Ni som har Micronät radiofiber,funkar det bra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Rent teoretiskt borde inte flyget alltså kunna störa ut internet om DFS är aktiverat vilket det borde vara då. Problemet är troligen att inflygningen är precis bakom berget där masten sitter.

Hela grejen med dfs är att wifi får ej störs radar/flyg så träffas den av radarn så stängs wifi modulen av. Dfs är 70 - 600 sek beroende på kanal, mao måste den lyssna på en ledig frekvens upp till 10 min innan den får sända.

Dyrare wifi enheter har en separat radio som lyssnar på en annan kanal i förväg så skulle den kanalen som används träffas av radar så kan modulen byta kanal omedelbart förutsett att den inte också träffats. Men troligen kör dom billig skit på radio nätet inte för att extreme wireless mfl kostar jättemycket, 8000kr kanske för en enhet..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WastedOne:

Dom säger sig ha en egen teknik där varje hushåll får en "egen stråle"

Funkar det för er eller strular det,dålig hastighet,usel Ping etc etc ?

Lite citat från dom:

"Det som framförallt har gjort att MicroNät radiofiber nu står i paritet med nedgrävda fiber som dras till villor och mindre företag, är att man lyckats rikta radiostrålen mot varje enskild mottagare."

"Tanken är inte att det helt och hållet ska ersätta fiber, utan snarare utnyttja redan befintlig fiber och sprida en likvärdig uppkoppling till glesbygdsområden och inom städer, säger Jonas Hellström"

Tjena

Vet du vad sort kabel man använder till radio fiber imellan mottagardelen och modem/routern?

Cat6?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjli007:

Tjena

Vet du vad sort kabel man använder till radio fiber imellan mottagardelen och modem/routern?

Cat6?

Skickades från m.sweclockers.com

Mellan antennen på utsidan out routern på insidan är det en vanlig nätverkskabel ja.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

Har haft en säljare från Micronät här idag då vi inte kommer att få något riktigt fiber på minst ett par år. En tekniker kommer om ca 1 månad så får vi se om det kommer att fungera. Är lite tveksam då jag har en granne vars träd ev kan vara i vägen för signalen.
Kör ADSL idag och de blir bara sämre och sämre. En bra dag har jag 14 mb.

Hur fri sikt har ni till antennen? Tror ni det är helt kört med ett lövträd i vägen? Ser mastens lampor på natten när det är mörkt.

Använder ni router ifrån Micronät eller egen?
Enligt säljaren var deras router riktigt bra men då han såg mig RT-AC66U AC1750 tyckte han att ja lika gärna kunde använda den och spara lite pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Använder ni router ifrån Micronät eller egen?
Enligt säljaren var deras router riktigt bra men då han såg mig RT-AC66U AC1750 tyckte han att ja lika gärna kunde använda den och spara lite pengar.

Börja med den routern du har. Om det är som en vanlig internetförbindelse är det inte krångligt att byta router senare. Skulle de kommentera att du inte har deras router kan du alltid köra utan router för att testa

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Börja med den routern du har. Om det är som en vanlig internetförbindelse är det inte krångligt att byta router senare. Skulle de kommentera att du inte har deras router kan du alltid köra utan router för att testa

Med deras router kunde dom felsöka "hela vägen", vilket dom inte kunde med min enligt säljaren.
Men ja sa bara att dom får se till att grejerna fungerar så behöver man inte felsöka

Hoppas nu att grannens träd inte ställer till problem... finns nog stor risk för de tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Med deras router kunde dom felsöka "hela vägen", vilket dom inte kunde med min enligt säljaren.
Men ja sa bara att dom får se till att grejerna fungerar så behöver man inte felsöka

Hoppas nu att grannens träd inte ställer till problem... finns nog stor risk för de tyvärr.

Jo routern är nog uppkopplad till deras system så att de verkligen ser att den fungerar när du felanmäler. De kan fabriksåterställa och avhjälpa problem

Vad lämnar de för garantier om det inte fungerar tillfredsställande? Får du betala hela installationen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Jo routern är nog uppkopplad till deras system så att de verkligen ser att den fungerar när du felanmäler. De kan fabriksåterställa och avhjälpa problem

Vad lämnar de för garantier om det inte fungerar tillfredsställande? Får du betala hela installationen?

