFFT och tempen gick upp så fort att jag avbröt.

Swetspot för mig ser ut att vara runt 4,2Ghz eller PBO på och Loadline calibration 5. (inte rekommenderat)

Något som slog mig är ju att du kör senaste bios/uefi. Så 7A40vAB från 2019-11-12 med Update AMD ComboPI1.0.0.4 Patch B (SMU v46.54)
https://www.msi.com/Motherboard/support/B450I-GAMING-PLUS-AC#...

Du skulle kunna testa den gamla 7A40vAA från 2019-09-25 med - Update AMD ComboPI1.0.0.3abba.

Men om du tänker göra det och inte litar på datorn. Nolla bios och slå inte på XMP. datorn får vara hur långsam den vill, bara den inte räknar fel under flashen.
För övrigt om du kör Windows Pro eller så behöver kanske du behöver stänga av den inbyggda hypervision. Den krockar av säkerhetsskäl med AMD Ryzen Master. Du måste köra CMD med admin, powershell tar inte alla kommandon.

För att stänga av:
bcdedit /set hypervisorlaunchtype off

Komandot som inte fungera i powershell.
bcdedit /set {current} description "Windows 10 Main Hyper-V Disabled"

Då jag faktist använder hyper-v då och då så brukar jag innan skicka in.
bcdedit /copy {current} /d "Windows 10 Main Hyper-V Enabled"

Så jag har två bot val. En ny stor windows update (build) och den har glömt detta igen.

lycka till.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Om du laddar ner AMDs Ryzen Master och kör det samtidigt som du kör Cinebench kan du se om någon av mätarna längst upp i "home" tabben når 100%? Dvs PPT, TDC eller EDC.

Var inte heller orolig för varningsfönstret som dyker upp när du startar programmet. Så länge du inte ändrar något och trycker "apply" så kommer inga inställningar ändras.

Tack för tipset! Jag har faktiskt använt Ryzen Master för att hålla koll på cores etc. Ingen av mätarna är i närheten av 100%.

Så här ser det ut mitt i en Cinebench R20 multi körning (resultatet blev precis strax över 3000):

Och så här ser det ut i idle:

När ovanstående kördes var allt stock (defaults i BIOS, bara XMP aktiverat på minnena (3200)).

Jag har inte superkoll på sånt här men nåt jag reagerar på är Peak Core Voltage som ser lågt ut (den sjunker faktiskt direkt när testet startar) samt att Core Multiplier (syns i CPU-Z) går *ner* till x33-x24 från normala x35-36 istället för upp till typ x41-42. Som sagt, jag har ett till Ryzen 5 3600 system och i samma test så går multipliern upp till typ x42 och Core Voltage ligger runt 1.37V.

Det känns helt enkelt som att processorn inte kickar igång.

Permalänk
Skrivet av Damadan:

@RippleCarry: Yeah, 500W should be more than enough. Since you have the latest chipset drivers, can you check if changing the Windows Power Plan affects the boost?
Cooling shouldn't affect the boost, unless you actually hit >80 degrees when boosting, which doesn't seem to be the case, as the CPU doesnt boost high or for long. My only concern (barring an actual hardware issue) is that the VRMs become hot and restrict the CPU from boosting, but the Mobo is a good one, and I have never seen above 50-55 C on them.
Lastly, have you also installed MSIs Dragon Center app (os something like that). It's like their Afterburner app, but for CPUs. See if you can affect the power delivery and boost clocks through it.

I've tried different power plans (Windows Performance, Windows Balanced, Ryzen Performance and Ryzen Balanced) but there is no difference.

How can I tell which temperature the VRMs are? Which sensor is that?

I haven't installed any motherboard applications, trying to keep it as clean as possible. For now I use Ryzen Master and CPU-Z to check stuff (and bench with Cinebench, Userbench and 3DMark). This stuff should really just work out-of-the-box. Load optimized defaults, enable XMP and then be done.

Skrivet av str8forthakill:

Använder du MSI's verktyg som MSI Command Center nollställs BIOS inställningarna runt PBO/boost. I andra ord, CPUn ligger kvar på stock, Command Center åsidosätter aktuella inställningar i BIOS. . Överklockar du med MSI Command Center kraschar datorn 99% av gångerna.

Ställ in fläktkurvor etc i BIOS och skippa MSI's verktyg.

Yes, det är så jag gjort. Men jag fipplar inte med PBO eller nåt egentligen. Bara laddar defaults i BIOS och aktiverar XMP. Sen borde systemet sköta sig självt.

