MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

asså allt handlar om vad du har tid för. kan du avvara en vecka eller två och köra en intensivkurs (om dom ens har dom nu mera med tanke på covid19). Sen om det är en bra körskola så är en intensivkurs lika bra för en erfaren körare som för en nybörjare

jag själv tog mitt kort lite från ingenstans 2018, sålde dator och alla tillbehör. köpte en gammal honda från 83 och sen 3 lektioner och 3 dagsturer med farsan så va det klart. och då har jag bara kört EXTREMT mycket moped som yngre. så har man erfarenhet av att köra på två hjul å kan hantera det plus vana i trafiken så krävs det inte alls mycket för att ta kortet och just intensivkurserna kan bli lite av ett slöseri på pengar. Men är pengar inget större problem och man vill få det gjort så fort som möjligt så är nog intensivkurserna att föredra då du får förtur på prov och själva uppkörningen om du tar via körskolan.

Hej! Tack för trevlig info. Blir nog intensivkurs ja. Jodå jag har fullt med jobb(privat sjukhus). Så att ta ut ledighet är inga problem heller. Frågan är om det är svårare o ta kortet under denna pandemitid för trafikskolor ? Blir o ringa måndag se vad dem säger.

Jag hoppas jag kan ta kortet lika snabbt som dig återstår och se. Trevlig helg!
Ps. Blir det lite mc i helgen eller ?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Hej! Tack för trevlig info. Blir nog intensivkurs ja. Jodå jag har fullt med jobb(privat sjukhus). Så att ta ut ledighet är inga problem heller. Frågan är om det är svårare o ta kortet under denna pandemitid för trafikskolor ? Blir o ringa måndag se vad dem säger.

Jag hoppas jag kan ta kortet lika snabbt som dig återstår och se. Trevlig helg!
Ps. Blir det lite mc i helgen eller ?

Asså det är lättare via körskola om inte annat så bara att få tid för uppkörning och teoriprov. Hade jag gjort de privat 2018 så hade jag fått lov att vänta till våren 2019 (började med kortet i augusti) då allt va fullbokat. Men dom släppte nya tider varje vecka för trafikskolor. Så antar de fortfarande är samma visa nu fast mindre platser på teoriproven.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Vad körde du för hoj?

En Yamaha XJ6.

PS. Börjar kännas som att jag är för bekväm på min moppe :/

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Beställde käk för avhämtning och självklart tar man då MCn. Allt för en ursäkt att åka lite

Har du ryggsäck eller packlådor? Jag skaffade mig benväska och ryggsäck med hård oval skal för dessa anledningar.

Annan god nyhet är att jag fick hem förgasarsynk utrustningen igår. Är djävulskt taggad men åkte på bihåleinflammation 🤷 men snart så jääävlar

Permalänk
Medlem

@Särimner: Har original packlådor som jag inte kan rekommendera till någon... Jättebra fästanordning så det tar max 5s att ta av och på dem men i övrigt är det så katastrofalt dålig design...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det är nog inte nödvändigtvis pengarna som är det konstiga, utan vilken hoj som är den första. Man är inte på något sätt speciellt duktig bara för att man tagit kortet. Att köpa en så stark hoj som första hoj utan att kunna provköra den tycker jag visar på lite dålig mognad om du inte haft tidigare erfarenhet i banracing eller liknande som gör att du vet att du klarar den. Du kommer då inte kunna utnyttja den i närheten av vad den klarar och det är mer sannolikt att den kommer slänga av dig.

Den här kan också vara läsvärd: https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?242703-Konsekve...

Vilken jävla story alltså, inte ofta man får läsa om sånt där, ibland finns ingen som kan återberätta heller.
Kan säga så här, det behöver inte ens gå fort, krockade med moppen i ungdomen, gjorde en framåtvolt och landade på huvudet, hade jag landat halvmetern till höger där det var en stolpe och massa annat bråte hade jag mycket väl kunnat bli förlamad men nu undkom jag med lårkakorp, öm axel/nacke samt en söndertrasad högertumme och det var i 40km/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Vilken jävla story alltså

Ska du skaffa hoj?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fesen:

Vilken jävla story alltså, inte ofta man får läsa om sånt där, ibland finns ingen som kan återberätta heller.
Kan säga så här, det behöver inte ens gå fort, krockade med moppen i ungdomen, gjorde en framåtvolt och landade på huvudet, hade jag landat halvmetern till höger där det var en stolpe och massa annat bråte hade jag mycket väl kunnat bli förlamad men nu undkom jag med lårkakorp, öm axel/nacke samt en söndertrasad högertumme och det var i 40km/h.