Skickades från m.sweclockers.com

Har lika med Telias ADSL router idag.

Ja förstod det som att dom mäter med marginaler så det inte ska finnas tvivel om de ska fungera eller inte. Får man inte +100mb så blir de inget.
Så de är bara att hoppas. Har 14mb idag med ADSL 🤣

Permalänk

Hej alla.
Ledsen om jag kapar tråden lite.

Jag håller på att flytta in i ett nytt hus nu där jag tagit över abbonemanget från MicroNät.
Hittar dock ingen guide eller information om setup på deras sida så jag tänkte höra om någon av er här kan bistå med hjälp så vi får igång det redan ikväll.
(Supporten har inte öppet och jag vill inte ringa säljaren så här sent)

Jag har en gammal D-link Dir655 som jag tänkte koppla in nu som hastigast. Men hur går jag tillväga?

Kör man med statisk IP hos MicroNät? (Det på klisterlappen under Micronäts enhet?)
Vad ska man isf sätta som default gateway?
Några andra inställningar som behövs?

Och ja. Jag är helt okunnig vad gäller nätverk. Men jag har min Dir655 reset:ad. Wi-fi up and running, lösenord satt både på router och detta nyskapade wi-fi.

Finns det någon vänlig själ som kan berätta hur jag ska gå tillväga?
Eller finns det någon guide någonstans på nätet som jag inte hittar?

Tack på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fick radiofiber igår. Såg fram emot att få en bättre uppkoppling än med mitt ADSL och de fick ja men inte helt utan knas.
Som det verkar nu försvinner 60mb någonstans.

Hade glömt att ja redan skrivit här då jag skapade en tråd om problemet så länkar till den här.
Hoppas någon kan komma med tips och hjälp.
Kanske någon här som också har radiofiber varit med om liknande.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1556974-dalig-hastighe...

Permalänk

Hej!
Har haft micronät i ett år nu och allt funkar bra med hastigheten som jag ser det,lägsta jag fåt är 42 och högsta är 98
Medel ligger jag mellan 75-90 så det är ok.
Men problemet är att routern tappar kontakten med mina uppkopplade saker som google home och min Roborock dammsugare,nån annan som upplever amma problem?
Mvh/Micke

Permalänk
Medlem

Jag blev medlem bara för att råda er alla att INTE teckna avtal med micronät. Vi har haft det sedan de byggde i kramfors och bor VÄLDIGT nära masten och har ändå ständiga spikes.

Det strular verkligen varje dag, så funderar ni att skaffa det för en enkel lösning och har i åtanke att spela så kommer ni att bli OERHÖRT besvikna. Vi har kontaktat micronät flera gånger och har bara fått ett svar, och när vi visar de pingtesterna vi gjort till google så pingar de själva och tar ut 3 tester där pingen är normal (45,35,29) etc och undviker att ta med spikesen som kommer mellan varje normala ping.

Micronät - framtidens bredband!

Bild
Permalänk
Skrivet av gadidi:

Jag blev medlem bara för att råda er alla att INTE teckna avtal med micronät. Vi har haft det sedan de byggde i kramfors och bor VÄLDIGT nära masten och har ändå ständiga spikes.

Det strular verkligen varje dag, så funderar ni att skaffa det för en enkel lösning och har i åtanke att spela så kommer ni att bli OERHÖRT besvikna. Vi har kontaktat micronät flera gånger och har bara fått ett svar, och när vi visar de pingtesterna vi gjort till google så pingar de själva och tar ut 3 tester där pingen är normal (45,35,29) etc och undviker att ta med spikesen som kommer mellan varje normala ping.

https://gyazo.com/e8ae656bb624e7bee820a92b7c0d4fdb
Micronät - framtidens bredband!