Permalänk
Medlem

@RippleCarry:
Du kanske missförstod mig
Så fort du applicerar något i Command center, laddar in profil, sparar fläktkurva etc, åsidosätts samtliga BIOS inställningar och CPUn körs stock till du bootar om datorn.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@RippleCarry:
Du kanske missförstod mig
Så fort du applicerar något i Command center, laddar in profil, sparar fläktkurva etc, åsidosätts samtliga BIOS inställningar och CPUn körs stock till du bootar om datorn.

@str8forthakill
Nej, det tror jag inte. Jag menade att jag gör precis som du skriver; jag använder inte Command center eller nåt liknande program. Gör bara inställningar i BIOS. Ryzen Master använder jag enbart för att titta på värden. Har precis testat att göra en CMOS-reset m.h.a jumper på moderkortet vilket inte var helt enkelt då den jumpern sitter katastrofalt dåligt till men det gick till slut. Ingen skillnad dock.

Permalänk
Medlem

@RippleCarry: Yes, I am currently running a 3700X on the same Mobo, so it is weird that you are not boosting. Have you seen any reports like that on Reddit fora or similar?
As far as the VRMs are concerned, you can always try HWMonitor from CPUID, it's one of the most well known free pieces of software, most tech Youtubers also use it. As long as your Mobo is reporting properly, the basic temperature readouts will be at the top: System, PCH, MOS, and CPU. Additionally, when running R20 on my rig with balanced power mode, I usually score around 4800 on multithread (I can push 5000+ if I turn on Ultimate mode):HW Monitor - 3700X.
After a quick look this afternoon, it seemed it was happening a lot on older BIOS and firmware versions. You can also check this older YT video from a nice channel I subscribe to: https://www.youtube.com/watch?v=o2SzF3IiMaE .

Permalänk
Skrivet av Damadan:

@RippleCarry: Yes, I am currently running a 3700X on the same Mobo, so it is weird that you are not boosting. Have you seen any reports like that on Reddit fora or similar?
...

Not really. There are lots of reports from last year about Ryzens falling short of its advertised max boost clock, but only by a few percent. And that seems to have been fixed by BIOS updates later. This CPU isn't boosting at all, at least not multi core.

Since I have another Ryzen 5 3600 system that works, I guess I could just swap parts and test, but I'm not looking forward to it. The cooler is quite difficult to remove (and install).

Permalänk
Medlem

Detta var bra mysko.

Dubbelkolla bara för vår skull under "Mainboard" att BIOS-versionen är 7A40vAB. Bara för att se att den har fastnat ordentligt när du flashade (Vet inte varför det inte skulle fastnat, men bara kolla ändå).

Något någon skrev online var

"I found the best way to get the most aggressive performance with my Ryzen 3700X and Asus B450 Plus motherboard was to set PBO to Enabled in the BIOS.

In Cinebench it reaches the fastest speed and thermal throttles after a while.

During gaming it reaches up to 4250 on 1 core and 4200 multi core but gets up to 76c. "

Du kan testa detta direkt i Windows genom Ryzen Master. Välj en profil och tryck i fältet "Precision Boost Overdrive" så att det är grönt. Sen apply. Om du testar nu, boostar den up ordentligt? Om ja, aktivera PBO i BIOS, och lämna det där.

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Detta var bra mysko.

Dubbelkolla bara för vår skull under "Mainboard" att BIOS-versionen är 7A40vAB. Bara för att se att den har fastnat ordentligt när du flashade (Vet inte varför det inte skulle fastnat, men bara kolla ändå).

...

Du kan testa detta direkt i Windows genom Ryzen Master. Välj en profil och tryck i fältet "Precision Boost Overdrive" så att det är grönt. Sen apply. Om du testar nu, boostar den up ordentligt? Om ja, aktivera PBO i BIOS, och lämna det där.

Jag håller med, det är riktigt skumt. Vilket får mig att börja fundera på om det faktiskt är något fysiskt fel. Antingen med CPUn eller moderkortet. Eller att det ändå är PSUn som är kass. Tycker som sagt det är konstigt att Core Voltage droppar så mycket vid load. Jag har hört talas om "vdroop" men det här är större drop än så.

Jag kollade BIOS en extra gång och det är det senaste. Det var Inet som uppgraderade BIOS innan jag fick moderkortet så att det skulle fungera med en Ryzen 5 3600. Kanske skulle testa att flasha den senaste versionen av BIOS igen? Alternativt flasha en äldre version, men är osäker om det går.

Att aktivera Precision Boost Overdrive i Ryzen Master gjorde tyvärr ingen skillnad, men tack för tipset!

Blir väl till att ägna helgen åt att testa att köra CPUn i den andra datorn som har ett annat moderkort och tvärtom för att se om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem

@RippleCarry: det verkar som att din CPU har en max TDP på 65W, vilket är normalt om man kör eco-mode i Ryzen Master, men det verkar ju inte som att du har någon sån profil aktiv. Vad händer om du sätter på PBO?