Det finns en annan snubbe på Sporthoj som var ute och åkte med sin cross och hade en olycka i 50 kmh. Det slutade med bruten rygg(han hade ryggskydd), däremot kunde han återhämta sig men det tog ungefär 1 år har jag för mig innan han kunde sätta sig på en hoj igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det finns en annan snubbe på Sporthoj som var ute och åkte med sin cross och hade en olycka i 50 kmh. Det slutade med bruten rygg(han hade ryggskydd), däremot kunde han återhämta sig men det tog ungefär 1 år har jag för mig innan han kunde sätta sig på en hoj igen.

Ryggskydd är dock inte mycket till hjälp förutom att skydda mot trubbigt våld, böjer sig kroppen fel så böjer den sig fel.

Finns ett väldigt bra skydd som borde vara lag på precis som hjälm, jag ser aldrig några förare ha det i trafiken dock. Detta skyddet hjälper mot "mekanisk" översträckning och kompression genom att flytta krafterna ut till axlar, rygg och bröst. Det är ett s.k nackskydd för anpassat för MC åkning. Det fungerar så att hjälmkanten tar i en skena och gör att det blir omöjligt att översträcka (Nåja, det tar såklart stopp men allt har sin bristninggräs).

Jag personligen kör alltid med crossstövlar, knäskydd, bröstskydd, ryggskydd, armbågsskydd och det självklara nackskyddet och hjälm såklart. Folk tycker nackskyddet ser lite roligt ut, finns säkert dom som tycker det ser fånigt ut men mycket få vet hur det egentligen fungerar. Hade fler haft detta i trafiken så skulle vi se betydligt mindre allvarliga nackskador. Kör ett 10år gammal Leatt Adventure som jag nu i år byter mot ett Leatt GPX 5.5 då det blivit alldeles för sunkigt.

Permalänk
Medlem

Behöver man vara inskriven på körskolan för att få göra risk 1 och risk 2:an på deras kurser ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cholden:

Behöver man vara inskriven på körskolan för att få göra risk 1 och risk 2:an på deras kurser ?

Risk 1an måste du välja någon trafikskola!
Risk 2an bokar du själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Ryggskydd är dock inte mycket till hjälp förutom att skydda mot trubbigt våld, böjer sig kroppen fel så böjer den sig fel.

Finns ett väldigt bra skydd som borde vara lag på precis som hjälm, jag ser aldrig några förare ha det i trafiken dock. Detta skyddet hjälper mot "mekanisk" översträckning och kompression genom att flytta krafterna ut till axlar, rygg och bröst. Det är ett s.k nackskydd för anpassat för MC åkning. Det fungerar så att hjälmkanten tar i en skena och gör att det blir omöjligt att översträcka (Nåja, det tar såklart stopp men allt har sin bristninggräs).

Jag personligen kör alltid med crossstövlar, knäskydd, bröstskydd, ryggskydd, armbågsskydd och det självklara nackskyddet och hjälm såklart. Folk tycker nackskyddet ser lite roligt ut, finns säkert dom som tycker det ser fånigt ut men mycket få vet hur det egentligen fungerar. Hade fler haft detta i trafiken så skulle vi se betydligt mindre allvarliga nackskador. Kör ett 10år gammal Leatt Adventure som jag nu i år byter mot ett Leatt GPX 5.5 då det blivit alldeles för sunkigt.

https://www.youtube.com/watch?v=_JxXqKe8is0&list=RDCMUCpRLUzI...

Jag kör med samma förutom bröstskydd och nackskyddet men känner en som kör med nackskyddet och min handledare känner två som har airbags istället vid nacken.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McAn_:

Ska du skaffa hoj?

Måste skaffa mig körkort först Något enkelt man kan glida på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag kör med samma förutom bröstskydd och nackskyddet men känner en som kör med nackskyddet och min handledare känner två som har airbags istället vid nacken.