Ja har läst om många som inte varit nöjda på grund av diverse problem men hos mig verkar det fungera väldigt bra.
Har haft Micronät i 5 veckor nu och bara tappat uppkopplingen en gång (vad jag vet) och de var bara som att det startade som.
Sen var det ett stort avbrott förra veckan men de drabbade i stort sätt hela landet så de var ju inte bara hos mig.

Jag reagerade i början på att Pingen var lite högre än vad jag hade med ADSL. Ja ligger på 40 nu och hade runt 10 tidigare. Jag märker inte av det mer än att det kan va lite suddig bild första sekunderna när jag streamar.
Har dålig koll på vad man kan kräva och vad som är bra eller dålig så 40 säger egentligen inte så mycket för mig heller.

När ja kollar min hastighet nu på 5g så får jag 90/90 trådlöst vilket ja tycker är väldigt bra. De varierar ju så klart en del men det är ändå hyfsat stabilt.
Jag spelar inte via datorn men en del online på Playstation och det går bra för mig.
Upphastigheten var ungefär hälften första dygnet men sen blev det bättre av någon anledning.
Tycker supporten varit väldigt trevlig och velat hjälpa när de varit nåt.

Jag förstår frustrationen när det inte fungerar som det ska och du bör ju få en förklaring även om dom inte kan rätta till problemet.
Kör du med kabel eller trådlöst?
Om du bara fått ett svar trots flera försök till kontakt så är de ju bäst att ha all kontakt på telefon, för dom svarar ju varje gång man ringer. Mail eller FB osv är ju typ alla halvdåliga på att använda tyvärr.

Permalänk
Medlem

Själv har jag nyligen köpt hus och det ända som fanns va telejack.. det var inte aktuellt med fiber i mitt område, jag ringde runt o kollade och det va typ kört.. Det slutade med Micronät efter att några rekomenderat dom, sen har jag masten VÄLDIGT nära, så jag tänkte why not?

Den första tiden i huset märktes det inte av då det delvis varit renovering som prioriterats. Nu när man börjar få lite ordning på grejer och faktiskt kan lägga nån kväll på att lira något börjar man ångra sig grovt...

Mitt nät är ungefär som en bergochdalbana ligger i ena stunden på 75/75 med 25ping sedan helt plötsligt har jag 5/25 med 40 ping. Om jag mäter 10 gånger efter varandra har jag 10 resultat som är långt ifrån varandra.. Pingen verkar alltid vara stabil (20-45)men upp och nedladdning kan ligga på 0 ibland, jag har aldrig haft över 78mbit/s ned eller upp....

Om vi tar mitt senaste csgo game som exempel. Joinar med 150ping, den går efter 2 minuter ner till 50 sedan ligger den stabilt på 40 hela gamet. Dock fryser jag till ibland i 4 sekunder sekunder , har även en delay som känns som 150ping, sen åkte jag på dc 2 gånger under detta game. Har inte spelat sedan dess då detta är så sjukt frustrerande..

Tog kontakt med deras support som ville ha 5 mätresultat som bevis, skickade 7 olika mätningar som alla var underkända (under 50Mbit/s enligt dom själva) samma dag. Dom svarade sedan att allt såg bra ut från deras håll men skulle logga mina resultat 1 gång i timmen under 7 dagar. Bra tänkte jag.. När dom sedan kontaktar mig erkänner dom att mina resultat är låga men fortfarande godkänt. Jag kräver då bevis på dessa resultat men det har gått en vecka nu och jag har fortfarande inte fått några resultat..

Jag har provat det mesta ,jag kör kabel till min pc, spelar ingen roll om jag kör med eller utan router, testat ett flertal kablar och datorer för att utesluta, även teven jävlas, buffrar om man ser serier ibland, laddar jag ner något spel på ps4an eller datorn så kan min sonos hacka till... Har samma prylar som i min tidigare bostad och där funkade det klockrent såklart då jag hade fiber.