Om du har ett likadant system till, kan du testa med den andra CPU'n i ditt system för att se om det blir någon skillnad?

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

@RippleCarry: Exactly, the issue seemed to be fixed at the end of last year. I am quickly running out of ideas! Barring temperatures being extreme (which you seem knowledgeable enough to understand) the only other reason that I can think of is that the CPU has an actual HW fault.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

@RippleCarry: det verkar som att din CPU har en max TDP på 65W, vilket är normalt om man kör eco-mode i Ryzen Master, men det verkar ju inte som att du har någon sån profil aktiv. Vad händer om du sätter på PBO?

Om du har ett likadant system till, kan du testa med den andra CPU'n i ditt system för att se om det blir någon skillnad?

Är inte 65W TDP det normala för Ryzen 3600? PBO gör ingen skillnad, har testat det ett par gånger.

Ja, det får nog bli helgprojektet, att byta delar mellan systemen. Ska testa med en annan PSU också.

Permalänk
Skrivet av Damadan:

@RippleCarry: Exactly, the issue seemed to be fixed at the end of last year. I am quickly running out of ideas! Barring temperatures being extreme (which you seem knowledgeable enough to understand) the only other reason that I can think of is that the CPU has an actual HW fault.

Yeah, that or the motherboard. Seems farfetched though. Must be rare for a CPU to "mostly" work?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RippleCarry:

Är inte 65W TDP det normala för Ryzen 3600? PBO gör ingen skillnad, har testat det ett par gånger.

Ja, det får nog bli helgprojektet, att byta delar mellan systemen. Ska testa med en annan PSU också.

Jo det har du rätt i, my bad. okej konstigt, samma sak med auto overclock?

Det låter inte som att det skulle ha något med din PSU att göra. Så börja med att byta plats på CPU'erna det är ju snabbt gjort Kom ihåg att det kan vara värt att byta kylpasta när du byter, eller thermal pad om du så önskar

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

@RippleCarry: I know that in general, CPUs are ruled by the so-called CPU lottery. So, most of them will be 'middle' in terms of performance, some will be good overclockers, some will be bad. A sort of bell-curve if you will. I don't remember ever hearing or reading about a CPU not boosting though. I could understand it not boosting high, t.ex. only 100-200MHz, but 0 boost is weird. If you are within the return period, go ahead and RMA it, you don't have anything to lose.

Permalänk
Medlem

Prova att sätta PBO till manual och mecka i högre siffror på PPT, TDC och EDC.

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Medlem

Boota med en live skiva av en nyare linux desktop (Ubuntu 20.04 el Fedora32), sätt en konsoll på watch -n1 'cat /proc/cpuinfo | grep MHz | sort -rh' och sen lek runt lite, du kan tex köra 'dd if=/dev/zero of=/dev/null' och titta hur mycket den turboar.

Du kan också testa stress-ng (guide här) https://manpages.ubuntu.com/manpages/artful/man1/stress-ng.1....

och testa olika kärnor för att se hur varje turboar. Då får du bort iaf Windows utan att ominstallera?

//DJ

Permalänk
Skrivet av DJ_Datte:

Boota med en live skiva av en nyare linux desktop (Ubuntu 20.04 el Fedora32), sätt en konsoll på watch -n1 'cat /proc/cpuinfo | grep MHz | sort -rh' och sen lek runt lite, du kan tex köra 'dd if=/dev/zero of=/dev/null' och titta hur mycket den turboar.

Du kan också testa stress-ng (guide här) https://manpages.ubuntu.com/manpages/artful/man1/stress-ng.1....

och testa olika kärnor för att se hur varje turboar. Då får du bort iaf Windows utan att ominstallera?

//DJ

Låter som ett bra tips (även om jag inte har koll på kommandona du beskriver )! Jag hade faktiskt planer på att boota in i nån Linuxdistro för att testa där också men jag glömde bort det bland alla felsökningssteg.

Har sedan senaste inlägget installerat om Windows, kört memtest86 samt testat med ett annat PSU men ingen skillnad. Har nu gett upp och lämnat in grejorna (moderkort + CPU) till Inet för felsökning. Är väldigt nyfiken på vad de kommer fram till.

Permalänk
Medlem

Uppdatera oss gärna med vad de kommer fram till!

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Uppdatera oss gärna med vad de kommer fram till!

Inet felsökte och kom fram till att det var en defekt CPU. I deras stresstester så klockade CPU:n ner sig till 500MHz. Så de bytte ut den på garantin. Fick grejorna i onsdags och byggde ihop allt igår och nu fungerar det som det ska. Bra värden i Cinebench R20, 3Dmark och CPU-Z. Den nya CPU:n boostar på riktigt bra!

Snabbt och bra skött av @Inet vilket uppskattas!