Airbags är inte fel heller, men känns som att det är rätt dyrt?

Hur som helst fick jag hem mitt nya Leatt GPX 5.5 som ersätter mitt sunkiga Leatt gen 1.

Blir nog bra, fast det gamla kändes en smula mer exklusivare.

Permalänk
Medlem

Ngn som har lite körkortsböcker att erbjuda ?
MC samt BE boken
Gärna oxå körkortsboken för uppfräschning - skicka PM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

66hk på 220kg ger motsvarande acceleration som en bil med 450hk på 1500kg. Du kör ifrån de flesta plåtlådor på våra vägar. Du kommer att byta hoj fler än en gång i ditt liv.

Jag kör 66hk på 110kg 😁 men sällan långa turer

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

@Sunnis, jättebra att du vill använda maximalt med olika skydd när du åker mc och vill naturligtvis inte avråda dej och andra att fortsätta så men... om du krockar med större "fasta" föremål som lastbilar, betongväggar eller träd i högre farter så hjälper inga skydd hur bra dom än må vara. Skydd är anpassade för ändamålet de tagits fram och visst fungerar de i andra sammanhang så länge de inte begränsar din förmåga att hantera motorcykeln eller din uppmärksamhetsförmåga i trafiken allt för mycket. Självklart kör jag också med bra mc-klassade ytterplagg som ger visst skydd i vanliga olyckssituationer där man faller av bågen.

Viktigast är att anpassa farten, håll avstånd, ta inga onödiga risker när det är stressigt och aldrig aldrig ta för givet att övriga trafikanter ser dej eller följer trafikreglerna.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cholden:

Ngn som har lite körkortsböcker att erbjuda ?
MC samt BE boken
Gärna oxå körkortsboken för uppfräschning - skicka PM

https://www.ikorkortmc.se/

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem

@cholden

Ikörkort MC är allt du behöver, förutsatt du har huvudet på skaft dvs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

@cholden

Ikörkort MC är allt du behöver, förutsatt du har huvudet på skaft dvs

Ok - kollar där ! Tack

Permalänk
Medlem

Idag har jag provkört både Suzuki gsx-s750 och Honda CB650R Neo sports! 6 mil. Suzukin var redan rejält inkörd medans hondan var flångny och hade inte ens tagit sin första meter så jag fick äran att inviga!

Mina personliga intryck lyder följande..
Gsx-s750:
+Bromsar
+Acceleration
+Brett register över hela varvet från 2 - 14k rom
-styrning/lutning, trög/tung intryck
-för mycket vinkel på knäna, gjorde ont
-plottrig display som är svår att avläsa i farten

Honda CB650R Neo sports
+Premiumkänsla
+Bra och lättnavigerad premium display
+Fantastiska styregenskaper
+Vikt
+Körställning och vinkel på knän
-bromsar, inte alls imponerande...(och jag slet in bromsarna allt jag kunde men det blev inte bättre, stum och disträ känsla.

Motorn är radfyra och har helt annan egenskap än tvillingen som sukan har. När man passerar 5k rpm så far du iväg till månen.

Utfall: Jag hade köpt neo sports utan tvekan

Permalänk
Medlem

@Särimner: Intressanta intryck Jag håller med dig på väldigt få punkter men allt är ju personligt, och anledningen till att man skall testa själv.

Angående de dåliga bromsarna på CB650 så kanske de tar bättre efter de blivit inkörda?
Jag minns inte att de var speciellt sämre än Suzukin och då har jag kört en hel del på båda.

Edit: Det var R du hade testat, möjligen att det skiljer en del där nu när jag ser bilderna, just den har jag inte kört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@Särimner: Intressanta intryck Jag håller med dig på väldigt få punkter men allt är ju personligt, och anledningen till att man skall testa själv.

Angående de dåliga bromsarna på CB650 så kanske de tar bättre efter de blivit inkörda?
Jag minns inte att de var speciellt sämre än Suzukin och då har jag kört en hel del på båda.

Edit: Det var R du hade testat, möjligen att det skiljer en del där nu när jag ser bilderna, just den har jag inte kört.