Edit: Glöm det jag skrev om pingen.. : https://gyazo.com/6581d1abd88c94c90e478837bff643ce

Visa signatur

Asus Prime B450-PLUS | Ryzen 3700X | Noctua NH-D15 | EVGA Geforce GTX 1080 FTW2 ICX | HyperX 32GB DDR4 3200MHZ | Kingston A1000 480GB M2 | Crucial® MX300 525GB | EVGA Supernova G3 750W | Fractal Design Define C - Window | Creative Sound Blaster X7 | Asus Rog Swift PG279Q

Permalänk
Skrivet av Jooheell:

Själv har jag nyligen köpt hus och det ända som fanns va telejack.. det var inte aktuellt med fiber i mitt område, jag ringde runt o kollade och det va typ kört.. Det slutade med Micronät efter att några rekomenderat dom, sen har jag masten VÄLDIGT nära, så jag tänkte why not?

Den första tiden i huset märktes det inte av då det delvis varit renovering som prioriterats. Nu när man börjar få lite ordning på grejer och faktiskt kan lägga nån kväll på att lira något börjar man ångra sig grovt...

Mitt nät är ungefär som en bergochdalbana ligger i ena stunden på 75/75 med 25ping sedan helt plötsligt har jag 5/25 med 40 ping. Om jag mäter 10 gånger efter varandra har jag 10 resultat som är långt ifrån varandra.. Pingen verkar alltid vara stabil (20-45)men upp och nedladdning kan ligga på 0 ibland, jag har aldrig haft över 78mbit/s ned eller upp....

Om vi tar mitt senaste csgo game som exempel. Joinar med 150ping, den går efter 2 minuter ner till 50 sedan ligger den stabilt på 40 hela gamet. Dock fryser jag till ibland i 4 sekunder sekunder , har även en delay som känns som 150ping, sen åkte jag på dc 2 gånger under detta game. Har inte spelat sedan dess då detta är så sjukt frustrerande..

Tog kontakt med deras support som ville ha 5 mätresultat som bevis, skickade 7 olika mätningar som alla var underkända (under 50Mbit/s enligt dom själva) samma dag. Dom svarade sedan att allt såg bra ut från deras håll men skulle logga mina resultat 1 gång i timmen under 7 dagar. Bra tänkte jag.. När dom sedan kontaktar mig erkänner dom att mina resultat är låga men fortfarande godkänt. Jag kräver då bevis på dessa resultat men det har gått en vecka nu och jag har fortfarande inte fått några resultat..

Jag har provat det mesta ,jag kör kabel till min pc, spelar ingen roll om jag kör med eller utan router, testat ett flertal kablar och datorer för att utesluta, även teven jävlas, buffrar om man ser serier ibland, laddar jag ner något spel på ps4an eller datorn så kan min sonos hacka till... Har samma prylar som i min tidigare bostad och där funkade det klockrent såklart då jag hade fiber.

Edit: Glöm det jag skrev om pingen.. : https://gyazo.com/6581d1abd88c94c90e478837bff643ce

Låter ju väldigt trist.
Hoppas dom kommer med nåt konkret snart.
Ligg på och tjata om dom inte hör av sig.
Jag har bara positivt att säga om kundtjänst när ja varit i kontakt med dom. Snabba svar och vilja att lösa problem.
I början hade ja dålig fart men efter att ja påpekat de ökade de nästan direkt så antar att dom skruvade upp de eller nåt.
Kan du ha nåt som skymmer sikten till masten, typ ett träd som vajar av vinden eller liknande? Ser du masten tydligt från huset, tex de röda lampor som lyser när de är mörkt eller skymmer nåt?
Annars kanske de är utrustningen dom monterat de är fel på.

Min ping ligger nästan konstant på 40 (bra eller dåligt? har inte koll på sånt).
Mäter ja nu så får jag 46/44 på 2,4 GHz och 5 GHz 83/81. De här är trådlöst med routern ca 25 meter bort med 2 rum emellan.
Sist när ja kollade med kabel direkt från dosan låg de väldigt nära 100/100 som dom ska leverera. Tror de låg strax över till och med typ 102-105 ca.

De enda som stör lite är när ja streamar tex Netflix. Då kan de bli lite osynk i ljudet efter en halv film. Extremt lite men precis så man ser att läpparna inte riktigt är helt med. Pausar och startar så är de bra igen.
De stör mig lite och antar att de har nåt med uppkopplingen att göra (har som sagt egentligen inte full koll).
Hade ADSL innan och fick som mest ut 8 mbit/s en bra dag så det här är väldigt mycket bättre.
Ja brukar spela online på PS4 och upplever inte att de är några problem. Var klart värre med ADSL som tappade uppkopplingen då och då samt att de ofta var för segt (vilket man kan förstå med 8 mb), då var de sällan någon ide att spela alls.

Hoppas de löser sig.
Berätta gärna hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Låter ju väldigt trist.
Hoppas dom kommer med nåt konkret snart.
Ligg på och tjata om dom inte hör av sig.
Jag har bara positivt att säga om kundtjänst när ja varit i kontakt med dom. Snabba svar och vilja att lösa problem.
I början hade ja dålig fart men efter att ja påpekat de ökade de nästan direkt så antar att dom skruvade upp de eller nåt.
Kan du ha nåt som skymmer sikten till masten, typ ett träd som vajar av vinden eller liknande? Ser du masten tydligt från huset, tex de röda lampor som lyser när de är mörkt eller skymmer nåt?
Annars kanske de är utrustningen dom monterat de är fel på.

Min ping ligger nästan konstant på 40 (bra eller dåligt? har inte koll på sånt).
Mäter ja nu så får jag 46/44 på 2,4 GHz och 5 GHz 83/81. De här är trådlöst med routern ca 25 meter bort med 2 rum emellan.
Sist när ja kollade med kabel direkt från dosan låg de väldigt nära 100/100 som dom ska leverera. Tror de låg strax över till och med typ 102-105 ca.

De enda som stör lite är när ja streamar tex Netflix. Då kan de bli lite osynk i ljudet efter en halv film. Extremt lite men precis så man ser att läpparna inte riktigt är helt med. Pausar och startar så är de bra igen.
De stör mig lite och antar att de har nåt med uppkopplingen att göra (har som sagt egentligen inte full koll).
Hade ADSL innan och fick som mest ut 8 mbit/s en bra dag så det här är väldigt mycket bättre.
Ja brukar spela online på PS4 och upplever inte att de är några problem. Var klart värre med ADSL som tappade uppkopplingen då och då samt att de ofta var för segt (vilket man kan förstå med 8 mb), då var de sällan någon ide att spela alls.

Hoppas de löser sig.
Berätta gärna hur det går.

Jo, får bara fortsätta vara på dom för detta fungerar verkligen inte..
Jag har verkligen fri sikt, till vänster om fönstret jag tar kort ifrån sitter mottagaren. https://gyazo.com/d4aeb693f1f4eb3c0e2f49b87daed4db

kör jag med en meters patch från dosan till tjejens bärbara får jag 78/75 som bäst tyvärr..

Deras installation kan nog vara ett problem nu när jag kollade lite kring det.. hittat 1 väck på kabeln från mottagaren.. Varför göra en sådan böjj... https://gyazo.com/74370188fc29a119a91574d141549d78

Visa signatur

Asus Prime B450-PLUS | Ryzen 3700X | Noctua NH-D15 | EVGA Geforce GTX 1080 FTW2 ICX | HyperX 32GB DDR4 3200MHZ | Kingston A1000 480GB M2 | Crucial® MX300 525GB | EVGA Supernova G3 750W | Fractal Design Define C - Window | Creative Sound Blaster X7 | Asus Rog Swift PG279Q

Permalänk
Skrivet av Jooheell:

Jo, får bara fortsätta vara på dom för detta fungerar verkligen inte..
Jag har verkligen fri sikt, till vänster om fönstret jag tar kort ifrån sitter mottagaren. https://gyazo.com/d4aeb693f1f4eb3c0e2f49b87daed4db

kör jag med en meters patch från dosan till tjejens bärbara får jag 78/75 som bäst tyvärr..