Jag har bytt många belägg i mina dar och det finns inget inkörning av belägg annat än att de ska sätta sig i slitbanan och ytfinishen bearbetas. Jag bromsade hårt flera gånger under milen och det var tyvärr besvikelse. Dock inget eftermarknads slitsade belägg inte rår på! Det förvånar mig eftersom R ska vara utrustade med bra grejer, kan vara måndagsexemplar eller att de gjort dålig montering (då den var flångny och precis satts ihop). Inget jag hade tid att se efter.

Ja det är skillnad på R och övriga, övriga är snik utrustade med inget som andas premium. F och andra modeller delar motor och chassi med R. That's it. Det är Hondas tänkta ersättningsmodell och de har satsat på bra hårdvara som speglar sig i priset också!

Permalänk
Medlem

Idag for jag till yamaha handlare och provkörde MT-09 i 1 timme, blev tvärsåld direkt! Motorcykelns höjd och ergonomi passade mig perfekt, första gången klev jag av mc efter lång körning utan värk någonstans (förutom crossen förstås). Otroligt bra styregenskaper, bromsar och vilken motor... tråkig ljud med original slip-on men det går att lösa! Älskade den direkt! QuickShift och andra lägen är inklusive i priset!

Körde i sub-arktisk kyla men det var härligt!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Särimner:

Idag for jag till yamaha handlare och provkörde MT-09 i 1 timme, blev tvärsåld direkt!

Provkört XRS900? Den med gul/svart tank tilltalar mig både estetiskt och bullermässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Idag for jag till yamaha handlare och provkörde MT-09 i 1 timme, blev tvärsåld direkt! Motorcykelns höjd och ergonomi passade mig perfekt, första gången klev jag av mc efter lång körning utan värk någonstans (förutom crossen förstås). Otroligt bra styregenskaper, bromsar och vilken motor... tråkig ljud med original slip-on men det går att lösa! Älskade den direkt! QuickShift och andra lägen är inklusive i priset!

https://i.imgur.com/BN6aqGf.jpg

Körde i sub-arktisk kyla men det var härligt!

Yamaha har lyckats riktigt bra med den modellen, motorn är grym. Haft min i 4 år.
En annan fördel är försäkringspremien, betalar bara 3800 hel/helår.

Slipon funkar inte, om du inte kan tänka dig att kapa originalsystemtet (det gjorde jag visserligen, köpte slip on från GPR). Det har kommit några prisvärda helsystem nu, SPR, Dominator, Black Widow, om man inte vill bränna 12k på ett Akra titan

Skrivet av hasenfrasen:

Provkört XRS900? Den med gul/svart tank tilltalar mig både estetiskt och bullermässigt.

https://live.staticflickr.com/5683/30793872035_7b69082c0a_b.jpg

Den är läcker riktigt läcker, speciellt i den färgen ja, en kompis har en sådan.

Vill minnas att original-avgassystemet är i princip identiskt med MT-09 dock (förutom sista decimetern).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Idag for jag till yamaha handlare och provkörde MT-09 i 1 timme, blev tvärsåld direkt! Motorcykelns höjd och ergonomi passade mig perfekt, första gången klev jag av mc efter lång körning utan värk någonstans (förutom crossen förstås). Otroligt bra styregenskaper, bromsar och vilken motor... tråkig ljud med original slip-on men det går att lösa! Älskade den direkt! QuickShift och andra lägen är inklusive i priset!

https://i.imgur.com/BN6aqGf.jpg

Körde i sub-arktisk kyla men det var härligt!

LEOVINCE UNDERBODY

STAINLESS STEEL | FULL SYSTEM 2/1

Part #: 14148K
Homologation: ECE/EU-Approved

Går att köpa för ca 500-550 pund på nätet. Fixar ljudproblemet i en kick

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

@AkUs: Kul! Den ser fin ut även om det ligger långt ner på listan av intressanta hojar för egen del.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@AkUs: Kul! Den ser fin ut även om det ligger långt ner på listan av intressanta hojar för egen del.

Vilken hoj ? Har jag nämt en hoj ?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Skulle haft lektion idag och på torsdag men insjuknat. Uppkörning bokad till 24 Juni, får hoppas jag får in ett par lektioner till (2 bokade till dess).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.