Deras installation kan nog vara ett problem nu när jag kollade lite kring det.. hittat 1 väck på kabeln från mottagaren.. Varför göra en sådan böjj... https://gyazo.com/74370188fc29a119a91574d141549d78

Ja de där va bättre sikt än vad jag har så där ska de ju inte vara några problem. För smala trädet lär väl inte gunga ivägen om de blåser.
Dom lär väl mätt in allt när dom installerade. Tänker om mottagaren kan ha vinklats snett eller nåt? (låter lite långsökt)
Vecket på kabeln bör inte vara några problem. De är ju inte vatten eller luft som ska igenom, om den inte brutits.
Hastigheten bör dom kunna "skruva upp" men att de varierar så mycket verkar konstigare.
Kanske nåt knas på kopplingsdosan.
De bör fungera bra så nåt är de som är fel.
Du har bättre sikt än mig och masten är nog hälften så långt bort mot min, så de bör gå att lösa på nåt sätt.

Permalänk
Medlem

Nu har Micronät hittat något, återstår att se hur lång tid jag måste hålla ut.. Dom skriver såhär:

Har nu hunnit kolla lite mer och vi har en plan för åtgärder.
P.g.a. hur läget är i omvärlden just nu kommer det att ta längre tid än önskat att implementera planen.
Just har vi svårt att ge en tidsram men arbetar på att hitta en lösning.

Som en tillfällig lösning har jag krediterat hela senaste månadsfakturan.

Visa signatur

Asus Prime B450-PLUS | Ryzen 3700X | Noctua NH-D15 | EVGA Geforce GTX 1080 FTW2 ICX | HyperX 32GB DDR4 3200MHZ | Kingston A1000 480GB M2 | Crucial® MX300 525GB | EVGA Supernova G3 750W | Fractal Design Define C - Window | Creative Sound Blaster X7 | Asus Rog Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Kör man med trådlöst så får man räkna med spikar, det är tyvärr så det fungerar. För den som spelar så skulle jag istället rekommendera adsl, om man inte bor allt för långt bort från stationen.
Trådlöst är bara ett komplement till trådlösa enheter eller som absolut sista utväg.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Jooheell:

Nu har Micronät hittat något, återstår att se hur lång tid jag måste hålla ut.. Dom skriver såhär:

Har nu hunnit kolla lite mer och vi har en plan för åtgärder.
P.g.a. hur läget är i omvärlden just nu kommer det att ta längre tid än önskat att implementera planen.
Just har vi svårt att ge en tidsram men arbetar på att hitta en lösning.

Som en tillfällig lösning har jag krediterat hela senaste månadsfakturan.

Låter ju hoppfullt i alla fall.
Skumt att dom inte nämner va dom ska fixa.
Alltid trist att behöva vänta men bra att dom fixa månadsfakturan i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Kör man med trådlöst så får man räkna med spikar, det är tyvärr så det fungerar. För den som spelar så skulle jag istället rekommendera adsl, om man inte bor allt för långt bort från stationen.
Trådlöst är bara ett komplement till trådlösa enheter eller som absolut sista utväg.

Mjaa, kan inte riktigt hålla med där. Kör jag 4g har jag aningen högre ping dock inga spikar.. Adsl hade farsan tidigare och det blev jag absolut inte imponerad av, kanske va så att han bodde långt ifrån stationen men det funkade hyfsat på dagarna men såfort det blev kväll va det segt som smör och det va inte ovanligt med 300ms..

Ja då det inte var aktuellt med grävd fiber hos mig va detta min bästa lösning tänkte jag.. Återstår att se om det blir någon skillnad med denna fix som är så hemlig.

Visa signatur

Asus Prime B450-PLUS | Ryzen 3700X | Noctua NH-D15 | EVGA Geforce GTX 1080 FTW2 ICX | HyperX 32GB DDR4 3200MHZ | Kingston A1000 480GB M2 | Crucial® MX300 525GB | EVGA Supernova G3 750W | Fractal Design Define C - Window | Creative Sound Blaster X7 | Asus Rog Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

@Jooheell:
Det var mer menat som: Bli inte förvånad när spikarna kommer eller du får hög ping/extrema variationer i hastighet. För det händer men du kanske inte märker av de beroende på vad man gör.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Det där vecket på kabeln ser otrevligt ut. En tvär böj kan göra att ledarna inuti kommer närmare varann och då kan impedansen ändras så att signalen påverkas. Försök att försiktigt böja ut öglan så det blir en större och mjukare böj.

Edit: Det bästa är att dom gör om kabeljobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Det där vecket på kabeln ser otrevligt ut. En tvär böj kan göra att ledarna inuti kommer närmare varann och då kan impedansen ändras så att signalen påverkas. Försök att försiktigt böja ut öglan så det blir en större och mjukare böj.

Edit: Det bästa är att dom gör om kabeljobbet.

Det är väl en kopparkabel? då är det inga problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kallabaz:

Det är väl en kopparkabel? då är det inga problem.

Kopparkablar kan ju absolut påverkas av för tvära böjar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kopparkablar kan ju absolut påverkas av för tvära böjar.

Kabeln på bilden har förmodligen inte något problem med böj.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kallabaz:

Kabeln på bilden har förmodligen inte något problem med böj.

Kanske inte, men det går inte att utesluta bara p.g.a. "koppar". På tjockleken ser det ut som en koaxkabel som bär höga frekvenser. En för snäv böj på en sådan kan orsaka felaktig karaktäristisk impedans, eller har man oflyt så kan skärmen inuti kabeln ha tagit stryk. Kan du se vad det är för sort kabel ens?

Med det sagt så är det inte fel i sig att man gjorten böj neråt och sedan uppåt. Det är för att regnvatten ska ha någonstans att rinna av, en s.k. "droppnäsa". Annars hade regnvattnet bara runnit ner för koaxkabeln och in i huset...

Edit: Nu tittade jag på bilden igen, böjen var inte så snäv som den till en början såg ut. Just den böjen killgissar jag är OK.

Edit 2: Är detta ens utomhus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kanske inte, men det går inte att utesluta bara p.g.a. "koppar". På tjockleken ser det ut som en koaxkabel som bär höga frekvenser. En för snäv böj på en sådan kan orsaka felaktig karaktäristisk impedans, eller har man oflyt så kan skärmen inuti kabeln ha tagit stryk. Kan du se vad det är för sort kabel ens?

Med det sagt så är det inte fel i sig att man gjorten böj neråt och sedan uppåt. Det är för att regnvatten ska ha någonstans att rinna av, en s.k. "droppnäsa". Annars hade regnvattnet bara runnit ner för koaxkabeln och in i huset...

Edit: Nu tittade jag på bilden igen, böjen var inte så snäv som den till en början såg ut. Just den böjen killgissar jag är OK.

Edit 2: Är detta ens utomhus?

Detta är på en kallvind.

Visa signatur

Asus Prime B450-PLUS | Ryzen 3700X | Noctua NH-D15 | EVGA Geforce GTX 1080 FTW2 ICX | HyperX 32GB DDR4 3200MHZ | Kingston A1000 480GB M2 | Crucial® MX300 525GB | EVGA Supernova G3 750W | Fractal Design Define C - Window | Creative Sound Blaster X7 | Asus Rog Swift PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jooheell:

Detta är på en kallvind.

Då är denna böjs enda funktion en "förvaring" av lite extra kabelslack.

Permalänk
Medlem

Har "radiofiber" från Micronät och jag rekommenderar det endast som sista utväg. Supporten är trevlig och det är så klart bra, men rent prestandamässigt tycker jag inte att det är något att hurra över. I Overwatch har jag cirka 100-200 ms på en bra kväll, på en dålig kväll har jag 200+. I World of Warcraft ligger jag konstant på 100+ ms. Personer i mitt hushåll kan inte streama samtidigt som jag spelar för då får jag 800+ ms i båda spelen. Så vill man spela så skulle jag kolla på allt annat än just radiofiber från Micronät.